JEG VIL FORTELLE AT BABYEN ER BLITT FØDT!

Leser jeg på Babyverden.no, og jeg kjenner meg veldig igjen. (Innlegget kan leses HER)

Jeg var veldig bekymret for dette selv. Mange mødre jeg hadde snakket litt med sa at jeg burde stenge veggen min på Facebook slik at jeg skulle være sikker på at ingen delte den store nyheten før jeg rakk å gjøre det. “Stenge veggen”? tenkte jeg. Er ikke det litt drastisk? Det bør da virkelig ikke være nødvendig. Det er vel ingen som er så respektløse at de poster bilder av noen annens barn før foreldrene rekker å gjøre det selv, og før de har fått beskjed om at det er greit?

For å si det sånn; jeg tok veldig feil.

Det handler om respekt. Å få barn er for mange noe av det største man opplever gjennom livet. Selvsagt vil mange annonsere dette selv, først, for alle kjente og kjære!

Nei, det er ikke verdens undergang.

Nei, du “dør” ikke dersom noen rekker å gjøre det før deg.


 

Men likevel: Man poster ikke bilder av andres barn, og i hvert fall ikke noens nyfødte baby, før foreldrene har gjort dette selv eller gitt beskjed om at det er OK! Jeg tipper man trenger veldig få hjerneceller for å forstå dette. Det skal ikke mer til enn å tenke seg om to ganger.

Det samme gjelder for øvrig å gratulere noen gjennom Facebook med graviditeten før vedkommende har “gått ut” med det selv. Respektløst og veldig lite gjennomtenkt.

En god huskeregel er: Har ikke vedkommende sagt at det er greit at du poster gratulasjon eller bilde av den nyfødte babyen til vedkommende på Facebook eller andre sosiale medier? Da lar du være! 😉

24 kommentarer
    1. Helt enig! Gjelder forlvrig andre ting også- jeg fikk vite at min bestemor var død via facebook ( en kusine som ikke klarte vente med å poste dette før hele familien var informert). Da vi fikk nummer to ble vi gratulert via facebook før vi selv hadde gitt beskjed rundt om. Orket ikke lenger være en del av “nettsamfunnet” så nå har jeg vært uten facebook i snart tre år, og det er helt fantastisk! Virker som om det er om å gjøre å være raskest ute med å gratulere.

    2. Hei. Fantastisk blogg. Viktig tema du tar opp. Vil si det samme gjelder når noen går bort. Når jeg mistet brått min pappa,var ikke Facebook i mine tanker. Var dramatisk og i sjokk. Jeg ba alle som jeg snakket med om å vente med å skrive på min og hans vegg. Plutselig var det noen som skrev. Hvil i fred. Husker jeg ble så fortvilet for mine ord skulle komme først. Da han hadde bare meg. Så jeg måtte fortelle verden det etter noen timer. Og hadde håpet på et døgn. Med å bare Være de nærmeste i sorgen. Følte jeg bare måtte skrive det. At både ved fødsel og død så må man vise hensyn.

    3. Anonym: Veldig viktig det du skriver her! Er helt enig.

      Utrolig trist opplevelse du hadde, blir så oppgitt over mennesker som ikke tenker før de gjør ting…

    4. Amen!
      Jeg lå på oppvåkning etter å ha fått “hestebedøvelse” etter fødsel, så jeg fikk ikke vert med jenta mi de første 4 timene (bortsett fra de første 5 minuttene på brystet mitt, der jeg ikke klarte å se hvordan hun så ut)
      12 timer etter fødselen var jeg oppegående nok til å få logge meg inn på Facebook på tlf og så da at før jeg hadde fått sett hvordan datteren min faktisk så ut hadde folk gratulert meg med fødselen. Og det værste var at de også hadde avslørt kjønnet (vi viste ikke på forhånd om vi fikk gutt eller jente for vi ville ha det som en stor overraskelse både for oss og øvrige familie. Ikke fikk vi fortelle nyheten om at barnet var komt til verden, og ikke fikk vi fortelle nyheten om hvilket kjønn det var. Jeg er fremdeles lei meg for det den da i dag. Det var heller ikke noe familie eller nærme venner som var først ute med kjønnet heller, det var X-en til barnefar (mor til min stesønn) som vi etter 3 år med “krig” og sabotering (fra hennes side) hadde begynt å samarbeide med igjen….. Når jeg tenker meg om, så er jeg ikke helt sikker på hva som var verst… Alt er vel gjerne like gale og respektløst!

    5. Men hvis man ikke vil at folk skal poste bilder av babyen sin, så legger man da den ikke ut på sosiale media overhodet.

    6. hvorfor må man dele alt på internettet da? ja greit, man er selsagt veldig stolt og har lyst å dele det med alle, men man må jo ikke det. Ikke ment som en negativ kommentar til deg Jessica, elsker bloggen din og støtter deg i det du skriver. Jeg forstår ikke det at alt på liv og død må deles på internett for tiden.

    7. Kommentar til deg over.
      Det er ikke alle som har familie, venner og slekt boende et steinkast unna. Det er fint å kunne få delt med alle både bilde, og generell info om barnet når det et født. Jeg kommer iallefall til å ville dele på Internett. Fordi jeg vil at alle skal kunne dele min glede. Nå er det jo også snakk om å begrense alt som legges ut.
      Det et også en grei måte å avslutte spekulasjoner.
      Om en forelder eller annen nær slektning dør, blir man ofte kontaktet av mangfoldige mennesker som har hørt noe. Da er det godt å kunne få skrevet selv det man skulle ville dele.
      Visst noen deler barnet mitt sin fødsel før jeg og samboer, blir jeg lei meg. Det er jo min nyhet, mitt barn og ingen andres.
      Handler ikke om at jeg må spre alt som er på Internett, men det et ikke noen andre som skal si hva som er rett og galt. Noen publiserer ikke, og det er flott. Andre publiserer og det er også flott. Ser ikke noe galt i det å gjøre,eller ikke å gjøre det.
      Det er jo hver enkelt sitt barn. Hvem skal fortelle hvem som har rett eller galt? Man er jo stolt over barnet sitt, uansett hva man velger. Det finnes ingen fasitsvar på dette.
      Er forsåvidt enig med deg i det du skriver, Jessica! 🙂

    8. I know!
      La nå foreldrene til barnet få tid til å informere sine nærmeste å få litt fred før de annonserer til andre, f.eks via face. Jeg syntes det er tragisk at en faktisk må “stenge veggen” for at en skal få fortalt det selv!

    9. Mens jeg lå og ble sydd nedentil, hadde da bare holdt min sønnen I noen minutter, så ble nærmest familie kontaktet, det var greit. Men samtidig klarte min onkels nye kjæreste å gratulere mine foreldre som besteforeldre på Facebook rett etter at onkel ble ringt. Samtidig klarte min overbegeistret søster å poste bilde og kjønn på instagram(vi viste ikke kjønn) så vi fikk ikke fortelle hverken ankomst eller kjønn og vi fikk ikke vist frem vår sønnen først. Senere da navn ble bestemt, kom også noen oss I forkjøpet med å dele navnet på sosiale medier før vI gjorde det. Jeg er enda sint og såret og sikkeli sikkelig forbannet!!!! Respektløst

    10. Da jeg hadde født så ringte mamma rundt til familien og på under 5 minutter hadde det kommet gratulasjoner på Facebook. Jeg hadde ikke sagt på forhånd at jeg ville dele dette selv men det skal da heller ikke være nødvendig? Jenta mi blir 4 nå denne måneden og dette irriterer meg enda:p

    11. Når datteren min ble født la min far ut dette på Facebook bare en halvtime etter hun var kommet. Jeg selv hadde ikke rørt telefonen, men min mor fortalte det da til han og han måtte selvsagt legge ut status og tagge meg i den for alle å se. Telefonen min som låg på andre siden av rommet vibrerte i et sett og det tikket inn med gratulasjoner fra venner og bekjente som da hadde fått vite det ved å lese statusen, ikke fra meg. Jeg var utrolig trist og lei meg for dette da jeg ville fortelle det til venner og familie før jeg la det ut og holde det litt hemmelig helt i starten, og som du sier så ville jeg være den som kom med nyheten når jeg selv var klar for det.. Jeg vet godt at han ikke mente noe vondt med det og bare var stolt, men det var veldig leit for min del.

    12. Var det kanskje Leo jeg møtte på i gangen på sykehuset igår? Møtte på en liten gutt som ligna veldig på han, som hadde lyst på ballongen jeg gikk med:)

    13. Så enig, det samme gjelder dødsfall, man burde ikke poste ting før nærmeste familie har sagt noe selv

    14. Må man informere noen i det hele tatt med en gang da? Kan man ikke nyte de første timene alene som en liten familie før alle skal informeres?
      Jeg vil ihvertfall kunne få bruke litt tid med min lille før alle skal informeres.
      Hvorfor har det blitt slik at man så vidt har fått presset ut en unge, før man skal ta tak i telefonen for å sende en melding. Er verden blitt slik at man ikke skal få nyte øyeblikket man er i uten å måtte dele det med hele verden….

    15. Jeg har ikke delt graviditet eller fødsel på internett, heldigvis har ingen i min omgangskrets gjort det heller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg