BASISGARDEROBE

..Til barnet! 

Som vordende førstegangsforelder er det ikke lett å vite hva man trenger og ikke av klær til den lille. Dette var jeg i starten veldig usikker på selv, derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive et innlegg om hva vi har valgt å ha i basisgarderoben til lille Leo! Håper det er til hjelp for de eventuelt gravide leserne mine.

 

 

 

♥ 6-8 Langermede bodyer i bomull (gjerne økologisk bomull)

 

♥ 3 kortermede bodyer i bomull (Gjerne flere om man får et sommerbarn)

♥ 3-6 Sparke- eller strømpebukser

♥ 3-6 Hele dresser i bomull eller fleece

♥ 4-8 par sokker (Gjerne flere, da man aldri kan få nok av sokker!)

 

♥ Spesielt for vinterbarn: 2-4 luer (gjerne i bomull)

♥ Spesielt for vinterbarn: 2-4 bodyer i merinoull

♥ Spesielt for vinterbarn: 2-4 jakker i bomull eller/og med fleece

♥ Vil ha: men trenger kanskje ikke; snekkerbukse (og forsåvidt kjoler osv til jenter) og tøfler/sko

♥ 2-4 langermede gensere 

♥ Spesielt for vinterbarn; 2-4 par med votter/hansker

Dette er kun et eksempel, vi har valgt å ha dobbelt opp av det meste, mest fordi vi vil være helt sikker på at vi har nok, kan også være greit om man får et barn som gulper mye etc. Dette er også langt fra hele garderoben til Leo, dersom noen skulle tro det. 

God formiddag til dere!

Jeg skal om ikke alt for lenge bort på butikken en tur for å hente en pakke, samt for å kjøpe inn litt middag. Skal også bruke deler av dagen til å gjøre i stand her hjemme til vi får besøk av moren min i morgen! Ellers skal jeg se igjennom klærne mine etter et par løse joggebukser og noen flere singletter til fødebagen (Takk til deg som påpekte at dette kunne være lurt) og nyte torsdagen før det igjen er helg i morgen! Snakkes om ikke så lenge da, dere ♥

EDIT: Jeg tok bare utgangspunkt i en vanlig basisgarderobe (en ca pekepinn på hva som er lurt å ha etter å ha snakket med en del mødre, og med litt tips fra en del magasiner) Man må jo ikke ha alt i ull, selv om vi selvsagt har valgt å kjøpe inn mer ull til leo (i og med at han er et vinterbarn) enn jeg viser i dette innlegget! 

17 kommentarer
    1. Husk at man får veeeeldig masse klær hos venner, venninner, familie, osv. Kanskje lurt å vente litt for å se hva man får eller ikke 🙂 Flere av mine venner som har født har hatt for mye klær, så mye har ligget ubruktog med merkelappen på. Men det var fine klær da, er alltid å koselig å se bilder av babyklær! 🙂

    2. Fint innlegg. Jeg fikk barn nå i desember og har etterhvert som mnd. Har gått funnet ut at klær som ikke klumper seg er knall, så her går vesla for det meste i body og strømpebukse, hvertfall når bare hun og jeg går hjemme. Tjukkere jakker har vi aldri brukt, men har en ulldress som jeg trekker utenpå hvis det er kaldt og hun for eksempel skal sove ute. En Annen ting som er kjempe kjekt er “hjelm lue” i tynn ull. Den kan man bruke uansett temperatur nesten i og med at ull regulerer varmen og de små nesten alltid ligger lunt (så den trenger ikke være vindttett). Er veldig viktig å tenke på at hvis de små skal kunne bevege seg og utvikle seg ordentlig bør de ikke ha for mange lag med klær, så de blir liggende helt “stive”. Og at det er luftrom som skaper varme.
      Bare et lite tips, veldig fin blogg forresten :-))

    3. Kan og være lurt å med noe til far i fødebaggen, siden han mest sannsynlig blir værende på sykehuset en stund sammen med deg og lille..
      Noen små sjokolader for rask energi, noe å drikke om du ønsker noe annet en vann.
      Og kanskje lesestoff til far også? Om timene skulle bli lange på fødestua☺️

    4. Silje: Sant det! Men han har pakket sin egen bag, og da følte jeg ikke at jeg skulle ha med det på bloggen 🙂 Takk for tips! Må handle inn litt sjokolade og energibarer etterhvert 🙂

    5. Jeg fikk barn i slutten av september. Er det noe jeg har lært av å ha vinterbarn nå er at ULL ER GULL! Ha gjerne utedress eller noe i ull. Fleece puster ikke og er ganske ekkelt. Ull puster og er supert!! Både ull i boddy, bukse og heldresser. Jeg klarer ikke å ha langermede boddyer under genser, så kortermede boddyer er supert når man skal ha genser 😀

    6. Hei, et lite tips, innvister i stilongs og bodyer! sokker faller for det meste bare av selv om det er greit og ha noen:) men man for aldri nok av stilongser og body, er det som blir brukt mest:) også kan man heller kjøpe noen fine klær på siden

    7. Hei! Du skriver at du anbefaler masse bomull til et vinterbarn… husk at bomull varmer lite, og blir ofte veldig kaldt og kjølig. Ikke holder det på varmen heller… jeg anbefaler ull til vinterbarn 🙂 da slipper man et kaldt stoff inn mot kroppen.

    8. Anja: Hei! Nei, da misforsto du 🙂 man må jo ha litt i bomull, og da anbefalte jeg økologisk bomull kontra vanlig. Har skrevet at man bør ha flere bodyer i merinoull hvis man får vinterbarn 🙂

    9. fremfor bare bomull luer vil jeg ha valgt noen (2-3) i merinoull også 🙂 Også Ull undertøy (Body og strømpebukse) og tynne ull sokker 🙂

    10. Til høst/vinter barn er ULL best. Ull regulerer varmen og er behagelig for babyen å ha på seg:) (noen babyer/barn kan reagere på ull, men da finnes det ull med bomull på innsiden) hjemmestrikket sokker, votter, lue og jakke evt bukse og masse ullbodyer og ullstilongser/strømpebukser har vært et must til mine to små. De bruker nesten bare ull i mnd sep. Okt. Nov. Des. Jan. Feb. Mars og april. Bomullsluer er greit å ha til babyen på sommeren, men ikke til et vinterbarn;)

    11. Anonym: Hei! Selvsagt er ull best, men her viser jeg en typisk basisgarderobe for den lille, ikke nødvendigvis kun til vinterbarn! Vi har selvsagt mer ull til Leo enn hva jeg har inkludert i dette innlegget, men dette skulle som sagt være en pekepinn på hva en basisgarderobe kunne inneholde 🙂

      Takk for kommentar!

    12. Eg fikk baby i februar i fjor! 🙂 og hadde myyyye ull og brukte nesten kun det i flere mnd! 🙂 husk at de ikkje kan regulere varmen sin selv når de er så små! 🙂
      Hadde også mye mer klær da eg fikk en gulpebaby! 🙂 så hadde vel 20-30 body og strømpiser etc 🙂
      Lykke til!

    13. Emilie: Vet det, men dette var som skrevet et eksempel på en basisgarderobe, og ikke en typisk garderobe til vinterbarn 🙂

      Ja, noen får jo gulpebabyer også! Som også skrevet har vi mye mer klær til Leo enn dette, dette er ikke halvparten en gang 🙂

      Tusen takk, Emilie! Og takk for at du la igjen en kommentar <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg