HVORDAN KLARER VI OSS?

Det dukker til stadighet opp spørsmål om vår økonomi i kommentarfeltet, og jeg forstår veldig godt at det er mange som lurer på hva jeg tjener på bloggen, ettersom det ikke akkurat er en vanlig jobb. Jeg føler økonomi er en privatsak, men jeg kommer allikevel til å skrive litt om det uten å dele for mye.

Jeg tjener godt på bloggen, og det har jeg ikke tenkt til å skjule. Jeg startet som jeg har tidligere skrevet aldri opp bloggen med intensjoner om å tjene penger. Men det fulgte etter hvert som skrivingen min og bloggen utviklet seg, og nå er jo dette min jobb og inntekt. Det er dessverre veldig mange som trekker konklusjoner uten å vite helt hva de snakker om, og etter at jeg ble toppblogger har jeg lagt veldig godt merke til det. Jeg ser stadig vekk andre blogginnlegg hvor det blir skrevet indirekte om min blogg og at livet vi lever avhenger av bloggen min økonomisk. Det stemmer ikke helt.

Joda, det jeg tjener på bloggen hjelper betraktelig på økonomien vår, det er helt sikkert. Men det betyr ikke at hvis den en gang tar slutt så må vi flytte og ha forferdelig dårlig råd. Vi kan fint bo her vi bor nå om bloggen en dag skulle ta slutt, men da blir vi selvsagt nødt til å prioritere litt annerledes på enkelte områder.

Jeg mottar fortsatt ikke penger fra NAV, selv om det ofte er noen som påstår dette i kommentarfeltet. Det er ingenting galt i å motta penger fra NAV, og jeg synes vi skal sette pris på at vi som en velferdsstat har mulighet til å hjelpe de som er vanskelig stilt økonomisk. Jeg betaler også skatt, noe jeg ikke gjorde tidligere da jeg ikke hadde bloggen, og da fikk jeg ofte høre at jeg «snyltet på staten». Det gjør jeg altså ikke. Det gjør heller ikke aleneforeldre som faktisk trenger penger til seg og sitt barn. Det er på tide å slutte å anklage unge foreldre eller aleneforeldre for og «snylte på staten» når det eneste de gjør er å motta støtte for å kunne klare skolegang og hverdagen i seg selv. Vi må huske på at vi ikke er en velferdsstat uten grunn.

Jeg vet at vi er bedre stilt enn veldig mange andre unge foreldre, og vi setter veldig stor pris på at vi er det. Vi har god nok økonomi i massevis til å ta vare på et barn og oss selv i tillegg, og det tar vi ikke for gitt. Jeg vet jo godt  at det ikke er vanlig å ha veldig god råd når man er foreldre veldig unge, og jeg ønsker ikke å mislede noen ved å late som at det er vanlig, for det er det ikke. Men vi er heldige, og det synes jeg er viktig å understreke! 

9 kommentarer
    1. Jeg blir ofte overrasket over hvor fornuftig du er. Ikke fordi du er så ung, men fordi det finnes så mange naive og dumme mennesker. Jeg syns du er veldig flink til å forklare hvordan ting henger sammen, det er så fint at du ikke går i forsvarsmodus eller ignorerer, men heller informerer! Du skriver så fint, og jeg liker veldig godt innleggene dine der du tar opp mobbing og fordommer. Du er så flink Jessica, all støtte til dere!

    2. Dere har ingen jobb, og NAV støtter dere ikke. Hvordan får dere penger da? Ikke frekt ment, men er bare veldig nyskjerrig. Jeg mener ikke at du trenger å dele hver detalje, men jaah.. Unntatt bloggen din da, som du tjener litt på
      (y) 🙂 Forresten syntes dere er kjempe flinke, selv er jeg 16år og kunne aldri ha tatt på meg det ansvaret å ha en unge i en så tidelig alder (y) 🙂

    3. Du er en veldig nydelig person. jeg er så glad på din vegne at du har en jobb hvor du får vært med barnet ditt, og samtidig så får du gode skriveferdigheter av denne jobben. Stå på videre Jessica <3

    4. Jeg Leste nettopp nedover på bloggen din og så at du hadde skrevet at dere ikke bruker mer enn 3500 på middager i måneden. Kan du komme med litt tips om hvordan dere gjør dette? Du skjønner, jeg er lærling og bor alene, men bruker LETT over 6-7 tusen på middag i måneden :)¨
      Btw, fin blogg Jessica! Du er utrolig reflektert og går frem som ett godt forbilde både for unge mødre og jenter 🙂

    5. Kan du forklare hvordan du tjener penger på bloggen? Det skjønner jeg ikke. Du har jo noen reklamelenker men forklar gjerne litt om dette.

    6. Hei! Tror du misforstår litt det med NAV. Du vet alle som er ute i mamma og pappa permisjon mottar penger fra NAV sant? Alle som er sykemeldt mottar også penger fra NAV hvis de har vært sykmeldt over 2 uker. Så tror nok det folk lurer på er mer om du mottar støtte siden du er i permisjon, uten å ha rett til permisjonspenger fra NAV. Du har vel blant annet mottatt engangstønnad fra NAV, som alle som ikke har vært i jobb mer enn 6 mnd før de fødte har rett på. Jeg er selv nettopp ferdig som lærling i salgsfaget og jeg vet godt hva lønnen ligger på i den bransjen i begynnelsen, og den er ikke høy i starten. Og jeg jobber i et forsikringsselskap, noe som altså ikke er en dårlig jobb. Så klart kan man tjene veldig gode penger etterhvert, spesielt på provisjon, men i begynnelsen er det i hvertfall veldig lite. Det er nok derfor folk stusser litt på at en blogger som ligger på 20.plass på blogg.no klarer å forsørge en familie på 3.
      Men det at dere klarer det viser bare at dere er voksne og flink med penger 🙂
      Jeg er innom bloggen din ofte og jeg kommenterer aldri noen andre sin blogg, men din kommenterer jeg av og til!
      Ha en fin dag! 🙂

    7. Du er vel unt å tjene godt på bloggen. De som gjør en god jobb med bloggen sin, de som bruker litt tid og klarer å få den opp og frem, de fortjener den lønna. Kos dere mens dere kan. Godt å se at du vet det kan ta slutt en dag, da er det viktig å ha videre planer, gjerne litt på konto for uforutsette utgifter.
      Men, jeg lurer på en ting; (ta det med humor og humør) har du ikke tenner? Ser aldri at du smiler med åpen munn, du ser litt kunstig og oppstilt ut på de aller fleste bildene. Slapp av, glis, vær naturlig i ditt miljø. Alle bilder trenger ikke være tatt foran barnesengen eller et vindu 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg