DERFOR FØDTE JEG IKKE NATURLIG

Siden dagen jeg fortalte om at jeg skulle ha planlagt keisersnitt, har spørsmålene tikket inn om hvorfor i all verden jeg skulle ha det. Jeg har skjult det hele tiden fordi jeg for det første ikke har følt at noen har noe med det å gjøre (noe som i grunn er veldig sant) men har bestemt meg for å fortelle det til dere fordi jeg vet at jeg ikke er den eneste, og da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal skjule det. Jeg vil ikke legge opp til at noe skal bli mer tabulagt enn det allerede er. Jeg hadde nemlig en veldig alvorlig form for fødselsangst.

Ikke fortell meg ting som at “Ja, men alle er jo redde for fødselen!” Mulig det, men det er en vesentlig forskjell på det å være redd eller engstelig, og det å ha en angst for noe. Jeg lurer også på hvor mange ganger jeg har hørt at “Men den eneste måten å overvinne angsten på er å bare gjøre det!” Og det er sikkert veldig sant. Det som derimot ikke er like sant, er at det “bare er” å gjøre det.

Jeg har blitt kalt pysete og svak, og for all del, kjør på med slengbemerkninger. Jeg har fortsatt født barnet mitt ved hjelp av keisersnitt, og det vil ikke gå an å skru tilbake tiden for å gjøre det på en annen måte. Med andre ord; det hjelper fryktelig lite å påpeke at jeg er “pysete” som hadde fødeangst.

Jeg ble heldigvis tatt på alvor. Jeg fikk innvilget planlagt keisersnitt i svangerskapsuke 31, og da kunne jeg endelig slappe av. Nyte svangerskapet. Jeg slapp flere grusomme mareritt, og jeg slapp å våkne av dem gråtende av redsel. Jeg slapp å tenke på dette konstant, 24 timer i døgnet. Jeg slapp at Fredrik bekymret seg for meg siden jeg til tider var utrøstelig på grunn av dette.

Jeg startet med å prøve å få det innvilget allerede i svangerskapsuke 10. En uke etter at jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle beholde den lille i magen. Å gå fra svangerskapsuke 10 til 31 er lenge.. Og jeg kan love dere at det føles enda lenger om du har fødeangst.

Jeg skal ikke oppfordre noen til å ta keisersnitt. Det aller beste er naturlig fødsel, både for mor og barn. Men i noen tilfeller er det nødvendig med keisersnitt, og vi må bare slå oss til ro med at noen behøver det, andre ikke. Sånn er det. Jeg regner med at det sjeldent er en ønskesituasjon for noen å gjennomgå en stor operasjon, men barnet må jo ut på et vis.

Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har grått og vært skuffet og oppgitt over meg selv som har vært så grusomt redd for noe som vi kvinner egentlig er skapt for, men sånn er det bare. Jeg, som andre med fødeangst, kunne ikke styre dette, jeg ønsket aldri å være redd. Jeg ønsket aldri å ha fødeangst. Ingen ønsker vel å være redd 24 timer i døgnet? Jeg jobbet med dette i så og si hele svangerskapet, men til slutt innvilget overlegen på mitt sykehus planlagt keisersnitt.

Overlegen på mitt sykehus mente altså at dette var det beste for både barnet i magen og meg, og jeg tror det er viktig å stole på de som tar disse beslutningene. De gjør det på et tydelig og ordentlig grunnlag, og det er absolutt ikke slik her i Norge at man bare kan velge seg keisersnitt om man ønsker det. Det er tvert i mot veldig vanskelig å få innvilget planlagt keisersnitt nettopp fordi sykehusene vil luke ut de som ønsker seg keisersnitt, fra de som virkelig trenger det.

Jeg har hele tiden sagt at jeg skal være åpen i bloggen min, så da velger jeg å være det med dette også. Det tror jeg er viktig.

49 kommentarer
    1. for en fantastisk åpenhet. Jeg hadde så sterk fødselsangst at jeg vurderte abort. Fikk som deg bare negative kommentarer og at jeg var svak osv… Etter alt for mye press valgte jeg å føde normalt!! Det er noe av det værste jeg har opplevd, med andre ord, jeg nøt ikke tiden med prinsen etterpå. Angsten var så sterk, og ettervirkningene etterpå var så gale, at både føden og fastlegen har sakt jeg skal ha keisersnitt ved neste barn, noe jeg ser frem til, nå kan jeg velge å bli gravid uten å være redd hele svangerskapet.

    2. Så flott for deg at du er åpen om angsten. Det vil utvilsomt hjelpe både deg og noen andre!
      Når det er sagt så håper jeg for din del at du får bearbeidet denne angsten før du blir gravid/skal føde igjen. Du er utvilsomt en sterk ung kvinne, og jeg unner alle, og særlig deg, den følelsen ETTER fødsel når man ligger med barnet på brystet. Ingenting slår den følelsen!
      Lykke til videre og takk for at du deler!

      1. Man får barnet opp på brystet etter keisersnitt, akkurat som ved en vaginal fødsel. Så den følelsen kjenner alle som har hatt ett normalt ks vert fall til 🙂

      2. Man får barnet opp på brystet etter keisersnitt, akkurat som ved en vaginal fødsel. Så den følelsen kjenner alle som har hatt ett normalt ks vert fall til 🙂

    3. Pøh, ikke bry deg om lavmennesker som ikke har annet og
      Si enn at du er svak osv! Bare patetisk og lavmål
      Skjønner det er vanskelig for enkelte og forstå hvorfor
      Man velger keisersnitt, men er ikke alltid det er lett og
      Forklare når de ikke aksepterer svaret.
      Tok selv planlagt keisersnitt nå i mars og kunne ikke
      Vært gladere for det ettersom jeg har fødselsangst
      Da jeg hadde en traumatisk fødsel da jeg var 17år
      Du er frisk og sunn, det er barnet ditt også
      det er det som teller

    4. Så flott for deg at du er åpen om angsten. Det vil utvilsomt hjelpe både deg og noen andre!
      Når det er sagt så håper jeg for din del at du får bearbeidet denne angsten før du blir gravid/skal føde igjen. Du er utvilsomt en sterk ung kvinne, og jeg unner alle, og særlig deg, den følelsen ETTER fødsel når man ligger med barnet på brystet. Ingenting slår den følelsen!
      Lykke til videre og takk for at du deler!

    5. Jeg elsker det at du er så åpen om det du mener. Er ikke mamma selv, men gleder meg til å bli det, jeg forstår angsten din for å føde, jeg vet akkurat hvordan det er å ha angst, har angst for en del ting, men ikke å føde da. Du er et veldig godt forbilde for de som vurderer å få barn tidlig. Jeg synes ikke at det er dumt eller idiotisk å få barn i en tidlig alder, jeg elsker barn og jeg gleder meg veldig til den dagen hvor jeg kan få mitt eget. Jeg forstår ikke de som skriver stygge kommentarer til deg, de er sikkert bare misunnelige. Jeg elsker bloggen din og har lest alle innleggene dine, de er veldig bra skrevet og god inspirasjon.
      Håper du gidder å lese kommentaren min❤️
      Hjertelig hilsen en stor “fan”❤️❤️

    6. Jeg hadde også mye fødselsangst jeg fikk innvilget igangsettelse og fødsel på fødeavdelingen. Samt epuidural uansett hva og ekstra smertestillende☺️ Jeg hadde en tung fødsel, og fødselsdepresjon i ettertid. Vet selv at angst er fryktelig ødeleggende og kjente lettelsen da eg fikk innvilget igangssettelse en uke før tiden☺️
      Angst eller ikke angst til vanlig, man kan bli en like god mor med psykiske lidelser som uten. Det kreves gjerne bare litt mer støtte, oppfølging og planlegging.

    7. Jeg ble født med keisersnitt, fordi legene mistet hjertelyden på meg. Både jeg og mamma ble dødssyke, men er i beste velgående 17 år etterpå 🙂

    8. Jeg har full forståelse for angsten din, skulle bare mangle at du ikke skulle få keisersnitt uten å måtte skape deg vrang og vrien.
      Men, du har ikke født et barn med keisersnitt. Du har satt til verden et barn ved hjelp av keisersnitt. En fødsel forgår gjennom fødselskanalen.
      Man blir vel en like god mor om man har født eller tatt keisersnitt, det vet jeg som har gjort begge deler.
      Keisersnitt er heller ingen enkel måte å sette et barn til verden på, det er en operasjon med alle de farer en operasjon fører med seg. Og selv om man slipper smertene ved å føde, så har man jaggu nok smerter for opptil flere fødsler i etterkant.
      Når man føder så har man smerter i forkant (åpningsrier) og under fødselen (pressrier), og så er man kanskje litt øm og sår “doen under” ei stund etterpå, med de vondtene kan på ingen måte sammenliknes med vondtene etter keisersnitt. Det river og sliter, det klør og er vondt.
      Jeg vil heller føde enn ta keisersnitt, det er faktisk ingen lettvint løsning.
      Man skal uansett ha respekt for andres valg, man har ingenting med dem å gjøre, med mindre man blir spurt til råds. Sånn er det med den saken, mamma er man blitt åkke som.

    9. Det er ingen som har rett til og si noe som helst til deg, det var ditt og bare ditt valg! Du er har en nydelig sønn! Han er akkurat som han skal! Og at du valgte keisersnitt er bare ditt valg, alle som kommer med drittbemerkninger var ikke i dine sko. Fødsel er fødsel om det er keisersnitt eller normal, barnet er ute av magen og dermed er det også født! 🙂 liker bloggen din 🙂

    10. Det er bare så kjipt å være født med keisersnitt. Det følger med så utrolig mange problemer, som allergier og dårlig lungekapasitet. Så jeg kan ikke anbefale det, for jeg ville helst vært født normalt for å slippe alle plagene.
      Heldigvis får man god hjelp av lege:)

    11. Anonym: Finnes riktig nok mange mennesker som er født ved hjelp av keisersnitt og som ikke har allergier etc. Det beste er jo å bli født naturlig, men noen ganger er det nødvendig med KS.

    12. Husker jeg var livredd for det motsatte. Ville for alt i verden ikke ha ks. Rett og slett fordi jeg var livredd, så grua meg veldig til fødsel tilfelle hks. Mn gikk fint slapp det 🙂

    13. Jeg er født med keisersnitt, og er helt frisk:D Bortsett fra anemi. Og jeg forstår godt angsten din, man kan ikke noe for angst.

    14. Bra skrevet!
      Jeg synes det er så bra at du tar dette opp temaet! Er lei av at noen ser litt ned på keisersnitt, og tror det er mindre naturlig. Det er det overhodet ikke, og i mange tilfeller har man ikke valg.
      Er trilling, og kom til verden ved hjelp av keisersnitt. Dette fordi en av oss ville ha dødd hvis det hadde blitt gjort på den “vanlige” måten. Jeg kunne vært død nå, tenk på det. Ser heller ikke hvordan man kan få allergier eller flere komplikasjoner ved keisersnitt? Både vaginal fødsel og keisersnitt kan gi komplikasjoner, det er fordeler og ulemper med begge. Er ikke vits i å se ned på en av metodene, dette varierer i hvert tilfelle. I mitt tilfelle overlevde jeg takket være keisersnitt 🙂 Vi er alle tre friske og raske, og lever som alle andre.

    15. Anonym: så vidt jeg ser har ingen sagt at keisersnitt aldri fører til allergi? For så vidt skrev jeg at det finnes de menneskene som er født med keisersnitt og som ikke er plaget av allergi. Alltid unntak!

      Håper bare min sønn slipper unna det, til tross for at han kom til verden med keisersnitt 🙂

    16. Jeg fikk fødeangst etter jeg fødte mitt første barn.. Da nr.2 var på vei, så prøvde jeg alt for og få keisersnitt! Men hadde likevel ikke noe val en keisersnitt til slutt da babyen lå i tverrleie! Ingen kan komme å si at jeg ikke er psykisk sterk nok av den grunn! Jeg mener man er nesten litt mere sterkere om man tar keisersnitt! For smertene i ettertid er langt mye verre og det er og mange komplikasjoner som kan oppstå under en sånn operasjon!
      Synes du har all grunn til og være stolt av deg selv og lillegutt! Ser på hele gutten at han har det kjempe bra og er veldig fornøyd med både mammaen og pappaen sin:)

    17. Jesus, jeg kjenner så mange som er født med keisersnitt, men null allergier og problemer. Jeg kjenner mange som er født naturlig som har allergier osv. Oppskrytt, man kan være uheldig ja! Men betyr ikke at alle som tar keisersnitt får barn med allergier og plager. Like mange som er født naturlig får også disse plagene! Jesus!

    18. Hei, synes du er veldig sterke og modig. Det et ikke bare bare å ta keisersnitt heller. Jeg har fødselsangst og etter en vanskelig fødsel ble det bare værre

    19. Det finnes mange mennesker som liker å henge seg opp i hva andre gjør fordi man tror man sitter på fasiten på det rette og perfekte liv selv. Du skal følge hjerte ditt Jessica og leve livet ditt slik at det blir rett for deg.
      Du er ei fin jente. Og Leo er en skjønn liten gutt.

    20. Du e så sterk å flenk! 🙂
      Alle e forskjellig, å alle har forskjellige meninga, men kunn du som veit ka som e rætt fårr dæ!
      Æ syns du e tøff som tok keisersnitt æ, for det tørr ikke æ!
      Æ E gravid i uke 13;)
      Stå på du e super!

    21. Barnet hadde nok kommet ut selv om du ikke hadde fått innvilget ks, er naturens gang det.
      Et selv gravid og vil for ingenting i verden miste kontrollen over kroppen min og måtte ta KS, litt motsatt frykt egentlig. Men må man så må man !

    22. Godt skrevet! Er enig i det meste, men én ting fikk meg til å stusse litt:
      “Fødselsangst er ikke synonymt med vanlig angst. Ved mindre jeg skal føde med jevne mellomrom resten av livet har det vel ingenting å si på min omsorgsevne at jeg hadde fødeangst når jeg gikk gravid.”
      Mulig jeg har misforstått, og jeg er heller ikke ute etter å krangle/diskutere. Men man kan da ha like bra omsorgsevne selv om man har “vanlig angst”? Var sikkert (forhåpentligvis) ikke sånn du mente det, er vel bare jeg som er veldig sensitiv når det kommer til det temaet.
      Hilsen jente med alvorlig angstlidelse

    23. Anonym: Hei! Som jeg har skrevet tidligere i kommentarfeltet så var det ikke det jeg mente, og jeg beklager om du tok det på den måten! Skal se om jeg får skrevet om så det ikke er til å ta feil av 🙂

      Håper du har en din dag!!

    24. Hei. Jeg lurer bare på om du har noen tanker om en evt lillebror/søster i forhold til fødsel. Tenker du at du skal jobbe med angsten din og prøve å overvinne den for å prøve å føde normalt? Det er kanskje noe du allerede nå kam jobbe med? Om det virkelig er noe du vil da. Det er sant som du skriver at fødsel foretrekkes framfor keisersnitt pga alle farene med keisersnitt som ikke er ved fødsel. angst er ikke lett og har ikke noe fasitsvar, men det er viktig med å jobbe med den for å overkommelig den. Du virker mer reflektert enn andre 17 åringer, derfor lurer jeg på hva tanker du gjør? Jeg opplever keisersnitt som en “trend” for mange unge mødre (bare blant de unge mødrene jeg kjenner), og da er de ikke medisinske begrunnelser, men fordi de er redde for å ha vondt (dette gjelder ikke angst, det er noe annet).. Jeg synes det er trist. Jeg håper alle som kan føde barn normalt gjør det, pga den mestringsfølelsen man opplever av det! Den er ENORM! Opplevde du noe form for mestringsfølelse av keisersnittet? (Jeg har bare født, ikke hatt keisersnitt) . Spennende å høre andres erfaringer!

    25. kristineM: Hei du!

      Jeg vil absolutt prøve å overvinne angsten ved et eventuelt nytt svangerskap. Det er mulig det er lett for meg å si nå, men jeg tror det ville gjort noe med meg dersom jeg gikk et helt liv uten å gjøre det vi kvinner er skapt for.

      Jeg håper at jeg får det til, og at angsten er under kontroll under den neste graviditeten. Hvis ikke får jeg bare ta det derfra! Jeg er hvert fall helt inn på å forsøke det 🙂

      Nei, jeg opplevde ikke noe særlig mestringsfølelse. Mest lykke, men det gjør vel alle etter at barna deres endelig har kommet til verden 🙂

      Ha en fin dag!

    26. Herregud, jeg har selv angst for mye, til og med fødeangst. Jeg er ikke gravid men jeg spontanaborterte i en bilulykke. Etter det har jeg vurdert hele fødselsituasjonen, jeg hadde aldri klart å føde naturlig. Men det er bare meg. Jessica, jeg bøyer meg i støvet for deg! Du er så utrolig flink, og vet selv hvordan det er å “bli voksen for tidlig” og det er faktisk ikke lett. Men du har klart deg så ubeskrivelig bra!! Kjenner jeg får sånn “stolthetsfølelse” 😀 (selv om vi ikke kjenner hverandre) 😉 ha en nydelig dag!

    27. Jeg gikk for planlagt selv, og har ikke angret et sekund. Begge gangene var jeg på beina etter to-tre dager, minimalt med smerter jfr. fødsel. Fikk masse smertestillende. Istedet fikk jeg energi til å fokusere på barnet som kom til verden. Og et lite pluss er jo at jeg er like fin nedentil som før, det er mange som føder som sliter med inkontinens og andre gynekologiskeplager.
      Det var noen bemerkninger fra visse kvinnfolk som egentlig skulle kommentere på andre uansett hva det måtte være. Type kvinnfolk som har lav selvbilde og liker å fremheve seg selv. Den ene fikk fødselstraume etter å ha født, den andre vet ikke om hun vil ha flere pga. sin opplevelse.
      Saken er den at hver kvinne vet best hva som er rette valget etter å ha fått massiv med informasjon fra helsepersonell. Det vedkommer ingen andre. Jeg er så heldig å aldri ha brydd meg noe særlig med hva andre synes for jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet hva jeg vil og står for det.
      Flott at du står frem- det er jo mange av oss som har hatt planlagt keisersnitt og har flott opplevelse i forbindelse med det. Det er liksom ikke lov å si det høyt her i landet, imens andre land tar de det som en selvfølge. Jordmødre og leger tar mest planlagte keisersnitt her i landet, hvorfor det mon tro? De er vel ikke sykere enn folk flest? 😉
      Kos deg med din lille og din fine opplevelse! Det skal ingen ta fra deg 😀

    28. Her var det mye negativt om keisersnitt er ikke alle så blir syke, og får allergier ,når dere skriver det så blir man redd for å ta keisersnitt og så lurer på kva så er best eg, men det lureste er å ikke si sånne ting, har man fødselsangst så er keisersnitt en mulighet, men er ikke alle så får sykdommer av den grunn, sier man det til folk så får jo de fødselsangst av keisersnitt og normal fødsel, eg presset i to timer og det ble akkutt keisersnitt på meg og guttene mine ble født 2 måneder for tidlig, så man kan være syke i magen til moren, så det ble keisersnitt på meg og 13 dager etter så mast eg ene barnet av hjertefeil, fikk tvillinger 1egget ..så man må ikke skremme folk med sykdommer og sånt det beste er bare å holde det for seg selv til andre opplever det samme som deg spør du meg……..

    29. Hei,
      jeg og min søster er født med keisersnitt, vi er friske og sterke, null stress!
      Den dagen jeg skal ha barn så tenker jeg å ta keisersnitt. Har allerede fått klarsignal fra lege.Hadde du narkose? Jeg regner med jeg kommer til å ta det. Hvor lang tid tok det før du kunne f.eks. trene igjen?

    30. Så flott innlegg!! tusen takk!! Ante meg at det var fødselsangst og synes det er fint at du er så åpen 🙂 Fått det selv etter fødsel for snart et år siden. Lurer på hvor mange samtaler du måtte til for å få KS? Hvem bestemte? Måtte du mase/overtale de? Vet at sykehuset ditt er strengt, så skjønner at du har hatt god grunn 🙂

    31. jeg synes det er flott at du er åpen om dette. Det er slettes ikke bare du som har fødselsangst. Stå på videre, jessica:)

    32. Hei. 🙂 Jeg lurer på hva fødselsangst innebærer? Er man redd for smertene og får angst pga det? Eller er det andre ting? Spør fordi jeg ikke vet. 🙂

    33. Pusemamma
      Det høres ut som om du kun tok keisersnitt for å være like fin “nedentil” etterpå.
      Jeg har selv født tre barn og er like fin nedentil, ikke er jeg sydd og det går helt fint å trene seg opp etterpå. Knipeøvelser er en finfin ting, man blir faktisk mer bevisst på underlivet og har det kanskje vel så bra i sengen etterpå. Og så er man som regel på beina bare noen timer etter fødselen.
      Å ta keiseranitt kun fordi man ikke vil føde (snakker ikke om fødselsangst eller andre medisinske årsaker nå) er å være skikkelig egoist overfor barnet, som kan både få astma, allergier og andre plager i sitt liv. Tenk om barnet må bruke medisiner hele sitt liv, kun fordi du valgte keisersnitt av bekvemmelighet, hvordan ville du føle deg da? Det er faktisk en grunn for at barnet komme den naturlige veien, så hvis man ønsker å ta hensyn til barnet sitt, og ellers kan føde normalt, så bør man det. Det hyles opp om mødre som røyker og hva de påfører barna sine. Jeg vil faktisk påstå at de som velger keisersnitt i stedet for fødsel er minst like dumme og utsetter barnet for unødig risiko.

    34. Hei. Jeg har stor respekt for din fødselsangst, og stiller ikke spørmål med den.
      Men jeg stiller spørsmål med risikoen det er å ta planlagt keisersnitt på et barn i uke 31, når det ikke er medisinsk fare for mor og barn, og da tenker jeg noe som kan ha døden til følge. Dette på grunn av risikoen med å bli født såpass tidlig. En graviditet skal jo i teorien vare i 40 uker, og uke 31 er jo over 2 måneder for tidlig. Leste over innlegget igjen, og er usikker på om du fikk innvilget keisersnitt i uke 31, eller om du tok keisersnitt i uke 31, det var veldig uklart i innlegget ditt. Hvis det er det første, må du bare beklage.
      Jeg har slitt med angst selv, dog ikke fødselsangst, og jeg vet hvordan det kan være. Men når det gjelder barnas velvære, setter jeg mine egne følelser og tanker til sides. Uansett hva. Jeg forstår det er vanskelig, men man kan jobbe seg igjennom alt. Også fødselsangst. Jeg har jobbet meg igjennom verre ting, og det er jeg sikker på at du også har gjort i livet.
      Du er ikke pysete og svak. Men født barnet ditt, det har du ikke. Du har gått igjennom en graviditet og bar frem et friskt barn, og det skal du være stolt over. Men keisersnitt og fødsel er ikke det samme, fødsel er når barnet kommer igjennom fødselskanalen.
      Jeg tviler ikke på at du er en kjempeflink og god mor, det er jeg helt sikker på at du er. Og nydelig bilde, du strålte virkelig med magen. Men, fødselsangst er ikke så ulik andre typer angst. Selv om man har en annen type angst, om det er panikkangst, dødsangst eller bare generell angst, er man jo ikke uegnet som foreldre. Angsten jeg sliter med er forresten at barnet mitt skal dø imens det sover. Jeg vet jo det at det nærmest er umulig at ei jente på 3,5 skal dø, men det har jo sine grunner. Men jeg har dessverre ingen keisersnitt som kan redde meg fra dette, det eneste jeg kan gjøre er å jobbe meg igjennom det , og det vil sikkert ta sin tid.
      Bare sånn forresten, fødsel er egentlig ikke farlig i det hele tatt. Begge gangene med meg, har det ikke vært noe annet en fint. Jeg sitter bare igjen med positive opplevelser, og du må ikke høre på skrekkhistoriene. Så vet du det, til neste gang, hvis du skal ha flere barn.
      Ha en flott dag, og du er sikkert en super mamma til ditt barn. Og det er ingenting som er viktigere en det <3 Eneste jeg sier er at den verste angsten kan jobbes igjennom, så ikke ta det som kritikk, for det er ikke slik jeg mener det. Bare som gode råd og tips <3 Klem <3

    35. Til alle dere som sier keisersnitt ikke er fødsel, det er helt riktig, MEN, man skal da kunne være like stolt uansett hvordan barnet er kommet til verden ? Jeg måtte selv ha akutt keisersnitt, dette var ikke noe jeg ville selv, men I noen situasjoner er det faktisk nødvendig for at mor eller barn ikke skal dø. Og jeg gikk flere timer med rier å alt helvete, kanskje jeg ikke pressa ungen ut der den egentlig skille ut, men jeg er fortsatt like stolt over det jeg fikk til, for tro meg, keisersnitt er IKKE en enkel løsning, å grøsser av de som sier de vil ha det bare fordi det er så lettvint.

    36. Så “godt” å se det ikke bare er meg som er livredd for å føde.. Jeg har aldri vert eller er ikke gravid men får tårer og kan begynne å grine bare av tanken på at jeg kan bli gravid å må føde. Hørt mange har blitt lovet keisersnitt men når det har nærmet seg har de ikke fått likevel… Å DET er jeg redd for! Vil ha barn selv om noen år men har nesten begynt å vurdere om jeg i det hele tatt bør ha barn.. Blir sikkert mye styr for å få keisersnitt osv. Trist at det skal være så vanskelig å få en unge ut av seg 🙁

    37. Irriterende at kirurger prioriterer tiden på dette. Det mennesker dør i helsekø. Vi er konstruert for fødsel og kvinner har født bak et tre siden tidenes morgen. Men nå er vi så opptatt av comfort og angst at vi opererer ut barna. Idiotisk

    38. Som svar til alle kommentarene på at keisersnittbarn får allergier og dårlige lunger: JEG har allergier og lungekapasitet. Jeg ble født vanlig. Pappaen til sønnen min ble derimot ble tatt med keisersnitt. Han har ingen plager i så måte. Kanskje det er ØKT sjangse for disse plagene, men ingen selvfølge.
      Ellers, skryt for ærlighet og for å forklare alle nettroll hvorfor du gjorde som du gjorde, selv om det over hodet ikke er deres sak 🙂

    39. Alle er vell redd for å føde naturlig, jeg selv var det, å vurderte lenge om jeg skulle prøve å få gjennom keisersnitt. Men heldigvis gjorde ikke jeg det:) men også som du skriver her! Det er du selv som valgte din måte da var det den beste måten for deg å da fikk du slappet av å nyte de siste ukene etter mye å få gjennom!:)
      Du er sterk uansett hva folk sier:)
      Må sies at uansett om man har fødselsangst eller hva så er det opp til en hver hvordan man ønsker å føde babyen 🙂 om det er via keisersnitt eller vaginalt 🙂 er fødsel uansett! Flink er du med de søte små dine! Stå på videre! ❤

    40. Syns du er tøff jeg! 👏🏼
      Keisersnitt eller naturlig fødsel, samma det vell! Du har klart å bære fram et barn, og gir barnet en fin og trygg oppvekst!
      Tar av meg hatten for deg som står frem og forteller din historie.
      Ut ifra det jeg ser på bloggen, gjør du en sabla god jobb! All respekt til deg som er så ung med to barn. Jeg er 21 og har et barn og det er mer enn nok for meg 😅 Stå på videre! Jeg heier på deg 👏🏼

    41. Veldig bra skrevet. Jeg ville ha fødsel, igjen, og legene gjorde det de kunne for å starte fødselen, i uke 34. Dessverre gikk det ikke og det ble et forferdelig keisersnitt hvor spinalen ikke virket. Men det viktigste var at babyen og jeg overlevde og det hadde vi ikke gjort uten ks. I neste svangerskap satt babyen i seteleie og jeg nektet å prøve på å føde pga tidligere erfaring med akutt ks. De innvilget det med en gang og hele opplevelsen ble helt fantastisk. Fikk babyen min med en gang og han var hos meg hele tiden etterpå. Både på post op og barsel. Jeg har født og hatt ks. Alle ungene er like friske/syke og alle opplevelsene har vært flotte og individuelle.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg