UNGE MØDRE

Joda, det er helt greit å ha sin egen mening om dette, men når du selv ikke har vært i den situasjonen at du blir gravid i ung alder, da synes jeg man kan ta det litt rolig med å skrike ut om at det er så teit at disse jentene ikke tar abort. Jeg tror man alltid burde prøve å sette seg inn i situasjoner og prøve å forstå hvordan andre tenker før man forhåndsbestemmer seg på at dette er ikke riktig/galt etc.

Først av alt, alle er forskjellige. Noen synes det å ta abort er en OK ting å gjøre, og andre ikke. Man skal respektere begge deler. Å rakke ned på de som ikke ønsker å ta abort, vil jo ikke gjøre at de plutselig får lyst til det. Så hvorfor noen i det hele tatt gjør det forundrer meg egentlig litt.

Joda, disse jentene er unge, Anna Rasmussen, Rannveig Heitmann osv. Men hva er egentlig problemet? Det at jentene er unge vil jo ikke automatisk gjøre dem til dårligere mødre enn andre? Er det med tanke på økonomi?? For det er fine støtteordninger med tanke på økonomi i Norge for de som får barn i ung alder. Alderen i seg selv?? Jeg for min del tror ikke alder har så mye å si når det gjelder det å få barn. Enten så er du moden nok, eller så er du ikke det, uavhengig av om du er 15 år, eller 40 år.

Så hva er det disse jentene gjør da, for å få så mye hets? 

Er det fordi de valgte noen andre foran seg selv i ung alder, og tok på seg ansvaret det er å ha et barn?
Fordi de gjør så godt de kan med barna og oppdragelsen?

Fordi de tok ansvar for handlingene sine, og turte å kaste seg ut i noe de ikke ante hva var?

Eller rett og slett fordi de valgte å ta den tunge, vanskelige veien det er å ha et barn, i forhold til å ta en abort? (EDIT: jeg så at dette kunne mistolkes. Jeg mener absolutt ikke at abort er like enkelt for alle, for det er det ikke. Jeg mente at i forhold til det livslange ansvaret det er å få et barn, er abort en mye “enklere” løsning. Misforstå meg rett, for all del. Abort er veldig vanskelig, men jeg tror dere ser poenget mitt her)

Alle på unge mødre virker ikke like oppegående, og kan til tider fremstille seg på en litt merkelig måte. Men herregud, ingen av de ønsker noen noe vondt, verken barna sine eller noen andre rundt dem. De har faktisk ofret ungdomstiden sin for noe de kunne tatt senere i livet, men allikevel valgte å ta på seg i kanskje den vanskeligste perioden i livet, og spørr du meg, så står det respekt av det.

Og selvfølgelig, ingen regel uten unntak, det finnes selvfølgelig de det gikk til helvete med. Og de som ikke klarte å fullføre utdanningen sin. Og de som stakk av, de som ikke klarte det store ansvaret det er å ha et barn.

Men de finner vi jo andre steder i samfunnet også? Det finnes de som gikk på ungdomsskolen med moren din, men som i dag er narkomane og bor utenfor Kiwi på Grønland i Oslo, uten at de fikk barn. Det finnes veldig mange som ikke fullfører utdanningen sin men som heller aldri fikk et barn i løpet av studietiden sin.

Hva er deres syn på unge mødre og hvorfor?

♥♥♥♥♥♥

25 kommentarer
    1. Jeg setter pris på programmet Unge mødre og ser på dette når det blir vist på tv.
      Å kunne følge unge mennesker i hverdagen og se hvordan de håndterer et lite barn er veldig lærerikt og inspirerende. Alle har forskjellige måter å oppdra et lite barn på og man får en del råd til hva man kan gjøre i samtlige forskjellige situasjoner som skulle oppstått.
      Man får innblikk i alt som har med en mammatilværelse å gjøre på både godt og vondt.
      Klemmer til deg Jessica, fra
      mammaglede

    2. Alle kan bli en god forelder uansett alder! 🙂 det er kanskje ikke å stikke under en stol at en eldre mor/far kan ha det lettere økonomisk med tanke på utdannelse osv, men dette avgjør selvfølgelig ikke om man er god og flink. Flotte og flinke foreldre finnes ung som gammel 😀 “Unge mødre” viser til unge mennesker som takler graviditet og foreldrerollen på en god måte, synes jeg. Lykke til videre 🙂

    3. Unge mødre eller “gamle mødre”, det kommer ann på personen ikke alder hvor god forelder man er! At voksne mennesker rakker ned på unge jenter som velger å bære frem et barn sier mer om dem enn noen andre. Syns det er mer feil å utsette å få barn fordi man skal ha “alt på plass, god jobb, hus, økonomi, mann, vært gift i x-antall år å reist rundt hele verden” enn om man får barn som ung!

    4. Lurer på om du har satt deg ordentlig inn i dette med økonomi. Er du sammen med barnefar har du nesten ikke rett på en dritt. Jeg har ikke noe imot unge mødre, men jeg har noe imot de unge mødrene som skal ha det til å virke så forbanna attraktivt å klemme ut en unge før man er ferdig med videregående, med at de glamoriserer mammatilværelsen. Har også noe imot de yngre mødrene jeg kjenner som fester hver jævla helg fordi “de er bare ung en gang”…

    5. Jeg syns det er for ungt for dem som er under 20 år. bør vente med å få barn
      håper du vil gå innom min blogg og legge igjen spor i dag også:)
      da ville jeg blitt veldig glad

    6. Anonym: Hei du! Har adressen din og ditt fulle navn gjennom IP adressen din nå, siden du kommenterte.

      Har fått bekreftet hvor mye jeg får i penger, og med det vet jeg at vi klarer oss fint! jeg har ikke sagt at andre folk burde bli gravide fordi det er økonomisk gunstig. Det har jeg ikke. Men jeg ble gravid uplanlagt med beskyttelse, og da er jeg selvsagt ute etter at jeg, barnefar og den lille skal ha det best mulig. Trist at du forbinder noen unge mødre med festing, men husk på å ikke legge alle under samme kam. Akkurat som at alle gutter ikke er drittsekker, er det ikke alle unge mødre som fester! Takk for kommentar, og ha en din kveld videre!

    7. hockeybloggen85: jepp, det er ungt, men det er ikke feil. Som skrevet her, så er det bedre at barnet kommer til verden når mor er ung enn at det ikke får en sjanse i livet overhode! 🙂

    8. Dette var så bra sagt og helt rett. Alle er forskjellig og noen er mere modne enn andre og sånn er de bare:) Man skal ikke dømme før man vet.
      Kan ikke du melde deg på unge mødre?<3

    9. Føler ikke jeg kommenterte noe feil? Jeg drar heller ikke alle under en kam? Hvis du følte deg truffet, så var ikke det med vilje i det hele tatt. Du spurte meg om min mening og du fikk den. Vet ikke hva du skal frem til med at du vet navnet mitt og what not, om du skrev det for å skremme meg eller hva faen, for det fungerte i så fall ikke. Ha en fin kveld selv 🙂

    10. Anonym: oi, var ikke noe stygt ment med det at jeg har navnet ditt, er bare sånn jeg skriver til alle som kommenterer anonymt for å minne dem på at det ikke er lurt å kommentere stygge ting! Beklager om du misforsto 🙂

      Følte du siktet til at jeg festet mye, og det gjør jeg ikke, så det er bare viktig å generelt huske på å ikke legge alle under samme kam, uansett hvor mange du kjenner som er unge mødre og fester.

      Du trenger ikke ta hvert ord med styggeste mening, jeg mente ingenting stygt med noe jeg sa.

    11. Personlig så synes jeg at 16 år er altfor tidlig å få barn. Har ei datter selv på 17, og jeg er uendelig glad for at hun har vært klok nok til å ikke sette seg selv i den situasjonen der hun må ta et valg om å bli ung mor eller ta abort. Hun er fast bestemt på å prioritere utdanning og få oppleve hva verden byr på, kontra sitte stucked med en baby før hun er ferdig med Vgs.
      Jeg håper og ønsker for din del at du får til å ta ei utdanning etter at du får babyen, sånn at du på sikt kan skape en trygg og forutsigbar fremtid for deg og barnet ditt uten å være avhengig av at NAV skal gi deg penger.

    12. Fie: Nå gjorde jeg alt for å ikke bli gravid, gikk på prevensjon som visstnok skulle være nærmere 100% sikker, men når det svikter er det ikke mye å få gjort med det, enten beholder man eller så gjør man ikke det. For min del gikk det ikke å ta abort, så da ble det sånn.

      Fremtiden min er planlagt, så selvfølgelig skal jeg fortsette utdanningen min, uten tvil. Heldigvis har jeg også barnefar med meg hele veien, så utdanningen vil jo gå lettere for min del (med tanke på at han hjelper meg med barnet) enn for de som er aleneforsørgere 🙂 synes det er flott at datteren din tenker sånn, for det gjorde jeg også, helt til jeg måtte ta det valget. Foreldrene mine er også høyt utdannede mennesker, så uansett ville de nok ikke latt meg la være å ta en utdanning (nå vil jo jeg ta meg en utdanning, men OM jeg ikke hadde hatt lyst)

      Ha en fin kveld videre, og tusen takk for kommentar <3

    13. Her er jeg enig med deg, til en viss grad! At jenter som fortsatt er “barn” i mine øyne får barn er trist i og for seg, det hindrer vedkommende masse! Og utfordringene blir så uafattelig mye vanskeligere! Man går glipp av den friheten som kommer med ungdomstiden bla. Da mener jeg ikke bare festing, men også muligheten til å være spontan, reise på storbyferier uten at man enten må ha med barnet (noe som blir tungt) eller finne barnevakt. Når dette er sakt er det flott du og andre tar ansvar når det først er skjedd! At du velger å sette noen andre før deg i så ung alder er noe mange ikke ville gjort :)Alle vet vi jo hva det kommer av, og selv den beste kan være uheldig! Du kommer også til å få en berikelse til ditt liv! Denne berikelsen får de fleste ikke før de er rundt 25 🙂 lykke til uansett! Vil du kan du klare det meste, og den fødselen.. Den kommer til å gå helt fint 🙂

    14. Marianneif: virkelig? Har allerede sendt meldinger til to av de menneskene jeg har funnet gjennom bloggen da, men helt greit om du ikke tror meg, for jeg vet godt at jeg finner det jeg. Har forresten skrevet opp ditt også, i tilfelle du dukker opp senere og har skrevet noe stygt.

      Blir morsomt den dagen jeg legger ut bilder av nettsiden og hvem dere er, så tror har dere trodd hele tiden at det var bullshiy

    15. Hoodoo: nei, hadde klart meg fint selv uten den, så det går nok fint! Får lån+stipend siden jeg fikk barnet i løpet av skoleåret 🙂 er ute i perm nå, men har skoleplass neste år, og dette er penger jeg får, som jeg ikke må betale tilbake..
      Takk for kommentar

    16. Hoodoo: Da er det mange snyltere i Norge. Alle studenter på videregående feks som får stipend, de må jo heller ikke betale det tilbake. Snyltere de da?
      Alle som er sykemeldte og får sykepenger fra Nav, snyltere de også da? dette blir for dumt, nå er det sånn i norge at du får økonomisk hjelp om du trenger det, også skal de som mottar det være snyltere?

    17. Jeg var 16 når jeg fikk eldstemann, og 17 når jeg fikk andre. Jeg har vært mamma i 3 år nå og kjenner jeg nesten blir litt provosert over hvor lekende lett du virker å tro at å bli gravid i ung alder er.
      Ja, det er støtteordninger i Norge. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men sett at du valgte å virkelig bli voksen mens du først var i gang. Skaffet deg leilighet, som 18 åring bil og setvikatet, alt som hører med. Da strekker absolutt ingen støtteordninger til, dessverre. Bor man hjemme hos mor selv etter man har blitt mamma selv derimot så lever man veldig fint. Men barn koster, uansett hvordan du vrir eller vender på det. Det finnes ingen rike småbarnsfamilier, babytiden er en vanskelig periode for de aller, aller fleste. Å være student og ikke ha noen form for ordentlig inntekt gjør det ikke noe bedre.
      “de valgte å ta den tunge, vanskelige veien istedenfor å dra på sykehuset å ta noen piller?” her viser du nettopp hvor umoden du er. For hvem med noen som helst peiling tror at det er enkelt å ta en abort? Joda, selve handlingen er ikke så vanskelig. Det er bare noen piller etterfulgt av en litt ekstra smertefull mensen, ikke noe mere enn det. Men absolutt ingen tar en abort uten å tenke over det som kunne blitt. Ingen gjør det uten dårlig samvittighet, og det er absolutt ikke et enkelt valg på noen måter, uansett hva man velger.
      Jeg er ikke imot unge mødre på noen måte. Jeg er jo en selv, og det har gått bare fint med meg. Men å late som om det ikke er så vanskelig som folk skal ha det til blir for meg totalt feil. For det er vanskelig å skulle vie hele livet sitt til et annet menneske. Man går glipp av ting, man må forandre på planene. Det er ingen vits i å skjule det. Selvfølgelig er den lille verdt det, men det blir en løgn å få ting til å se ut som om det er enkelt.

    18. Snyltere på felleskassen? Nå måtte jeg le litt.. Jeg ble også gravid som 16 åring, mottok stipend både under svangerskapet og permisjonen fordi jeg hadde skoleplass. Synes staten har gode støtteordninger for oss som får barn under utdanning, men dessverre er det ikke alle som får det- med mindre de er alenemødre eller samboer/barnefar ikke tjener nok til å ta vare på begge to. Så kanskje dere andre bør sette dere inn i hvordan det økonomiske er for unge mødre som faktisk bor sammen med pappan til barnet er?
      Det skal sies “Hoodoo” at jeg tydligvis fortsatt “snylter” på felleskassen, enda jeg har blitt 20, og fortsatt sammen med barnefar. What a shame!!!! Takk gud for at jeg venter enda et barn, så kan jeg få mer penger, ikke sant? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg