TENK DEG OM

Jeg får stadig nye lesere, og ofte spørsmål om hvorfor det ikke er ansiktsbilder av Leo her på bloggen. Derfor spurte jeg ham om han ikke kunne stille opp på et bilde i dag, og fikk denne responsen;

En som ikke er så fryktelig interessert i å være på bloggen her altså. Nei, men fra spøk til alvor; det er veldig mange som lurer, til tross for at jeg har skrevet flere innlegg om dette tidligere. Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal poste bilder av ham i hytt og pine, og det føles ikke rettferdig. Han er en baby, og kan ikke velge selv om han ønsker å bli eksponert eller ikke.

Jeg hadde en ganske ekkel episode når det kommer til dette med bilder for en liten stund siden. Ei jente på min alder (som selv har barn) hadde postet et bilde av Leo (hvor kun siden hans var synlig, vel og merke) på hennes egen instagramkonto. Dette var et bilde som kun hadde blitt postet her på bloggen. Under skrev hun en tekst som antydet at dette var hennes barn. Jeg fikk en skikkelig klump i magen og prøvde så godt jeg kunne å kontakte denne jenta, både på facebook, instagram, og alle sosiale medier jeg kunne finne henne. Men hun blokkerte meg bare, og det var umulig for meg å komme i kontakt med henne. Takket være venner og bekjente slettet hun det til slutt, men det var en ekkel episode og det fikk meg til å tenke litt ekstra over at alle bilder jeg legger ut forblir på nettet for alltid, og at hvem som helst kan stjele dem og legge dem ut selv, til tross for at dette faktisk er ulovlig.

22 kommentarer
    1. TAKK for at du setter søkelys på noe jeg har ment lenge!! I fare for å gjenta meg selv, så mener jeg at å legge ut bilder av ungene er et grovt overtramp. Som foreks en mammablogger som bor i Stavanger som legger ut badebilder av lille jenta si, kler henne opp og tar bilder av henne i voksne positurer. Det er kjempe viktig at foreldre vet at syke pedofile folk klipper og limer som det passer de. Vær snill å tenk dere om før dere legger ut bilder av barna.

    2. Jeg skjønner utrolig godt at du ikke vil legge ut så mange bilder av Leo! Det er jo opp til deg og Frederik hvor mye dere vil eksponere han 😉 Vil bare tipse om at det går an å gå på innstillinger på bloggen og gjøre det slik at folk ikke kan kopiere bildene eller noe annet på bloggen din!!
      Ønsker deg en fin kveld videre <3

    3. vis du vil legge ut av Leo med ansikt, kan du rediger bloggnavne ditt eller ditt egent navn inn i bilde med gjennomsiktig skrift. sånt at ingen kan bruke bilde ditt.
      Men jeg skjønner godt at du ikke vil legge ut bilder av Leo, for du vet aldri hvem som leser bloggen din.

    4. Endelig en blogger som har skjønt det! Syntes det er helt forferdelig hvor eksponert mange av barna til bloggere blir!

    5. Jeg legger ut bilder av min jente, men ikke noen upassende bilder og kommer til å fortsette med det. Men jeg skjønner deg veldig godt i at du ikke vil det! Men er selvfølgelig litt kritisk til hva jeg legger ut også 🙂

    6. Hei! Et godt tips for at du kan få dine rettigheter og makt viss dette skjer og blir oppdaget igjen er at du har copyright og vannmerke på bildene dine. På den måten kan man se det(i alle fall lettere)viss bildet er stjelt og du får din makt og rettigheter over bildet og kan annemelde og muligens saksøke personen. Bare et råd 🙂

    7. Tro meg, den kampen vet jeg om. Er en på både instagram og facebook som latet som om hun var mor til barnet til en jeg vet om, repostet alle bildene deres, skrev slemme og truende kommentarer som viste at hun var helt mentalt ustabil. Hun tagget folk som opprettholdt at barnet faktisk var barnet til herr og fru XXX, og ikke hennes, og hun skrev veldig stygge kommentarer til dem. Hun holder på enda. Blokker alle som snakker henne imot og sletter alle kommentarer som sier det. Fikk slettet henne fra Facebook, men ikke instagram da jeg ikke har konto selv. Har sendt instagram meldinger på Facebook men de svarer ikke, har prøvd å sende de klagemeldinger etc, men no luck.. Synes synd på familien, men de er på andre siden av jorden og heldigvis ikke i nærheten av miss psycho.. Skjerm barna deres fra offentlige organer så lenge som mulig! Det finnes galne folk der ute!

    8. off, ingen god følelse kan jeg tenke meg! anbefaler også å legge på “vannmerke” eller bloggnavn/copyrigh på bilder, spesielt dem som du kanskje er ekstra “var” på i forhold til videre deling 😉 bare et lite tips 😉 men kjempeekkelt å tenke på hvor enkelt det er å misbruke andre sine bilder på den måten…. Stå på! 🙂 Klem fra gravid stavanger blogger 😉

    9. Du burde begynne å vannmerke bildene du legger ut på bloggen av leo! For da kan ingen ta å bruke bildene dine uten at de ser det er dine bilder

    10. Seriøst folkens! Vannmerke er bra, men hva med å ikke legge ut bilder i det hele tatt??man må ikke eksponere barna sine for å få flest lesere vel? Barnets beste må være det som er viktig her.

    11. Jeg husker ikke på hvilken blogg jeg så dette på. Men det var ikke mulig å klikke seg inn på bildet og heller ikke screenshote hele skjermen. Det blokkerte alt det ute så ingen kunne stjele bildene. I tillegg til vannmerket da!
      Ganske lurt å ha for de som blogger. Den tryggheten. Men som sagt, så husker jeg ikke hvilken blogg jeg så deg i og heller ikke hvordan man skaffe det sånn. Men det går tydeligvis 🙂

    12. Jeg kan være helt ærlig jeg har skrevet en komentar og lurte på hvorfor du aldri tar bilder av annsiktet til Leo, men det fikk jeg et godt svar på, du er en god og snill jente det er mange som ser det ved første blikk av deg
      Jessica jeg håper at du forstår at de som skriver stygge ting/gjør ting du ikke vil, tyderlig hvis liker de bloggen din hvis de leser den

    13. Viktigst av alt om du legger ut bilder er og vannmerke bildene. Det burde alle som blogger lære seg og gjøre. Det gjør det så mye vanskeligere for folk og stjele bilder da de vil i slik situasj8n bli tatt på senga av at det ikke er demmes bilde. Og legg det synlig over bilde hvir det ikke blir lett for folk og beskjære bilde for og fjerne det 🙂

    14. Amen! Liker deg jeg! Du er fornuftig og passer på at ungen din ikke blir så mye eksponert på nettet! Jeg har ikke noe i mot mammabloggeren i Stavanger, men liker ikke handlingene hennes. Legger ut alt av ungen sin, og til og med bikini, og hun skulle vise positurer for reklamen osv. Barnet er som en vandrende reklame. Det misliker jeg veldig, for barnet har ikke valgt det. Og så sier hun at hun passer på at det ikke er noe pinlige bilder, men hva vet hun vel når ungen er voksen nok til å si i fra? takk for at du er deg, og at du mener det samme!

    15. Denne jordkloden vi bor paa trenger flere mammaer som deg. Helt utrolig at du er kun 16 men saa utrolig fornuftig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg