“GI MEG SKATTEPENGENE MINE”

Vel, i dag tenkte jeg å ta opp noe som har gått veldig langt i blant annet kommentarfeltet mitt her, nemlig hvor opptatte enkelte er av skattepengene sine, og hvem de går til. Derfor tenkte jeg i dag å dele mine tanker rundt dette. 

(Understreker at dette innlegget ikke er ment til alle leserene mine, men til de av dere som mener dette. Ettersom jeg får så mange kommentarer rundt akkurat dette, følte jeg for å besvare de av dere som mener dette, en gang for alle. Innlegget kan fort oppfattes som et angrep på “alle”, og det er det selvsagt ikke! ♥)

Først av alt, det er aldri dine skattepenger, det er fellesskapet sine. Skatten hadde (surprise) blitt betalt uavhengig av om jeg hadde blitt gravid eller ikke. Du hadde måtte betale skatt uansett.

Men forklar meg en ting her, på hvilken måte snylter jeg på staten ved å motta foreldrestipend fra lånekassen som jeg får fordi jeg har gått på skole? Hvis alle som går på videregående snylter på staten (for dere er klar over at alle norske ungdommer som går på videregående får stipend, ikke sant?) så har vi jammen meg mange snyltere! En ung nasjon av snyltere, faktisk.

Men jada, jeg ser jo hva dere mener. Men det blir bare litt enkelt. Litt for enkelt. Her i Norge fungerer det nemlig sik at man hjelper de som har behov for det, og uavhengig av om jeg hadde snyltet på staten eller ikke, så er det ikke jeg som har satt opp reglene. Jeg har ikke bestemt at unge mødre har krav på økonomisk støtte, på samme måte som at jeg ikke har bestemt at man får sosialhjelp på nav dersom man er i økonomisk krise.

Hvis dette plager dere så innmari, hvorfor tar dere ikke problemet ved roten? Hvorfor oppsøker dere ikke menneskene som har bestemt at reglene skal være slik? Og for ikke å glemme, hvorfor er dere ikke like opptatte av de som faktisk gjør ting som kan regnes som å snylte på staten? De som faktisk ikke jobber fordi de ikke gidder, og lever på nav? Hvorfor er det ikke disse menneskene dere går til angrep på?

Nei, jeg tror vi må vokse opp litt her og vise oss selv litt mer reflekterte enn som så. Det er jo forresten ingen som tvinger noen av dere frie mennesker til å bo her i Norge, med alt som følger med. Liker dere ikke måten staten Norge gjør ting på? Flytt da vel?

 

 

 

(Vil forresten takke dere som opplyste meg om at produktene fra burt’s bees inneholder allergifremkallende stoffer! Godt jeg har lesere som følger godt med! Så nå har jeg handlet inn litt babyprodukter som faktisk er parfyme- og parabenfrie. Tusen takk!! ♥)

Så kom ikke her og krev skattepengene deres fra en 16-åring, kun fordi jeg mottar penger jeg har rett på. Glem ikke at hva du samtidig sier da, er at du aldri ville mottatt penger du hadde hatt krav på. Og for å være totalt ærlig? Det tror jeg fåtallet av dere ville gjort.

Del gjerne videre!

23 kommentarer
    1. Ikke ta det til deg. Som den over her sier, alle nordmenn drar nytte av skattepengene i løpet av livet. Mange ungdommer som ikke orker å skaffe seg jobb fordi de får likevel dagpenger fra NAV. Ja, jeg hadde flere venninner tidligere som brukte det som grunn til ikke å skaffe seg arbeid. Stå på videre, se lyst på det at du er gravid og kos deg! 🙂

    2. Ikke alle som går på videregående får stipend. Æ fikk ikke ei enaste krone fra lånekassen, måtte betale alle utgifta som fulgte med skolegang fra egen lomme, å det va nermere 15.000 på di to åran æ gikk vgs

    3. Anonym: mulig, for dette har nå begynt å avhenge av foreldrene dine sin inntekt. Men poenget er allikevel: en stor andel av de som går på videregående får stipend, så på hvilken måte snylter jeg på samfunnet noe mer enn dem? 🙂

    4. Hei! Elsker bloggen din, den gjør meg så glad <3
      Selv er jeg 16 år og gravid i 4 mnd,,, Går på skole og skal snart få vite kjønn, men jeg lurer virkelig på noe... Jeg blir stående som alene mamma. Og jeg lurer på hvordan jeg skal få søkt lånekassen å nav om penger.. Kan du hjelpe meg litt der?

    5. Ikke missforstå, mente overhode ikke at du snylta på samfunnet, skulle bare poengter at ikke alle så går vgs får stipend! Syns det e kjempebra at man har ei sånn ordning i norge for di så treng det 🙂

    6. Anonym: Neinei, mente ikke noe stygt med min kommentar heller altså! 🙂 Beklager om det virket slik.

      Ville bare vise til poenget, ettersom det sikkert ville vært flere som hadde kommentert det at alle ikke får stipend av å gå på videregående lenger, men stort sett gjør de fleste det.

      Og ja, helt enig! Flott at Norge har en slik ordning.

    7. Jeg synes vi må være svært forsiktige med å dømme/kritisere andre for å ta i mot ulike stønader fra NAV. Vi kan alle havne i den situasjonen når som helst, og jeg er veldig glad for at det da finnes løsninger for alle! Det som ødelegger, er de som tar i mot stønad og jobber svart ved siden av, eller oppgir at de er enslige forsørgere mens de i realiteten bor sammen med den andre foreldren. Det er ren svindel og setter velferdssystemet i fare. Velferdsordningene våre er basert på at alle yter etter evne og at noen av fellesskapets penger brukes til sikkerhetsnett for oss alle! Vi er gitt en enorm tillit! Jeg er glad for at disse svindlerne nå tas oftere og oftere.
      Til slutt: Lykke til med det store som skal skje! Heier på dere!!!

    8. Men holder bare stippede da? Vet hvor mye min datter og pappa til deres barn får I foreldrestippen å det holder ikke til egen leilighet. De får til og med borteboerstipend.. Begge går på vgs. å bor hjemme hos oss. Syns det er koselig jeg, får sett barnebarnet vokse opp men de ville jo helst hatt en egen leilighet.

    9. Anonym: Vi har heldigvis en god økonomi. Vi har absolutt nok med penger, og klarer oss veldig bra! Vi føler oss veldig heldige, for vi vet det er få like unge som oss som klarer seg såpass bra.

      Vondt å høre at din datter og faren til hennes barn ikke får bodd i egen leilighet.. Forhåpentligvis (?) er det ikke veldig lenge til de kommer ut i jobb og får bodd i noe eget! 🙂

    10. Jeg mottar også penger fra NAV for å gå på skole. Det er fordi jeg har en funksjonshemning selv, og jeg kan ikke ta opp lån i tilfelle jeg ikke får jobb, og havner plutselig i gjeld.
      Men jeg får også mye kritikk som å snylte på fellesskapet etc. Og jeg er døv. Folk eier ikke empati for å si det sånn. Så ikke tenk på det, gi faen i de. Det er de som har det vondt, ikke du hehe 🙂
      Og å være døv er veldig tøft når jeg går på høyskole, for da må man ha masse konsentrasjon for å kompensere for manglende hørsel. Leser ekstra skolearbeid enn i forhold til normalt hørende.
      Noen klager, så sa jeg “hvis jeg får din hørsel, så kan du få pengene”, så da holder de kjeften da 🙂
      Jeg vil heller være hørende enn å være døv. Det hadde gjort ting mye enklere, og jeg hadde vært lykkeligere med hørsel. Hører jo litt, men det er ikke nok hvis jeg skal trives i sosiale sammenhenger med masse hørende. Er jo kjempeglad i musikk, og hvis jeg hadde vært hørende, hadde det vært lettere å pugge sangtekster utenat. Nå er det jo at jeg må øve og øve for å huske tekstene utenat…
      Såå, folk må slutte å klage og være fornøyd med de har! Det virker som om det er krig på Internett liksom.
      Vi har vann, mat, tak over hodet og så videre.. Men likevel vil folk ha mer og mer? Grådigheten liksom.
      Klem! Lykke til videre!

    11. Huff. Dette evinnelige maset om hva skattepengene går til. Jeg regner med at også de som maser konstant om at andre “snylter” også nyter godt av både gratis skolegang, gratis helsetjenester og andre ting som vi bruker skattepengene våre til. Og etter å ha fått tre barn, og således fått foreldrepenger tre ganger, så VET jeg, at man også skatter av det. Den eneste økonomiske stønaden man ikke skatter av er sosialstønad. Og det får man ikke så sant man ikke er i dyp dyp økonomisk krise, og har prøvd ut alle andre muligheter. Vi er veldig heldige som bor i ett land som har disse ordningene. Og jeg syns du blr nyte mammatilværelsen din, og prøve å ikke bry deg om hva noen få bedrevitere skulle mene.

    12. Med tanke på at du er 16 år, gidder jeg ikke si for mye her. Men dette var barnslig og du er åpenbart ikke så veldig moden.
      NÅR var det slik at alle på VGS får stipend? Slik har det da aldri vært.
      Og å slenge ut kommentarer som at “dersom man ikke liker hvordan det er, da kan man flytte” blir også noe spesielt.
      Nei, når du en gang blir voksen og begynner å jobbe, så skjønner du kanskje hva folk mener når de sier at de ikke ønsker skattepengene skal gå til alle og enhver. Jeg mener IKKE at du som gravid er en av de, jeg tenker da mer på folk som er for late til å jobbe, og klager seg til sykemeldinger o.l. for å få nav penger.

    13. Stine: Hei Stine!

      Mulig at alle ikke får stipend av å gå på videregående, men stort sett (og dette er hva statistikken viser, ikke jeg) får de fleste det, mer eller mindre. Og da lurer jeg på hvordan jeg er noe mer kriminell enn dem? Det er jo dette som er poenget. Og så lenge det finnes mennesker som mottar penger for å gå på videregående, vil fortsatt dette poenget stå.

      Norge fungerer slik, jeg regner med at du også bor her frivillig? Jeg har som sagt ikke satt opp reglene, så dersom noen synes det er så forferdelig krenkende at jeg mottar penger for å gå på skole når jeg har et barn, så er det ikke meg de skal ta den saken med.

      Skriver jeg at jeg ønsker at skattepengene skal gå til alle og enhver? Isåfall, kan du referere til hvor i teksten jeg skriver det? Nei, jeg skriver kun at jeg ikke kan noe for hvordan Norge har satt opp reglene, og jeg stjeler ikke noe skatt/snylter ikke noe mer på staten enn de som mottar penger for å gå på videregående til vanlig. Er forsåvidt helt enig i at det ikke er riktig at mennesker som faktisk snylter på staten mottar skattepengene til fellesskapet. Ser ikke helt at jeg antyder noe annet i teksten.

      Og Stine, ærlig talt? Hvis du skal kommentere på bloggen min kan du vel i det minste være saklig og la være å kommentere alderen min? Den har da ingenting med dette å gjøre. Til din informasjon jobber jeg, sikkert lurt å vite hva du snakker om før du uttaler deg 🙂

      Jessica

    14. Hvor mye får man i foreldrepenger og penger fra NAV/skole osv? Har en venninne som gøy på høyskolen og skal ha barn, hun jobber ikke, men kjæresten gjør det (fult) og eier leiligheten deres. Hun sier vil motta 16-17.000 i mnd, men jeg tror hun blir skuffet 🙁

    15. Det pudderet er parfymert.
      Ville kjøpt talkum fra apoteket, mye mildere for nyfødt babyhud 😉 <3 Syns du virker insiktsfull og liker godt at du står på ditt. Om man er 16 eller 40 legger ikke alderen grunnlag for å være en god forelder. Du viste du ville beholde ditt ufødte barn og allerede da skinte morsinstinktet fram. Faktum er at man aldri vet om man blir en god forelder før man har prøvd seg på oppgaven.
      Det er både gode og vonde tider du har forran deg med våkenetter, skriking, bæsjebleier, masse babykos, tannløse smil og deilige stunder. Er helt sikker på at du mestrer alt på strak arm :D:D
      Ikke helt på tema, men måtte tipse om pudderet 🙂

    16. Helt enig, Jessica. Har venner jeg som går på vgs som få utbetalt 20.000kr i året i stipend. Er faktisk også lite av pengene som går til det de skal der tror jeg. Så tror ingen skal klage på deg, akkurat.
      Stå på videre, Jessica! <3

    17. Jeg kjenner jeg blir litt irritert! Har tidligere lest at du skriver at du ikke får penger fra nav, siden du har”tjent deg opp nok selv”. Hvordan kan en 15-16åring ha tjent såpass mye penger, og over så lang, nok til å få “permisjonspenger” fra jobben. Det stemmer ikke, og ikke får man mye i forelderstipend heller, hverfall ikke om man er samboer. Så at du ikke får penger fra nav er bare tull! (ikke at jeg er i mot det)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg