16 ÅR OG MAMMA

Etter å ha ufrivillig sett litt på diverse MTV programmer som “16 and pregnant” og “Teen mom” begynner jeg sakte å innse hvorfor mange av reaksjonene er som de er når noen forteller at det skal bli mor som 16 åring. Trailer-park miljøer, lite resurssterke familier, og generelt ekstremt få oppegående tenåringsjenter er vel stikkordene i disse seriene. Jeg har fortsatt til gode å se noen som faktisk ikke har en kjæreste eller mann som er preget av rusmisbruk eller som ikke sitter inne i fengsel. Men dette er vel ikke slik det er for de fleste her i Norge som blir ung mor, eller bommer jeg stygt nå?

Jeg fikk en kommentar her om dagen hvor noen fortalte meg at jeg burde reflektere litt mer rundt det å være ung mor. At jeg ikke bare burde se det positive. Men gjør jeg det da? Jeg føler ikke det selv. Har da skrevet et titalls innlegg om det mindre positive, det slitsomme, og det vonde ved å både være mor og gravid i en alder av 16 år. Jeg synes jo det er ufattelig kjipt at jeg ikke kunne være ferdig med utdanningen min først, og at jeg ikke har fått kjøpt meg et hus. Men så tenker jeg samtidig at så lenge vi har nok penger, så lenge vi har et sted å bo som er trygt, hva har vel det å si?

Er det noen grunn til å gråte i hysteri og å legge seg i fosterstilling i dusjen av den grunn? Nei, det vil i hvert fall ikke jeg påstå. 

 


Leo vil ikke merke at jeg er 16 år. Leo vil kun merke om han har det han trenger eller ikke. Og slik er det med andre barn også. Hvis ikke barna selv tar skade av alderen, hvorfor skal vi?

17 kommentarer
    1. Godt skrive!! Du er nok ei veldig flink mor:-) Eg ville egentlig berre legge att en kommentar og sei at det var eg som spurte om du kunne ta bilder i litt andre settinger, og må sei at du er fantastisk flink til å høre på leserene dine! Bildene dine fyller ut innlegga dine så utrulig mykje meir enn før 🙂 Noken innlegg tilbake hadde du veldig flott bilder der du smilte så fint, forsett med det 🙂 Ta håret bak øret og SMIL!! Du er jo kjempepen og har ingenting å gjøyme deg for 🙂

    2. Godt skrevet!
      Jeg er sikker på at du er en like god mor som alle andre mødre selv om du er 16 år! alder har kanskje litt å si, men så lenge man klarer å ta vare på barnet så har det vel ikke noe å si! Du har kanskje mer energi enn de eldre mødrene. Uansett så ikke hør på de negative kommentarene, det er du som vet best ang om du er en god mor eller ikke. Av det jeg har lest så er du flink til å se det positive og det lille negative 🙂
      Fine bilder forresten! Kos deg videre med Leo og kjæresten din! Stå på videre!
      🙂

    3. Jeg synes det ikke har med alder å gjøre, men med hodet! Noen 16-åringer er absolutt ikke klare for å bli mamma, men det er også noen 30-åringer! Jeg fyller snart seksten og tror ikke jeg hadde klart det psykiske, men det gjør ikke at jeg dømmer andre sekstenåringer som faktisk klarer det!Synes du er en flott mor, uansett om du skulle være tretti eller seksten:-)

    4. Enig med Thea, men mange av de jentene som blir gravide så unge har fundamentale mangler hjemme, inkludert meg selv. Jenter som bor under enkelte levekår er en utsatt gruppe. Men det er noen unntak selfølgelig. Men det betyr ikke at man ikke kan bli en god mor allikevel, selv om det nok vil hjelpe på å ha bikket 18 tallet. Ser at mange av mødrene som har vært med i unge mødre har slitt med mye rart, samt omsorgsovertakelse av barna.

    5. Anonym: Hei!

      Ja, og det forstår jeg at du synes også! Men nå som jeg er mamma føler jeg meg pliktig til å gjøre det jeg tror er til barnets beste, derfor har jeg valgt å ikke poste bilder av ansiktet hans. Men det er jo frivillig å lese bloggen, så om du synes det er kjedelig så trenger du jo ikke å klikke deg inn. Igjen, jeg forstår godt at det er kjedelig 🙂

      Jessica

    6. Synes du gjør et lurt valg i å ikke overeksponere barnet ditt. Hadde gjort akkurat det samme. Det viser at du som mor tar ansvar. Små mennesker er mennesker de og, og det blir helt feil å bare ta så mange bilder man vil av dem og legge ut, uten at de selv er klar over og forstår konsekvensene av det. De har rett på privatliv! Synes ikke bloggen din er kjedelig i det hele tatt, tvert imot. Det virker som det du skriver er godt gjennomtenkt, og det liker jeg. Stå på videre. 🙂

    7. Må bare si at du virker veldig reflektert mor med masse sunn fornuft. Ble selv mor som 20, så vet hvor merkelig det er å bli sammenliknet med de uansvarlige mødrene på sånne TV program. Men du vil vise alle som ikke trodde du ville klare det. Bare stå på! ☺

    8. Så fryktelig tøff du er! Jeg blir glad av å lese om hvor godt du takler ting. Hvor voksen, reflektert og flink du er. Du bør være stolt av deg selv; det mener jeg virkelig!

    9. For et flott innlegg! Jeg ble selv nettopp mamma til en liten gutt i oktober, og selvom jeg er 25, føler jeg ofte at jeg blir ssett på som en ung mamma, og gjerne sett pittelitt ned på. Men men, man må bare la det passere, for det er som du sier, våre små merker ikke om vi er 16 eller 30, de merker tryggheten, stabiliteten og om behovene dems blir dekt.
      Jeg har alltid fnyst av blogger fra 16år gamle jenter som blir gravide, for der florerer av dem! Men du virker så utrolig moden, så reflektert og ekte. Mye av de følelsene du beskriver kjenner jeg meg mye igjen i. Redselen, gledene, trøttheten, stoltheten og den ufattelige kjærligheten.
      Og helt på slutten, lillegutt her er 6mnd, men jeg kvepper fortsatt til når noen kaller meg “mamma”. Hihi 🙂
      Klem fra Tonje <3

    10. Etter min mening så er du utrolig flink, og du er veldig vakker også❤️Du er nok verdens herligste mamma💕

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg