DET ER ALLTID TO SIDER AV EN SAK

Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men jeg har vist mer av Leo de siste dagene på bloggen.

Jeg har fått så enormt mye respons på at det er så bra at jeg ikke overeksponerer Leo gjennom bloggen, og det setter jeg kjempe stor pris på. Jeg prøver bare å gjøre det rette for Leo. Samtidig har jeg aldri vært så streng på noe før som jeg var med dette å eksponere ham gjennom bloggen også.

Når han ble født postet jeg et bilde av ham, og før fødselen skrev jeg kun at jeg ikke ønsket å overeksponere ham, men at dere ikke skulle se bort i fra at jeg kom til å poste noen bilder av ansiktet hans. Etter jeg postet bildet, og dagene etter fødsel, ble jeg bare enda mer sikker på at jeg aldri i verden skulle poste flere bilder av ansiktet hans. Dette nevnte jeg også i flere blogginnlegg. Det har med andre ord vært mye frem og tilbake.

Jeg har postet bilder av meg selv siden jeg var bitteliten. Fra meg i mamma sine (alt for store) kjoler på piczo-hjemmesiden min, i digre DC-hettegensere med gigantiske makrame-kjeder hengende rundt halsen på meg på nettby, og ja, til et bikinibilde av meg selv på instagramkontoen som faktisk ligger ute til dags dato. Før jeg startet å blogge ordentlig, leste jeg mye om at det var så mange som synes det er urettferdig ovenfor barna at de blir overeksponert gjennom diverse blogger. Jeg tenkte at om jeg skulle starte bloggen ordentlig,  så skulle jeg aldri gjøre det.

Mange blir sinte over at jeg ikke poster bilder av ansiktet hans, andre roser meg opp i skyene for å begrense det så mye som jeg gjør.

Jeg hadde en samtale med en bloggleser (Faktisk!) for noen dager siden. Vi snakket litt om det å eksponere barn gjennom bloggen, og jeg luftet den tanken om at jeg kanskje ønsket å poste noe mer av ham, men at jeg kanskje tenkte jeg hadde vært alt for tydelig på at det aldri i verden skulle skje igjen. Og da svarte hun “Men Jessica? Det er jo din blogg. Du bestemmer. De leserne som virkelig liker deg og bloggen din vil jo ikke stoppe å lese bloggen din fordi du ombestemmer deg?”

Det er så mange av familiemedlemmene mine (våre) som ønsker å poste bilder med ham på Facebook og andre sosiale medier. Jeg har alltid sagt at det ikke er greit så lenge ansiktet hans synes. Jeg nektet til og med mamma å legge ut et bilde av hun og barnebarnet sitt på Facebook, som hun så stolt ville vise frem. Hvorfor? Fordi jeg visste noen av bloggleserne mine var venn med henne på facebook, og at jeg ville bli omtalt som dobbeltmoralsk og uansvarlig som ikke står for det jeg sier.

Jeg er forberedt på å få kommentarer om at jeg er dobbeltmoralsk. For ja, kanskje er jeg en smule dobbeltmoralsk som har gått så hardt ut om at jeg ikke ønsker å eksponere ham på den måten. Jeg er forberedt på å få kommentarer som “Nå liker jeg deg bare mindre og mindre” og “Du som var så fornuftig..” og det aksepterer jeg. Jeg forsøker egentlig ikke å forsvare meg, jeg sto for hardt på noe jeg innerst inne var litt usikker på, jeg forsøker egentlig bare å forklare at jeg er på grensen til å ombestemme meg.

Jeg vil allikevel understreke at jeg ikke ønsker å fortsette med å poste bilder av ham hver eneste dag, men å finne en balanse som gjør det mulig at jeg kan sitte her med god samvittighet ovenfor Leo samtidig som jeg får postet noe. 

Så her er vidunderet vårt. Lille Leo ♥

42 kommentarer
    1. Så utrolig fin han er! Jeg mener du gjør det riktige av begrense bildebruket! Ha en flott kveld videre!:))

    2. Helt riktig som den bloggleseren sa, den er din blogg. Du bestemmer… Noen kan mene at man eksponerer barna sine for mye, men det er foreldrene sitt valg. Jeg har sagt det før og sier det igjen, du gjør en utmerket jobb som blogger…
      Jeg eksponerer barna mine selv, og mener at det ikke er noen fare for at de får se det jeg skriver. En av mine faste lesere er jo tenåringen min. Og hun har per dags dato bare vært stolt av bloggen og deler den videre selv…

    3. Først og fremst må jeg bare få sagt at du skriver utrolig bra. Det er veldig fint å høre hvordan du har tenkt gjennom dette. Jeg mener at det er riktig av deg å ikke overeksponere Leo gjennom bloggen, men at det ikke skader med et bilde i ny og ne. Alt i alt er det jo din blogg, og du som bestemmer. Jeg ser heller ikke noe galt i de bildene du har valgt å legge ut, og tror ikke dette er noe Leo kommer til å syntes er flaut når han blir eldre. Flott bilde foressten, Leo er nydelig!
      Ellers vil jeg bare få sagt at det virker som om Leo har det supert hos dere, hvor han er omgitt av mye kjærlighet og omsorg. Jeg har følgt bloggen din en stund nå, og du virker veldig reflektert, og måten du skriver på gjør det ekstra kjekt å komme innom å lese. Bra jobba, både som mamma og som blogger! 🙂 Ønsker dere alt godt videre!

    4. For en fantastisk vakker gutt! Han var virkelig helt nydelig. Så heldige dere er 🙂 Jeg husker også at jeg hadde litt frem og tilbake med sånne tanker, men plutselig startet jeg egen blogg og poster i hytt og pinevær. Disse barna vokser opp i en annen tid enn vi gjorde, og jeg tror ikke noen av dem blir alene om å ha blitt eksponert på nett. Tenker ikke at Pappahjerte er en dårlig far fordi han eksponerer barna på nett.
      Dere har en flott sønn som dere er stolte av å vise frem! Ingen skam i det <3

    5. Å så fantastisk fin lille Leo er Jessica! <3 Gjør alltid det som føles rett for en selv. Alltid.
      Sender mange varme klemmer til dere begge og håper dere får en fin helg! <3 :-))

    6. Han er den nydeligste ungen jeg noen gang har sett! Gud, så utrolig pen han er!
      Synes det er greit at du viser ansiktet hans på noen bilder, fordi han er så utrolig skjønn! Skjønner at du er stolt 😍 er selvfølgelig også forståelig at du ikke vil overeksponere han, men som sagt, så er han den nydeligste babyen jeg har sett! Er selv 16 og gravid, så skjønner deg på den tanken at du ikke vil eksponere så mye på nett.

    7. Elsker fortsatt bloggen din!
      Er helt 100% ditt valg hvilke bilder du vil ha ute på nettet av ungen din, mange kan kopiere å utnytte det osv.
      Så skjønner godt at du velger å gjøre som du gjør!
      Men kjempe fint bilde av Leo i dette innlegget, du har en utrolig nydelig sønn !

    8. Leo er en herlig gutt, kjempe skjønn <3
      Jeg beundre deg og hvordan du takler
      Å være mor i så ung alder som du er.
      Og skryt til faren til Leo som faktis stille opp
      For deg og Leo. For det er ikke mange
      Unge fedre som hadde gjort det.
      Jeg kjenner selv flere unge mødre det faren
      Til ungen ikke er inni bilde en gang,
      Og det syns jeg er kjempe trist at de
      Ikke stille opp for unge sin.
      Men jeg syns det eg kjempe spennende
      Og lese hva du og Leo gjør om dagen
      Og er som regel innom bloggen din
      Hverdag og leser. Det er gøy og lese hva du gjør.
      Det blir ikke for mye, og ikke for lite.
      Og i til legg kommer de skjønne bildene av
      Leo. Forsett med det du gjør 😀

    9. Det er helt klart en av de nydeligste ungene jeg har sett! Han er så skjønn! Du har all grunn til å være stolt! 🙂

    10. For det første: det er forfriskende å se at det finnes unge mennesker som er fornuftig og reflerktert! Du skriver utrolig bra, og det er tydelig at du faktisk tenker over det du skriver. Det er bra at du tenker over eksponeringen av deres lille sønn:)
      For det andre kunne jeg ikke la være å kommentere den vakre lilleskapningen! Noe så vakkert skal du lete lenge etter 🙂
      God helg!
      Hilsen Benedikte

    11. så skjønn han er!
      Syntes du er kjempe flink og fornuftig når det gjelder bildene, og jeg tror det kommer til å gi deg masse respekt fra eldre mødre osv, som syntes at alle tenåringsmødre er dårlige mødre! Bare se på de oppi 40 åra som legger ut alt ungen gjør!
      Du er en virkelig god mor Jessica! Stå på med bloggingen, kommer alltid til å følge deg 🙂

    12. For en nydelig gutt. Det er alltid lov å ombestemme seg 🙂 Det er bare du og barnefar selvfølgelig som vet hva som er best for han og om dere vil legge ut bilder så gjør det. Ingen har noe med med. Og jeg tror ikke folk slutter å lese selv om du ombestemmer deg. Jeg tenker heller at du er stolt av han og gjerne vil vise han frem, og det forstår jeg så nydelig som han er 🙂

    13. Så kjekt å se at du ikke har fått noe egativ kritikk enda! For en nyyyydelig gutt dere har 😍 ♡

    14. Det var et skikkelig fint bilde av sønnen din! Jeg skrev tidligere at jeg syns det er ok så lenge bildene er ok. Men så lenge du selv vet som er viktig 🙂
      Jeg liker ikke handlingen til en viss mammablogger, fordi hun lar dattera posere på sosiale medier. Hun eksponerer for mye. Det er too much. Men du velger selv.
      Jeg personlig ville ikke latt ut bilder av barna, fordi det er ikke de som har valgt å bli på nettet og ikke få tatt avgjørelsen selv. Det er jo privatlivet deres.
      Jeg ønsker at de skal ha mulighet til å velge. I og med at bilder aldri forsvinner ut fra nettet, og man vet aldri hvem som får tak i bilder. Ja, kall meg paranoid.
      Kanskje lurt å vannmerke bildene dine? Så andre ikke stjeler dine!
      Klem! Jeg har slettet en venn fra Facebook, fordi hun legger ut for mye bilder av ungen sin. Det er jeg ikke interessert i å lese om. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg