LATE GRAVIDE KVINNER!

Jeg trente ikke gjennom en eneste gang gjennom graviditeten. Ikke litt en gang. Tanken på å løpe intervaller slo meg aldri når jeg satt over doskåla 50% av svangerskapet. Og det har jeg jammen meg hatt mye dårlig samvittighet for.

Jeg husker jeg en av få dager var på vei til skolen. Ingen kvalme skulle stoppe meg. Dessuten klarer man jo å gå på skolen selv om man er gravid! Svangerskap er ingen sykdom, og enda mindre dn grunn til å droppe å gå på skolen.
For å si det sånn, etter at jeg hadde spydd to ganger og kun kommet meg 50 meter av gårde på veien, så snudde jeg relativt raskt igjen. Det var den stoltheten, liksom.

Det er så mye press på trening i svangerskapet. #fitmom og #altmuligrart. Jeg følte det i hvert fall sånn. Det er aldri gøy å ikke innfri til forventningene som er satt til deg. Enda vanskeligere er det tydeligvis å fatte og forstå at det finnes gravide som ikke kan trene fordi de er så dårlige.

Jeg husker jeg snakket med noen som sa at jeg måtte da komme meg på skolen. “Svangerskap er ingen sykdom” så derfor ga jeg ikke opp. Jeg dro på skolen, jeg møtte opp. Og etter å ha spydd på toalettet etter 5 minutter i klasserommet smågråt jeg til læreren min og ba på mine knær om at hun kunne forstå at jeg måtte hjem.

Nei, det ble ikke det spor bedre av å gå hjemme. Åpenbart ikke. Plagene var de samme. Men da slapp jeg i det minste publikum.

Jeg unngikk fotballfrue og de bittesmå porsjonene av et eller annet grønt med valnøtter på tallerken som hun postet på bloggen sin som frokost. Jeg unngikk å se treningsblader i butikken med gravide som smilte ned på magen og joggeskoene sine. Jeg orket det ikke.

Spesielt ikke når jeg til tider kun fikk i meg pringles og love hearts herfra og til et visst sted.

Den dagen jeg blir hyllet for å ha overlevd en dag med spy, svette og tårer, på samme måte som en gravid amerikaner får anerkjennelse for å ha løpt maraton i New York, da har vi jammen meg kommet langt!

For jeg bevegde meg jeg, altså. Jeg gikk turer. Fra butikken, og hjem igjen. Fra kjøleskapet, og tilbake i sofaen igjen. Og i dag har jeg ikke dårlig samvittighet lenger.

For svangerskap er ingen sykdom. Nei, svangerskap kan for noen være noe langt verre.

Med vennlig hilsen

Jeg som lar meg provosere av utsagn som “Svangerskap er da ingen sykdom!”

18 kommentarer
    1. Helt enig! De som ikke har opplevd å hatt en tung graviditet burde ikke komme med slike kommentarer. Fordi for enkelte er graviditeten verre enn for andre.
      Alle skulle jo ønske de hadde “den perfekte graviditeten”, som det blir snakket om.

    2. Jeg har ingen barn og vet ikke hvordan et svangerskap er, og skal heller ikke uttale meg så mye om det. Men slik jeg ser det, er det noen som er fryktelig dårlig gjennom hele svangerskapet mens andre klarer seg fint. Tror det varierer fra kopp til kropp hva den enkelte tåler eller ikke tåler.

    3. Jeg er gravid med nr 2 nå, og er veldig heldig med svangerskapet mitt. Var kvalm de første 3 mnd, men å ggå turer og være i bevegelse hjalp på kvalmen min. Nå er jeg i uke 37 og trener styrke “så mye jeg vil”. Men jeg vet at jeg er kun veldig heldig, som har en så lett graviditet, og er sjukt takknemlig for det! Syns utrolig synd på de som sliter med kvalme, bekkenløsning, ryggplager osv, må være veldig slitsomt å være lenka te sofaen….

    4. Hege: Hei 🙂 Leser ikke forum om meg selv, orker ikke voksne damer som skal fortelle meg hvor umoden jeg er og deretter sette seg ned å mobbe meg. Det blir liksom litt dumt.

      Håper du har en fin kveld, Hege 🙂

    5. Nei, ikke noe å bry seg om… Ville uansett si ifra! Definisjonen på å være en kjent blogger er å ha sin egen tråd på KG, 10hi 🙂 Tror dessv alle bloggerne har fått gjennomgå!
      Takk, i lige måde 🙂

    6. Bra skrevet! Jeg slet også veldig med mye kvalme og oppkast de fire første månedene og etterhvert fikk jeg også store blødninger og lå mye på sykehus. Det var en forferdelig tid, og jeg var så bekymret for barnet i magen. Husker jeg selv ble litt provosert av utsagnet “graviditet er ingen sykdom”. Nei, det er ingen sykdom, men å ikke være i form når man er gravid var verre enn å være syk for å si det pent. ; ) Man har ikke bare seg selv å tenke på, men også et annet menneske.
      Hilsen Viktoria

    7. Blir også provosert av folk som sier svangerskap ikke er en sykdom. Er 18 år nå i slutten av uka og fikk en jente i slutten av juni, jeg var veldig dårlig gjennom hele svangerskapet, hang over doskåla meste parten av tiden og slet veldig med bekkenløsning mot slutten. Jeg fikk da høre det fra min gym lærer at det var jo slettes ikke en sykdom å gå gravid. Etterhvert innså læreren hvor dårlig jeg var, men da var det virkelig på tide at læreren så det, da det var mest på slutten av svangerskapet. Jeg klarte heldivis å fullføre skolen, selv om jeg ikke var der i slutten pga at jeg var så dårlig og slet veldig med falske rier. Men jeg fikk da vertfall tatt eksamen og gikk ut med 13 dager fravær. så nå tar jeg meg et års permisjon før jeg begynner som lærling til neste år:-)

    8. Jeg hadde ikke det perfekte svangerskapet heller. Var mye kvalm og syk i starten, og mot slutten klarte jeg nesten ikke gå. Likevel Prøvde jeg ofte å gå turer og jeg skrev bachelor oppgave som høygravid, STOLT!

    9. Kjenner meg igjen her. Fikk førstemann da jeg var 21, hadde et superlett svangerskap. 2 mann kom da jeg var 30. Det var svangerskapet fra helvete. Spydde hver dag i 9 mnd. Grusomt var det. Jeg la ikke på meg idet hele tatt. Hadde litt å ta av heldigvis. La på meg 25kg med førstemann.
      Så alle svangerskap er forskjellige.
      Forresten så syns jeg du har en fin blogg med mange forskjellige tema. Titter innom hver dag. Ha en fin regnfull kveld.

    10. Men svangerskap er ikke noe sykdom, folk kan ha plager som kommer i tillegg ja, men det er ikke det samme som at folk kan legge inn årene og bare gå heim hver gang de er syke under graviditeten.

    11. ganske enig :p ! Ikke lenge til termin her, og rompa mi har så og si bodd på sofaen siden jeg ble gravid. Trente mye før, men nå er det et ork å bare gå rundt i huset.

    12. Til anonym som skrev kl. 19:19
      Du har helt rett i at svangerskap ikke er noen sykdom i seg selv. Og flott er det.
      Å bære frem et barn er naturlig og friskt! Det vet leger og jordmødre i dag. Men du har kanskje ikke forstått hva det kan innebære å være gravid likevel? Å være gravid er en tilstand hvor man bærer på et annet barn. Det er ikke sykdomhetstegn i seg selv. Det som kan skje er at som gravid kan man oppleve plager som kan være verre enn “vanlig” sykdom, eller like ille. Og som fører til at man trenger f.eks en sykemelding eller tilrettelegging. Å få forståelse for at en graviditet kan by på større plager enn vanlig sykdom er nok veldig klokt for mange.
      Hilsen Viktoria

    13. takk for et så bra skrevet innlegg! Kunne ikke sagt det bedre selv, er snart i uke 30 og har ikke trent en eneste dag på disse 7, nesten 8 månedene. Alle svangerskap er forskjellige og blir for dumt å si at “ta deg sammen, graviditeten din er ingen sykdom”, for nei det har du helt rett i, men som du sier; det kan være så mye verre til tider, og vare så mye lenger.
      Stå på videre 🙂

    14. takk og lov for deg. Her satt jeg for 5 minutter siden med magen min, en hersens dag over termin og 10kg tyngre enn for 9 måneder siden. 20 uker spydde jeg som en gal, frisk i 2 herlige uker før nyrebekkenbetennelse gjorde meg syk i 2 ytterligere uker. Å samme som deg har jeg hørt setningen “svangerskapet er ingen sykdom”. Trent har jeg ikke gjort, spist sunt har jeg følt presset på, men ikke tenkt tanken på, jeg har spist det jeg har hatt lyst til, å fysisk aktivitet? vel, jeg jobbet i 3 uker før jeg fikk bekkenløsning. Svangerskap er en tilstand, kan være en helt forferdelig en også. Ja, det er koslig å være gravid når man ser bort i fra alle plagene. Men å presse gravide til å trene og spise sunt, vel til å se eksakt ut som man gjorde før man ble gravid er bare dumt! hurra for deg, å hei! du så flott ut før du ble gravid, flott ut når du var det, å flott ut nå!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg