GJESTEINNLEGG: MAMMA OM GRAVIDITETEN

Til min datter, en mamma, og bloggeren.

1 år. 

Hvor mye kan egentlig skje på 1 år? Jeg tror jeg har et svar på dette.

På denne tiden i fjor satt du på skolen og jobbet iherdig. (Noe som var nytt av ditt siste skoleår, da du de foregående par årene på ungdomsskolen rett ut ga flatt pokker i hva du gjorde, eller om du gjorde noe i det hele tatt)

Du brukte tiden din på skolearbeid, sov litt, spiste litt, men leste mest. Og jobbet, dro til litt skikkelig egentlig. Resultatene kom, mer enn mindre i tak med innsatsen du la inn- og det så riktig så knallbra ut!

Du hadde bestemt deg, tatt et valg du trodde på, og kjempet vesentlig hardere enn før.

Vi fikk ikke lenger telefon fra kontaktlærer som tidligere stadig vekk kunne fortelle oss at vår datter så ut til å være svært opptatt av.. Tja, omtrent alt annet enn hva som foregikk innenfor skolens bygning og klasserommets vegger. Tyggegummismatting, høylytte samtaler og eviglange latteranfall med klassekamerater (og deg selv), sminking(!) og sist, men ikke minst, skue av det lange helblekede håret ditt. Dette var i grunn hovedbeskjeftigelsene dine på skolen, før du gikk inn i ditt siste år på ungdomsskolen.

Det skjedde noe, og det som skjedde var veldig bra, og veldig rart. Du tok grep, snudde, tok en ny vei. Du ville endre noe, gjøre det bedre, du ville klare, og innerst inne vet jeg at du ville bevise noe. Mest for deg selv, det vet jeg, men også for andre. Det var gått for langt, og tiden ble knapp, om du skulle få lov til å flytte for deg selv, til en by du var kjent i, men til et liv som var ukjent for deg. For å gjøre en lang historie kortere. Karaktersnittet økte flere karakterer, og du avsluttet 9 årig skolegang med rak rygg og stolthet som lyste lang vei.

Gledestårene kom ekstra lett denne svale sommerkvelden under avslutningsseremonien.


Juli 2014

Jeg kom til Larvik for å være med deg til legen, siden magesmertene dine vedvarte, og du skulle ta ulike prøver for å få svar på hvorfor du hadde så vondt. Og vi fikk svar. Vi fikk til de grader svar!

De fleste prøver var tatt, vi var i ferd med å forlate legekontoret da legen kom etter oss og ville ta en siste prøve. En prøve til som skulle forandre livet ditt, og til dels forandre livet til de som sto deg nærmest. Javisst kunne du ta en prøve til, ja jøss, skulle bare mangle. En ørliten urinprøve bare.

Legen kom, ganske kjapt inn på sitt eget kontor igjen, der vi satt og ventet. Og prøvesvaret kom. Litt vel kjapt, spør du meg, for jeg rakk ikke tenke stort etter ordet “gravid” slapp ut i rommet. Gravid, ja. Akkurat.

Ansiktet ditt fortalte klart og tydelig at det var, vel overraskende. Siden alle mulige forhåndsregler var tatt, kunne dette knapt være mulig. Men mulig var det, og mulig ble det. Jeg husker de første tankene som sørget for å skyte god fart i hjerneimpulsene. Jo, de vil jeg påstå jeg husker temmelig godt. “Det ordner seg, det kommer til å gå bra. Alt vil ordne seg, helt sikkert!” Og jeg sa det til deg, når vi kom ut i sommersola. Klart det ordner seg, alt blir bra!

Og det gjorde det, jenta mi, gjorde det ikke?

For en mor og en far i denne situasjonen, blir man så til de grader, og til tider ambivalent i forhold til situasjonen og dens alvorlighetsgrad. For det er utvilsomt alvorlig, ansvaret så stort, valget vanskelig, og for en mor og far blir tankene noen ganger litt for mange. Men, det er et stort men.

“Noen ganger rådet følelser, noen ganger rådet fornuften, men aller mest rådet kjærligheten”

Til deg, mitt lille, store barn, som er så sterk, trygg og selvstendig! Jeg er så stolt, så ufattelig stolt av deg ♥

18 kommentarer
    1. så utrolig fint skrevet, og ikke minst rørende! fikk virkelig en klump i halsen og tårer i øyekroken!<3 jeg har alltid hatt trua på deg, jessica. og jeg er så utrolig stolt av alt du har fått til. jeg ønsker deg og dere all den lykke dere kan få i fremtiden<3 veldig glad i deg, og gleder meg veldig til å hilse på både Fredrik og lille Leo, og ikke minst til å se deg igjen<3

    2. Du er så flink!
      Jeg så en film ista, den burde du virkelig se når du får tid til det, den heter : the pregnancy project!
      Er vel veldig mange som burde se den filmen, kanskje de forsår litt hva unge gravide går gjennom! Syntes budskapet i filmen var veldig bra!
      Ha en fin kveld vidre sammen med den lille familien din 🙂

    3. Flott skrevet! Du har en super og viljesterk mamma, og det er ikke tvil om at du slekter på henne!!
      Lykke til videre Jessica! Det kommer garantert til å bli tøffe tak. Å få barn krever mye enten man er 16, 26 eller har bikket 30 første gang. Du har imidlertid en flott familie rundt deg som garantert kommer til å støtte deg. Husk imidlertid noen ting; ikke noe er for dumt å spørre/lure på, det er lov å være usikker uansett alder og ikke minst….lille Leo er ikke vant til noe annet enn det dere gjør/gir så for han er alt “riktig”.
      Klem fra “gammel” nabo 😊

    4. Stå på jessica! Du har bevist både i gjennom svangerskapet og de få dagene lille Leo har vert her så har du bevist at du mestrer det! Om du er 16 eller 40 år spiller det ingen rolle så lenge man vet selv at dette klarer jeg, og det mange ikke tenker på er at du er ung at du har mye mere energi til barnet ditt en det da kanskje mange andre voksene har. Kan du lage en snappchat bruker til følgene dine?? Stå på videre har så troa på deg og Fredrik! Ha en kjempe fin påske og gleder meg til å lese neste innleg! Klem

    5. Flott innlegg fra en flott mamma. Du er heldig som har denne fine støtten Jessica. For en modningsprosess du har vært gjennom, både før og etter svangerskapet. Ta vare på hverandre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg