«Det er sånne som stjeler skattepengene våre»

Damen pekte tydelig bort på meg. Datteren hennes på min alder var ikke treg med å snu seg etter meg. Tror de virkelig ikke at jeg hører? Tenker de at jeg er blind?

«Unnskyld meg?» Jeg ser spørrende bort på damen. Hun var av den eldre garde. Hun så rimelig sjokkert ut der hun sto, akkurat som at hun ikke trodde jeg ville reagere ? akkurat som at hun forventet at jeg ikke skulle svare. Kanskje pleier hun å gjøre ting som dette? Jeg vurderte om jeg bare skulle heve meg over det, men da ville kanskje datteren hennes trodd at den type oppførsel er OK. Noe den, til informasjon, absolutt ikke er.

Men ingen reagerte. Kun jeg. Enda butikken var stappfull. Jeg vet nøyaktig hva jeg ville gjort i denne type situasjon om det var noen andre dette hendte med, for jeg liker ikke å se på at andre blir tråkket på, men der og da hadde tydeligvis resten av gjengen nok med seg selv. Og det er selvfølgelig helt greit.

«Jeg trenger vel ikke dine skattepenger, jeg tjener mine egne penger» Fortsetter jeg.

Det blir tyst. Skikkelig stille. Sånn type stille når du sitter på kino ? stille. Jeg hører hvisking mellom damen og datteren. Bare noen få ord, men det er likevel liten tvil om at det var meg de snakket om. Selv om de snakket lavt, gjorde de ikke akkurat veldig mye for at ingen skulle høre noe i det hele tatt.

Unge mødre, bla bla bla, ufyselig, bla bla bla, en byrde for samfunnet, bla bla bla

Jeg kommer bort til kassen, får betalt, og skal pakke ned varene. Jeg går forbi damen og datteren på vei ut døren, og stopper et lite sekund.

«Jeg vil bare si at dere var så fine i dag!» Smiler jeg.

Ansiktsuttrykkene deres kommer jeg aldri til å glemme.

23 kommentarer
    1. Bra at du reagerte, og ikke lot hu prate sånn til deg! Så sinnsykt bra det du sa til hu, haha! Stå på! 😀

    2. Det var en helt sykt bra respons. Du hever deg virkelig over det, det skal du ha. Ser veldig opp til deg 🙂 stor klem

    3. Helt rett! Bare la de få vite at du hørte.. og om det skjer igjen på en eller annen måte. Passet steikande godt at du fikk sagt at de så fine ut 😀 Den satt!
      Klem fra gamlemor, som følger dere flotte mennesker <3

    4. Så bra du sa i fra! Du fortjener virkelig ikke å bli behandlet på den måten. Du er så flink og sterk Jessica. Stå på!

    5. Så flott gjort av deg! 🙂 Viktig å si ifra! Og måter du gjorde det på var utrolig bra. Super du!
      – Viktoria

    6. Enkelte eier bare ikke folkeskikk. Jeg har opplevd noe i samme gata forleden dag selv, faktisk. Sto i køen på butikken. En person jeg kjenner sto i kassa for å betale. Han er født og oppvokst i Norge, har en mor som er fra ett eller annet land i Afrika og faren er fra Trondheim. Hvilket betyr i praksis: han er mørkhudet, men snakker trøndersk, lever som en hvilken som helst annen norsk familie og kjenner ikke til noe annet. Det sto to eldre damer som sikkert var venninner bak han i køen, og deretter sto jeg med mitt barn. Plutselig begynte de to damene å snakke sammen om at “han foran her er prakteksempelet på hva skattepengene våre går til, er du ikke enig?. De kommer hit og lever som konger, har ikke en anelse om hva det vil si å arbeide for pengene sine og har null interesse for å lære seg norsk. Skulle gledelig ha kjøpt han en enveisbillett tilbake til landet han kommer fra, så vi kan gå trygge i gatene igjen”. Først ble jeg helt lamslått av hva enkelte kan få liret ut av seg. Jeg fikk imidlertid raskt dyttet underkjeven opp fra brystet, prikket dem begge på ryggen og sa: “Vet dere hva? Dette er Jonas (peker på min sønn). Han er 1 1/2 år. Han elsker å leke med ball, stortrives i barnehagen og hans primærkontakt der heter for Mira. Hun er fra Eritrea. Jonas elsker sin primærkontakt. Hun er snill, varm, omtenksom og finner alltid på morsomme ting. Barn dømmer ikke mennesker etter hvordan de ser ut. De dømmer mennesker etter hvordan de selv får erfare at de oppfører seg. Men det er helt til de blir litt større og damer som dere serverer dem oppgulp som det dere snakker om nå. Og dette (peker på han jeg kjenner som sto i kassa), det er Markus. Han har jeg gått på barne- og ungdomsskolen sammen med. Kanskje du vil si hva du jobber med, Markus? “. Litt beskjedent forteller han: “ehm, æ jobbe i ambulansen her i Trondheim og har gort det siden vi gikk ut av videregående”. De to damene så på hverandre og begynte å legge på varene sine. Tror de ble litt pinlig berørt siden jeg snakket litt høyt (bevisst høyere enn jeg normalt sett ville gjort). Til slutt sa jeg: “det betyr vel egentlig at det godt kan være Markus her som henter dere hvis dere skader dere eller blir syke en dag. Da er det også hans skattepenger som kommer DERE til gode”. Kjente at det kokte over inni meg. Markus gikk før jeg var ferdig med mine varer, men vi lo og skravlet på messenger senere på kvelden… Selvfølgelig helt lamslått av hva vi egentlig var vitne til. Ble veldig langt dette, men det jeg egentlig vil frem til er at det er SÅ viktig at man tar til motmæle mot folk som ikke eier folkeskikk. Ingen har rett til å trakassere andre.

    7. Herregud så bra gjort av deg!! Hadde det skjedd med meg hadde jeg nok bare kikket ned i bakken og gått fort ut, hjem og sitti der å grini. Haha!

    8. Anonym: tusen takk! Vet du, akkurat det har jeg også gjort alt for mange ganger – bare ignorert og dratt hjem, tenkt på alt jeg kunne sagt og spurt meg selv hvorfor jeg ikke gjorde det. Så denne gangen måtte jeg bare, ingen skal måtte finne seg i å bli rakket ned på i all offentlighet (eller i det hele tatt!)

      Klem fra meg 🙂

    9. Innmari god respons, blir så glad av å lese dette! Det er viktig å vise at det å snakke nedlatende om og til andre er absolutt ikke OK!

    10. Folk altså, er sånne folk som er en skam for samfunnet, ikke unge mødre. I’m just saying.
      Digger deg Jessica!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg