ABORT

Abort er vanskelig. Jeg tror muligens ikke jeg vet om noe vanskeligere å skrive om enn abort. Kanskje fordi det er et sårt tema for meg? Kanskje fordi det er en mulighet vi mennesker i utgangspunktet ikke skal ha? Jeg vet ikke. 

Jeg har som tidligere skrevet ofte fått spørsmål om hvorfor i all verden jeg ikke tok abort, så mange at jeg faktisk valgte å skrive et innlegg om det, som du kan lese hvis du trykker HER.Så kan jo enkelte sitte å spekulere i hvorfor jeg bare ikke gjorde det, “det er jo ikke så ille” hører jeg ofte. Og da blir jeg sittende litt som et spørsmålstegn med et tryne som sier “nå kødder du med meg, eller?”

 Hvis jeg har lesere som har lest bloggen min fra starten av, vet noen av dere kanskje at jeg har skrevet innlegg som har omhandlet abort tidligere. Men jeg klarer bare aldri å bli fornøyd, det blir liksom aldri helt riktig. Jeg blir ofte sittende igjen med en følelse av at jeg har skrevet noe som kan mistolkes eller at jeg ikke klarer å uttrykke meg ordentlig. Og da vil jeg heller la være, enn at noen skal sitte igjen med en følelse av at jeg har skrevet noe jeg ikke mente på den måten vedkommende tok det. Forstå det den som kan.

Jeg tror ikke man kun skal se èn vei når man snakker om abort. Jeg tror ikke jeg ønsker å ta stilling til hvorvidt jeg synes abort er mord eller ikke en gang. For det er ikke poenget her. Abort har blitt gjort i flere tusenvis av år, på den ene eller andre måten. Strikkepinner og rottegift er få av veldig mange midler som har blitt brukt for å få utført en abort før abort ble lovlig her i Norge. Og tro det eller ei, så blir det faktisk fortsatt gjort i land hvor abort er ulovlig. 

 

 Jeg er for at kvinner skal kunne bestemme over sin egen kropp. Abort kan være riktig, men også feil – på samme måte som at å beholde barnet kan være riktig, men også feil. Det er ikke uansvarlig å ta abort om man blir gravid i ung alder, det er uansvarlig å ta på seg et ansvar man ikke har midlene til å klare. 

Fakta er; Vi kan endre abortloven. Vi kan nekte kvinner å bestemme over sin egen kropp. Men det vil fortsatt være kvinner som vil forsøke å utføre en abort, lovlig eller ikke. Så da har vi valget, enten er det lovlig og det blir gjort på en skånsom måte på sykehuset under kontrollerte forhold, eller, vi kan nekte å utføre abort i Norge og resultatet vil bli at kvinner vil dø i forsøket. 

Hva tenker dere? ♥ Del gjerne videre!

8 kommentarer
    1. hei😄 følger bloggen din, må si j er imponert over hvor voksen du er til å være 16 år👍. Lykke til videre😄 du blir en strålende mamma 💕

    2. de kan jo bare ta adopsjon om de ikke kan ta ansvaret.
      de bestemmer over sin egen kropp?
      eier de kroppen til den ufødta da eller?
      å faren da har ingenting han skulle sagt han da eller?
      om kvinner ikke vil bli gravide så har de ikke sex, enkelt å greit. en må ta ansvar for sine handlinger…
      kan ikke la det gå utover et annet liv…

    3. Jeg må bare si at jeg beundrer dine veloverveide tanker, du er ung men ser uansett sammenhenger og realiteter. Du har valgt å beholde barnet ut i fra din situasjon men skjønner allikevel at andre kan befinne seg i andre situasjoner. Og ja, vil vil ikke tilbake til ulovlige aborter utført med fare for kvinnens liv og helse.

    4. Til anonym over her:
      – Å “bare” adoptere bort et barn er nok vanskeligere enn som så. Man blir knyttet til barnet både mens man går gravid og når man får se barnet.
      – Ja, i Norge bestemmer de faktisk over sin egen kropp, og dette går da også utover det ufødte barnet.
      – Det er synd å si det, men faren har faktisk til syvende og sist ingenting han skulle sagt. Og dette er en fin ting. For hvis faren skulle bestemme over moren, så hadde vi ikke vært der vi er i dag i Norge. Far burde selvfølgelig få si det han mener, men det har til slutt lite å si, siden moren får bestemme helt selv om hun ønsker å beholde barnet eller ikke.
      – “Ikke ha sex” er så ufattelig oppbrukt. Det er mange ting som kan føre til at man har sex. Man kan bli voldtatt, man kan bli lurt, man kan ønske det, osv. Det er derfor vi har prevensjon i Norge. Og hvis du har lest bloggen, så vet du at Jessica brukte prevensjon da hun ble gravid.

    5. Jeg mener at når folk sier “det er bare å ta en abort” er dette en helt absurd setning. Det er ikke “bare” å ta en abort. Greit nok, selve aborten er sikkert grei nok den, men problemene er alle tankene personen sitter med i ettertid. Selv har jeg heldigvis aldri vært i en situasjon hvor jeg er nødt til å velge det, men jeg kan med hånden på hjertet si at abort ALDRI ville ha vært et alternativ for meg, fordi JEG vet at JEG ikke hadde klart ettertankene. “Hvem ville barnet mitt ha vært?”, eller å få barn på et senere tidspunkt og tenke “du skulle egentlig ikke ha vært min første….”. Selvfølgelig; tror du at du klarer det i ettertid, så bare go ahead, men jeg mener at å “bare” ta en abort er ALTFOR misforstått i dette samfunnet. Det finnes så mange som har tatt abort fordi de “ikke var klare for barn” og som har slitt psykisk i lang tid etterpå, på samme måte at det sikkert finnes mange som angrer på at de ikke gjorde det.
      Når det er sagt syntes jeg det er utrolig tøft av deg å “tørre” å beholde barnet. Det er ikke en lett oppgave, men det faktum at du er så reflektert rundt valget ditt sier meg at du er mer enn moden nok til å takle dette veldig bra. Med støtten fra familien som du tydeligvis har så kommer du nok til å bli en super mor! Masse lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg