KJÆRE ABORTMOTSTANDERE!

Jeg skriver dette innlegget i sinne. Sinne over hvor fæle mennesker kan være, og sinne og frustrasjon over hvorfor mange gjør som de gjør. 

Jeg leste innlegget til Ida Skulstad (bloggen hennes og innlegget kan dere finne HER) om at hun ventet på å få utført en medisinsk abort, og jeg synes det var så fint at hun var åpen om det. Jeg ser på abort som noe som er veldig tabu, og jeg er veldig positiv til åpenhet rundt dette fordi jeg tror det kan hjelpe mange som har gått gjennom eller skal gå igjennom en abort selv.

Abort. Jeg er sikker på at det ikke finnes et ord som engasjerer mer. Folk reagerer så sterkt og har så ekstremt sterke meninger at jeg faktisk til tider kan oppleve å bli litt redd.

 

Skal man beholde et barn man ikke ønsker på bakgrunn av hva andre mener? Jeg mener nei. Ønsker man ikke barnet, så ønsker man ikke barnet. Dessuten vil det alltid være noen som vil mene noe om hva du gjør og hvilke valg du tar. Det vil aldri fungere å lytte til dem alle sammen, nettopp fordi alle har ulike meninger.  Så derfor: på samme måte som at vi ikke noen gang skal føle oss presset til abort, synes jeg ikke vi skal føle oss presset til å beholde et barn vi ikke ønsker heller. 

Ja, man kan beskytte seg, ja, man kan passe på – men fakta er at noen vil bli gravide uansett. Jeg har et levende bevis på dette i armene mine i skrivende stund. 

“Du er er barnemorder om du tar abort!”

Jeg har mange spørsmål til dette utsagnet. Når blir “barnet” regnet som et barn? Og hvorfor? Embryoet (som det egentlig heter) har ikke mulighet til å leve på egenhånd. Jeg tar ikke noe standpunkt akkurat her (og det er jeg egentlig ikke interessert i heller) jeg bare informerer. Dette er ren fakta.

Uavhengig av dette så setter jeg store spørsmålstegn rundt argumentasjonen til abortmotstandere.

“Det er umenneskelig å drepe et uskyldig barn så jeg er imot abort når ikke voldtekt er involvert.” Har jeg fått høre ca fem tusen ganger fra abortmotstandere som er uenig i at man skal ta abort om mor absolutt ikke ønsker barnet sitt. Jeg synes dette utsagnet er rimelig selvmotsigende. Hvis man skal tenke likt som noen som kunne ha sagt dette, så er jo barnet like uskyldig selv om det er blitt unnfanget ved voldtekt enn som ikke-voldtekt. 

Jeg tror aldri jeg har opplevd å ha snakket med noen som synes abort er enkelt eller en “quick-fix”. Nei, for å være helt ærlig tror jeg dette er veldig belastende å være gjennom. Så sent som fem år etter en provosert abort sliter hver femte kvinne med psykiske ettervirkninger, viser tall fra en undersøkelse.  Dette bekrefter at det er mange som er sliter etter en abort.

Hva skjedde med å ikke tråkke på de som ligger nede? 

25 kommentarer
    1. Åååå, du får sagt det! Helt enig, og jeg blir så innmari provosert hver gang jeg ser folk som bare “har du hatt sex, må du stå for konsekvensene”. Dette er somregel skrevet av folk som er jomfru selv, såklart. Sex er en naturlig ting, de fleste vil prøve seg frem og utforske, men det er vel ikke dermed sagt at man skal beholde barnet, og snu hele livet på hodet hvis man ikke er klar for det? Jeg er for abort, jeg er for å beholde barnet, jeg er for at alle jenter skal ha et valg, og ikke bli tvunget.

    2. Abort er opp til hver og en hva de føler de kan gjennomføre, og hva de ønsker. Ingen andre som har rett til å si at andre burde ta abort eller ikke. Ingen andre enn kvinnen selv kan føle på hva som er rett og galt.
      Jeg hadde selv dette “dilemmaet” for en god stund siden. Jeg har alltid sagt at jeg er imot abort, men jeg endte opp med å vurdere det veldig sterkt. Satt med pilla foran meg, men klarte det ikke. Men det var ikke fordi jeg var imot det. Så man kan aldri vite om man er for eller imot med mindre man har stått opp i en vanskelig situasjon selv.

    3. Hvor åpen og ærlig trenger man å være om å ta en abort?
      Ta en avgjørelse og få det gjort og hold kjeft, ingen har noe med det å gjøre.

    4. det kan være mange grunner til å ta abort, det kan være at hun som ble gravid f.eks har en livsstil som tilsier at man ikke burde få barn, f.eks hun kan være narkoman eller alkoholiker og faktisk skjønne at hun ikke burde få barn. Jeg mener, det er ingen unnskyldning å være verken narkoman eller alkoholiker MEN det er faktisk de som skjønner at man ikke burde få et barn innn til verden når det er slik.
      Det kan være av helsemesige grunner, f.eks at hun får beskjed om at hvis hun bærer frem dette barnet så kommer enten hun eller barnet ikke til å overleve, selv om hun ønsker seg dette barnet. Det kan være at mor f.eks får diagnosen kreft, eller en annen alvorlig sykdom, det er utallige muligheter, for hvorfor en velger å ta abort, og selvfølgelig det kan være at mot absolutt ikke ønsker seg dette barnet.
      Jeg måtte selv ta abort, for 5 år siden, som kom etter voldtekt fordi jeg klarte ikke å få det barnet, + jeg var 13 år gammel den gang, når jeg faktisk klarte å ha sex, for første gang frivilig var jeg 14 og ble gravid, igjen. Men jeg spontanaborterte det barnet og skulle virkelig ønske det barnet var her nå, det ville blitt 4 år i november. Og for 2 år siden, så tok jeg angrepille, så ja. Mange grunner, og ikke døm de som velger abort, noen ganger er det faktisk det beste for barnet.
      Min far er narkoman så jeg vet hvordan det er å ha en narkoman forelder. Og ikke døm meg for det, jeg elsker han selv om uansett hva han er og hva han ikke er.

    5. Synes det er unødvendig å si du er en barnemorder når man tar abort, jeg er 18 med et barn på 6 mnd.
      Å jeg tok faktisk abort et halvt år før jeg ble gravid, å det var før at jeg ikke var klar før det. Jeg slet det halve året, og jeg stengte meg inne før at jeg synes det var galt.
      Nå kunne jeg faktisk ikke vært mere stolt over barne mitt. Og være ung mor må være det beste som finnes, skjøl om ting ikke går som planlagt.
      Jeg var imot abort selv, men jeg var nødt til og gjøre det, før noen personlige grunner å for at jeg ikke var klar før det.
      Men å si stygge ting til dem som tar abort, faktisk så burde de få støtte. Før det er virkelig vanskelig i den perioden etter abort. Å vokne etter narkose, eller få den tabeletten. Det gjør faktisk noe med en person.
      Jeg støtter dem som tar abort, å jeg er stolt av dem som velger å beholde. Før begge tingene er vanskelig.

    6. Det handler også om det å ha respekt for at mennesker føler og mener forskjellig om dette tema. Jeg er motstander av abort, men jeg har såpass respekt for mennesker at jeg vet å styre tungen min og ikke dømme i slike situasjoner.
      Det må være et vondt valg, mange får problemer senere i livet etter en abort, men jeg ser helt klart at det kan være svært vanskelig å få barn når man ikke har ressurser til å ta vare på det. Abort er et vanskelig tema, men vi må respektere at vi mener forskjellig.

    7. Et poeng som er vesentlig å få med
      er at det i mye større grad er
      godt voksne kvinner som tar abort,
      ikke unge jenter/tenåringer slik mange
      idag har inntrykket av! 🙂

    8. Jeg tok abort for en stund tilbake (til deg over: jeg gikk på p-piller da jeg blir gravid og det er det mange som opplever). Den gangen føltes det ikke riktig å beholde barnet. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å gi barnet det den fortjente, økonomien var på null, jeg var ikke sammen med vordende barnefaren og jeg var i en periode i livet mitt hvor jeg var totalt nede psykisk. Alt føltes bare galt. Selvsagt var det veldig vanskelig for meg å ta abort. Jeg brukte 2 uker på å bestemme meg og fikk kraftige ettervirkninger da det var gjort. Gikk til psykolog i flere måneder og slet med dårlig samvittighet. Likevel, når alt dette var over og jeg var på bena igjen, så følte jeg at jeg har gjort et veldig riktig valg og angrer ikke på det i dag.

    9. Veldig bra skrevet. Jeg er for at kvinner skal kunne bestemme over egen kropp og eget liv uten at folk skal kunne dømme om de f.eks. tar det tøffe valget og tar abort. All respekt til de som klarer å ta abort, jeg ble selv gravid på prevensjon og tanken om abort streifet meg men jeg hadde nok aldri klart å gjennomføre det til syvende og sist.
      Når det er sagt så er hun som du linket bloggen til veldig oppmerksomhetssyk, og jeg har i flere år sett innlegg fra henne som bare er for å provosere og for å få oppmerksomhet. Så henne har jeg relativt lite til overs for. Hun er bare på jakt etter sine 15 minuts of fame, dessverre.

    10. Jeg tok abort høsten 2014, blitt satt veldig ned på av familien etter dette.
      Men når en ikke er ferdig med skole, og ikke stoler på barnefaren er det ikke kjekt å bære det frem. Selv er jeg faktisk imot abort, men følte at jeg ikke hadde noe valg her. Angrer den dag i dag, men alt går ann til å prøve igjen 🙂

    11. Reagerer veldig på blogg innlegget til Ida Skulstad. Ikke fordi jeg er imot abort, eller for å være åpen om det til dem rundt seg. Men hva med de involverte som for brettet ut privatlivet sitt på nett? Hennes kjæreste Marius. Er han enig i dette? Hennes eks forlovede som ble dumpet 2 dager før hun ble gravid? Hennes og hans familie? Barna hennes?

    12. Et lite foster klarer seg ikke uten moren sin. Men hva med en liten baby. Klarer den seg? Når skal man ssi at et barn klarer seg selv. En toåring klarer seg ikke heller uten en voksen. E d greit å drepe/ta abort på toåringen også om man ikke liker den

    13. Jeg synes du skal respektere at mange er imot abort, på samme måte som vi som er imot abort skal respektere det at mange er for.

    14. Synes det er forferdelig at abort skal være så åpent for hvem som helst. Har selv snakket med ei jente som har mye sex med forskjellig gutter. Hun beskytter seg aldri, og virker som hun gir F. Spurte henne da en gang, hva gjør du om du blir gravid? Hun svarte: nei, da tar jeg bare abort. Bare? Når ble det greit å si bare? Utrolig frustrerende for den abortmotstanderen jeg er.
      Synes virkelig folk burde basse mye bedre på, noe jeg tror folk ikke gjør, fordi det er så enkelt å ta abort. Synes grensen burde bli strengere, men da kommer problemet..” Hvem er menneske nok til å bestemme hvem som skal få lov og ikke” utrolig vanskelig tema, som ingen kommer til å bli kloke på.
      Foresten, koselig å se hvor bra barnet ditt har det hos deg! Du har virkelig fått det til:)

    15. Kunne dog gjerne vært en grense for hvor mange aborter en kvinne kan få uten å finansiere dem selv f.eks. Om de når den maksgrensen (f.eks 3 ganger), så kunne de ved 3 og siste gang få tilbud om sterilisering. En ting er å være uheldig èn gang og så ta en abort fordi man ikke har noe annet valg, men kvinner som fortsetter med å la være å bruke prevensjon etter det har en innstilling jeg ikke har noe til overs for. Det er faktisk starten på et menneske man fjerner. Et lite vesen som antagelig ville funnet glede i det å leve. Jeg er for retten til selvbestemt abort, men jeg mener det må finnes en grense som forhindrer at kvinner bruker det som prevensjon.

    16. Abort er mord uansett hvordan man vrir på det.Det kan på ingen måte forsvares. Vet at en del sliter med traumer etter å tatt abort. Er ikke ute for å ta de. Vet de har det veldig vondt. Men abort kan ikke forsvares da det er å ta liv av et menneske.

    17. Helt utrolig at det finnes folk som David over her. Et ekkelt gufs fra fortiden med religion som rettesnor for alt mulig. Abort er selvfølgelig ikke mord. Dette vet du hvis du innehar et minimumsnivå av biologikunnskap. Det er snakk om en celleklump. Det er ingen som ber gutter slutte å onanere? Vi kan jo likesågodt dra det helt dit? Det er jo halvferdige babyer som spruter ut?

    18. Vilde: Må faktisk si meg enig med deg Vilde. Jeg respekterer meningen din David, men jeg er absolutt ikke enig.

      Dessuten, et veldig godt poeng er følgende: Mord er ikke lovlig. Abort er lovlig. Resten får man tenke seg til selv.

    19. Jeg er veldig imot abort, men jeg er og enig i at hvis man ikke ønsker barnet så må man ha muligheten til å fjerne det. Men hvorfor gå ut i media me det? Hvis man ikke ønsker reaksjoner på valgene sine, så gjør man det i stillhet. Alle har ulike meninger, og man må forvente å få høre meninger som ikke går overens med hennes. For meg er abort ennå litt tabu å snakke om, så jeg hadde satt stor pris på om folk kunne holde det innenfor sine 4 vegger hvis dem vurderer eller skal gjøre det. Jeg må og bare få med at hvis man ikke ønsker å bli gravid, så finnes det flere prevensjonsmidler. 🙂

    20. STÅ PÅ! Herlig innlegg.
      Det du skriver i dette inlegget om abort burde vært fakta og ingenting annet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg