EKSPONERING AV BARN

Etter innlegget mitt KRITKKK MÅ VI TÅLE kom det mange forskjellige reaksjoner. Og plutselig var vi inne på temaet å eksponere barna sine over internett, noe som også blir relativt lite snakket om blant dagens bloggere. Jeg har aldri sagt jeg har noe i mot Anna (eller valgene hun har tatt, for den saks skyld) Men når man lever av å eksponere seg selv gjennom internett, så føler jeg heller ikke at man kan forvente annet enn å også motta negative kommentarer, kritikk og hets. Trist, men slik er dagens samfunn. Dette føler jeg også at jeg får godt med i innlegget mitt.

Flere og flere bloggere eksponerer barna sine i stor grad gjennom bloggen sin. Jeg har allerede fått kommentarer på at jeg kommer til å gjøre det samme (hvilket jeg ikke helt forstår, da jeg aldri har i det hele tatt antydet dette) Og jeg vil bare avkrefte det med en gang. For meg blir det ikke riktig å overeksponere barnet mitt via Internett, av den enkle grunn at barnet ikke vil forstå eventuelle konsekvenser av å ligge ute på Internett, og heller ikke kunne avkrefte/bekrefte at dette er noe barnet selv ønsker. Jeg valgte å lage meg blogg, jeg valgte å eksponere meg selv gjennom Internett, men barnet mitt har ikke valgt det samme. 

På den andre siden ønsker jeg jo å vise frem barnet mitt. Ingenting gjør enn selv stoltere enn sitt eget barn, og jeg forstår jo godt hvorfor bloggere deler bilder av barna sine. Men det veier ikke helt opp for alle eventuelle negative konsekvenser det kan medføre å gjøre dette. Spesielt over tid.

Mengde tror jeg også er viktig. Det er en vesentlig forskjell på å poste ett enkelt nyfødt babybilde (spesielt med tanke på at babyen mest sannsynlig vil være ugjenkjennelig om noen år) og bilder så og si hver dag av barnet. Og ikke minst hvordan bildene er tatt. Ser man ansiktet tydelig? Står barnet lagt unna kameraet, og med ryggen til?

 

(Jeg er klar over at jeg lårene mine ser helt enorme ut på dette bildet, hahaha. De er altså egentlig ikke så ekstremt store)

 

 

 

 

Så én ting skal dere ha, dere som sitter på kvinneguiden og diskuterer bloggere dag inn og dag ut; Jeg er faktisk enig i at man ikke skal overeksponere barna sine over Internett. 

DEL GJERNE VIDERE ♥

9 kommentarer
    1. Men når Anna (eller andre) lever av blogging, og hun skal skrive om hverdagen og slikt. Så er det jo barna hennes som er hverdagen hennes. Så da er det jo ikke så mye hun kan skrive om. Og jeg tror nok mange ville kommet med stygge kommentarer om hun ikke hadde delt bilder av de og, som f.eks “er barna dine så stygge at du ikke tørr å vise de?” og lignende kommentarer, og mange som hadde klagd på at hun ikke viste frem barna sine.
      Men jeg forstår hva du mener og altså:)

    2. Anonym: Joda, men så går det fint an å blogge om hverdagen sin uten å overeksponere barna sine også. Er jo det jeg skal når Leo er kommet! 🙂 Hele poenget er vel uansett at hvis man praktisk talt lever av å eksponere seg selv gjennom internett, så vil hets forekomme, uansett hvor lite greit jeg synes det er at mennesker hetser hverandre over internett. Man kan ikke forvente annet. At hun lever av å eksponere seg selv og barna sine er en ting, og det er forsåvidt helt greit, men jeg ville aldri eksponert mine barn på samme måte. Og det er en ting vi alle burde ofre en tanke eller to til, for så fort noe er lagt ut på internett, blir det på internett 🙂 Og det er min mening da.

    3. Merete Drzewicz: Skrev jeg “alle babyer er like”? Nope.
      Jeg skrev “alle babyer er jo relativt like i utseende” 🙂

      Og uavhengig av det, hvordan kunne den setningen ha definert hvor umoden/moden jeg er? haha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg