TIL DU SOM MENER AT DETTE ER GALT!


Jeg kjenner at jeg blir fly forbanna når jeg ser enda flere anbefalinger i media fra selvutnevnte bedrevitere og eksperter i alt mulig rart.

Nå har det nemlig kommet frem at eksperter, psykologer, eller hvem enn det er nå, fraråder foreldre fra å kysse barna sine på munnen – fordi det visstnok er for “seksuelt”.

I tillegg til dette, mener også psykologen at dette er forvirrende for barnet, i og med at han også ser mamma og pappa kysse.

Jeg nusser barna mine på munnen når det faller meg naturlig. Når de skal legge seg, eller før jeg drar fra dem på butikken eller ut en tur på kafè. Min eldste tar flere ganger initiativ til det selv for å vise at han er glad i meg. Når han skulle ha lyst til det neste gang.. Skal jeg da svare ham at det kan vi ikke, fordi eksperter mener at det er for seksuelt? Da skal jeg i hvert fall love deg at barnet mitt ville blitt forvirret. Barnet mitt vet jo ikke hva det ordet betyr en gang!

For ikke å snakke om hvordan disse menneskene klarer å se noe seksuelt ut av at noen viser kjærlighet ovenfor sitt eget barn! Snakk om å seksualisere alt så til de grader. Jeg synes det er helt usmakelig å skulle vri det å kysse barna sine på munnen om til å handle om noe seksuelt, når det utelukkende handler om å vise omsorg og kjærlighet.

Det kommer en dag hvor de løper rundt og mye heller vil nusse på kjæresten sin, så mens de enda er små og føler trygghet og kjærlighet av at de får et nuss av mammaen og pappaen sin, ja, da skal i hvert fall mine barn få den omsorgen så lenge de ønsker det.

Det er jo også fryktelig lite vi får gjort til slutt, om vi skal lytte til alle disse ekspertene og psykologene som fraråder både det ene og andre, og ikke minst skifter mening fortere enn jeg skifter sokker. Nei, jeg stemmer for at man gjør det som faller seg mest naturlig, og at man gjør det man synes er mest naturlig for seg selv og sitt barn. Det er helt greit om du synes det er unaturlig og at du ikke vil gjøre det selv, men du kan ikke kreve at andre skal måtte føle det på samme måte. Vi er nemlig ulike.

46 kommentarer
    1. Eg Er enig Med ekspertene og psykologene at man bør ikke kysse barna på munnen
      Eg Ville alldri gjort det Med mine barn(hvis eg hadde da)
      Det Er jo ikke akkurat vanlig oppførsel heller da
      Men det Er jo forskjellige meninger om 😊

    2. Mine barn fikk som babyer nuss på hode, kinn, nese, skulder, fot, rygg, mage og hender. Men ikke munn.

    3. Er sjeldent jeg kommenterer andre blogger men her må jeg bare. Ikke les slike artikler, bedrevitere finnes i alle sjangre. Gi barnet ditt all den kjærligheten du kan, og om det innebærer kyss på munn så kyss i vei. Vi har kysset på munn i min familie hele mitt liv, og jeg har aldri vært forvirret eller sett på dette som seksuelt?? I andre land etter dette helt normalt, her i USA hvor jeg bor nå er det helt normalt, Spania, helt normalt, Frankrike, helt normalt, men så kommer kalde Norge inn og skal sette opp grenser på kjærlighet.
      Jeg kysser enda mine søstre på munn, samt mine venninner. Det er snakk om et kjapt lett kyss på munn, og betyr ikke sex, det betyr kjærlighet. Så mitt råd til deg er: ikke fall for Norges kaldhet og bedrevitenhet, vær sikker på deg selv og din kjærlighet.

    4. Jeg må si meg enig i deg, og du har et godt poeng når du skriver at en dag vil de heller kysse på kjæresten sin. Jeg er ganske sikker på at når jeg får møte datteren min for første gang i november kommer det til å være helt naturlig for meg å ville kysse henne. Jeg jobber også i barnehage og hvis jeg ser at de minste nusser hverandre tenker jeg at det bare er koselig 🙂

    5. I min kultur Er ikke det vanlig oppførsel
      Eg Er oppvokst med at det Er ikke akseptabel oppførsel mot barna
      Hva du tenker om det Er noe annet
      En ting Er når Leo blir stor så kan jo det være at han synes ikke det Er greit at du gjør det Med han, hvis han synes at det Er greit så må jo du bare gjøre det

    6. Den artikkelen gjorde meg så forbanna. Ungen min kommer selv å nusser både meg å pappan sin på munnen. Skal vi da dytte han bort å si nei? Hvordan tror du han da vil se op kjærlighet å omsorg? Er forkjell på et kjapt søtt kyss enn et “kjæreste” kyss. Herregud det tar jo helt av med regler for hva som er riktig ovenfor barn nå. Mamma har alltid nusset meg på munnen. Det stoppet naturlig når jeg ble stor. Bare fortsett ikke bry deg om denne ene dama som har fått for deg at dette er galt. Vi skal lære våre barn å bise kjærlighet på forkjellige måter. Ikke bare seksuelt

    7. Jeg kan skjønne at når barnet er over en viss alder at man da ikke trenger å kysse dem på munnen, men gjerne panne, kinn, nese etc. Men beg har to små jenter selv under 4 år, og det faller meg veldig naturlig å gi dem et lett kyss på munnen. Ig de kommer mer enn gjerne å kysser meg og pappaen på munnen også uten at vi oppfordrer til det. Det er en veldig naturlig ting å gjøre. Jeg vil inne engang tenke på at jeg gjør noe seksuelt med mine barn av den grunn. Er voksne mennesker som skaper dette bilde av alt som er for seksuelt! Blir kvalm. Snart skal man gå rundt som sånn små roboter , bare for å være sikker på at vi ikke trekker over noen streker av det som er feil!!!

    8. Det er heeelt normalt og kysse barna på munnen. Her får jeg titt og ofte en nuss på munnen.
      Er egentlig bare kvalmt å samenligne sånne ting med en omsorgs handling og noe sexuelt syns jeg…
      Så du har heelt rett 😊

    9. Jeg er enig med en psykologene jeg. Det er et poeng de har der psykologene, for de forsker veldig mye og har tatt undersøkelser, noe du og andre ikke har gjort.
      Mye kan virke naturlig,men å kysse barnet på munnen blir feil og ja barn kan bli forvirret. Det er lurt og tenke at det er noe som ligger bak alt vi gjør selv om det virker naturlig, er det ikke sikkert det er så lurt i lengden.
      Jeg mener at psykologer og ” bedrevitere” som du sa har gjort en god jobb og de vet mye mer om barn sin utvikling, selv når noe føles naturlig for oss.
      Du skal ha en mye bedre forklaring og refleksjon rundt dette enn at der følelse naturlig for deg. Jeg synes ikke du gjorde det så bra her, ovenfor utdanne mennesker som vet hvordan hjernen og det hele fungerer.

    10. Hahah, jeg er en jente på snart 18 og jeg kysser mamma ofte på munnen og jeg legger ALDRI noe sexuelt i det. Tenker ikke over at det kanskje blir sett på som unormalt heller..
      Alt for skal legge seg oppi, herrejesus.

    11. Jeg personlig syntes ikke man skal kysse ungene sine på munnen. Det blir bare helt feil å gjøre, man kan heller kysse de på kinnet, i panna og på nesa.
      Jeg har aldri skjønt hvorfor man absolutt skal kysse ungene på munnen, de får jo like mye kjærlighet av foreldre som ikke oppfordrer til kyssing på munnen. Ikke at jeg ser på det som noe seksuelt at foreldre kysser ungene på munnen, men i mine øyne blir det helt feil å gjøre.

    12. Enig med psykologene! Det handler om æ lære barna å ivareta egen intimsone. Barnet trenger ikke å føle seg avvist selv om det ikke får kysse mamma/pappa på munnen. Det kan heller få fortalt at den voksne gjerne vil ha kyss på kinnet. Jeg har sett flere tilfeller der barn viser usikkerhet rundt dette på grunn av at foreldrene har kysset dem på munnen så tror de dette er riktig med også andre voksne. Forstår virkelig ikke voksnes behov til å kysse barnets munn, når man kan kysse på kinnet, pannen, kose i fanget og klemme. I motsetning til deg blir jeg provosert når voksne kysser barna på munnen.

    13. Leste samme artikkel igår. Det må være det dummeste jeg har hørt på lenge! Barn blir da ikke “forvirret” om de ser foreldrene kysse…. Mamma og pappa pleide å kysse meg / omvendt. Det var da helt naturlig for 20 år siden, nå har media side på side med hva som er rett og galt å gjøre med ungen sin! Dette blir for sykt! Følg det du føler for, og ikke hva media skriver! Fortsett å kyss barna!

    14. Eg er 18 år og hender fortsatt at eg gir et nuss på munnen til min mor! Og er noe som vært helt vanlig i min familie ! Selom mamma kysset meg på munnen når eg hva liten, gikk eg ikke rundt å kysset på andre 🙂

    15. Jeg skal ærlig innrømme at jeg i dag, i en alder av 17 år, fortsatt kysser mamma på munnen. Vi har bare alltid gjort sånn, og det er naturlig for oss når den ene gjør noe bra for den andre.

    16. Jeg kryssa alltid pappa på munn til jeg var 6 år å da fikk jeg en stemor jeg også begynnte å kysse på munn for det var naturlig for meg å gi kyss til pappa før jeg la meg, å han kyssa jo ste moren min så da gjorde jo ikke det no, jeg slutta med det når jeg gikk i 6-7 klasse. Men hender fortsatt at ste moren min får et kyss, så ser virkelig ikke problemet, jeg viser min kjærlighet til henne på den måten. Jeg kysser også kjærsten min for og vise han kjærlighet. Å han skjønner også at jeg kysser ste moren min. For meg så er det naturlig å gjøre det. Ekke noe som er feil med det! Nevøen min kommer også bort til meg og kysser på munn, å han er 2 år. Men det er fordi han er vandt til det. Det er forskjellig fra familie til familie. Syntes man ikke skal lage no oppstyr av no så lite no.

    17. blir sjokkert over at dette faktisk er et tema. jeg fikk min sønn for en mnd siden og kysser han på munnen uten å tenke på at noen synes at det er feil. falt oss helt naturlig. og enda er det ingen av oss som fortsatt kysser foreldrene våre eller har noe minne av at vi noen gang har gjort det. jeg bare lurer, hvorfor snakker vi om dette i det hele tatt? tviler på at noen barn tar skade av at foreldrene gjør det, eller ikke gjør det.
      stå på jessica, digger bloggen din! du er tøff og jeg ser opptil deg ( selv om jeg er nesten 10 år eldre. hehe)

    18. Jeg er så lei av at man skal bli fortalt hva man kan/skal/burde gjøre og ikke gjøre – HELE TIDEN.

    19. Jeg kysser barna mine på hode, kinn, mage, hender, føtter osv, men munnen er forbeholdt min mann. Jeg ser jo at det er mange som velger å kysse barna sine på munn, men det er unaturlig og uforståelig for meg. Jeg har heller aldri sagt at jeg elsker barna mine, selvom jeg forteller dem hver dag hvor uendelig glad jeg er i dem. Ordet ‘elske’ er for meg forbundet med ordet elskov og det er absolutt ikke noe jeg vil assosiere med barna mine.

    20. Å kysse barnet sitt på kinnet, hodet, pannen o.l er koselig, men etter min mening så synes jeg at kyss på munnen er litt mye. Seksuelt er det vel ikke, men kanskje ikke helt passende heller.

    21. Alle har sine meninger og det forstår jeg, men å si at det å kysse sitt eget baby på munnen er unormalt, uakseptabelt ekkelt, kan jeg ikke forstå. Jeg har selv en sønn som får kyss av meg og pappaen sin på munnen hver dag før han legger seg. Jeg har også fått kyss av mamma og pappa på munnen alltid for leggingen og gjett dere hva? jeg fikk ikke noe skade av det! kan fremdeles se forskjell på et kyss på munnen av foreldrene mine og et kyss på munnen av mannen min. I andre land er det helt vanlig å kysse barna sine på munnen og de fikk ikke noe skade av det heller! Så det er ikke bare Jessica som synes at det er helt vanlig og uskadelig å kysse barna sine på munnen. Psykologene har funnet det ut? Gratulere! de er så smart! Men tror du at alle som er psykologer der ute i verden synes det samme? tvert i mot! Kyss kan ikke sammenlignes med sex! det er tegn på kjærligheten! Om det er kyss på pannen, kinnet eller munn, er det bare tegn på kjærlighet. Og så langt jeg vet så dreier kjærlighet seg ikke om sex. Sex er bare enda en tegn på kjærlighet mellom to forskjellige mennesker. Og alle her kan bli vel enig med meg at kjærlighet til sitt eget barn og kjærlighet til kjæresten sin er overhodet ikke det samme!
      Hva annet de kommer på snart? at det blir uvanlig at mammaen skifter bleie og vasker sønnen sin nedentil? Man må jo trekke forhuden for å vaske det skikkelig! Eller ammingen? Det finnes jo mange kvinner som elsker å bli kost med puppene sine av den de er sammen med. Gutter blir kåt av å se på pupper av å ta på pupper, noen til og med elsker å suge på de under samleie, så kanskje vi burde slutte å amme pga. det også kan fort sammenlignes med sex? Unnskyld for en slik sammenligning, men slik er det! Man lærer barna sine å se forskjell på ting! Min tante selv er psykolog og hun aldri har hørt om barn som fikk skadet av en liten kyss på munnen fra foreldrene sine og hun selv gir kyss på munnen til datteren sin! Så om du velger å kysse sitt eget barn på munnen eller ei så er det opp til deg! Men ikke si at det er uvanlig, unormalt eller uakseptabelt! For slik er det altså ikke!

    22. Det er kanskje uvanlig og uakspetabelt for noen
      Fordi at de Er kanskje ikke vant til det, de Er jo så forskjellige meninger om det
      Man Skal gjøre det man synes Er greit for sitt eget barn også skal man ikke minst repektere at noen synes at det Er rett og slett ikke okay
      Skadelig for barnet det har ingen snakket om
      Men at barnet kanskje ikke líker det det Er viktig ting å tenke på og

    23. Men å bli sint for at mediene skriver om ting som det her Med kyssing på munnen på barnet sitt
      Det Er det ikke virkelig ikke vits i å bli forbannet, det går jo bare utover deg selv
      Alle har sine meninger vettdu og så lenge vi bruker fornuft og ikke mobber noen/ slenger ut sjellsord osv så må man jo få lov til det
      Det var kanskje litt vel mye å si at det Er uakspetabelt og unormalt
      Men heldigvis så Er vi jo alle forskjellige

    24. Signerer Ida 22:34! Har ikke barn ennå selv, men synes det på mange måter er kleint når jeg hører voksne si “elsker deg” til barna sine! Haha godt det ikke bare er jeg som tenker at det sterke ordet kun er forbeholdt min utkårede. Kunne aldri falt meg inn å si til mine foreldre at jeg elsker dem, uansett hvor uendelig glad jeg er i dem <3 Så tenker det nok blir sånn når jeg en dag får barn. Finnes andre måter å vise hvor glad man er i dem uten å kysse på leppene og flere ganger daglig si "jeg elsker deg vennen".

    25. Heilt einig! Er heilt normalt å kysse ungane dine!
      Veit iikje om du les bloggen til speiltvillingene? Men vist ik vil eg anbefale deg å lese innelget ho slreiv i forhold te detta temaet, for ho skreiv det ganske bra synst eg 🙂

    26. Er helt uenig med forskerne og undersøkelsene. Er selv 18 nå, husker selv jeg var ei lita jente som løp bort til stefaren min og mamma og musset dem begge på munnen. Vil da aldri si at jeg noen gang ble “forstyrra” hahah! Var helt naturlig for oss, jeg og lillebroren min hadde ofte konkurranser om hvem som musset mamma eller pappa flest ganger…
      Nå som både jeg og broren min er blitt mye eldre, så har vi rett og slett vokst det av oss om man kan si det sånn. Nå holder det med en muss på kinnet eller i panna..
      Denne mussingen med et yngre barn vil jeg selv si er normalt for både gøy og for å vise sin kjærlighet for hverandre.
      Kyss barna dine så mye du vil! Vil tro de blir mer forstyrra om de aldri får sjansen til å uttrykke kjærlighet for både foreldrene og kanskje senere den fremtidige kjæresten..

    27. Har kysset alle barna mine på munnen. De vokser opp og gir klar beskjed når de synes dette er flaut da er det på tide å slutte. Men når de drar dette frem så må jeg hvertfall si at det er perverst å amme barna til de går på skolen. For min del så holder det max til de nærmer seg 2 år hvis de abbselutt skal ha melk.Alle mine har sunn fornuft og ikke tatt noe skade av kyssa 💋

    28. Helt ening! La barn være barn mens de er barn, ingeb beymringer😀
      Ps: jeg ser at de som ligger helt øvesrt i norge med blogg😀 legger ut bilde på instagram -nytt blogginnlegg, link in bio. Dettr gjøt at jeg alltid trykker inn å leser, tips tips😘 liker bloggen din veldig godt

    29. å kysse sitt lille barn er en ting, og når barna blir store nok til å si ifra, ja da er det på tide å slutte. Tør ikke barna å si ifra, nei da er det vår oppgave å se barna våre tydelig. 🙂

    30. Kan jeg bare få si etter å ha lest så utrolig mange kommentarer, både her og andre steder om dette temaet.
      “Snart” (les: noen tiår) blir det sikkert en sak/kamp om at det å føde naturlig vaginalt også blir for mye og for seksuelt. Spesielt nå som vi har så gode kirurger og leger allerede som kan utføre keisersnitt smertefritt, trygt og ikke minst gi et pent resultat etterpå. Vent og se 😉
      Vår verden blir mer og mer “gjør slik, ikke sånn fordi…. forsket på… studert… psykologer mener… ”
      Vi må ikke være så redde for alt mulig. Voksne tolker, dømmer og gjør seg opp meninger. ALLE har rett til sine meninger, men INGEN har rettighetene til å trykke andre ned ved å se ned på de som velger å vise sitt barn at de er ELSKET høyere enn noe annet og også viset dette ved å kysse h*n på munnen. Det blir ikke gjort noe overgrep ved en slik handling.
      Klart man føler seg elsket selv om man aldri har blitt kysset av sin mor eller far på munnen, men bare på kinnet osv.
      Føler du deg ukomfortabel ved å gjøre slikt, OK, helt greit! Barnet ditt lider ikke av dette.
      Føler du det er helt naturlig måte å vise fysisk at du elsker barnet ditt, kyss h*n på munnen, OK, helt greit! Barnet ditt lider ikke av dette.
      Det er forskjell på å tvinge et barn til å gjøre ditt eller si datt, og det at barnet føler seg bra og føler at de er trygg og elsket ved at dere viser følelser på den ene eller andre måten. Kyss på kinnet / kyss på munnen. Si Jeg elsker deg lille venn / si Jeg er veldig glad i deg lille venn.
      Jeg har skrevet mye ordet elske, rett og slett fordi jeg mener dette er en sterk følelse som beskriver hva man føler som man handler på, på forskjellige måter ut i fra hvem du er med og hvem du sier det til.
      =)

    31. Hvis det å kysse barnet på munnen er for seksuell oppførsel, hva er da å vise slike scener på tv? Og hvis vi ikke lærer barna våre slike tradisjoner og at det er en måte å vise kjærlighet på, hvor skal de da lære det? Barn merker ikke forskjell verken til eller fra, så dette synes jeg blir for dumt! Ekspertene og de utlærte har ikke alltid rett, det har vi erfart før.

    32. Ser ikke problem med det i det hele tatt jeg! 🙂 Noen er så hårsår og tåler virkelig ingenting, og bare ett lite kyss kan bety all helgens for slike folk. Jeg går enda å nusser på mine tantebarn som er alt ifra 3 måneder til 4 år, og de eldste skjønner da at jeg gjør det fordi jeg er glad i dem. Noen ganger gir de oss voksne nuss også.
      For dem er det ett tegn på kjærlighet, ikke noe seksualisert og voksent!

    33. Dagens mødre reagerer på ALLLLTT som står i media. Hva med å drite i hva bedrevitere skriver, og bare fortsette å gjøre som dere pleier? Hver den mamman DU ønsker å være, skrew alt annet. Jeg skjønner ikke at mødre gidder å offre en tanke på å bli sur for noe som psykologer og randome folk skriver på nett, typ: Mammakropper, underliv etter fødsel, amming, keisersnitt, blah blah blah. ALT er naturlig. Vi “ikke-mødre” har skjønt dette for lengst, for å si det sånn. Vi får jo bilder av fødsler og mødres underliv trøgt opp i trynet daglig fordi det er så naturlig. GJETT hva, SEX er også natrulig, men det er ikke noen som ønkser å få det biledlig daglig på blogg.no. Mødre må roe ned 10 hakk. Enten er det skryting av hvor fantastisk hardt det er å være mor, og at INGEN skjønner hva sliten betyr før de er blitt mamma, ellers så er det og unskylde seg selv med hvor naturlig alt er for å beskytte seg selv mot media.
      Hveeer dag er det en eller annet reaksjon fra dere mødre.. unskyld meg, men altså hele verden handler ikke om dere og ungene deres. No hate. Men drit i media og gjør som dere ønsker selv for deres barn. End of story.
      Nei amming er ikke seksuelt, nei kyssing på truten er ikke seksuelt. Underlivet deres etter fødsel er ikke seksuelt, unger som ligger på underlivet under et keisersnitt på et bilde er ikke seksuelt. Vi har skjønt det. Det er bare uinteressant for alle andre å se på.
      Hvis dere ikke tåler å lese ting fra vg eller bedreviteres mening; så anbefaler jeg å logge av internett for godt.

    34. Helt enig.. For å si det sånn, jeg har ikke blitt forvirra av at jeg fikk nattakyss av mamma eller pappa. Jeg har heller aldri opplevd det som seksuelt, såå det er bare så dumt og de trenger nye ting å komme med. Jeg hadde skjønt om de baserte statistikkene ut fra barn som har blitt seksuelt missbrukt i hjemmet, men jeg tror ingen barn med vanlig og trygg oppvekst slik som Leo vil ta det seksuelt

    35. Du er selvsagt fast inventar i den daglige blogg-runden jeg går igjennom, og normalt er jeg veldig enig med deg og dine synspunkter. Personlig synes jeg det er veldig rart å nusse barn på munnen, men jeg mener også at det er 100 ganger mer merkelig å seksualisere et kjærlig nuss til barnet sitt enn noe annet…
      Jeg synes du skal fortsette med oppdragelsen som du gjør, jeg tror ikke såkalte “eksperter” vet et dugg om hva som er best for ALLE barn. Det er flere kulturer hvor dette er helt vanlig, uten at barna vokser opp med store traumer av den grunn! 😉

    36. Det må da være opp til vær enkelt forelder og barn, jeg fikk alltid og ga alltid kyss til mamma og pappa da jeg var yngre, jeg har aldri tatt noe skadet eller tenkte aldri over at det var noe forvirrende. Det avtok naturlig når jeg ble eldre, men når jeg var yngre synes jeg det var koselig:) jeg elsker sønnen min over alt og faller seg derfor naturlig inn att han får ett kyss på sin lille munn, eller kinnet, panna. Han er kun 3 mnd nå, men vil fortsette med det så lenge han ønsker det, uten at det betyr noe seksuelt :)) Folk får vise kjærlighet på sin måte, så gjør jeg det på min:))

    37. Personlig ser jeg ikke hensikten med å kysse barna på munn. Mener selv at det er noe foreldrene gjør seg imellom. At det forbindes med noe seksuelt syntes jeg er å ta i, men det er da mange andre måter å vise sin kjærlighet til sitt barn på 🙂

    38. Syns ikke du gjør anna enn å bæse på den bloggen din. Du e jo aldri fornøyd, med nokka som helst. Og om æ ikke tar feil, så lager du vel et klageinnlegg over den her kommentaren også :p

    39. Er det noe som ikke irriterer deg? Alt, fra navn, amming, røyking, unge/eldre mødre til å kysse barnet sitt på munnen… Hvorfor? Er du bare en sånn generell orakeltenåring som bare vet og kan alt, så mye bedre enn alle andre? Ja, kanskje svært mye bedre enn alle andre, for du er jo mamma og. Det gir deg retten til å være riksrefser, eller bare kjeder du deg? Misunner (og det er det ingenting galt i, du er ung og “bundet” til baby og hjem, og for all del, ikke noe galt i det heller, bare en konstatere g)du dine jevnaldrende som går på skole, som har et litt mer variert innhold i dagen sin?
      Da skal du i såfall vite at det blir bedre. Gutten blir større, du kommer i gang med studier, og vips, så er variasjonen på plass igjen.
      I mellomtiden, prøv å se det positive eller morsomme i det meste, opp med hodet, smil, prøv å unngå ordene nei og ikke noen timer hver dag (vanskelig, svært svært vrient), tenk på alt det du er flink til og har fått til, feks bloggen din. Du er flink å skrive, hvorfor ikke lage innleggene med humor og snert, i stedet for kollektiv riksrefsing?
      Det er ikke smart å kysse babyen på munnen. De fleste av oss har herpes(munnsår)bakterien i oss, vil du overløre den til babyen din? Munnen er “privat”, la babyen, når han blir større, selv bestemme hvem han vil dele den med, kanskje der blir deg? Gode, søkkvåte smasker, finnes det bedre? Ja, når man får dem, ikke tar dem. Og du kan påføre han influensa, forkjølelse….
      Jeg har aldri susset mine barn, eller barnebarn, på munnen. Fikk likevel mine smask hos barna mine når de ble større, barnebarna kommer jeg aldri til å susse på munnen, kinn, panne, hake, holder i massevis for meg, jeg elsker dem for høyt til å ville påføre dem noe som helst.

    40. denne (babyen) din, kan bli alvorlig skadet rundt munnen av ditt kyss, etter vært som barnet ditt vokser opp, vill det nok mest sannsynelig gå helt fint. Men, jeg ambefaler deg å spørre hva babyen din, foretrekker at du gjør. For eksempel vis du kysser alle i din slekt, så blir det nok litt for seksuelt, (mener jeg).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg