HELT ÆRLIG

Hei dere, og håper dere har en bra kveld! Jeg får tilsendt mye spørsmål for tiden som omhandler barseltiden/keisersnittet, derfor skal jeg svare på de spørsmålene som går igjen, samt vise dere bilder som jeg aldri har vist tidligere!

Hadde du barseltårer?

– Tre dager etter Leo kom til verden hadde jeg det, ja! Skikkelig også. Fredrik måtte dra tilbake på skolen (Han fikk nemlig ikke fri av skolen når sønnen hans var 3 dager gammel og jeg hadde så vondt i keisersnitt-såret enda at jeg måtte ta det veldig med ro. Takk Gud for flinke jordmødre på barselavdelingen!) og jeg hadde ikke annet valg enn å være alene med Leo. Dagen startet med at det kommer en dame inn som skulle ta en slags type “blødprøve” fra benet til Leo. De slet veldig med å få det til og Leo gråt og gråt, og etter hvert måtte jeg bare gi etter jeg og. Jeg var nedstemt fra før den dagen og følte meg veldig sårbar og lei! Jeg fikk god trøst fra en veldig koselig jordmor senere på dagen, og hun fortalte meg at det kom til å gå bra – det var nemlig det hun kalte “gråtedagen” og det var visst ikke akkurat sjelden kost, i følge henne selv. Jeg gråt av den minste ting den dagen, men det var litt bedre dagen etter.

Jeg ble veldig forvirret av det hele også. Hvorfor var jeg lei meg? Jeg hadde jo akkurat fått en nydelig, velskapt baby! Jeg hadde jo ingen grunn til å være nedstemt? Men slik var det altså, heldigvis hadde jeg lest meg litt opp på forhånd om at det var relativt vanlig, så derfor kom det ikke veldig brått på – og det varte bare disse to dagene.

Hvordan så du ut rett etter fødsel?

– Jeg så rett og slett veldig gravid ut! Jeg husker jeg tok dette bildet på badet og gikk ut til Fredrik på familierommet vårt og sa “Fredrik! Herregud, de må jo ha glemt en der inne?”

Men det var visst bare én liten perfekt gutt. Magen min var bare litt treg med å trekke seg sammen rett etter snittet 🙂 

– Og så kommer det jo stadig spørsmål om kroppen min nå. Det virker veldig som at mange er opptatt av kropp, og det er jo helt forståelig. Jeg har tidligere lagt ved link til instagrammen min hvor jeg poster bilder av kroppen min, fordi jeg har en veldig sunn kropp nå og trives med det – det gjenspeiler også livsstilen min og kostholdet mitt, og det motiverer meg til å leve en sunn livsstil – det å ha en sterk og sunn kropp.

Jeg fikk veldig mye pes for at jeg skrev her inne at det kommer kroppbilder på instagram, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg lar i hvert fall være å poste det her inne, og så gir jeg beskjed om at blir postet på instagrammen min slik at de som ønsker det kan klikke seg inn for å se – og så kan de som ikke synes om det bare la være å kikke på det. Tenkte at det var til det beste!

Hvordan så såret ut etter keisersnittet?

– Uff, det kan jeg ikke legge ut bilder av! Det så veldig groteskt ut. Jeg hadde et gigantisk blåmerke over hele såret i tillegg, men det grodde veldig raskt på meg. Jeg skvetter fortsatt litt hvis jeg kommer over noen av bildene av såret på mobilen min! 

Hvordan var barseltiden?

 Spennende, fantastisk og veldig skummel. Det var helt nytt, og naturligvis derfor også uvant. Det var slitsomt, men aller mest var det kjempefint og i grunn ganske ubeskrivelig. Man må oppleve det selv for å forstå!

Hvordan ser arret ut nå?

– Jeg synes det faktisk begynner å bli veldig bra! Mye penere enn jeg forventet, i hvert fall. Det er kun en tynn rosa-aktig strek, men den plager meg fortsatt en del når jeg strekker meg eller faller. Da gjør det vondt! Men alt er bra, bare så lenge jeg holder meg på beina og ikke strekker meg så langt etter mobilladeren 🙂

 

 – Følg meg på Instagram! @Mammasom16 

18 kommentarer
    1. Helt ærlig; hvorfor må du vise fram bilder av den gravide magen din ? I de fleste innlegg den siste tiden har det vært gravidmage.
      Hvorfor ikke legge ut bilder av den flotte, fine gutten din? Svangerskapet er over nå.

    2. E ikke så rart at ho legge ved bildet av magen rett etter fødsel og kordan magen e no, når folk faktisk spør etter det. Stå på Jessica. Du virka som ei veldig oppegående jente og du virka som ei god mor for Leo <3

    3. Og hvis du hadde våget å føde naturlig så hadde du antageligvis vært som før mye tidligere. 😉

    4. Arr kan gjøre vondt leenge, aner ikke hvorfor, det er bare sånn!! Jeg har selv operasjonsarr som har verket i flere år!! Har et bittelite på kragebeinet og et litt større litt lenger ned, i noenlunde rett linje, etter innleggelse av veneport i mai 2010. Det største arret ble så åpnet igjen i juni 2011 for å ta veneporten ut igjen. Begge disse verker fremdeles innimellom, men de er helt fine og det er ikke noe i veien med de!! 🙂 Vi har jo nerver i huden som skal finne tilbake til hverandre og fungere sammen igjen og sånt tar tid!! Så lenge alt er som det skal må man bare leve med det, men etter flere større operasjoner og x antall arr, jeg ser snart ut som et Norgeskart, forstår jeg godt smerten du enda kan føle!! Synes arret ditt ser fint ut jeg!! Og jo lenger tid som går jo bedre blir det!! Du er flink til å fokusere på det positive og det er veldig bra!!! <3 <3 <3 Føler du noen gang på at arret er stygt f.eks. eller at det verker unaturlig mye, bør du ta kontakt med sykehuset og høre om det kan fikses. Jeg gjorde det med et av de største arrene mine, og fikk det rettet opp gratis i lokalbedøvelse (selvom arret var etter en stor operasjon i narkose). Bare et tips om du noen gang skulle føle på det!!! 🙂 <3
      Stå på videre akkurat slik du gjør nå, du er en super mamma for Leo, de som sier noe annet har skylapper på og ser kun det de vil se!!!

    5. Anonym: Kroppen min er mye bedre enn før 🙂 Hadde null hofter eller noe tidligere, og det har jeg fått nå. Har også fått en skikkelig fin figur som jeg heller aldri hadde tidligere! Magen er flat som tidligere, og etterso. Jeg la på meg litt (før graviditeten var jeg undervektig) har jeg også endelig fått rumpe! Haha:-)

      Bare fordi de fleste ikke er like fornøyd med kroppen sin etter et svangerskap, betyr vel ikke det at jeg ikke kan være mer fornøyd enn hva jeg var tidligere?

      Uansett! Nå håper jeg du kan holde deg saklig i kommentarene dine i fremtiden, uten å måtte dra inn vold og trusler 🙂 Ønsker deg en god lørdag!

    6. Jeg synes du var kjempefin før og du er kjempefin i dag. Unner ellers alle å føle det bra med kroppen sin siden det har mye å si på hvordan vi møter vår omverden på.
      Vold og trusler??? Vel, det er ikke jeg som har kommet med det i hvertfall.

    7. Anonym: Det var hyggelig, tusen takk! Ja, og jeg føler meg mye mer komfortabel i kroppen min nå enn før, og det unner jeg virkelig alle å kunne føle.

      Du skrev vel for noen dager siden at du fikk lyst til å gi meg en fik, eller hva det var? Hyggelig var i det hvert fall ikke, og det var lik ip-adresse som du bruker nå. Håper det ikke var seriøst ment!

      Ha en god dag 🙂

    8. Jeg var nok bare litt irritert over noe du skrev. Jeg er totalt imot bruk av vold og beklager virkelig hvis du ble redd.

    9. Ville du anbefalt KS som fødselsmetode (genrelt og ved fødselsangst)? Tror du at du vil velge det neste gang? Har du angret på valget?
      Dette er ikke kritikk, så håper du tar deg tid til å svare 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg