IKKE GJØR DETTE

For noen uker siden stirret jeg for første gang skikkelig på noen som gikk på gaten, nemlig ei gravid dame som røyket. 

Unødvendig? Ja, kanskje. Ufint? Ja, kanskje det også. Men ikke i nærheten av så unødvendig og ufint som det å risikere sitt eget barns helse for et par drag fra en sigarett.

Jeg er reflektert. Jeg er ikke dømmende. Jeg er svært, svært forståelsesfull. Men dette her? Dette her er faktisk ikke akseptabelt på noen som helst måte. Vi er så opplyste i dagens samfunn. Vi vet så innmari godt hva slike ting kan føre til, så hva i alle dager er det som får oss til å fortsette?

Den dummeste unnskyldningen jeg har fått høre er følgende “Jeg røyker heller to sigaretter daglig enn å påføre meg selv og den lille stresset som fører med om jeg slutter helt” Stresset du selv kjenner på kan ikke sammenlignes med stresset fosteret kjenner når du trekker gift ned i lungene dine. Du trenger ikke akkurat å være rakettforsker for å forstå det. Det er svært tydelig at unnskyldninger som dette bare kommer fra mennesker som ønsker å rettferdiggjøre handlingene sine. De glemmer at handlinger som dette ikke kan rettferdiggjøres.

Jeg pleier sjeldent å legge meg borti hva andre mennesker velger å gjøre med livene sine. Men når valgene går utover totalt uskyldige barn, som ikke kan velge om de ønsker å ta skade av mors valg på denne måten, da klarer jeg faktisk ikke la være. Noen må jo stå opp for disse barna, det er jo ikke akkurat slik at de kan gjøre det selv.

Og vet dere, jeg har så ekstremt full forståelse for at man kan være avhengig. Men, jeg har derimot null forståelse for at noen velger å la avhengigheten sin gå utover sitt ufødte barn. NULL.

Uke 23

Mange mener at unge foreldre er helt forferdelig (Det er for øvrig helt greit at noen har en tankegang som er så sorthvitt) Jeg mener at det er forferdelig å være egoist når man har et ansvar for å gi barnet sitt den beste starten på livet som overhode mulig.

IKKE vær den gravide damen som røyker. Ikke vær den gravide damen som drikker. Ikke vær en egoist hvis du venter barn, du vet aldri hvilke konsekvenser det kan få.

44 kommentarer
    1. Utrolig bra at du tar opp dette. Helt uakseptabelt i mine øyne. Selv er jeg 11 uker på vei å slutten å røyke på flekken i det jeg fikk vite at jeg var gravid i uke 6.

    2. jeg begynte å røyke i 7klasse.. Ble gravid som 22 åring.. Fant ut at jeg var gravid i uke 4.. Jeg har ALTID sagt at når jeg blir gravid skal jeg slutte å røyke, men jeg klarte det ike på dagen. Det var slutt mellom meg og barnefar og jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre.. Så med adhd å røyken som eneste middel til å roe meg ned, røykte jeg 2-3 røyker den dagen jeg fant ut av det, og dagen etter.. Men jaggu (unnskyld språket) faen hadde jeg dårlig samvittighet! Stakkars lille magenurket skulle ikke bli kvelt inni min mage.. Så jeg sluttet og er veldig stolt av at jeg klarte det! Med tanke på hvor lenge jeg hadde røkt før jeg sluttet <3 røkte ikke en eneste røyk etter det mens jeg var gravid, og har stortsett holdt meg i 3 år nå. Ikke bare er det ufint å se en vordende mor røyke! Men det er så ufyselig stygt å se foreldre trille tur me babyen mens de tar seg en røyk.. Stakkars barnet får i seg røyken da og!

    3. Å slutte å røyke kan faktisk vær et stort problem for mange. Mange gravide opplever et stort stress nivå når de må slutte og får faktisk beskjed av legen å roe ned røyken men ikke slutte grunnet at stresset blir for farlig, større enn faren med røyken. Har selv røyket og jeg er nå 38 uker påvei sluttet, men har merket at presset har blitt litt stort noen ganger så jeg kan ærlig inrømme at jeg har tatt meg en røyk på de 38 ukene…
      Tror det er veldig lett å dømme en som gå forbi deg med en røyk, men ærligtalt, du har ingenting med at hun røyker for det er ikke ditt barn hun bærer, hun påvirker ikke din hverdag, og hun er ikke i din vennekrets.
      Syns det er utrolig hvordan røykere blir dømt, men hva med de som ikke følger opp barnet under svangerskapet?

    4. Ida: Vet du, bærer man på et barn tar man valgene som er best for barnet sitt, og ikke seg selv. Ferdig snakka.

      Jeg har ikke noe med det nei, men jeg føler jeg må stå opp for de som ikke kan stå opp for seg selv. Det handler ikke om å dømme noen, det handler om at det bør være en selvfølge å gjøre det som er best for barnet sitt! Uansett om det er snakk om å følge opp barnet sitt, drikke i graviditeten, røyke i graviditeten.

      Hun trenger ikke være i min vennekrets for at jeg skal bry meg.

    5. Venninna mi ble født med hjerte og lunge feil som følger at moren røyka under svangerskapet. Hvis man elsker røyken over et annet menneske burde man ikke gå gravid. Joda, det er så vanskelig å slutte sier de. Jeg har hjulpet samboer med å slutte og det er så lett som å bare ligge unna! Slutte brått og ikke se seg tilbake.

    6. Jeg er så enig med deg! Men jeg skjønner også hvor tungt det faktisk er å slutte, jeg var super flink å sluttet å snuse når jeg fikk en positiv test!
      Men savnet etter snusen er der fortsatt, og Pia er 2 mnd nå.
      Jeg synes det er greit å kutte ned fra 1 røykpakke til noen røyker om dagen, så lenge man hvertfall prøver å slutte!
      Min svigersøster røkte som et damplokomotiv når hun var gravid, og valgte faktisk å ikke amme ungen sin for å fortsette å røyke å starte på adhd medisin! Det synes jeg er idiotisk! Det er tross alt babyen din i magen!!

    7. Er faktisk ikke bra for alle å slutte brått.
      Stress er heller ikke bra, så er faktisk leger som sier at ta det rolig med sluttinga.
      Jeg røkte selv, å når jeg ble gravid ble jeg heldigvis dorlig av røyk. Så jeg sluttet på dagen. Med det er ikke like lett for alle rett og slett.
      Lett og dømme og veldig dumt å dømme så fort.

    8. Hei.
      Jeg sluttet å røyke når jeg fant ut jeg var gravid i uke 8, i uke 12 fikk jeg på vist tidlig svangerskapsforgiftning som følge av stresset med å slutte. Jeg røykte 3 røyk for dagen etter det, og blodtrykket mitt holdt seg stabilt helt til uke 37. Jeg røykte ikke ute i offentlighet kun fordi jeg ikke ville få alle de nedlatende blikkene, er millioner av grunner til at noen røyker når de er gravide, og ett blikk sårer mye mer en hvis du hann snakket med henne. ..

    9. Syns det er veldi bra skrevet. Jeg kjenner ei som mistet sitt ufødte barn i 5 mnd fordi hun var storrøyker. Skikkelig tragisk syns jeg.
      Jeg husker jeg så et program om gravide som røyket. Og da viste di hva som skjedde med fosteret hver gang hun trekket ned. Det er et bilde jeg aldri har fått ut av hode hver gang jeg ser gravide røyker. Når en gravid dame trekker ned krympe fosteret inn pga nikotinen, var vondt å se på:(
      Jeg har ikke barn, men skulle jeg få det er jeg sjele glad for at jeg ikke røyker..

    10. Selvfølgelig er det grusomt vanskelig å slutte. Men om den lille i magen ikke er grunn eller motivasjon nok for deg burde man vente med å få barn.

    11. Jeg var i Polen med kjæresten min forje sommer da vi sto utenfor ett kjøpesenter og ventet på taxi, jeg så en høygravid dame som sto og røykte med 3 andre damer og menn. Jeg stirret. Det er stygt at mødre kan gjøre noe sånt, 9måneder uten en røyk kan da ikke være så vanskelig om man får gi ett liv til noen?

    12. Helt enig. kjenner jeg blir skikkelig forbanna når jeg ser eller hører at folk røyker når de er gravide

    13. Helt enig i at man ikke skal røyke når man er gravid, men det å produsere stresshormoner kan også være skadelig for barnet. Både nikotin og stresshormoner er former for teratogen, som er stoffer som fremkaller fostermisdannelser. Så begge deler kan faktisk være like farlig.

    14. Ida: Blir skikkelig provosert over å lese slike kommentarer som du har greid å spytte ut av deg. Finnes ingen unnskyldning for å forgifte barnet sitt i full viten om hva røyken faktisk gjør med barnet, stress or no stress! Leste seinest i dag om en gutt som har mange plager, smerter og hindrer i hverdagen sin nettopp fordi “mor” proppet i seg dritt under svangerskapet. Ikke forvent at folk skal se forbi når du står med kul i magen og sigg i hånda.

    15. I utgangspunktet er jeg helt enig med deg, Jessica. Både røyk og alkohol er noe man burde ligge langt unna en graviditet. Men på en annen side må jeg støtte litt oppunder det folk har skrevet før meg. Stresshormoner (kortisol) er omtrent like farlig for fosterutvklingen som det å røyke og det å drikke alkohol under svangerskapet. I røyk er det over 60 forskjellige karsinogener (“kreftfremkallere”) som potensielt sett kan gi kreft, men det er i all hovedsak lungekreft den gir (adenokarsinom eller småecellet lungekreft) fordi karsinogenen påvirker lungevevet. Det går også inn i blodet, ja, men de farligste stoffene går direkte i lungevevet. Stresshormonet kortisol er på lik linje, eller hvert nesten, like farlig. Stresset vil feks føre til høyt blodtrykk, noe som absolutt ikke er bra for barnet da det kan gi barnet høyt blodtrykk, risiko for å revne arterier og vener til placenta, misdannelser osv.
      Det er funnet en viss link mellom misdannelser og røyking, men ikke på langt nær så mange som det er funnet på alkoholbruk så den er i utgangspunktet en lang marsj verre enn en røyk eller to om dagen under svangerskapet.
      Selv om det er funnet linker mellom spontantaborter og misdannelser på stimulantbrukende mødre, så er det enda ingen som kan peke på at det er en direkte skade fra stimulibruk i form av røyk. Det er bare spekulasjoner og ting vi tror vi har funnet ut av. Når forskerne finner en direkte link mellom røyking og misdannelser/spontanaborter, er det nok flere som vil stumpe røyken for godt..
      Selv er for eksempel oppvokst med fem andre søsken hvor mor og far alltid har røyket og alle familiemedlemmer har røyket rundt oss i oppveksten.. ingen av oss har hittil tatt skade av det og ingen av oss er født med alvorlig misdannelser eller sykdommer. I dag vet vi mer om skadene rundt røyking generelt, men akkurat som mange andre ting så visste man ikke på 90tallet at røyking kunne være skadelig for barna, og folk røyket som skorsteiner under svangerskapet og etter. I dag vet vi mer om det og dermed så vet vi også at det er farlig, men det var jo faktisk like farlig for 20 år siden…. forskjellen var at vi ikke visste om det da.
      Når det er sagt, så støtter jeg som sagt ikke at man bruker stimulerende midler under svangerskapet, men at man ikke alltid skal være så rask med å dra konklusjoner når man ser en vordende mor røyke på gata – akkurat som folk ikke vet alt om deg bare fordi de leser bloggen din så vet ikke du eller noen andre hele historien til denne moren.

    16. Kjenner jeg blir skikkelig irritert ! Vet du hvordan det er å være avhengig av røyk ? Vet du hvordan det er å være i skoene til de som velger å ikke slutte? Nei!
      Tipper det her er sånn innlegg som du skriver bare for å sette deg selv i bedre lys!
      Uansett som forelder kommer du til å få et og annet blikk opp igjennom, om det enten er at ungen din hyler og legger seg ned mens du er på butikken, eller om du tar en røyk mens du er gravid. Men uansett ingen setter pris på sånne blikk så hold dem for deg selv!

    17. Det er ingen leger med oppdatert informasjon som anbefaler å “roe ned før man slutter helt”! Stresset for mor kan fysisk ikke sammenlignes med fosteret stress av å ikke få nok oksygen. Stresset mor utsettes for er stort sett psykisk, og ja abstinenser er slitsomt fysisk også, men det varer ikke lenge og er heller ikke farlig. Så fra helsevedenen hilser jeg og sier: slutt på dagen. Det er ikke bare deg det handler om lenger!

    18. Ser en del her sier de synes det er dumt å dømme folk som røyker, men jeg vil faktisk si det motsatte. Røyking er ikke bra for noen, verken den som gjør det eller de rundt. Derfor synes jeg det er BRA å dømme dem/sende stygge blikk, og enda bedre om dette får dem til å slutte.
      Det å dømme folk for korte kjoler, rosa hår, tatoveringer osv, det synes jeg ikke er greit. Men å dømme folk som gjør ting som faktisk er farlig for dem selv og folk rundt? Kan ikke se problemet med det. Det er dumt å røyke. Folk sier de er avhengig og snakker om hvor vanskelig det er å slutte, men det var idiotiskt å begynne.
      Enda verre er det om de er gravide. Synes stygge blikk er på sin plass. Forhåpentligvis slutter de eller kutter ned.

    19. Flott innlegg og helt enig med deg!
      At det i det hele tatt er folk som kan være uenig syns jeg er helt utrolig trist..
      Og ja, jeg røykte før jeg ble gravid, men hadde 0 problemer med å slutte samme dag jeg sluttet på p-pilla. Da hadde jeg røyket i 10 år. Helt klart kun egoisme som gjør at noen forsetter å røyke, ingen unnskyldning er god nok for å forsette! At leger anbefaler å forsette å røyke er noe av det dummeste jeg har hørt.

    20. ^
      |
      |
      Medisinstudent sin kommentar. Say no more, et nytt liv, et lite barn (!!) er jammen meg så utrolig mye viktigere. Har du ikke viljestyrken eller selvdisiplinen til å slutte, burde du jammen meg vente med barn til du har fått det til..

    21. Jeg skjønner godt poenget ditt I innlegget og jeg er slettes ikke uenig I det du skriver. Snuser selv men snus ikke da jeg gikk gravid og ammet barna mine. Men om man har vært en røyker I mange år er det lettere sagt en gjort å slutte. Røyk er ekstremt avhengighetsskapende og det er nok en stor utfordring for mange å klare seg uten, ja faktisk selv I graviditeten. Jeg syntes det virker som du dømmer folk uten helt å forstå. Du vet vel ingenting om deres livssituasjon og bagasje ?? Det kan være så mange ting som kan ligge til grunne for veldig mye. Greit at du har skrevet din mening, men hvem er du som har den rett til å si at de ikke bryr seg ? Du vet så altfor lite om dem. Alle er forskjellige , og alle mennesker takler ikke ting på samme måte. Sårbarheten kan til tider være ekstremt stor.

    22. Beste innlegget jeg har lest på lenge! Jeg hadde røyker I 8 år. Dagen jeg testet posetivt slutta jeg sluttet jeg på minutett!!!!! Gikk så bra.. var helt uaktuelt for meg å røyke er snuse, og jeg har ikke hatt noe sug. Kommer aldri til å begynne igjen. Begynte igjen etter med første, men d skjer ikke igjen. Blir drit provosert av folk som kommer med masse unnskyldninger. Velger man å få barn, må man da klare å legge alt sitt eget bort, til alt som er til det beste for den lille!

    23. Avhengighet er nesten bare psykisk. Er gravid i uke 8, vært snusfri i 4 uker nå. De to første ukene hadde jeg litt sug etter snus, men det var da bare å finne på noe annet eller ta en nikotinfri snus. Nå er alt av sug helt borte.

    24. Ikke misforstå! Jeg er absolutt i mot det (og alkohol!), og har hørt om mange skader barnet kan få av det. Selv kjenner jeg ei som røyket under svangerskapet, barnet er per i dag (5 år senere) friskt… men jeg tenker ofte på hvor galt det kunne gått. Det absolutt ikke respektert.

    25. Er så enig!! Jeg kan ikke se på en som røyker og er gravid, kjenner jeg får vondt langt inn i sjela.
      Makan til den forrige komentaren…..

    26. Tror faktisk de fleste som blir gravide er medvitende om dette, og på første svangerskapskontroll får man veldig god info av lege eller jordmor 🙂 jeg er sikker på at de som røyker/snuser under svangerskapet har drit dårlig sanvittighet, og jeg tror ikke det blir bedre av at andre står der og dømmer de å ber de stumpe røyken!
      Istede for å dømme så velger jeg heller å være den som motiverer de til å slutte å røyke 😉
      Ta ett annet eks : bilsikkring? Hvordan ville du følt deg hvis mammapolitiet stod å dømte deg fordi du sikkret ungen din feil? Det står masse forskjellig om dette også på nettet, men igjen der så ville jeg motivert til å vise vedkommende hvordan det skal gjøres.
      Så istede for å dømme, motiver de til å velge det rette for barnet og seg selv

    27. Min mor røyket mens hun var gravid med meg, og dette er snart 20 år siden. Da hadde de vel liten innsikt i hva slags påvirkning røyk kan ha for fosteret, selv om man visste at det selvfølgelig ikke var bra. Foreldrene mine røyker fremdeles, og jeg er stort sett oppvokst med det. Selv om jeg syns det er helt uakseptabelt at hun røykte da hun var gravid, samt å røyke når det er barn til stedet, så er de fantastiske foreldre som har ofret absolutt alt for barna sine, og jeg ser på dette innlegget som et angrep mot alle slike foreldre og spesielt mødre.
      Det er egoistisk og ugreit å røyke når man venter barn, men det er nesten like ille å være den personen som gir nedlatende blikk og kommer med ufyselige kommentarer. Du vet ingenting om mors situasjon, og dette innlegget syns jeg ikke var greit. I stedet for å motivere til å slutte å røyke og oppfordre til å skaffe hjelp, så lirker du ut av deg de mest dømmende kommentarer, kun for å sette deg selv i et bedre lys. Du vet unge mødre blir sett ned på, derfor angriper du de som blir sett enda mer ned på.
      Som sagt røykte min mor mens jeg var et foster, men det gikk heldigvis bra med meg. På en annen side har hun aldri lagt ut et eneste barnebilde av meg på internett, eller eksponert meg på noen som helst måte for å tjene penger, og det er jeg enda mer glad for.

    28. Jeg hadde røyket daglig i flere år da jeg ble gravid. Etter testen gikk jeg ut og tok en røyk for så å slutte helt. Og jeg har ikke røyket siden, detter er nå ni år siden. For hva er vitsen med å begynne igjen når man har holdt opp i over et halvt år? Unnskyldninger som stress og hvor farlig dette er for barnet er en panisk måte å fortsette på.

    29. Kjempebra at du tar opp dette! Jeg selv har snuset mange år før jeg ble gravid, sluttet en måned før graviditeten samtidelig som jeg sluttet med p-piller. Selvfølgelig er det vanskelig å slutte, og jeg snuser nå igjen nå som barnet er født og ferdig ammet. Jeg tenker at de som røyker og snuser under graviditeten er egoistiske!

    30. Hei. Jeg er 23 uker på vei, å jeg har røyka i 7 år nå å jeg skal inrømme jeg røyker fortsatt. Jeg har alltid lidd av depresjon, å tro meg jeg har prøvd mange ganger å slutte å røyke etter jeg ble gravid men for min del er det for farlig og slutte, jeg blir ekstremt depressiv og ender opp med å ville avslutte livet. ( ja, dette bare pga røyk) jeg har prøvd alt, hypnose var det siste. Funket det? Nei, så absolutt ikke. Er vertfall 10 ++ganger jeg har prøvd å lagt fra meg røyken med hjelp av forskjellige hjelpemidler. men så fort 12+/- timer er gått, så kommer følelsene om å ta selvmord. Høres brutalt ut, og jeg har aldri vært så langt nede som nå under graviditeten da vi fant ut hvor risikabelt det var for min del og føde, rettere sagt i det hele tatt bli gravid. Så uansett hva jeg har prøvd så funker det altså ikke. Jeg skulle ønsker så høyt at jeg kunne klare å slutte nå med en gang. men slik ting er nå ser ikke jeg muligheten til det, for jeg er redd for hva jeg kommer til å gjøre. Og redd for å utsette mitt liv og barnets liv i fare.
      Men fortsatt skal jeg prøve så hardt jeg klarer å slutte å røyke, for jeg vil virkelig slutte for mitt og barnet sitt beste. Men synes personlig du var veldig ensidig i det her tema. Noe som er forståelig for alle vet hvor skadelig det er å røyke. Gravid eller ei. Men så er det jo slik at det er personen som røyker sitt valg, og valget er ikke alltid like enkelt for alle 🙂

    31. En røyk, er som å klemme over navlestrengen i 40 min.
      Tenk på det dere som røyker. For vær røyk, 40 min med kvelning av deres ufødte baby. Barnet har ikke noe valg, det har dere mødre.
      Bra tema, fint at dere bloggere belyser sånne viktige temaer!

    32. Venninnen min fikk anbefalt å røyke et par røyk om dagen fra JORDMOR, fordi hun fikk høyt blodtrykk når hun prøvde å slutte, noe som igjen førte til at baby ikke hadde det bra. Så i det tilfellet vil jeg faktisk tørre å påstå at hun gjorde det beste for både seg selv og barnet med å røyke de to sigarettene om dagen fremfor å gå rundt med veldig høyt blodtrykk hele svangerskapet. Du kan ikke komme å si at dette gjør henne til en dårlig mor? Du kan ikke se ting så sort hvitt som du tydelig gjør.

    33. Får høyt blodtrykk av å slutte?? Høye stress nivåer fordi man slutter? Ærligtalt det er nok noe annet enn røykeslutten som er årsaken til høytblodtrykk og høye stress nivåer, det er kun helse gevinster ved å slutte, du blir ikke friskere av å røyke, tvert imot, når jeg leser sånne ting så tenker jeg at IQen til disse menneskene som sier sånnt ikke kan være så høy. Legg også merke til at de som sitter med disse meningene for å røyke i svangerskap er nok de med ingen/eller lavere utdanning som sitter å mener og tror at de vet bedre enn leger som har studert medisin i 7+år og praktisert i mange år også, det er jo latterlig. Å påstå att det ikke er forsket på og bevist at det er skadelig å røyke er ikke det samme som å ikke tilegne seg eller ta imot informasjonen om det fra andre, for forskningen, bevisene og informasjonen er tilgjengelig.

    34. Såå forbanna enig!! Jeg snuste, MYE, men dagen jeg fikk en positiv test slutta jeg. Var det vanskelig? Ja! Men når man måler det opp med hva som faktisk kunne skjedd så var det lett. Er man ikke klar for å stumpe røyken og sette babyen først så er man jaggu ikke klar for å være mor. Det handler om å gjøre alt for at barnet skal være frisk og ha det bra. Hadde aldri kunne levd med meg selv om nikotinen hadde skadet barnet mitt.

    35. Kvinner som ikke greier å la være å røyke under svangerskapet burde heller la være å bli gravide/fullføre svangerskapet. Brutalt, men sant. Det kalles viljestyrke. Jeg har røyket i 20 år, som en svamp. Dagen jeg fant ut at jeg var gravid (uke 2-3), sluttet jeg på dagen! Hardt? JA. Men herregud folkens. Hvem risikerer helse og liv til det mest dyrebare du har i livet? Ikke meg i alle fall.

    36. Æ blir oppgitt av enkelte kommentarer, æ slutta på dagen og opplevd mye stress. Velger heller å ha oppfølging enn å røyke videre? Finnes mange alternativ enn æ vær så egoistisk ved å sette et barn i fare. Lett å slutte er nok ikke det, æ både røyka og snus var min bestevenn i den ungealderen. Men fikk stoppa den dagen æ vist at æ har en liten på vei.
      Deprimert før og etter fødsel ja! Æ tok overdose mens æ gikk gravid, noe æ itj vist nå om. Men æ prøvd alt fra forskjellige spykologer, fastlegen min og jordmor. Dårlig samvittighet ja det fikk æ, men betyr ikke at man skal gå tilbake til røyk bare fordi at man blir for stressa, æ har i tillegg blodsykdom og håndfull legetimer. Kun 16 år gravid og full av stress. Du får den hjelpa du trenger om du virkelig prøve.
      Det æ prøve å få frem er at det finnes andre veier enn å gå tilbake til røyk!

    37. Helt enig ✋✋ har ingenting til overs for røyking til å begynne med, synes det er veldig dårlig gjort å ødelegge for de rundt dem, men å ødelegge for sitt ufødte barn tar kaka.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg