HAN FORTJENER DET

Jeg får stadig spørsmål om dette med barnehage og Leo. “Hvorfor i alle dager er ikke Leo i barnehagen?” Og “Hvorfor sender du han ikke bare i barnehagen slik at du kan starte på utdanningen din?”

Utdanningen min går da ingen steder. Videregående og universitet går ingen steder. Men Leo? Han vokser for hver dag.

Skulle jeg vokst opp og brukt det første leveåret til Leo på å gjøre noe jeg strengt tatt ikke hadde trengt å gjøre akkurat da, så tror jeg at jeg hadde angret resten av livet. For jeg måtte ikke sende Leo i barnehagen. Jeg kunne velge å ha han hjemme, det var en mulighet for oss. Og når man ikke må, så kan man velge – og da valgte jeg å tilbringe tid med Leo når han enda er så liten. Det hadde ikke vært naturlig for meg å sende ham i barnehagen så tidlig, uavhengig av hvor gammel jeg hadde vært eller hvilken utdannelse jeg hadde hatt (eller som i dette tilfellet: Ikke hadde hatt)

Dessuten, angrer man ofte på å ha prioritert barna sine? Jeg tror ikke det.

Jeg synes presset på utdanning er større enn kroppspresset. Er det noen som føler meg? Eller er det kanskje bare sånn jeg føler det fordi jeg er i gruppen med mennesker som ofte ikke skaffer seg det, og da det blir et større press for meg på å få det?

Nei, jeg kommer ikke langt uten utdanning. Det har mange av dere helt rett i. Men jeg ikke kommer ikke lengre ved å ikke prioritere barnet jeg har satt til verden.

God fredag til dere, kjære lesere!

11 kommentarer
    1. Hvem sender uansett en seks måneder gammel baby i barnehage? Her skal hun ved fylte ett, men fordi da slutter permisjonen min fra skolen. Ser ikke noe problemer med det, da jeg vet hun er i trygge hender (kjenner alle og mamma jobber der). 🙂

    2. Nå husker ikke jeg helt hvor mange mnd Leo er, men han er jo ikke store karen. Valget ditt har jeg null problem med å forstå. Selv begynte barnet vårt i bhg da han var ett år, på dagen nesten. Vet du hva? Han var for liten. Hadde jeg kunne valgt om igjen, hadde han ikke begynt før han var halvannet, muligens senere. Sånne valg må man kjenne på selv tror jeg. Så får folk si og tenke hva de vil. Jeg tror du hadde angret om du sendte han i bhg så liten. Og jeg tror du kommer til å klare utdanning selv om du ventet litt lenger enn du kanskje hadde tenkt 🙂 Du virker som en reflektert og flott mamma for gutten din! Hilsen 34 åring med en treåring.
      ( Forholdsvis gammal mamma i forhold til deg;) )

    3. Jeg liker generelt ikke at barn er i barnehage osv allerede fra ett år! Det er helt sykt at foreldre setter dem i barnehage allerede da synes jeg. Selv fikk jeg være hjemme med mamma og pappa frem til treårs alder, og hadde ikke mange timene i barnehage heldigvis, for å være med foreldrene mine var det beste, det husker jeg spesielt godt at jeg elsket å dra hjem! Men er jo forståelig når folk må jobbe og slikt da..

    4. Anonym: Tusen takk for fine ord! 🙂

      Han nærmer seg 6 måneder, så han er ikke akkurat store karen nei! Helt enig med deg, det er noe man må kjenne på selv.

      Kjenner at jeg gleder meg til å komme i gang med utdanning, og er som deg veldig sikker på at det kommer til å gå helt fint 🙂

      God helg til deg! Takk for kommentar:-)

    5. Er anonym fra i stad her, glemte å skrive navn i stad;) Seks mnd er ikke så mye nei. Så skjønner deg som sagt godt:) Så godt du er fornøyd med valget ditt:) God helg!

    6. Helt sant, du kommer ikke langt uten utdanning, men det er aldri for sent å få seg en utdannelse. Det første leve året til Leo får du aldri tilbake. Det er så utrolig viktig å prioritere barna og som du sier når du har mulighet til å velge – hvorfor ikke gjøre det du mener er best for dere? Thumb up for deg!

    7. Uten tvil det beste valget du kunne gjort for sønnen din! Han har det nok tusen ganger bedre hjemme med deg enn i barnehage med en skokk av andre unger og barnehageansatte. Nyt det 🙂
      Ida – pedagogisk leder i barnehage

    8. Beste valget! Jeg ble gravid som 16 åring. Datteren min begynte i barnehage når hun var 1,5 år. Men hun ble levert alltid kl. 10.00 og ble hentet igjen 14.00, i 2 år… Nå som hun er 5 år, er hun der fra 09.30 til 15.30 ca. Jeg mener ungene har det best hos foreldrene når de er små… Har nå en sønn på 2,5 mnd. Han skal jeg gå hjemme med til han er 2 år. Jeg er ikke ferdig med skole. Men barna og mannen min er viktige NÅ! Er 22 år, så har fortsatt god tid! Du og kjæresten din, er de som vet hva som er riktig for dere 3. 🙂

    9. Det er et så stort press fra alle kanter nå idag, at det kan knekke selv den sterkeste! Skal ha best mulig utdanning, mye penger, fin kropp, fint hus og perfekt interiør, perfekt familieliv, tid til seg selv, tid til venner. Vanskelig å strekke til overalt altså 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg