VOKSNE ER VERST!

Ettersom det å være ung og gravid er noe som tenner alle pluggene hos enkelte har jeg fått erfare både det ene og det andre etter jeg valgte å beholde det som vokste inni meg en sen sommerkveld i 2014. Ja, det kom jeg til å angre mye på ? sa de. (Jeg må innrømme at jeg enda ikke har angret, men det kommer sikkert snart! Eller hva?)

Jeg klikker meg inn på blogg.no og det er skrevet et innlegg om unge gravide som er blitt bloggshoutet. Ettersom jeg virkelig kjemper for å legge fordommene våre mot unge mødre igjen i 1940 (der de hører hjemme) så klarer jeg selvsagt ikke å la være å klikke meg inn.

«Mammasom16 heter bloggen» Jeg skvetter til. Skriver noen om meg? Hæ? Har jeg blitt et tema å skrive om?! Jeg leser videre.

«Jeg vet hvordan det er å være alene med babyer og bo i underetasjen hos foreldrene mine, jeg var der selv når jeg var 18. Jeg vet hvordan du har det. Du vil angre, for det er ikke noe morsomt å dra på NAV og trygle dem om penger fordi du ikke har nok penger til morsmelkerstatning til babyen din, jævla fattige *****»

? I alle dager? Og dere, dette var den milde versjonen. Jeg leser alt om igjen, og den teksten var laaang. Mye lengre enn hva jeg har gjengitt her. Ikke husker jeg alt heller, noe som i grunn kanskje er like greit, og enkelte deler synes jeg var så stygge at jeg ikke skal skrive det her inne på min blogg. Enkelte deler var faktisk ren, skjær, mobbing.

Det morsomme er, at denne damen var typen til å dele bilder fra “visdoms-hjørnet” på Facebook, bilder som det sto «Møt alle med et fritt sinn, og et stort smil» eller «Mobbere er ikke velkomne på min side!» på. Ja, dere skjønner tegninga. Men det var samme dame som regelrett skrev usanne ting om meg i sin blogg. Dette var samme dama som mobbet meg åpent og offentlig på sin egen bloggnettside.

Bare fordi hun gredde alle under samme kam. Jeg husker jeg leste høyt om at det var så forferdelig trist, slemt, og jævlig gjort mot barnet mitt at jeg var aleneforelder når Fredrik satt ved siden av meg. For å si det sånn: vi lo. Høyt. Begge to. For vi er to stykker om dette. Vi er sammen.

Når jeg påpekte med en saklig og ordentlig kommentar at dette var mobbing, og at det var ting som ikke hadde rot i virkeligheten, og med det at det også er ulovlig å spre usanne rykter med mitt navn i samme innlegg, ja, da endret hun fort innlegget gitt. Kommentaren ble riktig nok ikke godkjent. Og en unnskyldning? Det fikk jeg heller aldri. 

Og dessverre er det ofte (alt for ofte, spør du meg!) voksne mennesker som regelrett mobber meg, sprer usanne rykter, eller lage kvalme og spyr galle om meg i blogger og andre sosiale medier. Ikke alltid riktig nok, for jeg grer ikke alle under samme kam, – men ofte. Dette er ikke spekulasjoner eller synsing fra min side: dette er fakta. Jeg vet, for jeg erfarer det.

Og nå skal jeg komme til poenget her.

Dette er også foreldre.

Foreldre som skal lære barna sine at de ikke skal mobbe andre mennesker. Foreldre som skal oppdra barna sine til å være ja, i hvert fall nesten, fordomsfrie og åpne mennesker. Dette er garantert foreldre som har snakket med barna sine om at man ikke skal mobbe, og at man ikke skal være ekkel mot andre, og da spesielt; mennesker yngre enn seg selv.

Men i neste øyeblikk, når disse voksne menneskene (eller foreldrene) logger seg inn på pcen, så glemmer de tydeligvis alt. Jeg nekter å tro at alle disse voksne mobberne har Alzheimers, så derfor har jeg et relativt enkelt spørsmål: Hvordan i alle dager skal du klare å lære barna dine og ikke mobbe, når du mobber selv?

13 kommentarer
    1. Kjempe bra innlegg, og det er virkelig mening i det innlegget, du kommer frem til poenget også er det fakta det du skriver! 😀
      Kjempe bra Jessica! 😀 Stå fram med meningene dine, du er et godt forbildet for de yngre enn deg, også Leo om han noen år skal lese bloggen din å ser de sterke meningene dine om denne saken og generelt egentlig! 😀

    2. Jeg synes det er trist at du må oppleve dette. Og jeg synes det er trist at de som blir mamma som 40 og oppover må høre hvor forferdelige de er… Ingen andre har noe med når man velger å bli mamma, det er faktisk helt opp til hver enkelt! Det jeg derimot ikke liker, og som jeg ser en del av er unge mødre som føler de må forsvare seg for at de fikk barn tidlig ved å rakke ned på eldre mødre!

    3. Hei Jessica! Her er jeg helt enig med deg. Jeg har fulgt med på bloggen din siden før du tok en pause i høst (for det var vel på den tiden du hadde et lite opphold?), og er mektig imponert over deg. Du er en sterk, moden, oppegående, klok mamma som Leo aldri kommer til å bære nag over alderen til. jeg blir regelrett kvalm over at du skal henges ut i slike innlegg, der fremmede, som kjenner deg like lite som jeg gjør, mener de har viten om alle dine feil og vansker. Det er for meg åpenbart at Leo har en mor som er reflekterende og evner å holde hodet kaldt selv når andre mennesker går til strupen på henne, det tror jeg ikke, basert på denne kvinnens innlegg, at hennes barn kan si om deres mor. Jeg unngår å si “du er en god mor, for alderen å være” – da jeg synes du fremstår som en god mor helt uavhengig din alder. God sommer videre 🙂 hilsen en jente født i 97 som ofte dømmes nord og ned for sin egen alder, og på et personlig plan føler seg mye mer moden enn mange mennesker på 25.

    4. Jeg synes at det er veldig trist at folk er ikke hyggelige Med deg
      Jeg selv opplevde å bli mobbet på barneskolen,fordi at jeg er utenlansk adoptert og var mørkere i huden enn de andre barna
      Jeg vet det er ikke lett, men det lurt å prøve å ikke bry seg
      Jeg synes selv at du virker som en sterk,moden, klok og reflektert morfor Leo
      Ha en strålende dag 😊

    5. Når du som ung gravid velger å blogge om graviditeten og tjene penger på familien din, så må du regne med at voksne mennesker reagerer. Selv ikke dåpen holdt du hellig, sponsorinnlegg fra den også.
      Vi som har levd litt lengre enn deg har respekt for unge jenter som holder bena sine samlet og venter litt lengre med mannfolk. Slike som deg som gav deg bort tidlig er intet å samle på.

    6. Jeg synes du har en sykt bra blogg💗👏
      Før leste jeg aaaaldri blogger,
      nå leser jeg din blogg en gang om dagen, om ikke to😊
      Synes du er utrolig tøff som er så åpen og ærlig😃
      Stå på!

    7. Er det mulig å være så frekk, Ga deg bort så tidlig !! Hvilket år lever du i ? Må si hun har gjort absolutt det beste ut av situasjonen, veldig klok og oppegående.. samme med kjæresten .. De tok et voksent valg og dette viser at dette er flink og ressurssterk ungdom. De tjener egne penger og virker som de klarer seg meget bra.. virkelig.. Hvor voksen er du som sier slik til en ung mor ? Sikker på at dette er en flott ung familie som gjorde et riktig valg når hun engang ble gravid i ung alder. Virker som flotte foreldre for en utorlig nydelig liten gutt.

    8. Altså, på 40 tallet var det ingen som hadde fordommer mot unge mødre så lenge de var gift. Men da ble man sett ned på uansett hvor gamle man var og hadde barn utenom å være gift.

    9. Helt enig med deg. Du er så flink og reflektert og moden! stå på og fortsett slik du gjør. Heier på deg 😀

    10. Hei! Jeg vil bare si at du er en stor inspirasjon for både meg og mange andre. Du er en inspirasjon for mødre og de som ikke er er mødre enda. Du opptrer meget godt, og du virker utrolig moden for alderen, det skal du virkelig ha! Du er ei flott jente med en veldig flott familie. Du fortjener alt godt. Jeg vet at du ikke tar deg nær av det dumme enkelte kommenterer om eller til deg, men jeg vil allikevel minne deg på at du ikke må bry deg om det heller! Du er fantastisk <3

    11. For å si det sånn eg kommenterer nesten aldri på blogger, men akkuratt nå følte eg for å gjøre det💙 Du ser ut som en helt fantastisk mamma og Fredrik ser ut som en fantastisk pappa dere klarer dere bra med økonomi som det ser ut som. Noen voksne har bare ikke ved noe som er veldig domt😓 Hadde blitt skikkeleg irritert om eg hadde våre deg nå😓 stå på Jessica og Fredrik dere er fantastiske foreldre for Leo💙 Den personen så skreiv dette er langt i frå så bra som familien din på 3❤️ Hilsen ei jente på 13år😉

    12. Synes du har flotte meninger, og er en veldig fornuftig jente! Du står på og er så dønn ærlig, og det synes jeg er helt fantastisk! Ikke la folk trykke deg ned – det er åpenbart mange som ikke har verken hodet eller hjertet på rett sted. Kjærligheten i den lille familien din blomstrer, og det synes jeg du skal være stolt av! Hilsen ei som er superfan og synes du skal stå på videre!

    13. kjenner jeg blir litt satt ut av hvordan folk oppfører seg på nett jeg.. Ikke alle er like, ikke alle tjener penger på samme måte og folk får unger i forskjellige aldere uten at det skal ha noe og si. Det finnes jo ingen fasit på hvordan man skal leve livet sitt..
      Hvor perfekt er de som sitter å skriver sånt da? Det virker jo som om du har det bra og tjener penger på ærlig vis (selvom det ikke var sånn de tjente pengene sine når den generasjonen som er verst til å skrive nedlatende vokste opp) – så da syns jeg du skal leve livet ditt akkurat som du vil og gi søren i hva alle andre mener 🙂 også får vi håpe at de som blir foreldre nå er like reflekterte som deg og lærer ungene at det ikke er pent å mobbe.. Kanskje samfunnet blir litt bedre! 🙂 stå på og vit at det er folk som respekterer deg og syns du er flink.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg