PYSETE MENN SOM IKKE ER MED PÅ FØDSEL?

 Jeg leser over alt at menn er så jævlig pysete om de ikke er med på fødsel. For en stund siden var det til og med en mann som gikk offentlig ut med at han ikke ønsket å være med på konas neste fødsel, siden han synes det var så traumatisk sist gang. For å si det sånn, så har jeg aldri sett maken til hvor sinte og provoserte mennesker ble som under denne saken i media.

På den ene siden så bør man jo respektere partneren sitt ønske. Angst er jo én ting, at man ikke orker fordi det kan oppstå at man ser blod og gørr er en annen ting. Er man traumatisert og redd, så er man traumatisert og redd. Det er jo ikke noe hyggelig å måtte overtale noen til å bli med på sin egen fødsel.

Men det skal sies, jeg hadde nok blitt litt snurt om jeg ble fortalt av pappaen til babyen i magen min at han ikke ville være med på fødselen av en eller annen grunn. For hvis jeg ikke har noe valg, hvorfor skal han ha? Fordi han er mann?

Men samtidig så tenker jeg at om han virkelig ikke hadde hatt lyst til å bli med under fødselen, så er det jo ikke så mye å gjøre med det, er det vel? Man kan jo liksom ikke tvinge med ham inn og binde ham fast i stolen ved siden av deg. Til syvende og sist må man jo egentlig bare godta det.

Jeg vet i hvert fall at jeg ikke hadde hadde ønsket at noen som i utgangspunktet ikke ville være der, skulle være der. Det er jo noe av det største man opplever, å se barnet sitt komme til verden! 

8 kommentarer
    1. Kjempe fin blogg! håper dagen blir kjempe bra<3 kanskje du vil ta en tur innom min blogg også? klem <3

    2. Hva med pysete kvinner som griner seg til keisersnitt fordi de mener de har såkalt fødselsangst? Det er et større problem enn gutter som ikke gidder å bli med på fødestua.

    3. Synes ikke det er noen problem om mannen ikke er med inn pga reddsel og traumer. Noen svimer jo av bare ved synet av blod.. Men om min mann som tåler alt av blod og gørr hadde sagt at han venter med å komme inn til etter fødselen, da hadde jeg nok blitt skuffet.

    4. Anonym: Har du opplevd fødselsangst? Jeg har ikke, men kan tenke meg at det ikke er et lett valg å velge keisersnitt. Verst av alt er vell når uvitende folk som deg kommenterer slikt. Vet du hvor vondt det er for en mor å få høre det du slenger ut i kommentaren din? Jeg regner med den var rettet til Jessica, men du er klar over at du også slenger den til mange andre mødre?
      Dersom far av en eller annen grunn ikke kunne være tilstede, OKEI. Det skal man respektere! Man skal da også respektere de som må ta keisersnitt. Man får ikke planlagt keisersnitt uten at det virkelig står om “liv og død”.
      DU vil ikke ta keisersnitt dersom du har fødelsangst, (dersom du er kvinne). Andre velger det motsatte. La alle få gjøre som de vil! At ikke mennesker kan slutte å rakke ned på hverandre og kommentere saklig. Bloggere skal ikke tolerere å få slike kommentarer. Håper du skjemmes.
      Jessica, du er så utrolig dyktig! Leo er så heldig som har en mor som deg, og du er så heldig som har en så nydelig sønn! Det er nok enkelt for meg å si at du ikke skal bry deg om negative kommentarer, men husk at vi er mange som heier på deg og synes at du er en fantastisk mor!

    5. Jeg mente ikke å rakke ned på andre i hele tatt, men hvis det er meningen vi skal være forståelsesfulle for kvinner med fødselsangst og som likevel blir gravide, så må vi da også ha forståelse for at menn ikke vil bli med å bivåne fødselen.

    6. Jeg hadde ikke med faren til min datter under fødselen, han kom inn med en gang hun var født slik at han var den første som fikk holde henne. Han hadde ikke noe ønske om å være med på fødselen, og det respekterte jeg. Han er ingen prater og jeg trengte noen å prate med og da ble min mor og søster med. Noe som fungerte veldi bra. Så jeg tror det er noe en som par må bli enig om

    7. Pappaen till sønnen min ble med på fødseln, men han hadde ikke lyst å se på når sønnen kom ut, og det synnes jeg var helt greit. Han sto ved siden av meg og tittet på meg og håldte hånden min.

    8. Fødselen min endte med haste KS, og mannen ble så blek og dårlig av alt styret og stresset rundt det at han ikke klarte å sitte inne på operasjonsstua. Endte med at han måtte gå tilbake på fødestua alene fordi han ble så dårlig. Hadde jeg tvingt han til å være der så hadde han nok svimt av, så det beste var nok at han gikk. 🙂 Jeg ønsket såklart at han skulle være der, men jeg respekterte at det ble for tøft for han, og at han bare måtte trekke seg tilbake. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg