PASS PÅ DETTE!

Det begynner å bli sommer, og jeg finner det nødvendig å måtte dele dette i håp om å kunne bidra med at dette problemet snart slutter å bli et problem. Jeg lurer på hvor mange tusen ganger jeg har sett dette stå på diverse nettsteder, men allikevel hender det at jeg ser det når jeg er ute å går. Det gjør meg fryktelig oppgitt!

IKKE dekk til vognen med et teppe. Jeg husker jeg så på unge mødre for en stund siden, og ei med samme navn som meg selv gjorde dette når hun trillet tur med sønnen sin. Jeg satt bare sjokkert over at ingen i produksjonsteamet sa i fra. Enten brydde de seg ikke, eller så var de ikke klar over eventuelle konsekvenser. Skal selvsagt ikke legge skylden over på teamet, men jeg synes allikevel at alle som ser noen som gjør dette har et ansvar; de må si i fra.

 

Senest for noen dager siden var jeg på vei til butikken og så en dame som hadde gjort dette. Jeg sa i fra, men hun var utenlandsk og forsto ikke hva jeg sa, og gikk derfor unna. På relativt kort tid kan det bli fryktelig varmt for barnet, og det kan ende med heteslag, CO2opphopning og mulig enda verre ting.

Ikke lek med barnas helse! IKKE dekk til vognen.

16 kommentarer
    1. Uff, det er så viktig det du skriver om her! Er alt for mange som gjør det, det er ikke bra! :/ Håper virkelig at de som gjør det snart får informasjon om at dette er ikke bra og slutter med det!

    2. Det som er at det var det alle gjorde i gamle dager, og det har ikke blitt så mye informert om hva som kan skje.. Så veldig bra at du informerer om dette!:)

    3. Om barnet får sola i øynene går det greit med et helseteppe litt over, men det skal alltid være en greit stor glippe 🙂 Bra du tar opp dette.
      Et tips, ha alltid noe på hodet til Leo, når han er såpass liten, så han ikke blir syk 🙂

    4. Skulle akkurat til å kommentere som hun over, at du alltid bør ha noe på hodet til Leo når han er såpass liten.

    5. Det er fordeler og ulemper med alt. Det er flere fordeler for å dekke til vognen, men å tulle med barnets helse er absolutt ikke greit! Så jeg er enig i at vognen ikke skal dekkes til.

    6. Hodeplagg om sommeren for småbarn er spesielt viktig for å beskytte barnet mor solstikk og lignende.

    7. Hei. Jeg pleier å ha helseteppe over vognen pga lille ikke skal få sol på seg. det kommer jo luft inn siden jeg pleier å ha noen glipper å pleie å lufte inn jevnlig. Tror du det går greit da? Eller bør jeg slutte med det? Og hva bør jeg evt gjøre hvis jeg ikke skal bruke helseteppe?

    8. Det er faktisk en del vogner som har luftig på sidene nå til dags. Da er det fullt mulig å legge et helseteppe over foran. Ungen får luft 🙂
      MEN til de som ikke har slike vogner, er dette skrekk og gru…!

    9. Kjøp solskjerm for å feste på kalesjen på vognen så slipper man å ha teppe over vognen. Funker som bare det.

    10. Så lenge man har ett hullete helseteppe over og ikke dekker hele åpningen så går det helt fint , man følger jo med på barnet hele tiden. Og har man god luftemuligher bak på vognen så er det ingenting i veien for og ha ett mikro tynt teppe over. I dag skal alt være så farlig og man skulle tro folk ikke kan tenke og passe på barna selv.
      Selvsagt , dekker man til med tykt teppe og har mye klær på barnet og ikke følger med på ungen så er det jo overhodet ikke bra .. Men går ut fra att de fleste er oppegående nok til og passe på att barnet har det komfortabelt.
      Jeg har alltid brukt ett tynt teppe delvis over om det har blåst mye eller vært mye sol , men dekker selvsagt ikke hele åpningen og passet på hele tiden .. Så han har hvertfall ikke lidd noen nød av det 🙂 Hadde blitt sur om noen påpekte att jeg ikke kunne ha teppe litt over på ett barn som jeg ser på til enhver tid , det synes jeg blir og legge seg for mye bort i andre sin måte og gjøre ting på .. Alt med måte !

    11. Jeg ser det samme hele tiden selv 🙁 blir sååå oppgitt over foreldre som er så lite opplyste,nei uannsett så burde alle skjønne at det ikke er bra. Samme som at alle burde skjønne selv at å la ett barn sitte i bilen alene på sommeren i varmen er helt bak mål, har lest så mange saker om dette 🙁 blir lei meg, skjønner ikke at folk ikke kan skjønne det, er de så dumme lissom. Neste gang jeg ser dette skal jeg si ifra, var en gang jeg ikke sa ifra, det angrer jeg på enda. Babyen gråt inne i vognen, og moren hadde lagt jakker og teppe forran åpningen, uff, stakkar lille.
      Når jeg fikk sønnen min så skjønte jeg dette av meg selv, trengte ikke noen andre til å si det til meg. Liker bloggen din, og tøfft å legge ut bilde av deg selv rett etter fødselen 🙂

    12. Her var det mange merkelige fobier. Kluten allergi? Var som tatt ut av reklamen som går på tv for tiden, så måtte le litt. Viktig å skille mellom fobier og ting man ikke liker. Lykke til med å overkomme de merkeligste ting😖

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg