SER DU DET JEG SER?

“Fredrik? Ser du også den lille kulen på magen min?” 

“Nei, Jessica. Jeg ser ingen kul.”

“Jo, den er jo rett der!” Jeg peker midt på magen min. Han rister fortsatt på huet.

Har jeg lagt på meg? Kanskje magemusklene mine har delt seg skikkelig etter svangerskapet? Eller kanskje.. Kanskje jeg er gravid?!  Jeg skvetter til skikkelig når ordet treffer meg.

Gravid. Det er et skummelt ord. Jeg er sikker på at Fredrik har mareritt om det ordet flere ganger i uken.

“Men Fredrik… Tenk om jeg er gravid igjen da?”

Øynene til Fredrik sperres opp. “Nei, Jessica, det er du ikke” svarer han nervøst.

Jeg mener… Når du allerede har blitt gravid èn gang på p piller, så er det vanskelig å ikke få sammenbrudd når tanken på at det kan skje igjen slår deg. Joda, jeg skulle gjerne hatt en til, men ikke heelt enda. Og da skal babyen være planlagt!

Så jeg gikk på apoteket og kom omsider hjem, kaldsvett og svimmel av nervøsitet.

Og testen var….

Negativ, og jeg fikk med en lykkelig Fredrik på kjøpet!

Puh… I kveld blir det en avslappet kveld uten tegn til nervous breakdown, på godt engelsk. Bare pizza, Fredrik og Leo. Ja, og jeg da.

God Onsdag! 

– Følg mammasom16 på instagram ved å klikke her –

29 kommentarer
    1. Jeg måtte selv ta test her da jeg var sikker på det var noe som sparket i magen min. “Heldigvis ” var jeg ikke gravid 🙂 har jo alt ei på 5 mnd 😀

    2. Ble gravid igjen UTROLIG nok EN mnd etter jeg fikk lillemann, og legen trodde ikke sine egne øyner o.O såe herer det alltid en test i hus :p
      å førstemann ble også skapt på p-pillen :p

    3. Ville ikke pustet så lettet ut enda. Testen er mer sikker om det blir tatt med morgenurinen, og kan være negativ om den blir tatt for tidelig 🙂
      Lykke til 🙂

    4. Eg fikk ikkje positiv test før i uke 7 🙂 da var det hos legen, hjemmetestene ble aldri postiv, selv ikkje etter OUL! 🙂 så ville ikkje jublet fortidlig!

    5. Du bør nok være ekstra påpasselig med prevensjon siden Fredrik ikke ser for seg enda et barn, ellers kan det være at det blir en abort på deg også da det virker som at Fredrik har nok.

    6. Vurderer du spiral? Kobberspiral er helt uten hormoner. Det skal jeg ta når mini er født. Tåler ikke hormonene i ppiller osv 🙂

    7. Anonym:

      Er selvsagt så påpasselig som det er mulig å være, men Fredrik og jeg er enige om at skulle noe skje beholder vi uten tvil.

      Ha en fin kveld videre! 🙂

    8. Hvordan skal det bli med pyskologistudiene hvis du får to barn før du er ferdig med videregående tror du?

    9. Haha vet hvordan det er, hadde ingen prevensjon i ca 7 mnd etter jeg hadde født, aner ikke hvor mange tester jeg tok, nå har jeg hormonspiral men selv etter den har jeg trodd at jeg var gravingen bevegelse i magen, har tilogmed blitt spurt pga humørsvingninger haha.. Ble gravid med lille man mens.jeg gikk på pillen

    10. Anonym: Hva skjedde med å være litt grei?

      Hva skjedde med å dra hverandre opp, istedenfor å dra hverandre ned?

      Hva skjedde med å være positiv og ønske andre godt?

      Vet du, jeg skal fullføre utdanningen min uansett hvor mange barn jeg får. Og om det så skulle gå til helvete (noe jeg aldri i verden tror på, men anonyme deg vet jo alt om hva jeg klarer og ikke klarer selvsagt) så sitter jeg heller uten utdanning enn å rakke ned på ambisjonene til ei 17-år gammel jente anonymt på internett.

    11. Altså, man trenger ikke å dra Jessica ned på den måten der. Så klart kan man få seg en god utdanning uansett hvor mange barn man har. Ikke alle trenger å være ferdig utdannet i en ung alder..
      Stå på søte du! Er bare anonyme duster som ikke klarer å holde seg. <3

    12. Vil bare si at du har en veldig bra blogg. Men må si jeg begynner å bli litt lei av de gravid innleggene og snakk om neste svangerskap osv hele tiden. Mener ikke noe frekt med det altså, men jeg tenker at vil du virkelig ha en til snart så er det vel bare til å kjøre på å dele det når tiden er inne, og om ikke det er aktuelt går det vel ann å holde litt for seg selv? Bare min mening. Dette har ikke noe med sjalusi å gjøre er selv i 20-årene med to barn 🙂

    13. Anonym: Hei! 🙂

      Morsomt at du sier det! Spurte fredrik om akkurat dette før jeg postet innlegget (han pleier nemlig å lese gjennom de før jeg poster dem, og jeg bare “tror du ikke de begynner å bli lei snakket om en ny baby? Og han bare “neida, ett innlegg til går sikkert fint!” Så jeg er fullt klar over det. Takker allikevel for tilbakemelding! Stor klem <3

    14. Synes du skal skrive om det som faller deg inn jeg, Jessica. Det er tross alt din blogg, og du bestemmer hva du skal skrive om.
      Ikke hør på de som rakker deg ned. De er bare sjalu på hva du har fått til. Stå på og fortsett med det du gjør!
      Hilsen fast leser!!<3

    15. Nå var absolutt ikke kommentaren min ment som å rakke ned.. Jessica skriver selvfølgelig om det hun vil når hun vil, leser denne bloggen uansett jeg. Poenget er bare at det er min mening når det gjelder akkurat den saken der. Og kom ikke her å si det har noe med sjalusi å gjøre, skrev at jeg selv har to barn, fikk første som 18 åring å har klart meg veldig bra, så det så. Syntes du klarer deg kjempe bra Jessica, ting er jo ikke alltid like lett som småbarnsmor, uansett alder. Klem tilbake til deg 🙂

    16. Når det blir så tydelig at du planlegger neste “uhell”, så må du tåle at folk setter spørsmålstegn om psykologiplanene dine er gjennomførbare.

    17. Anonym: Hvor i alle dager leser du dette? Referer gjerne til området i teksten dette er skrevet i neste kommentar, gjør du det ikke så er vi vel enige om at det du skriver er svada.

      Og bare for nysgjerrighetens skyld: Hva vet du om hva jeg klarer og ikke når du ikke kjenner meg? Hvem er du til å fortelle meg det? Hvorfor kan jeg ikke få to barn og likevel klare utdanningen min? Svar meg gjerne utfyllende, for nå er jeg jammen meg nysgjerrig på alt du vet om meg når du ikke kjenner meg! 🙂

      Og Gud! Hvorfor er jeg ikke overrasket over at du er anonym! Dette utsagnet kunne ikke kommet fra noen andre enn noen uten baller til å stå for det.

      Jeg går på p piller og har ingen planer om å få flere barn på noen år. Ha en flott dag!

    18. Kan ikke personer mene hva de vil?
      Jeg mener om noen blir gravid med p-pille, (noe som jeg trodde var umulig)så er vel det dere sak?
      Hvis p-pille blir tatt HVER dager det vel 100% sjangs og IKKE bli uønsket gravid…

    19. Anne Karin: Joda, men når meningene deres går utover andre personer synes jeg det er unødvendig. Å rakke ned på ambisjonene mine fordi jeg har tatt et vanskelig valg som 16 år synes jeg er helt på trynet, og fryktelig unødvendig.

      Snakk med legen din, for du har vel allerede bestemt deg for at uansett hva jeg sier så er det ikke sant. MANGE, flere enn man tror, blir gravide på p piller. Hvilket jeg vet, for jeg holder beviset i armene mine.

    20. Anonym: Hvorfor svarte du ikke ordentlig på kommentaren min?

      Det kan vel ikke du bestemme? Jeg kan da gå på p piller og likevel ikke ønske å bli gravid.

    21. Heisann!:-) Til dere som mener det er 100% sikkert med P-piller som prevensjon om man tar de riktig og hver dag; nei, det er ikke det! 99,9% sikkert er det og den 0,1% som er usikker slår tydeligvis inn ganske så ofte… Jeg har 3 venninner som ble gravide til tross for at de gikk på P-piller og hadde gjort det i mange år (effekten av pillene kan sitte i kroppen i opptil 6 måneder etter at man har sluttet på dem) og selv ble jeg også gravid til tross for P-pillebruk. Kona til broren min ble gravid en gang med P-piller og en gang med spiral som prevensjon… Fullt mulig altså! Og som moren til bestevenninna mi sier; man får de barna man er ment å få- uansett!;-)
      En annen ting er at det er fullt mulig å få seg en utdanning med både 1,2 og 3 barn!;-) Jeg ble ferdig utdannet helsefagarbeider i 2011, mamma i august 2013 og i august 2014 begynte jeg på generell studiekompetanse, heltid;-) Jeg fullførte med glans i juni! Og påbyggingsåret er et av de vanskeligste sies det… Man skal igjennom mye på kort tid- akkurat som når man studere for å bli sykepleier, psykolog eller hva man nå enn måtte ønske å bli;-) Alt er mulig, så lenge motivasjonen er tilstede og man har god støtte i kjæresten/samboeren/mannen sin eller i annen familie som stiller opp og tar seg litt ekstra av barn, hus og hjem i eksamensperioder osv:-) og hvis ikke et barn er motivasjon nok for å få utdannelsen sin i orden, hva er bra nok da?;-)
      Stå på, Jessica! Dette klarer du;-) Du er 17 år og har hele livet på deg til å få deg en utdannelse innen noe som interesserer deg, få flere barn og å leve livet:-) Ikke la NOEN fortelle deg at du ikke kan! Jeg skal ikke fortelle deg at det kommer til å være enkelt alltid, men det er så utrolig verdt det!
      Store klemmer fra ei som virkelig heier på deg, Fredrik og Leo!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg