JEG ELSKER Å BLI UNDERVURDERT

I dag er vår lille baby 8 uker gammel.

Synes dere at han har forandret seg? Åh, det synes vi! Nå gleder vi oss bare enda mer til alle de store milepælene vi har i vente! Hans første ord, skritt og latter. Og for ikke å glemme når han begynner å krabbe! ♥

Samtidig vil jeg inkludere noen spørsmål jeg er sikker på jeg har fått på innboksen min på facebook over 50 ganger den siste uken, det har også tikket inn her på bloggen. Ja, det er slitsomt å ha barn. Nei, jeg angrer aldri. 

Mange lurer på om jeg blir snakket dritt om på skolen og lignende. Tja, det vet jeg helt ærlig ikke, og jeg har heller ingen planer om å finne det ut. Jeg kan ikke nekte andre mennesker å snakke stygt om meg, og det er uansett ingen verdens ting å gjøre med det dersom det er tilfelle. Dermed bruker jeg ikke tid på å tenke på det, og bekymrer meg heller ingenting over det. Jeg forventer ikke at alle skal forstå hvordan det er å være i denne situasjonen når man er 16 år gammel, og det gjorde jeg heller ikke når jeg var gravid. Jeg tenker også at om man er fornøyd med livet sitt og hvordan man har det, så har man heller ingen behov for å snakke ned andre mennesker som er eller har vært i en vanskelig situasjon. 

Jeg vet at det er noen som legger seg opp i at jeg ble gravid som 16-åring. At jeg oppe i det hele valgte å beholde vet jeg at sjokkerte en del. Allikevel håper jeg at jeg kan få disse menneskene til å reflektere litt rundt det hele, og ikke bare se helt svart hvitt på hele situasjonen. Jeg har blitt fortalt at jeg har ødelagt livet mitt, at jeg har ødelagt mitt barns fremtid, og at jeg er ei jævla hurpe som ikke tok abort. Men jeg sitter nå her. Levende. Jeg har overrasket meg selv, men kanskje aller mest alle andre. Jeg håper jeg har bidratt, og ikke minst kan fortsette å bidra med at fordommene mot unge foreldre blir mindre, og kanskje etter hvert til og med borte. 

Det er jo litt teit, er det ikke? Jeg mener, jeg kunne jo lyve og sagt at jeg var 20 år, og ingen ville reagert. Men siden jeg er 16 så blir det verdens undergang med en gang, og det er ikke måte på hva som kommer til å skje med både meg og barnet.

Jeg får enda spørsmål om jeg anbefaler andre å vente med barn. Dere som har fulgt meg fra starten vet at jeg står veldig hardt på å anbefale andre unge jenter å gjøre det de føler er mest riktig. Jeg synes det er fryktelig trist at unge mødre selv oppfordrer til at andre unge jenter skal ta abort.  Klart påvirker dette noen usikre, unge, gravide jenter der ute, og det ønsker jeg ikke å være en del av.

Jeg tror på at man klarer det man vil, og at alle som havner i en situasjon som meg klarer å ta et valg som blir best for dem. Enten det er å beholde barnet eller ikke. Jeg oppfordrer i hvert fall alle mine lesere til å lytte til seg selv om de en dag skulle bli gravide i ung alder. Det bør virkelig være det viktigste.

16 kommentarer
    1. Jeg må bare fortelle deg hvor utrolig reflektert og voksen du virker! Stå på, jeg er sikker på at du gjør det beste for deg og din familie, og at du gjør det du tror på 🙂

    2. Elsker å følge bloggen din, synes du er så moden og flink! Du er virkelig inspirerende og sterk<3 Heier på deg!
      Det er faktisk helt utrolig hvor mye meninger folk skal ha om andre sitt liv. Jeg er selv 20, men nå forventer alle at du skal være ferdig utdannet, ha stort hus og jobb før du får barn (altså i en alder nærmere 30) så jeg har opplevd å få høre mye negativt rundt det at jeg er gravid i "så ung alder". Noen har til og med spurt meg "hvorfor tok du ikke bare abort?" fordi det ville vært mye mer "praktisk" å bli ferdig med alt av studier først. Men man må jo bare børste det av seg! 🙂

    3. Slik var det til meg også, når jeg gikk gravid som 17 åring. Problemet var ikke de på skolen, men eldre mennesker selvfølgelig. Jeg er jo ifra ei lita bygd så var jo nesten tragedie at jeg ble gravid. Heldigvis for de da så var jeg jo svært sjeldent på hjemplassen min, så de slapp å bekymre seg for at de skulle møte meg :p Folk må slutte å legge seg borti ting. Når man først står oppi det, så er det faktisk ikke enkelt å ta ett valg som enten ødelegger samvittigheten din eller noe som forandrer livet til det positive. Jeg fikk heldigvis ikke noen beskjed om å ta ett valg, men uansett så er det jo ikke noe folk skal legge seg borti.

    4. Jeg leser egentlig ikke mamma-blogger, men jeg har fulgt deg helt siden lille skjønne Leo ble født og er så vanvittig imponert over hvor flink mamma du er. Du virker som verdens søteste, mest fornuftige og reflekterte menneske, og Leo er så ekstremt heldig som har deg ♡ fortsett akkurat som du gjør!

    5. Hei!
      Kjempebra innlegg, bare elsker bloggen din<3 Jeg vedder på at du er en kjempeflink mor til lille Leo>3 Og Fredrik er heldig som har deg som kjæreste<3 Kjempefine bilder<3
      Det valget skal man få ta helt selv, det kan man ikke ''la'' andre ''styre'' eller ''bestemme''.

    6. Utrolig imponert over hvor voksen og reflektert du er! Jeg er 29år selv, med termin om 12dager, og er vettskremt pga alt ansvaret.. Og der sitter du, så ung og så flink 🙂

    7. Hei 🙂 Først vil jeg bare si at jeg liker bloggen din meget godt! Leser den så å si hver dag 🙂
      Jeg lurte bare på om du kunne tenke deg å skrive et innlegg om høy aldersforskjell i et forhold? Jeg er selv i et forhold hvor det er høy aldersforskjell, har ikke blogg selv hvor jeg kan skrive om det, så hadde vært artig å sett dine meninger omkring det!

    8. Veronica C. Reime: Flotte deg, Veronica! Tusen takk skal du ha for fine ord <3 Helt enig med deg, man må jo bare børste det av seg. Nå er det vel ikke lenge til termin? Ønsker deg masse lykke til! Nyt tiden <3

    9. Haha, bra det er flere som sliter med ammetåka! 😀 Forresten så må jeg bare skryte litt av deg, du skriver så utrolig bra! Jeg er 24 år gammel og føler ar du kunne vært minst like gammel utifra hvordan du skriver! Du virker også som en fantastisk mamma! Lille Leo er heldig som har deg synes jeg 🙂
      Ha en fin dag! 🙂

    10. Elsker bloggen din.
      Var 15 når jeg ble gravid og 16 når han ble født.
      I dag er jeg tobarnsmamma til to gutter og er 24 år, lappen, forlovet og eier hus.
      Så de som kommer med dritt må ta et par runder i seg selv, problemet er vel at de selv aldri hadde klart det.
      Tips:
      Men utenom det må jeg si at du fremstiller deg som en kjedelig person med tanke på at du ser prikk lik ut på alle bildene dine, du burde smile mer. Og gjerne gjøre noe annet gøy med håret ditt, det ser pistrete og slitt ut. Man går liksom litt lei, får heller ikke så mye inspirasjon.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg