FØR DU BLIR GRAVID I UNG ALDER..

Når jeg får kommentarer som “åh, jeg vil også ha en sånn mage” under magebildene mine fra yngre jenter så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere. Det samme gjelder forsåvidt når jeg får meldinger fra jenter like gamle, og tilogmed yngre enn meg selv, som ønsker så sterkt å bli mamma.

Jeg finner den type situasjon veldig vanskelig. Men jeg kommer ikke til å oppfordre unge jenter til å bli gravide, på samme måte som jeg ikke oppfordrer til abort dersom uhellet skulle være ute. Men vit at det er mer som følger med enn magen, – så utrolig mye mer enn den søte babymagen.

Jeg kan ikke en gang gå på kjøpesenter uten at folk kikker (hvilket i seg selv er helt OK) hvisker og ler. Jeg vet jo ikke helt sikkert hva de tenker, men jeg vet hvert fall hva jeg skulle ønske de tenkte.

Jeg skulle ønske vi kunne se hverandre for hva vi er, og at alle kunne se forbi den store magen. Det er ingen hemmelighet at unge gravide ofte blir dømt. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har blitt fortalt at jeg er alenemor, at jeg er dum som ikke tok abort, at jeg er dum som ikke brukte prevensjon og så videre. Folk tar seg ikke engang bryet med å spørre meg høflig hva som stemmer før de trekker konklusjonene sine. Det synes jeg er ufattelig trist.

Det er ikke synd på meg, langt i fra. Jeg har en fantastisk samboer som også er far til mitt barn, jeg har en flott familie, et flott liv, og snart en liten baby som kommer til å bringe så mye glede inn i livene våres. Men det er ikke alle som er like heldige som meg.

Det er også mange som mener at jeg oppfordrer til at unge mennesker skal bli gravide i ung alder gjennom denne bloggen. Hvordan de tolker det aner jeg ikke. Jeg skriver ærlig om hvordan det er, uten retusjerte bilder og en perfekt fasade. Virkeligheten er jo ikke perfekt, men ekte.


(28 uker på vei)

Jeg tror det (i hovedsak) er to måter å reagere på hets over tid. Enten så gjør det deg sterkere og hardhudet, eller så knekker det deg fullstendig sammen. Jeg har heldigvis taklet det hele utrolig bra, men det er ikke sikkert at alle ville taklet det på samme måte. Jeg ser at fordomsfulle mennesker ikke er mennesker jeg er interessert i å ha rundt meg, og jeg forstår at det er den voksne dama i 40-åra som slenger hetsende kommentarer etter ei ung gravid jente det er synd på, og ikke motsatt. Jeg vet i grunn ikke 100% hvorfor jeg skriver dette innlegget, men jeg ønsker bare å forklare at om man blir gravid i ung alder (med eller uten vilje, selvsagt) må man være klar for at folk dømmer deg ut i fra det de ser, og ikke det du er. Jeg skulle så inderlig ønske at det ikke var sånn.

Jeg synes det er viktig at jeg tar opp hvordan det egentlig er å være 16 år og gravid på bloggen min, som oftest når jeg besøker unge mammablogger er alt fryd og gammen, og det er jo ikke slik det er. I hvert fall ikke for alle. 


(Her var jeg vel 3 uker på vei, uten å vite det vel og merke)

Veldig godt å endelig få satt ord på det jeg har hatt så lyst til å fortelle dere lenge, men som jeg bare ikke helt har visst hvordan jeg skal si. Jeg angrer aldri på valget jeg tok, men jeg vet aldri hvordan nestemann vil takle det å være ung og gravid, og for alt jeg vet kan hun sitte igjen med en ødelagt psykisk helse.

Del gjerne innlegget mitt videre ♥ Tusen takk for fine ord, flotte lesere!

32 kommentarer
    1. Du, og de andre er vel klar over at det i teorien ikke er lov å ha sex før du er 16??? Så bli gravid og skal ha barn når du er 16 er selvfølgelig upassende. Og ikke særlig klokt. En skal leve livet før en får barn, en skal bli voksen. BARN SKAL IKKE HA BARN!

    2. Sigrid: Til din informasjon var jeg 16 år før jeg hadde sex, Sigrid.

      Forventer ikke at du skal kunne klare å sette deg inn i situasjonen det er å bli gravid i ung alder dersom du ikke har vært i den, men jeg vil absolutt råde deg til å reflektere litt mer rundt temaet før du uttaler deg.

      Selvsagt skulle jeg ønske jeg kunne “leve” litt mer før jeg fikk barn, jeg er jo kun 16 år gammel. Men når man først er blitt gravid (hvilket jeg ble på prevensjon som ble brukt riktig, vel og merke) får man aldri barnet tilbake dersom man bestemmer seg for å fjerne det. Og i min verden (sier ikke at du må mene det samme) er et menneskeliv mer verdt enn et par år med festing, fyll, og ungdomstid.

      Ikke særlig klokt å ha sex som 16 åring? Vel, jeg regner med at det er en grunn til at den seksuelle lavalder i Norge er på 16 år. Jeg bestemmer riktig nok over mitt eget sexliv, og dersom jeg vil ha sex som 16 åring bryter jeg på ingen måte loven. Heller ikke om jeg skulle gjøre det som 15 åring, så lenge partneren er på samme alder.

      Jessica.

    3. Flott innlegg, skjønner hvordan du har det, ikke helt selvfølgelig men jeg klarer å reflektere hvordan du må ha det. Å bli gravid er nok ikke noe man ønsker, men som av og til skjer, det har jeg respekt for. Ikke ta til deg alt negativt, prøv å se på alt det postive du har i vente og alle som sier positive ting til deg <3 , all respekt til deg <3 , ha en flott dag 😀

    4. Synes det er flott at du deler din historie med oss andre! Det er klart at du er en smule ung, men at noen sier at man er for ung til å ha sex når man er 16 blir litt flåsete for min del. Om man har en kjæreste og man elsker hverandre, så er det helt naturlig at den seksuelle biten også følger med. Så lenge man tar ansvar og bruke prevensjon så er man jo i utgangspunktet ansvarlig nok til å ha sex. Ønsker deg masse lykke til som fremtidig mor;)

    5. Heisan jeg har bare noen spørsmål som jeg lurer på.. Hvor gammel er kjæresten din? Hvor lenge hadde dere vært sammen før du blev gravid? Gruer du deg til du skal føde?:-) håper du ikke synes der var for personlige spørsmål:-) klem sarah

    6. Sarah: Hei Sarah!

      Kjæresten min er nå 18 år gammel, han er født tidlig i 1997. Vi hadde vært sammen i ca 9 mnd når jeg ble gravid, vi har nå vært sammen i snart 1,5 år. Gruer meg ikke så veldig siden jeg har planlagt keisersnitt, men litt gruer jeg meg selvsagt! 🙂
      Håper du fikk svar på det du lurte på 🙂

    7. Line: Tusen takk for at du synes det, Line! Helt enig med deg, det faller seg naturlig når man har en kjæreste man har vært sammen med en god stund og i tillegg føler seg trygg på, og elsker.

      Veldig koselig av deg! Skal gjøre mitt aller beste som ung mor 🙂

    8. Flott innlegg!
      Er snart 18 å vil klart bli mamma jeg også men
      Utdannelsen først 🙂
      Stå på videre

    9. Anonym: Tusen takk for det, Anonym!

      Bra innstilling! Skulle ønske jeg også rakk å bli ferdig med utdanningen før jeg ble gravid, men ting blir ikke alltid som man tror. Håper du får en kjempe fin kveld videre 🙂

    10. Blir rart å si at jeg SKJØNNER DEG når jeg ikke er gravid eller har vært det, men jeg klarer å se for meg situasjonen selv, og jeg føler at det er mange som ser ned på deg og andre gravide unge jenter, kun fordi de er unge. Altså, de har tatt et valg, og ikke hvilket som helst valg, men et veldig tøft et. Og det er å holde barnet. Og det er såå mange som bare tenker ” hun er gravid, hun er 16, ung,dum” men før du ble gravid var du nok bare en vanlig tenåring, som INGEN ville tenkt noe sånt over. Men så fort du blir gravid, så voila, er du plutselig dum. Altså, det er selvfølgelig ikke smart for noen å få barn før utdanning, men blir man det så det 10 ganger modigere og tøffere å beholde, og du er langt i fra dum!! 🙂

    11. jeg tenker faktisk det samme som sigrid over her. Det er jo ikke klokt å få barn når man er 16, men klarer man det så klarer man det. Du kan ikke se på dette som kritikk, når det er snakk om ren sannhet. Jeg som 20 åring syntes jeg var ung til å få barn, og det var jeg også. ikke missforstå, alle er like gode mødre, samme hvor gamle man er, men om man skal tenke fremtid osv er det bedre å være litt eldre. Og forresten, det er ingen synd i å ta abort. Man kan dessverre ikke bare tenke at man ikke kan ta et liv, man må tenke på hvilket liv ungen vil komme til å få ved å bli satt til verden, og deretter ta en beslutning som er best for deg selv og barnet. Det skal ikke være grunn til å reflektere over hvordan det er å få barn som 16 åring, når det i bunn og grunn ikke skal være “lov”. Har du ressurser nok til å bli mamma, så bli mamma. Vil du ha sex før du er 16, så ha det. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor det skal være noe mer spesielt å være gravid som 16 enn det er å være gravid som 20 åring.

    12. Går godt an å bli mor før du begynner jobbe. Ikke at jeg er i kategorien. Men kjærlighet er bare ekte når du har noen å ta vare på i dagens samfunn. Men ta vare på barna dine. 20 år siden. som 13 åring skulle man bli gift og bli utdannet, ikke alle er voksen nok til å få barn, selv etter de begynner å jobbe.

    13. Jessica! Jeg synes det er helt supert at du deler dette med leserne dine. Har skumlest gjennom bloggen din, og du skal vite at selv om du er 16 år, selv om du er ung, selv om du ikke har utdannelse, selv om du ikke har “levd livet” så skal du vite at du blir nok en like god mor som de som er mye eldre enn deg når de får barn for første gang.
      Ingen kan komme å fortelle meg at den 16 åring ikke klarer morsrollen like bra som en 30 åring..
      Du skrev om alle de unge jentene som er yngre enn deg som sier at de ønsker så fælt å bli mamma når de er veldig unge, vel… Jeg håper du forteller om dine tanker om dette å bli mamma i så ung alder, hvordan invirkning det har hatt på kroppen din, alle bekymringene jeg antar du som alle andre har hatt iløpet av svangerskapet.
      Å bli mamma er ikke bare kos.. ! Å få baby hører også en masse bekymringer til. Rett etter en fødsel får man som regel babyen lagt rett på brystkassa si… ikke alle tenker over det, men da begynner en jobb som er 24/7 jobb… en jobb man aldri kan ta seg fri fra, man kan ikke bare levne babyen hjemme hos sine besteforeldre for at man selv vil ut for å møte venner, man må holde seg mer hjemme en før, man må tenke på babyens behov før sine egne til en hver tid, drar man ut må man kanskje avslutte kvelden mye tidligere enn forventet fordi baby vil ha mammaen sin hos seg, man får aldri være ifred når man skal på badet, man må kanskje være flere netter våken på rad fordi baby ikke vil sove eller har vondt i magen og man bekymrer seg til en hver tid over babyen.
      Jeg tror du blir å klare deg helt supert som mamma! 🙂
      Masse lykke til med fødsel. Å husk, godt samarbeid mellom deg og barnefar er veldig viktig når man blir foreldre. 🙂
      Ha en superflott dag 🙂
      kommer til å følge litt med deg på bloggen din framover 🙂

    14. Hei :-). Jeg kjenner meg veldig igjen på det du skriver! Jeg ble gravid som 16 åring selv, og fikk veldig mye ufine kommentarer på dette. Men det viktigste for meg var at familien min og vennene mine støttet meg oppi alt! Jeg var 3 uker på vei når jeg fant det ut ( etter at mensen ikke kom). Jeg var alene igjennom hele svangerskapet, men hadde god støtte i mammaen min :). Jeg sitter i dag med en sønn som blir 8år i år, og kunne ikke vært mer stolt over det jeg har fått til :). Og jeg vil også råde unge jenter til å ikke prøve å bli gravid.
      For det er som du sier, det er et så mye større ansvar som kommer etter at babyen er ute.
      Da er det netter man nesten ikke får sove, syke barn, rutiner, bleieskift, barnet trenger deg til alle døgnets tider. Uansett hvor sliten du er, uansett hvor trøtt du er, så er det barnet først. Man må huske på at ungdomslivet hvor man kunne gjøre det man ville, dra ut når man ville osv må settes på vent. Men ja det er mye glede oppi alt dette også. Som første gang barnet går, sier sine første ord, første bursdag, osv . Men man må ikke glemme det store ansvaret ! :).
      Lykke til videre, og vær stolt over det du gjør! Bry deg ikke om hva alle andre tenker, hvisker og sier. Du gjør et av livets viktigste oppgave – du skal nemlig bli mamma! 🙂

    15. Bra innlegg og kjempe bra skrevet ! 🙂 Liker at du skriver det slik som det er, istedenfor å skrive at alt er bare fryd og gammen fordi det er ingen som har det slik hele tiden. Stå på ! 🙂

    16. Jeg syns du er sterk 🙂 Stå på å fortsett å heve deg over all det negativet 🙂
      De er rett å slett bare sjalu på deg for du klarer noe de vet de ikke hadde klart 🙂

    17. Elsker bloggen din, utrolig bra skrevet!
      Håper du kan ta en titt innom bloggen som går ut på hvordan samfunnet, og en liten motivasjon for unge som fortsatt ikke klarer å se gjennom bullshit filteret sosiale medier setter opp i dag!:)

    18. Hei!
      Jeg tar kontakt med deg på grunn av bloggen din. Jeg syntes at du har en veldig fin blogg, og jeg ble veldig nyskjerrige på din historie.
      Jeg lurer bare på om det hadde vært mulig om du kunne ha skrevet et innlegg om litt av din historie, slik at jeg kunne postet det på bloggen min?
      Om du vil være anonym er dette okay, og om du heller vil ha link til bloggen din gjør jeg selvfølgelig det. 🙂
      Hilsen Den Sjenertes Hemmelighet
      Mail: [email protected]

    19. Den Sjenertes Hemmelighet: Heihei! Min historie finner du under menyen der det står “16 år og gravid” Du får full tillatelse til å bruke dette innholdet på din blogg. Kjempe fint om du linker! 🙂

      Jessica

    20. hei jeg er kankje dum, men dette er alt jeg ønsker meg en familie, et barn. jeg har en jeg har vært sammen med lenge men vi har vært litt opp og nedd men vi elsker værandre ekstremt høyt, jeg blir 16 om ikke lenge og vi har alerede provd og få barn 3 ganger, nå venter vi bare i spening. jeg lurer på hvordan din første uke var? jeg ga opp min kariere som og bli model for dette, men det er aldri noe perfekt tidd for og bringe et barn til verden på uannsett, jeg sjønner hva du menner men jeg velger et barn inn i livet mitt. Jeg kan si med hånden på hjerte at jeg er stolt over hva du har klart og hvor ekte du er! stor klem 🙂

    21. Hei jeg har vert sammen med en lenge nå(3år) og vi har prøvd å få barn 5 ganger nå. jeg blir 16 om en måned og håper på svar fra deg.

    22. Hei, jeg er en jente på 14 år, men blir 15 om noen måneder. Jeg tror jeg er gravid…
      Jeg går på p-piller, men vi har ikke brukt kondom noen av gangene ( noe som vi burde gjort) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Store søstera mi var også gravid som 15-åring, men hun tok abort (hun ble tvunget og truet av ex-kjæresten) jeg har mange symptomer, og hvis jeg er gravid vil jeg beholde, men jeg er redd for hva alle andre kommer til å si når de finner ut. Hva syntes du jeg burde gjøre

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg