“VI” ER GRAVIDE

Jeg blir alltid litt forundret når menn forteller at “VI er gravide”

For “vi”? Du? En mann? Jeg trodde helt oppriktig at det var ganske kjent at menn ikke ble gravide? Kvinner derimot..

Dere venter barn, dere skal bli foreldre, men dere er ikke gravide. Kvinnen er!

Til venstre: Gravid. Til høyre: IKKE gravid.

Sitter du og gråter om kvelden når tv reklamen om redd barna kommer på tv? Jeg tror ikke det! Blir du vekket om natten av at noen (Les: babyen i magen) sparker deg i ribbeina så du er redd de er brukket, alle sammen? Ikke det nei? Tenkte jeg det ikke.

Eller må du kanskje (i utgangspunktet) presse en nærmere 4 kilos baby ut av dine edle deler? Kanskje tilbringer du også de første 3 månedene i svangerskapet med hodet ditt nede i toalettskålen også? 

Eller hva med vondter? Kjenner du det kanskje i ryggen i dag? Hva med underlivet? Føles det ut som noen har sparket deg så hardt at du har mistet underlivet ditt? Nei?

Nei, du gjør ikke det vet du. Stopp med det.

Med vennlig hilsen gravide.

(Edit: Blogginnlegget er skrevet i 2015 ment humoristisk)

35 kommentarer
    1. Mannen min var sympati gravid hehe det går faktisk Ann. Han hadde cravings,kvalm,vond rygg la på seg å tissa på natta noe han aldri gjør ellers. Vi spurte jordmor å ho sa at menn kan bli sympati gravid. Så i våres tilfelle var vi nesten gravide begge to hehe

    2. Jeg har lest bloggen din en stund nå, den er helt ok og lese, men er ting som virkelig irriterer meg for tiden, hvem sier det er riktig at akk DU kan bestemme at ting er feil at akk DU kan si at ting er din skyld ! Hva har gjort deg til en person som kan si det ?
      du hakke noe som helst rett til og kommandere andre til og slutte med ting akk som du gjør i overskriften på dette innlegget, greit fortell din mening og si akk hva du vil om det ! Men i dine innlegg kommanderer du og ikke minst husk at ting faktisk kan gå kraftig inn på leserne dine ! Du er 16 år jente ! Greit du har barn og er flink med barn og en utrolig god mamma for leo, men du er fortsatt 16 år og hakke sett halvparten av hva livet har og tilby

    3. Hvorfor er det så irriterende.. “Vi venter barn” er jo helt naturlig å si for begge foreldre.. Det er ikke bare du som venter barn, det er tross alt faren også som venter på dette barnet. Og vi er gravide.. Hva er galt i det…Må jo tross alt en mann og en kvinne til for å bli gravid, og det er jo en måte å uttrykke seg på da.. Så dette innlegget var litt feil syns jeg..

    4. Er så fullstendig enig! Er selv lei ALLEREDE, etter 1 uke etter offentliggjøring, at folk sier at VI er gravide. Det er jo vi kvinner som må gjennomgå plagene. Meget plagsomt :p

    5. Den dagen jeg får barn i magen kommer vi til å si at VI ER GRAVIDE fordi det er VÅRES barn. Alle vet jo at mannen ikke har barnet i sin mage!
      VI skal snart bli gravide å det gleder VI oss til!

    6. Jeg sa også at VI var gravide. Alle vet at han ikke hadde babyen i magen, men vi er jo sammen om det. Mine plager går jo utover ham også. Syntes dette også, sammen med flere andre innlegg, var mindre smart.

    7. Jeg er helt enig med deg, det eneste jeg stusser over er at du senest i går skrev “Vi kommer nok ikke til å prøve å bli gravide”..

    8. Har irritert meg så lenge over folk som sier “vi er gravide”. Selv om man venter barn sammen er det kvinnen som bærer barnet, altså kun kvinnen som er gravid. Skjønner ikke hvordan “vi” kan være gravid da :p

    9. Hvorfor bruke tiden sin på å irritere seg over noe sånt? Folk kan vel få si hva de vil uten at andre blir sure?:-)

    10. Hvorfor har du så mange bagatell innlegger?
      Greit nok at det kan være plagsomt, men kan du ikke bare le slike ufarligeting bort.
      Det er så slitsomt at du er negativ.
      Du klager en del og du bare må skrive et helt innlegg om at folk sier “vi er gravide”, hva faen?
      Du skal ofte rette på andre og skrive innlegg om problemer som ikke betyr noe.
      Lærer du aldri å ignorere en del og bare nyte det som er, enn å dele slike unødvendige innlegg? Du klager mye på ingenting.

    11. Hehe, fantastisk innlegg Jessica! Selv om jeg aldri har vært gravid, kan jeg forstå frustrasjonen din.
      Jeg har nettopp skrevet et innlegg som handler om kroppspresset i dagens samfunn og hvordan trening og sunt kosthold kan hjelpe et menneske til å få bedre syn på sin egen kropp. Jeg ønsker at innlegget skal nå ut til så mange som mulig slik at de som sliter kan få en liten positiv oppvekker og komme på riktig spor igjen. Jeg hadde satt stor pris på om du vil lese mitt nyeste innlegg (Lavest vekt = Tynnest kropp?) og delt det på din Facebook hvis du synes budskapet bør spres 🙂
      Ha en fortsatt fin søndag!

    12. Jeg lo godt da jeg kom til det om å presse ut en nærmere 4 kilos ut av sine edlere deler, det ser bare latterlig ut når det kommer fra ei som aldri har født.

    13. Har ikke noe med hva du skriver på bloggen din, jeg velger selv å lese. Men å si VI i denne sammenhengen blir for meg helt naturlig. Er man sammen om å lage et barn så er man sammen om å legge til rette og takle alle de plagene/ulempene som kommer med det. Far og Mor er begge like mye foreldre med like mye ansvar. Og kan ikke Far bære barnet i sin mage må Far legge tilrette for Mor (og det er nok nesten like så krevende som å være barnet).

    14. Anonym^ Haha er det mulig, et keisersnitt er like mye en fødsel! Et barn er født, altså en fødsel, riktig nok keisersnitt-fødsel.

    15. Jeg liker uttrykket “vi er gravide”. Det er en fin samlebetegnelse for at man er i det sammen, og at mannen tross alt er den som gjør kvinnen gravid. Det er ikke en fakta at begge er gravide, det er en metafor eller annen måte å si “vi venter barn”.

    16. Enig!
      De første 5 månedene sa jeg selv ting som “i dag er VI 20 uker blank”, men når bekkenløsningen begynte å mmelde seg, ble jeg litt mer tilbakeholden med å si “vi”. Nå, i uke 33, har jeg fått hemoroider – og det var virkelig prikken over i’en. JEG er gravid, VI venter barn. Hvis han våkner i morgen med hemoroider på størrelse med barnet jeg bærer, bøyebesvær, bekkenløsning og en magesekk som rommer et halvt eple- ja, da er VI gravide igjen. :-p

    17. Ny mammatilmichelle her føles det ut som. Hun klager over alt, til og med de små ting. Og du klager! Slutt med det 🙂 mammatilmichelle er irriterende som klager på alt, du er morsom å lese, men ikke klageinnleggene dine…

    18. Jeg er innom av og til av den enkle grunn at jeg er innterresert i hvordan det går. Og så leser jeg det folk skriver om at hun klager over alt og ikke kan legge småting bak seg. Jeg var alrdi noe spesielt god venn med henne, men når folk skriver kommentarer som det burde de kanskje tenke seg om.
      1. Det er ditt valg å lese innlegget og du leser det. Hvorfor? Fordi det virker litt interresant.
      2. Ville du ha lest denne bloggen hvis alt den handlet om var hvor perfekt livet hennes var? Ville det vært innterresant hvis hvert innlegg handlet om turen bort til butikken for å kjøpe mat, lage mat, spise mat, legge Leo, muligens sitte å se litt på v for så å legge seg?
      3. Nei det hadde vel ikke vært så innterresant. Kanskje hun skriver om det her for å få lesere og kanskje hun faktisk veit hva hun driver med.

    19. Et lite tips, siden du tydeligvis har så lite spenning i egen hverdag at du må kritisere alt og alle for å ha noe å skrive om: Skriv om din egen hverdag og Leo. Ikke alle disse negative, bedreviter, orakelbloggene. Det er nemlig her du “beviser” at du bare er 16(17) år. Det er i den alderen man er verdensmester, kan alt, vet alt og ingen skal komme og lære deg noe.
      Og så lurer du på hvorfor voksne folk er kritiskå få barn når man bare så ung? Noen takler det fint og blir faktisk voksne, andre rr fortsatt det “barnet/tenåringen” i utvikling, som de vitterlig er.
      Da snakker de mer enn de tenker, barna lærer fort å bli negative, de som ikke passer inn i deres tankesett utsettes for kritikk. Stakkars lille Leo som vokser opp med ei så negativ mamma. På tide å bli voksen omde krever å behandles som det?

    20. Hei! Har fulgt deg og bloggen en liten stund, og må si at det har vært veldig kjekt å “bli kjent ” med dere. Dere virker som veldig flinke foreldre for Leo. Som norsklærer på VGS, har jeg veldig sansen for måten du skriver på. Liker at du tar for deg småting i hverdagen som dette og kverner rundt det med en humoristisk twist. Vet ikke om jeg er enig med deg i meningene som kommer til uttrykk i dette innlegget, men hvorfor fokusere på det, som flere over gjør? For meg er det totalt irrelevant da jeg satt pris på å lese innlegget fordi du er flink til å skrive og fordi du har humor og ironi. Gleder meg til mange flere slike innlegg og til å følge dere videre 🙂 Klem fra jente 24.

    21. Morsomt at folk tror du har sluttet å bli eldre fordi du fikk barn som 16 😂 for alltid 16.. Heldig du!
      Uansett morsomt innlegg, er de som føler seg truffet som må slenge tilbake 🙂

    22. Haha,nå gikk jeg i egen felle faktisk.. Er jo gammelt innlegg 😊😊 men har sett det i nyere innlegg, at noen tror du fortsatt er 16

    23. Veldig bra skrevet! Jeg er gravid nå å når kjæresten min bruker ordet “jeg er gravid jeg å” for å unnslippe å dra på trening osv irriterer det meg så grenseløst, ja han har rett til å være sliten men han vet ikke hvordan jeg har det for han har ikke alle de symptomene som jeg har nå som kan være veldig irriterende. Så jeg er helt enig i blogg innlegget ditt! Du er flink ☺️

    24. Utrolig unødvendig å bry seg. Da tenker jeg du har lite å gjøre hvis du dedikerer hele innlegg til småting som DU MENER er feil. Du kan droppe å skrive at det er feil å si det men heller skrive at du synes det blir rart. La folk være forskjellige og prøv å ikke vær så dømmende

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg