JEG ANTE IKKE HVA JEG GIKK TIL

Men hvem gjør vel det, første gangen de blir foreldre?

Noen som synes det var litt rart at jeg skrev at det var slitsomt allerede, og ja, jeg synes det er slitsomt. Men så skal det jammen meg sies at jeg tror jeg hadde vært langt fra så sliten om jeg ikke hadde hatt keisersnitt. Ved en vanlig fødsel er som oftest smertene over i det barnet er ute, men når det kommer til keisersnitt får du på en måte alle smertene i ettertid. For min del betydde dette at jeg ble lenket til sengen det første døgnet og Fredrik måtte ta seg av Leo nesten hele tiden, bortsett fra når han fikk mat. Jeg var også relativt tidlig oppe på beina (dag 2) men det var fortsatt ekstremt smertefullt, og med smerter i tillegg blir jo ting ekstra slitsomt. Eller, det ble i hvert fall det for meg! Så ja, jeg er sliten – men utrolig lykkelig. Og langt fra så sliten at det påvirker noen andre enn meg selv.

Og herregud, for alt jeg vet kan det bli enda mer slitsomt. Mest sannsynlig vil det også bli det, men det takler jeg. Fredrik også, forsåvidt. Og vi klarer oss utrolig bra (selv om jeg i skrivende stund holder på å sovne over skjermen her) Det er et lite sjokk, for det blir ikke som man tror. Men for min del ble det enda bedre, for selv om man ikke klarer å sette seg inn i hvordan det blir (og hvor slitsomt det kan være) Så klarer man heller ikke sette seg inn i hvor fint det blir, og hvor fantastisk det føles.


Ser forresten det er mange som lurer på grunnen til keisersnittet, og det har jeg svart på HER


Håper alle sammen har hatt en strålende dag! I dag ble jeg som tidligere skrevet med Leo alene siden Fredrik måtte på skolen, og det gikk overraskende greit! Mamma var på besøk store deler av tiden så fikk hjelp også da. I dag har vi badet Leo for første gang, og han har sovet så utrolig mye i dag, så regner med natten blir lang her! Men jaja, det gjør ingen ting. I morgen skal vi endelig hjem, og vi gleder oss såå masse. Det blir så herlig å komme hjem med ham og til den nye hverdagen vår. Vi kan nesten ikke vente ♥

(Edit: Skriver da ingen verdens steder at man ikke har smerter etter en vanlig fødsel! Mente forøvrig at jeg kan si meg rimelig sikker på at rier er de verste smertene (for de fleste) ved en vanlig fødsel, og at smertene ved et keisersnitt kommer i ettertid. Prøver så godt jeg kan her å uttrykke meg ordentlig, så håper dere ikke misforstår hva jeg mener.

51 kommentarer
    1. Smerter har du uansett i ettertid om man må sy, så de firsvinner ikke i det barnet er ute. jeg hadde mye smerter i underlivet etter at jeg måtte sy, og har enda smerter til tider. Men ja det er slitsomt allerede med en gang, kroppen har gjennomgått mye, keisersnitt eller ei. Jeg husker jeg ikke sov ordentlig på mange uker, for jeg var så redd for og ikke høre lillemann. Men det gjør ikke noe når man ser på de små skattene man har skapt <3

    2. Hvordan vet du hvordan man har det etter en vanlig fødsel?? Jeg kunne ikke gå på 1 uke!! Bokstavligtalt. Smerter hadde jeg Ca 1 mnd etter fødsel. + 24 timers rier/fødsel helvette. Og det er lite i forhold til mange andre.
      Du slapp lett unna skal jeg si deg.

    3. Det er kun du som vet hvordan du har det☺️jeg synes de første dagene med minstemann var forholdvis lette, men etter hvert ble det mer og mer slitsomt. Tror det har mye å si hvilket barn man får☺️min lille gutt sov i fire dager i strekk så begynte det😔Mye smerter etter vanlig fødsel her også.

    4. Anonym: Hei!

      Jeg tror du misforsto hva jeg mente 🙂 mente at verste smertene (riene) er over i det barnet er ute ved en vanlig fødsel, og de verste smertene med keisersnitt kommer i ettertid.

      Du vet ikke hvilke smerter jeg har hatt/har, så at jeg har sluppet billig unna er en unødvendig kommentar. Det er forsåvidt ingen konkurranse om hvem som har hatt det verst 🙂

    5. Jeg har ikke vært gjennom et keisersnitt så jeg skal ikke si hvordan det føles, eller noe om hvordan smertene oppleves eller hvor intense de er. Men
      Smertene er ikke over etter en fødsel heller, de er nok ikke like intense som de er under selve fødselen og det går som regel over ganske umiddelbart etter barnet er ute. Men å revne mye eller lite er like vel vondt, hoven og ømt er det også en god stund i ettertid. Og bare det å gå på do kan være slitsomt og vondt spesielt når du skal tørke deg etterpå. Selv gruer jeg meg til den 6ukers kontrollen den fødende skal på etter fødselen. Jeg har fortsatt vondt i stingene og prøver og presse så forsiktig som mulig når jeg skal på do fordi det gjør så vondt. Jeg sliter også med sterke smerter i skambeinet spesielt om natten selv ikke smertestillende hjelper,jeg må bare puste meg gjennom smertene. Slik er det ihvertfall i mitt tilfelle, men enhver fødsel er forskjellig, skulle bare si at det ikke nødvendigvis er over etter barnet er komt ut.

    6. Mamma som 16: Og skrev også “som oftest” er ikke bastant her, for det finnes alltid unntak. Men sier meg rimelig sikker på at det generelt er riene som er de verste smertene ved en vaginal fødsel, etter å ha snakket med (og forsåvidt lest/hørt om) kvinner som har født vanlig.

    7. josefine Lossius (18 år og sna: Hei 🙂 Jeg har ikke skrevet noen steder i teksten at man ikke har smerter etter en vaginal fødsel. Vil gjerne se hvor du ser at jeg har skrevet det, og skjønner ikke hvorfor du skal være så kverrulant, men for all del.

      Mente forøvrig at jeg kan si meg rimelig sikker på at rier er de verste smertene (for de fleste) ved en vanlig fødsel, og at smertene ved et keisersnitt kommer i ettertid. Nei, jeg har ikke født vaginalt – men jeg tror ikke man skal trenge å snakke med særlig mange kvinner som har født vaginalt for å forstå at rier som oftest (som jeg også skriver i teksten) er de verste smertene.

      Jessica 🙂

    8. Født 1 gang vaginalt. Nestemann som kommer i juli SKAL jeg ha keisersnitt på. Ruptur grad 3c første gang, dvs at en del av endetarmen også er berørt. 2,5 år etter plages jeg fortsatt med urinlekkasje. Jeg fikk epidural, ja, riene var ubehagelig, men kan ikke si selve fødselen var vond. Kunne ikke gå på do normalt på flere uker, måtte sette klyster på meg selv. Greide ikke stå oppreist etter fødsel, endte med blodoverføring. Jeg har totalt sykehusangst når det kommer til operasjoner men velger heller det foran en ny traumatisk vaginal fødsel med vakum. Når det kommer til smerte tror jeg mye er individuelt. Feks som hvor mye smerte en har opplevd tidligere. Sov når barnet sover og nyt den tiden du kan lese og se tv mens han er rundt deg, den tiden forsvinner fort. For oss funket samsoving best, da slapp jeg å stå opp om natta, kunne slumre vidre mens jeg ammet. Lykke til 🙂

    9. Først vil jeg bare si at Leo er utrolig nydelig og gratulerer så mye! 😄 Har lest bloggen din fra dag en og syns du skriver utrolig bra. Jeg er 18år og er gravid selv og har termin i august. Men jeg lurer på om arret etter keisersnittet er stor og hvor vondt man egentlig har det etter et keisersnitt, vurderer selv å søke om å bruke det som føde måte. Tusen takk for svar på forhånd 😊

    10. Gratulerer så mye med vakre Leo!!! Og du tøffe og flotte Jessica (og kjæresten din, da!! Hm. Kjenner det blir feil å sette dette i parantese, så…) da skriver jeg det nå uten også: BRA JOBBET HELE FAMILIEN! Både deg, far, og baby!!! og støttespillere! Dere må vite at vi (det store flertall) som leser bloggen din heier på dere, og elsker at dere er ærlige på godt og vondt! Og vil bare deres beste!
      Jeg var også ung mamma. Jeg kjenner allerede igjen ting du beskriver og forteller. Det er noe med det: Som førstegangsmamma og foreldre så vet man ikke hva man går til før man er der selv! Det er ikke så rart i det hele tatt. Sånne type opplevelser er bare forbeholdt førstegangs-opplevere. Heldige vi! Min datter er nå over ti år. Det er krevende, men jeg kan gi fullstendig garanti for at at det blir perioder med ekstra mye søvnløshet og perioder med ekstra mye humor og glede! Jeg hadde heldigvis mye erfaring med baby-barnevakt i et par år før jeg ble uplanlagt gravid! Det gjorde meg (ubevisst) godt forberedt på hva jeg hadde i vente ; ) Ikke alle har det! Det er stort og tøft å bli mamma og foreldre for første gang! Folk sier: Nyt! Så sitter man der og ammer for fjerde gang på 3 timer, trøstet kanskje også, og tenker: Jeg er så sliten, har smerter, hvordan skal dette gå og fortsette? Det er helt normalt!
      Fortsett med å dele tanker og opplevelser når dere har overskudd!
      Lykke til videre, alt godt fra meg og god klem

    11. Det er bra at du er oppe å går må etter dag 2 jeg var oppe og gikk på dag 1 etter keisersnitt jeg fikk også blodpropp i 1 svangerskap var reint helvete lykketil videre gratulerer med gutten din 💙

    12. Kjenner jeg blir så SLAPP av enkelte kommentarer at jeg bare må kommentere! Er det ingen som ser at hun skriver “ved en vanlig fødsel er SOM OFTEST smertene over i det barnet er ute” og ja, de er SOM OFTEST det. Selvfølgelig finnes det unntak med dere som ikke har opplevd det sånn, men ho skriver jo ikke at det ikke går an å ha smerter etter en vanlig fødsel også! Og det at ho slapp lett unna med et keisersnitt er det DUMMESTE jeg har hørt. Du som skriver det er jo ikke noe bedre som påstår det, som reagerer på at man ikke kan ha smerter etter en vanlig fødsel. For hva vet du om hvor jævlig vondt det er etter et keisersnitt om du ikke har tatt det selv? Nettopp. Det er jævlig vondt, lenge.
      Av egen erfaring har jeg vært igjennom begge deler, bortsett fra den delen der barnet ikke kommer ut, for det var det som gjorde at det ble keisersnitt. Og en vanlig fødsel med rier og pressrier er selvfølgelig veldig vondt, men jeg vil beskrive et keisersnitt som mye verre, og absolutt IKKE en fødsel man slipper billig unna med! Jeg vil heller kunne føde normalt nå med lillesøster, enn å ta et ks igjen, for de to ukene etter er jævlig vonde, og man blir utrolig sliten av og nesten ikke klare å ta opp sitt eget barn av senga en gang. Jeg måtte ha hjelp til alt den første uka. Bare det å sette seg ned på do og hvordan man skal komme seg opp igjen slik at det gjør minst mulig vondt må planlegges!
      Jeg syns du er flink jeg! Ikke alle som tør å være ærlige om at det er slitsomt å få barn, selv om det er noe alle syns! Og alle ser for seg hvordan det kommer til å bli, men det blir aldri slik som man tror. Masse lykke til! Sønnen din er vakker 🙂

    13. Stå på, ikke ĺa deg stoppe! Å snakke om grusomme fødsler og tida etterpå har alltid vært et yndet tema for mange. Og ALLE har hatt det verst….. et minefelt du beveger deg i….. du skriver så flott og formidler så bra hva du mener! Det er fint å følge bloggen din! Lykke til videre med den lille prinsen. Det blir deilig for dere alle tre å komme hjem!
      Gleder meg til å følge tida framover!

    14. Margrethe: Åh, så utrolig koselig! Setter kjempe stor pris på at du synes det 🙂 Skulle kanskje tenkt meg litt mer om før jeg skrev noe om det, som du selv skriver så har jo alle hatt det verst. Haha!

      Det blir utrolig deilig å endelig komme hjem, ja!! Tuuusen takk! Utrolig hyggelig at du følger med 🙂

    15. Jeg skal ikke komme å fortelle hva som er værst, men jeg forstår at folk reagerer. For min del kjentes det ut som jeg gikk med en lysestake trødd lang oppi der, kom meg ikke opp og ned på do uten hjelp. Å hos mange varer riene lenge etter fødsel. De er riktig nok ikke like ille som når det står på som værst, men jeg slet med å puste meg gjennom de værste etterriene.
      Jeg skal selv inrømme at jeg ble litt provosert når jeg leste innlegget, men etter å ha lest kommentarene slo jeg meg litt mer til ro med hva du faktisk mente. For i selve innlegget virker det litt som du tror at en “vanlig” fødsel ikke er slitsom æt i det hele tatt. Men vi tolker alle forskjellig, å som nevnt i kommentarer over så takler vi fødsler på hver vår måte!
      Ta vare på tiden dere har nå! Den er fantastisk 💗

    16. heisann! Så nydelig han er! Gratulerer så mye!! 🙂 Tenker at du kanskje skal legge uttalelsene om vaginal fødsel på hylla. Jeg tror alle har veldig forskjellig oppfattelse av hva som “vondest” og hvordan fødselen gikk. Men det som er grunne til at alle du har snakket med syns riene var værst er nok fordi de er sååå vonde at man ikke klarer å forestille seg, det er en type vondt helt ut av en annen liga -så jeg forstår de som blir provosert når du sier at de ikke har vondt etterpå. For tro meg, de aller fleste har det, det er 4mnd siden jeg fødte, men det er fortsatt til tider vondt og jeg sliter med etterpå plager enda! Det var en kamp for meg å komme meg ut av senga og ikke minst gå den første uken, og do besøkene de orker jeg ikke tenke på en gang. Grusomt, de endte ofte meg tårer selv 4uker etterpå.
      MEN sammenlignet med rier, så er det ingen ting. Så det er nok forskjellen, vi har noe helt annnet å sammenligne med.
      Men jeg skriver så absolutt ikke dette for å si at du fikk en enkel fødsel, for et keisersnitt er en operasjon og man skal så absolutt ikke kjimseav det heller 😉
      Lykke til fremover, NYT dagene -de går så alt for fort! <3

    17. Må nesten le av at noen lager nærmest konkurranse av hva slags fødemåte som er verst og best. Alle opplever det ulikt, uansett metode. Jada, selvfølgelig har akkurat JEG det mye verre enn alle andre, så ikke kom her 😉
      Nei en aner ikke hva en går til før en er oppe i det, og det er både verre og bedre enn en hadde forestilt seg. Jeg synes nettopp du Jessica er flink til å vise alle sider, reflektere over det DU opplever, det er det du opplever, du kan ikke stå for alle andres opplevelser.
      Ønsker deg fortsatt lykke til og at kroppen din spiller på lag etter hvert. Det blir nok godt å komme hjem, men det er nok en tøff overgang, på godt og vondt.

    18. Endelig en blogg som er 100% ærlig og som ikke skal fremstå som perfekt. Ønsker dere lykke til videre og fortsett å blogge på samme måte 🙂

    19. Det er så absolutt ikke slik at smertene er over etter fødsel, med ”vanlig” fødsel..! Jeg hadde smerter i flere uker etterpå, så det er nok forskjellig fra person til person 🙂

    20. tror ikke mamma16 mente noe med at det ikke var vondt i ettertid av en vaginal fødsel. Hun har jo ikke tørd å føde på vanlig måte å fått planlagt keisersnitt, så hun har nokk respekt for de som går igjennom en “normal“ føsdel.

    21. eg klart ikke sett 5 daga etter fødseln å mått trill rundt me urin pose å gåstol

    22. Gratulerer så mye med den nyfødte! Det er tøft å bli mor for første gang, uansett hvilken alder man har ;o)
      Masse lykke til.

    23. Hei! gratulere med lile vakre nurket! det minner meg om når jeg ble mamma for første gang som 18 åring. jeg tok også keisersnitt. jeg har et par råd til deg som er godt ment 🙂 for det første så bør du ikke blogge men kose deg med babyen og omgi deg med folk som vil deg vel. Dette fordi når man tar keisesnitt så vil man ikke ha så mye hormonelle forandringer med en gang, det vil kansje ta 3-7 dager. da blir man veldig lei seg fort og det kan ta tid før melken kommer. så du bør beskytte deg selv for å få en rolig og god start. råd nr2 er at hvis ikke du klarer å amme så er ikke det noe krise, melkeproduksjonen starter ikke alltid like fort når man har tatt kesiersnitt. Masse lykke til!! gode ønsker på deg din vei!

    24. Gratulere så mye😍 jeg har født to barn og det var sånn for meg at når riene var over og barnet ute så var jeg helt fin igjen. Gikk tilbake til min vanlig vekt etter de 4 dagene jeg lå på sykehuset og spratt rett inn i den gamle olabuksa til hjemreisen. Gikk opp ca 12 kg ved begge graviditetene. Så jeg var nok heldig der.

    25. Hm. Jeg blir mer og mer fortumlet over det du skriver. Noen ganger så er det veldig lurt å ikke uttale seg om noe man ikke vet så mye om, eller komme med påstander. Du stiller deg selv i et dårlig lys ved å påstå at keisersnitt er det mest slitsomme i ettertid. Alle har en heeeelt forskjellig fødsel, uansett keisersnitt eller vaginal. Så du virker jo da litt snerpete og “tror jeg vet alt” ved å si noe slikt. Spesielt når du drar alle over en kam i en alder av 16.

    26. etter en “vanlig” fødsel er ikke normalen at smertene er borte når barnet er ute, ekstremt mange får totalt sjokk når de får etterrier, og det er også utrolig mange som ikke er klar over at man også et nødt til å “føde” morkaka også, noe som også noe syns var verre en å presse ut barnet.
      Da jeg fødte min sønn for en tid tilbake, var det ekstremt mange som det så ut som hele underlivet hadde revna og litt til. Kom heldigvis “billig” unna selv, fødte uten smertestillende, hadde svært lite etterrier og revna ikke.
      Har forsovidt en del venninner som mener å ha sex første gang etter en vaginal fødsel var verre en selve fødselen.
      Og det slipper jo du å bekymre deg for 🙂

    27. Herregud som folk angriper. Høres ut som om det er om å gjøre å ha den “værste” fødselshistorien her. Det er ikke noe konkurranse jenter, ro dere ned noen hakk! Hun er 16 år og har nettopp blitt mamma, støtt henne istede for å heng dere opp i sånne småting. Makan! Lykke til med den nye hverdagen 🙂

    28. kristinasjo: som oftest, står det! 🙂 Prøver du å fortelle meg at det kvinner generelt sett synes er verst med en vanlig fødsel ikke er riene??? Jeg har nå hvert fall det inntrykket, og tror slett ikke jeg er den eneste!

    29. Nå synes ikke jeg du skal uttale deg noe som helst om noe du ikke selv har vært gjennom. Du gjemmer deg bak “som oftest”… Hva forventer du da? Selvfølgelig reagerer noen på at du uttaler deg om noe du ikke vet noe om. Det er ikke heller “som oftest” verst med riene. Det er veeldig mange som sliter med skikkelige smerter etter fødsel. Det er forskjellig fra person til person.. Derfor blir det feil med “som oftest”. Jeg har lest bloggen din en stund nå og tenkte i begynnelsen at du virker veldig voksen, men ser mer og mer at du kanskje ikke er så voksen som det du prøver på å være. Jeg sier prøver på, fordi det virker litt som at du prøver å være mer voksen enn du er. Du er ung, så jeg forventer ikke så veldig mye.

    30. Veldig mye kritikk på det du skriver her, syns du bør ta noe av det til deg, istedenfor å svare små frekt tilbake. Selv har jeg født to barn, førstemann vaginalt og andre med keisersnitt pga svangerskapsforgiftning. Og ja et keisersnitt er absolutt vondt i ettertid, men det kan ikke måle seg med de smertene mange opplever under og etter en vaginal fødsel. Kraftige blødninger, etterrier i flere døgn, umulig å gå på do er bare stikkord. Jeg syns du må bli litt flinkere til å ta til deg det folk mener er uheldige uttalelser fra din side, for stort sett hver gang noen er uenig med deg så svarer du med en tone som virker veldig nedlatende.

    31. Her er jeg faktisk enig med anonym rett over meg. Ta til deg det folk sier. Du går rett i forsvarsposisjon når noen sier i mot deg og det blir litt feil i mine øyne. Noe av kritikken er også konstruktiv kritikk, men det virker ikke som at du tar det til deg. Du er låst på dine meninger og er ikke åpen for andre synsvinkler… Virker hvertfall sånn

    32. Wow. Du skulle bare visst hvor sliten man er etter en fødsel. For å si det sånn, du skal være glad du slapp unna rier og det å måtte presse ut barnet! De som får keisersnitt er HELDIGE! Føder man naturlig har man vondt både under selve fødselen OG i ettertid. Jeg var utslitt i 3 uker etter fødsel, mistet masse blod, klarte ikke gå på do etter å ha revnet, spyr, osv osv. Så værsåsnill å les deg opp før du kommer med slike påstander. Kjenner jeg blir hissig av å lese det du skriver og tror du er så altvitende :p men men. Bortsett fra dette – gratulerer med sønnen!

    33. Som oftest borte etter ungen er ute? Langt ifra. Fødselen min varte i 21 timer før endelig ungen var ute med hjelp av epidural. Når en kvinne føder vaginalt kan man sammenligne det med å brekke 20 bein samtidig og med keisersnitt ligger du bare der og får ungen iløpet av ett par minutter uten å ha jobbet beinhardt slik man må i en vaginalfødsel. Etter fødsel vil man som regel bare ligge å slappe av, men jammen kom det noen jævla etterrier som kan vare i dagevis og de er vonde. Jeg ble klippet under fødsel og revnet utrolig mye, sydde tilsammen ca 10 sting, klarte faktisk ikke å tisse uten å dusje samtidig slik at smertene ble lindret. Klarte ikke å sitte på 2 måneder pga jeg ble feilsydd og stinget falt av og ble nektet og sy på ny, måtte gå med stort kutt nedentil, tok nesten to måneder før det grodde. Tviler ikke på at det er vondt etter keisersnitt med tanke på det store såret på magen, men prøv en vaginalfødsel selv før du uttaler deg om ting du ikke vet. Skjønner hvorfor mange reagerer på det du skriver

    34. gratulere så masse ^^
      Altså smertene er IKKE ferdig med engang babyen kommer ut! Du er så hoven, og har så vondt i 2-3 dager at du ikke vil gå på do.. Jeg fikk bare 4 pynte sting men de er vonde og de klør! Jeg ligger også med etterrier på kvelden og det er forferdelig… Og man er sliten etter en fødsel ja, men det er verd det! Uansett hvor mye smerter man har i etter tid. 🙂

    35. Kunne heller født fem ganger på rad enn å ha smertene jeg hadde ukene etter fødselen..å jeg fødde helt naturlig, synes ikke det var så ille.. Men trur på at det er mye værre å ta keisersnitt, det er jo trossalt en operasjon

    36. Først og fremst GRATULERER med en nydelig sønn!
      Kommenterer ALDRI på blogger, men ble vannvittig provosert av akkurat det du skrev om at man blir mer sliten av ett keisersnitt enn en vanlig fødsel. Det kunne du spart deg for altså! For du har ikke filla peiling, og kan ikke sammenligne det. Ett keisersnitt er en operasjon som er noe “alle” kan gå gjennom. Etter å ha presset ut en baby, er du så støl som du aldri noen gang kommer til å klare å forestille deg hvordan det føles ut. Til og med tunga mi var støl. Du bruker hver eneste muskel i hele kroppen. Revner du har du så vondt og går så sakte at alt er en kamp. Jeg gråt i ukesvis og tisset i dusjen. Og jeg hadde bare småsår. Tar av meg hatten for de med større rifter. Ikke for å tråkke noen på tærne, men ett keisersnitt kan faktisk ikke sammenlignes med en vaginal fødsel. Sorry altså! I tillegg måtte morkaken fjernes manuelt hos meg, så ble lagt i narkose etterpå. Det smertehelvette kan du ikke sette deg inn i en gang. Hadde født 10 ganger på rad i bytte mot en sånn behandling som jeg fikk før narkosen. Er evig takknemlig for de to timene med “søvn” jeg fikk. For ikke å snakke om etterriene mange får. Hadde ikke smertestillende heller, og kjente at jeg revnet. Sier ikke at ett keisersnitt ikke er vondt, men det er ett fåtall kvinner som går gjennom en vaginal fødsel uten smerter etterpå. De som ikke har det er heldige. Ser at du prøver å bortforklare med at du sier at du skrev “som oftest”, men som oftest har man smerter, unntaket er de som ikke har det.

    37. Jeg hadde både sterke rier OG hastekeisersnitt. Keisersnittet syntes jeg ikke var ille, var rask til beins, men var ikke spesielt glad i etterriene. Jeg skjønner dog hva du mener, men folk misforstår fort og går til angrep dessverre.

    38. har heller ikke sagt at riene ikke var verst jeg, slapp av frøken! jeg sier bare at det er ikke smertefritt etter en vanlig fødsel heller, langt ifra.

    39. Trist å se hva enkelte kommenterer. Vi har alle ulike opplevelser av fødsel, keisersnitt eller ei, men det går da an å skrive saklig på en hyggeligere måte. Jenta er 16 år og nettopp blitt mamma, mange nye tanker og følelser. Tenk deg om før du gyver løs på tastaturet.. vi er alle forskjellige. Ingen som har påstått at noe er værre enn annet, det er lov å komme med sine tanker og synspunkter uten at man trenger å bli angrepet av den grunn.
      Stå på videre, Jessica:) Du har fått en nydelig sønn.

    40. Har det falt deg inn at måten du formulerer deg på i mange tilfeller kan virke forvirrende? At det kanskje ikke er leserne som oppfatter ting feil, men at du kunne valgt andre ord for å få frem poenget ditt bedre? Er ikke første gangen flesteparten av kommentatorene dine har “misforstått” hva du mener.

    41. Jeg tror du mangler litt informasjon. Jeg tror ikke riene er det verste ved vaginal fødsel. Jeg tror selve pressingen og utdrivningsfasen der man er utslitt og attpåtil gjerne revner etterpå, er det tøffeste. Og hvis man har revnet eller blitt klippet, da skal jeg love deg at det ikke er digg å verken sitte eller gå på do de neste par ukene. Såeh, å sammenlikne smerter ved keisersnitt og vaginal fødsel virker litt meningsløst. Men å fortelle om din egen erfaring, som er valid men ikke sammenliknbar med andres, er verdifullt, intetessant og veldig fint å lese! 🙂 🙂

    42. Gratulerer med en nydelig, perfekt liten prins – du har masse å glede deg til (selv om det også er slitsomt). Mange innbiller seg at et keisersnitt er en Quick fix, og de glemmer at det faktisk er snakk om en operasjon! Fødte selv vaginalt, og var livredd for keisersnitt (kanskje motsatt av mange andre), og selv om jeg slet med smerter i ettertid var det lite sammenlignet med riene. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men det må være lov å si at smertene som oftest kommer etter keisersnittet 🙂 (i motsetning til vaginale fødsler). Du er supertøff, og en fødsel er en fødsel uavhengig av hvordan barnet kommer til verden.

    43. Dette kommentarfeltet er den beste prevensjonen jeg har lest på lenge! Tror jeg skal vente noen år med å få barn, jeg..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg