KOM IKKE OG FORTELL MEG…

«Fordommer mot unge mødre er på vikende front»

HANNE HAAVIND

– Ja, og det var jammen meg på tide!

Jeg opplever å bli litt provosert når jeg ser en godt voksen dame snakke om at unge mødre ikke møter fordommer. Utsagn som “Unge mødre møter respekt, ikke fordommer” får meg til å ville ha lyst til å stille spørsmål som “Du har ikke lyst til å ta en titt i kommentarfeltet mitt på bloggen min, har du?”

Jeg skal love deg at det siste jeg følte når jeg gikk på kjøpesenteret høygravid, med en gjeng som lo av meg i det jeg kom inn døren, er massevis av respekt.

Videre hevder denne professoren i psykologi at vi har kommet langt i kampen mot fordommer. Her må jeg si meg sterkt uenig. Jeg skulle allikevel virkelig ønsket at vi faktisk hadde det, og at jeg hadde sett lite til fordommer når jeg selv gikk gravid som tenåring, men hadde jeg sagt det, da ville jeg nok løyet.

Det kommer også frem at hun mener at  “fordommene er blitt erstattet med anerkjennelse og støtte fra tenåringsmorens egne foreldre” Jeg snakker ukentlig med unge gravide som blir kastet ut eller skjelt ut av foreldrene sine fordi de er gravide, hvor befinner disse jentene seg i dine beregninger?

Det er absolutt mulig det var mye, mye verre før i tiden. Men det rettferdiggjør ikke at det fortsatt er mye fordommer ute å går. Vi har fortsatt en lang vei å gå før de fleste av oss klarer å akseptere at andre ønsker å leve livene sine annerledes enn det vanlige A4. Med vennlig hilsen 17 år gammel mamma.

 

Les også: Jeg legger meg flat

Og: Har jeg ødelagt livet mitt?

9 kommentarer
    1. fin blogg! håper dagen har vært super bra. Kanskje du vil ta en tur innom min blogg også?
      ha fortsatt en strålende sommer:)

    2. “Jeg snakker ukentlig med unge gravide som blir kastet ut eller skjelt ut av foreldrene sine fordi de er gravide, hvor befinner disse jentene seg i dine beregninger?”
      Kan du ikke få en av de her utkasta og utskjelte tenåringsgraviditetene til å stå frem i bloggen din???
      kom igjen nå Jessi, la oss få et show nå. 😉

    3. Hvilken mor kaster ut sitt eget barn da? Ikke skjønner jeg meg på slike mennensker. Greit at det ikke er helt optimalt å få barn, så lenge man er ungdom selv, men aldri om jeg kastet ut ungene mine.
      Nå har jeg bare gutter i alle aldre ( 3-21 )men no way at de hadde hadde blitt kastet ut om de var jenter og gravid. Det er jo da de trenger den hjelpen de kan få.

    4. Jeg tror det spørs hvor i Norge det er, når jeg gikk gravid som 16/17 åring så var det ingen som visket og tisket bak min rygg. Men så er det i Ringsaker og her kjenner alle alle, de eneste jeg fikk fordommer fra var på sjukehuset etter fødsel! Mange av de ansatte snakket spydig til meg og sa rett ut hva de mente om meg som mor. Veit ikke hva som er best jeg og høre fordommer av fremmede eller helsepersonell??
      Å når foreldre kaster ut ungene sine fordi de er gravide synes jeg er foraktelig, de er fremdeles barna dems!

    5. Jeg har ikke møtt noen fordommer. Jeg er 20, gravid og alene. Foreldrene mine gleder seg som bare det, og får bare gratulasjoner når jeg forteller om graviditeten 🙂

    6. Hei. Har lest bloggen din en god stund nå, men dette er den første gangen jeg legger igjen en kommentar. Faktisk er det den første gangen jeg har lagt igjen en kommentar på noen sin blogg. Uansett, selv om jeg ikke er ung mor forstår jeg veldig godt hva du mener. Denne uttalelsen reagerte jeg også på, da jeg har en oppfattelse av at unge mødre fortsatt møter mange fordommer. Jeg er ei 20 år gammel jente, er samboer med en på 27. Vi eier hus, bil og hund. Vi er begge ferdig utdannede og har fast jobb. Vi har snakket om barn en stund nå, da vi begge føler oss veldig klare for å bli en liten familie. Selv om jeg er såpass “etablert” som jeg er nå, er jeg sikker på at hvis jeg hadde blitt gravid nå hadde mange hvisket bak ryggen min fordi de synes det er ungt. Jeg synes det er fryktelig at “samfunnet” bestemmer om man er er klar/istand til å bli forelder KUN utifra alder, istedet for hvor man er i livet og hvor klar man er til å ta hånd om et annet menneske

    7. Alt kan ikke planlegges her i livet, og bra er vel det.
      Jeg er det man kaller en “eldre namma”, og vi møter fordommer vi og….. Ofte fra de litt yngre mødrene.
      Men. Kanskje vi tolker mye feil av hverandre. Mine blikk mot yngre gravide kvinner handlet om lengsel om noe jeg ikke hadde klart å oppnå selv enda. (Brukte over ti år på å bli gravid, så kom to tette). Kanskje de ble tolket feil av noen som var i en sårbar situasjon? Vet ikke, håper ikke det….
      Andres blikk mot meg betyr kanskje noe annet enn det jeg legger i dem? Av og til tolker vi feil, og jeg tror det skjer oftere med noen hormoner innabords :p

    8. For dere som mener at ingen blir kastet ut av foreldrene sine når de blir gravide som unge, der tar dere feil! Jeg skal stå frem for meg lg en veninde, pappaen min ville ikke ha kontakt med meg når jeg ble gravid hvis eg ikke tok abort, noe jeg så absolutt ikke gjorde! Venninnen min ble kastet ut hjemmene ifra og måtte flytte til foreldrene til barnefar. Så jo noen foreldre gjør faktisk dette!

    9. Altså, det virket jo som denne kvinnen pekte mot at det er mindre fordommer, og mer respekt enn det var før? Selfølgelig vil det alltid være folk som reagerer åga det sammfunnet vi lever i i dag. Men somme med homofile, så er dte fortsatt fordommer og folk som ikke respekterer det, men det er fortsatt kommet langt med tanke på hvor det begynte. Samme som unge mødre. Det er MYE mer respektert å være gravid som tenåring idag. Fordi du vil ALLTID finne noen som støtter det i ditt valg med å bli mamma. Det er det hun mener. Tenk da, å bli gravid før utenfor ekteskap kunne du blitt steinet. Du får massevis av penger for å ha barn, har ei veninne som får over 100 tusen av å være mamma og gå på skole samtidig. Vil du fortsatt si at unge mødre ikke blir respektert? Når man velger å bli en ung mamma tar man også valget om å bli snakket om, å dømt. Slik er det bare. Syns ikke du kan forvente å få en dans på roser når du valgte å gå 16 å gravid. Bygg heller opp respekten, å vis at du er den gode mammaen du er, da skal du få full respekt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg