UNGE MØDRE PÅ FEM

Helt siden jeg ble gravid har jeg fått en del spørsmål om jeg kan melde meg på FEM sitt program Unge mødre. Det har jeg sagt at jeg ikke ønsker, og da har jeg også ofte fått spørsmålet “hvorfor ikke?”

Vel, for det første så ville jeg følt meg så ukomfortabel foran et kamera at jeg ikke hadde taklet det, men det er vel ikke det som er hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker å være med i programmet. For jeg ser jo greia, at de som melder seg på å ønsker å vise at de klarer morsrollen til tross for alderen sin, og at de kan “bevise” at de klarer seg minst like bra som eldre mødre. Men når man blir filmet over en lengre periode har produsenten mye makt over hvordan de ønsker å fremstille deg. Selv om du kun har gode intensjoner med hva du feks. sier, så kan klipping gjøre mye med hvordan du blir fremstilt. Jeg mener absolutt ikke at FEM pleier eller ønsker å fremstille alle deltakerne sine på en dårlig måte, men det har hendt jeg har ristet på hodet mens jeg har sett programmet, selv om mødrene der kun mener godt med hva de prøver å formidle. Det kan jo selvsagt også være at noen av deltakerne har et annerledes syn og slikt på enkelte områder enn hva jeg gjør, og at det er det som får meg til reagere enkelte ganger, det vet jeg ikke, men det er uansett en sjanse jeg ikke er villig til å ta.

Jeg ønsker kun å bli fremstilt som den jeg er, og jeg vil ikke ta sjansen med å kunne bli fremstilt på en måte jeg ikke ønsker og har kontroll over selv. Her på bloggen føler jeg at jeg får uttrykt meg på en ordentlig måte, jeg får vist alle gjennom bloggen hvordan jeg takler graviditeten på godt og vondt, og jeg har full kontroll over hvordan jeg fremstiller meg selv til enhver tid.

Jeg liker programmet altså, misforstå meg rett. Jeg har sett mye på unge mødre gjennom graviditeten, og gjør det forsåvidt fortsatt. Noe jeg spesielt har lagt merke til er hvor ufattelig mye enkelte fra tidligere sesonger fester. (dette er det mindre av i nyere sesonger) Om dette er et tilfelle av at de fleste leverer fra seg ungene og virkelig fester hver helg eller om det er slik at produsenten har sørget for å få det med seg de få gangene de enkelte personene har vært på fest, det vet man ikke som seer. Dermed kan man også bli fremstilt som den festløven, selv om man kun er på fest en sjelden gang. Det handler om hva produsenten ønsker å ha med i serien.

Del gjerne innlegget videre ♥

 

4 kommentarer
    1. Og igjen, fordelingen etter alder. En mamma er en mamma uansett alder. Handler ikke om alder men mentalitet.

    2. Anonym: poenget mitt er at jeg ikke ønsker å delta i programmet fordi det utgjør en viss risiko for at jeg blir fremstilt på en annen måte enn hva jeg selv har kontroll over. Skjønner ikke helt kommentaren din, kan du utdype deg? Mener du at jeg har antydet at man må være minst 30 år gammel for å være en god mor? Hvor står i så fall det?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg