DEN JÆVLA SOMMERKROPPEN

“Har du drømmekroppen? Last opp ditt bilde eller video, og vinn bla bla bla” Jeg hører stemmen til Cornelis Elander på tven, og jeg rister av refleks på hodet. Neida, ikke av han – men av hva som kommer ut av munnen hans.

Sommerkropp. Jeg spyr av det ordet. Jeg kaster opp. Brekker meg. 


Foto: Elander.blogg.no /side3

Jeg vet ikke hvem som kom opp med at en konkurranse som er basert på hvem som har finest kropp var en god ide. Det er da ikke så vanskelig å tenke seg til, er det? Proteinfabrikken er heldigvis såpass oppegående at saklig kritikk blir besvart med “Cry me a river” Jeg kjenner at jeg faktisk begynner å lure på hvem som egentlig er den voksne her?

Du vet samfunnet vårt er på katastrofal feil vei når vi konkurrerer om hvem som har den beste “sommerkroppen”. Hvem bestemte egentlig at sommerkroppen skulle se sånn og sånn ut? Kan ikke jeg ha en sommerkropp eller drømmekropp bare fordi jeg ikke har six pack og sprettrumpe?

Jeg skal fortelle dere en jævlig viktig ting om den såkalte sommerkroppen.

 Vinteren 2013. Jeg trente frem mot sommeren, til og med i 23 minusgrader. Jada, jeg sa til de rundt meg at det var “for å holde meg i form” men vi vet alle at sannheten er en helt annen. Jeg ville jo ha min “drømmekropp” en tynn, slank kropp med en sylslank midje og markerte magemuskler. For det var jo det som betydde noe, å ha en fin kropp. Disse kroppene var over alt, og kroppshysteriet var ikke mindre enn i dag.

Min kropp 2013.

Nå som jeg har vokst opp (og da mener jeg ikke nødvendigvis i alder) ser jeg at det er langt fra virkeligheten. Kropp betyr ikke alt hvis ikke vi bidrar til at den skal gjøre det. Jeg oppnådde den, og det gjorde meg ikke lykkeligere. Ikke litt en gang. Det, folkens, det er det viktigste poenget her.

Så kjør på Proteinfabrikken! Kanskje dere selger litt ekstra i sommer? Kanskje dere bidrar til at unge jenter sulter seg fordi de ikke føler seg bra nok? Og kanskje, helt til slutt, vil dere føle at det var verdt det allikevel?

Jeg vil at dere skal vite at dere definitivt har mistet en kunde. Jeg støtter ikke oppunder det ekstreme kroppsfokuset, “sommerkroppen”, og ei heller andre ting som bidrar til at dette fokuset opprettholdes.

En stor feit takk til alle som bidrar til at disse menneskene som sliter fra før får det enda verre i sommermånedene. Når dere soler deres optimale sommerkropper håper jeg dere har disse jentene i tankene. Jeg håper dere sover godt om natten.

God sommer.

44 kommentarer
    1. Huff, dette innlegget traff meg. Det er så ødeleggende med dette slankehysteriet, og målet om en “perfekt kropp”. Hva skjedde med ” spis variert, sunn mat og vær i bevegelse”? Ikke rart folk blir syke…

    2. Veldig bra skrevet! Blir jo helt sprø av alt stresset om sunn mat og treningsinformasjon som dukker opp over alt i hverdagen!

    3. Du skriver veldig gode innlegg, og virker både voksen og fornuftig i det du gjør;) Meeen; hvorfor har du ikke lært tidsperspektivet? Du skriver 12 og i forhold til innleggets innhold skjønner vi det er 24 du egentlig snakker om. Det er så forvirrende oppe I all fornuften din, at akkurat tallene tuller du med! Bare et tips; følg klokka når du opplyser om tider;)

    4. NN: Det gjorde jeg for en stund siden, men fikk en del pepper. Fikk høre det lenge etterpå at det var så unødvendig av meg siden jeg er rimelig slank, så denne gangen tok jeg heller et bilde av kroppen for noen år tilbake 🙂

    5. Åå, for et bra innlegg! Du skriver utrolig bra!
      Innlegget ga meg faktisk litt mot. Jeg liker ikke ordet ”sommerkropp” jeg heller. Rettelse: jeg hater det ordet.
      Jeg har vært psykisk syk siden 2 klasse fordi jeg har blitt mobba for hvordan kroppen min ser ut. Ble heldigvis litt bedre på ungdomsskolen men måtte til slutt droppe ut av skolen midt i 10 klasse (vardal faktisk). Så ille var det.
      Ønsker deg en fin sommer videre <3

    6. Jeg synes du skal lese jørgines blogg og innlegget hennes om at hun har jo egentlig sommerkroppen hele tiden. Da hadde du blitt kvalm da, Elanders budskap er lillegutt i forhold til hennes.
      PS: Hun virker som en ellers veldig trivelig dame, ikke noe med det.

    7. Nå er jeg lei dette maset om kroppspress! Det er media som skaper det, og at ALLE skal skrive om det!!! Proteinfabrikken selger til en viss type gruppe mennesker, der folk har som livstil å trene å spise som de gjør! Hvorfor kan ikke bare alle forstå at vi alle er forskjellige?!?!!! Jeg trener mye, men ikke for å vinne noe konkurranse, men fordi jeg elsker det! For å være ærlig føler jeg mer press for å få barn og mann!! Alle rundt meg får det, folk spørr hvorfor jeg ikke får familie snart osv, men klager jeg ut i media om det? Nei, fordi jeg skjønner at vi er forskjellige!

    8. Det her dreier jo seg egentlig om hva DU velger å ta til deg av media. Ser du et bilde av Cornelis eller overskrift ‘sommerkropp’ er det vel bare å bla forbi?
      Samtidig, hvorfor ønsker du å ta deg nær av slike artikler? Jeg går ut ifra at du har en partner som er glad i deg og vil ha deg. Hvis det sånt var at du ikke fikk kjærlighet pga. av ‘kroppshysteriet’ så kunne jeg forstått det noe.
      Men når du da ikke lider noe nærhetsproblemer fordi media slenger sommerkropper opp på nettsider, hvorfor vil du bry deg om hva andre potensielt kunne tenke om kroppen din?

    9. Hvorfor er det så galt å ville se bra ut? Såklart man får litt andre prioriteringer når man får barn eller “blir voksen” som du sier, men det er mulig å ha en bra kropp og samtidig oppdra barn. Du sier “sommerkroppen” ikke gjorde deg lykkelig, men hvorfor skal folk liksom bli lykkelige av å vere overvektig eller ute av form?

    10. Nå må folk skjønne at Proteinfabrikken sine kunder er faktisk mennesker som trener, folk somvil se bra ut og jobber for en god helse. Folk velger jo selv om man vil trene eller ikke, men skal ikke skylde på Proteinfabrikken for at jenter sulter seg ihjel. Den konklusjonen er det dummeste jeg har lest, og selvfølgelig så går det bare utover jenter eller?
      Jeg vedder på de fleste som sender inn bidrag til den konkurrasen er voksne mennesker som tar sine egne valg. De velger selv om de vil være på konurransen eller ikke. Man trenger ikke å like konkurrasen, men det å beskylde Proteinfabrikken for økt kroppspress er bare tull. Hvis man ikke liker det, så ikke ta det til deg da.

    11. “Proteinfabrikken er heldigvis såpass oppegående at saklig kritikk blir besvart med “Cry me a river” Jeg kjenner at jeg faktisk begynner å lure på hvem som egentlig er den voksne her?”
      Ja det er faktisk like saklig som kritikken. De må da få lov til å ha hvilke konkurranser de vil, så får du velge å _ikke delta_, så vanskelig var det!
      “Kan ikke jeg ha en sommerkropp eller drømmekropp bare fordi jeg ikke har six pack og sprettrumpe?”
      Selvfølgelig kan du det! Det betyr ikke at andre må syns det er fint though. Det viktigste er at man er fornøyd med seg selv, om det innebærer valker, fet hud og annet so be it.
      ” For det var jo det som betydde noe, å ha en fin kropp. Disse kroppene var over alt, og kroppshysteriet var ikke mindre enn i dag.”
      Det betyr hva du vil at det skal bety for deg. Du kan ikke forvente at andre skal syns du er fin med en utrent eller tykk kropp, selv om mange vil syns det er fint. Du kan ikke tvinge andre til å være enig med deg om hva som er fint og betyr noe FOR DEM.
      I det store og hele betyr ikke en fin kropp mye annet enn større seksuelt utvalg, bedre helse og at folk syns du er generelt finere.
      ” Når dere soler deres optimale sommerkropper håper jeg dere har disse jentene i tankene.”
      For det første så hvorfor tror du det bare er jenter som trenger og prøver ha “sommerkropp”? For det andre, nei jeg bryr meg ikke et sekund om folk klager over at de ikke har sommerkropp eller føler seg utenfor. Det er deres eget problem, enten ved at de velger å ikke trene, eller at de er såpass svake at de bryr seg om hva andre mener om kroppen sin.
      “Jeg håper dere sover godt om natten.”
      Ekstremt godt faktisk, litt varmt.

    12. Camilla: Hvor skriver jeg at man skal være overvektig og ikke i form? Klart er det bra å være i form, men dette kroppsfokuset som er i dagens samfunn er ikke bra. Det er oppfordringer til å bli sylslanke for å få den “perfekte” kroppen, og vi ser da at dette går hardt utover unge jenter.

    13. Ja, er enig i at det er for mye kroppsfokus, men blir litt for dumt av deg å angripe proteinfabrikken og gi dem skylda for kroppspresset, for det er forbrukersforskyld og mediaforskyldt. Det merkes også at du har ganske tunnelsyn når det gjeldere denne saken, og med din vinkling kommer aldri noen av dine meninger til å bli tatt serriøst før du faktisk greier å ense denne problemstilling fra flere vinkler. Uansett hva man kaller det, drømmekropp eller sommerkropp el noe lignende, så vil det alltids være noen som ønsker å oppnå denne, uansett om proteinfabrikken har et utvalg som kan hjelpe dem eller ikke, så man kan ikke skylde på det.
      Men for all del, kroppspress er usunt, men ønske om en sunnere og friskere kropp er absolutt sunt og bra. Det er viktig å huske på at Vi kan ikke bare velte oss i sofaen med sjokolode og klage på alle og alt bare fordi man har råd.

    14. Sukk: Men hvem lagde denne reklamen da? Hva var dette reklame for? Jo, proteinfabrikken. Ville de ikke ha sendt reklamen, hadde den ikke blitt sendt. DET skylder jeg på proteinfabrikken.

      Jeg skriver ikke at proteinfabrikken er skyldige i alt som har med kroppsfiksering å gjøre, men jeg tviler sterkt på at denne reklamen hjelper unge jenter som allerede har et dårlig selvbilde.

      Det gjør ikke noe at noen ønsker å trene seg til en “drømmekropp” eller hva enn du kaller det. Det som gjør noe er når dette blir slengt i trynet på deg når du ser på tv. “Send bilde av din drømmekropp og vinn 15.000 kr osv osv” Jeg tror dessverre dette går hardt utover unge jenter i dagens samfunn.

    15. Tror ikke hun mente at det var noe galt i å trene og føle seg bra med det, men selve fokuset på “sommerkroppen”! Helt enig, vi er alle forskjellige, men i disse tider så er det alt for mye snakk om hvordan kroppen skal se ut og hvordan man skal være.
      Amen søster! Jeg støtter deg 100%
      Drit i sommerkroppen! Og elsk kroppene våres året rundt! Liten eller stor😄

    16. Fy søren, så godt skrevet. Det er ikke sånn at proteinfabrikken har direkte skyld i alt som fins av spiseforstyrrelser her i verden. Men de har også et ansvar for å ikke vri samfunnets syn på den eneste fine “sommerkroppen” som en syltynn masse av muskler, pupper og solbrun hud. Dette ansvaret ser man helt tydelig at de ikke tar når de lager sånne reklamer og konkurranser.
      Elsker at du klarer å få en mammablogg til å være interresant!
      Hilsen en jente på 15 som faktisk trener fordi jeg elsker selve treningen, haha:)

    17. Jeg fatter egentlig ikke hvor det er dere ser dette med “sommerkropp” hele tiden? Jeg surfer nettet en del og eneste stedet jeg ser skriverier og mas om kropp er på facebook, og da fordi noen sånn som deg mååå skrive om at dere er sååå leei maset om det. Utenom det har jeg enda til gode å se noe mas om kropp.

    18. For et argument. Du vil at slanke sunne mennesker skal gjemmes bort fra offentligheten for å tekkes dine komplekser.

    19. Syns konseptet er greit fordi folk jobber så jævli mye med å få trent kropp, men at de kaller det “drømmekroppen” blir bare HELT feil. det er vel ingen felles definisjon på drømmekroppen? Hva faen er drømmekroppen….

    20. Bra innlegg på mangen måter men også en form for “mobbing” mot folk som trener for andre grunner en den såkalte sommerkroppen. Jeg har langt ifra noen sommerkropp men trener fordi jeg føler meg bedre av det, får god samvittighet av å aktivisere kroppen litt etter en helg med masse øl og tv titting. Om du er overvektig og legger ut bilde av deg selv får du klapp på skulderen fordi at du tør å legge det ut enten du har sitti på sofaen de siste 5 årene med pizza, chips og cola eller om det er pga en sykdom. Har du vært en aktiv type, passet på kroppen & helsa utover det normale får du hets for det. Pass på dere selv og gi alle komplimenter uansett. Voksne mennesker er de verste mobberne. På med bikinien uansett hvordan du ser ut. hver deg selv:)

    21. Kanskje heller finne seg noen nye venner og facebook-sider? Kjenner ikke en eneste en som bryr seg om sommerkropp og alt det der. Kjenner folk som trener, men det for velvære, et bedre liv.
      Det vil alltid finnes en minoritet som tar ditt og datt litt lengre, du snakker som om det er hele samfunnet, når du egentlig bare har funnet en av disse minoritetene. Eller så er du bare rundt folk eller facebook-sider som fokuserer på dette, slik at det føles som om hele Norge er oppslukt av det.

    22. Synes du diskriminerer veldig her!
      Hvorfor er det slik at dette går mest inn
      på jenter? Så klart media fremstiller dette
      , men er helt idiotisk å si at “tenk på disse jentene” fordi tenk på de guttene som også vil ha en drømme kropp/sommerkropp…. Det finnes også gutter i verden som har spiseforstyrrelser, som er godt trente, ja det finnes jenter å, men herregud å nevne kun jenter blir for dumt..
      Gutter er også følsomme og tar seg nært av ting!!
      Hilsen irritert jente!

    23. hjelper ikke noe særlig at du selv legger ut bilde av din syltynne kropp frå 2013, for det er fremdeles kroppspress i 2015

    24. dommeste jeg har lest… problene hær er at du lager en stor sak av d!!! la folk trene!! la folk spise!! la folk gjøre det dem vill selv!!! åh hva var vits med det bilde du la ut av kroppen din?? hva skulle du oppnå med det? at du hadde sommerkropp??

    25. Utrolig bra skrevet! Sitter med samme reaksjon når jeg ser noe slikt selv, det er skammelig at noen faktisk lager en konkuranse ut av det.. Er ikke rart folk har selvtillitsproblemet i dagens samfunn! Bra du gjør folk oppmerksomme på det!!

    26. Syns det blir veldig feil å si at hun diskriminerer, dette kan være et budskap til både gutter og jenter.. Det blir hva du gjør det til selv.. Se på det som positivt, hun har et utrolig godt poeng!

    27. men det er jo samme poeng med at hun lager en stor sak av det.
      Ja det blir hvordan du gjør det til selv, men gjelder ikke det henne å?? hvorfor lage stor sak om det? Jeg liker å trene ikke for å få en fin kropp, men for å bli bedre å konkurere..
      Heller se på det som positivt at de oppmuntrer folk til å trene og være sunn!!

    28. Jaja, trene er bra! Men det er saken om “sommerkroppen som blir så feil.. Folk som ikke har denne “sommerkroppen” føler seg utenfor og får dobbelt så liten selvtillit enn det de hadde fra før.. Mener ikke at det er negativt å trene.. Men mener bilder de lager blir helt feil.. De burde heller la folk ha den kroppen de vil, uten å lage en konkuranse om å få den fineste.. Alle er fine på hver din måte

    29. Bra innlegg, men bildet av din egne, slanke kropp ødela poenget. Budskapet hadde vært tydeligere uten.

    30. Hvem som helst kan ha en “sommerkropp”, det spørs helt hvordan man ser det. Det jeg tror provoserer mange, er at proteinfabrikken viser “sommerkroppen” som en muskuløs og slank kropp. Hurra, la oss stemme fram medmennesket med den “fineste kroppen”. Det er så langt bak mål, særlig for jenter som i lang tid har jobbet for å skape et nytt bilde for sommerkroppen. Når jeg så denne reklamen på tv ble jeg rett og slett kvalm, jeg reagerte med en gang. Der tror jeg mange er enige. Et eller annet skurrer spør du meg…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg