DETTE VAR JEG IKKE FORBEREDT PÅ…

… Ved å bli mamma!

Dere husker kanskje “7 ting jeg ikke var forberedt på” som jeg postet når jeg enda var gravid? Nå kommer delen om ting jeg ikke var forberedt på ved å bli mor for første gang.

Den jævla ammingen.

Jeg tror ikke jeg får sagt dette med amming mange nok ganger. Det funker bare rett og slett ikke for alle. Det skulle være så koselig, men så endte det med at det ble alt annet enn det.  For det eneste jeg fikk høre var «Det kommer nok heelt garantert til å ordne seg med ammingen» Vel. Det gjorde det ikke! Jeg skulle ønske noen fortalte meg at amming kunne gjøre så vondt at du nesten gråt bare ved tanken på det..

Og når vi først er inne på amming..

Ammeinnlegg, amme bher, og morsmelk over alt. Og da snakker vi virkelig over alt. Under hodeputa, på kjøkkenbenken, og i sofasprekkene. Nei, jeg tuller ikke.

Etterier

Hva er det for noe? Neida, jeg skal ikke nekte for at jeg hadde hørt ordet før. Jeg leste utallige babymagasiner i løpet av svangerskapet, men jeg tror ikke allverdens kunnskap og vitenhet kunne få meg til å bli forberedt på noe så inni helsikes VONDT!

Morsfølelsen

Det er vanlig at morsfølelsen ikke kommer med en eneste gang, selv om vi ikke hører så mye om det. Mange opplever denne stormende «forelskelsen» for den lille med en gang, for noen tar det litt mer tid ? og begge deler er like vanlige. For meg kom den relativt raskt, men jeg skulle gjerne visst at det var like vanlig at den lot vente på seg litt. I starten hadde jeg nemlig store vansker med å fatte at jeg faktisk hadde blitt mamma, så jeg gråt bare i ett sett.

Jeg må innrømme at jeg ikke var særlig forberedt på mange av følelsene som kom rett etter Leo var født. Inkludert når jeg måtte si til meg selv sikkert tusen ganger at “Nei, babyen er ikke til låns – den er faktisk din”

Vrak!

Jeg skulle også gjerne ha vært forberedt på hvilket vrak jeg til tider kunne være. Jeg gråt, hikstet faktisk, smilte, lo, og så var jeg forbanna. Alt i løpet av et minutt! Lenge leve barseltiden, dere.

Og?

At barseltiden ikke bare er baking, kafebesøk med venninner og kjempekos til en hver tid, selv om det ser sånn ut på Instagram.

Hvorfor er jeg fortsatt gravid?

I vårt kroppsfikserte samfunn hadde det også vært greit å vite at jeg ikke var unormal bare fordi jeg ikke hadde flat mage og six pack to dager etter fødselen. Det så nemlig fortsatt ut som jeg var litt gravid en uke etter fødselen!

«Jeg hoppet rett inn i de gamle buksene mine dagen etter fødsel, jeg!» Jaja, fint for deg. Det skjedde ikke her i huset, for å si det sånn.

Og helt til slutt..

At jeg ikke kunne bruke vanlige klær rett etter fødselen. Truser inkludert. Og at jeg var litt vel optimistisk når jeg hadde kjøpt truser i størrelse SMALL som skulle brukes rett etter et keisersnitt. Au!

10 kommentarer
    1. Etterrier er vondt ja, men da skal du være glad du ikke hadde vanlige rier, for det var vondt det😳 28 timer med de var J…… vondt😂

    2. Håper virkelig jeg får til ammingen, jeg har allerede fått råmelk som popper ut som bare det nå i uke 19, så jeg krysser fingrene for at ammingen går like bra.

    3. Fikk til å amme i starten, å syntes det var greit å alltid ha mat tilgjengelig, men fryktelig ekkelt da alle sammen skulle komme å se på ammingen, stå å glane liksom. Folk tenkte virkelig ikke over hvor ekkelt det kan være. Fikk brystbetennelse når gutten min var 2 måneder og mistet all melken. Da jeg begynte med flasker synes jeg ting ble mye bedre, da jeg slapp å vise fram puppene mine til alle glanerne. Så for min del ble det mer positiv stemning rundt flaskemating, i tillegg til at gutten min får mulighet til å bli enda tettere knyttet til pappan sin!

    4. Hadde ingen etterrier og kom inn i klærne mine ganske fort 🙂 Det jeg ikke var forberedt på var hvor vondt det gjorde nedentil etter fødsel. Måtte sy noen sting (ingen store), men det ble sydd skjevt og jeg gikk ikke normalt før to uker etter haha..

    5. Etterrier er ikke så vonde når du har født naturlig, for da har du liksom vert igjennom noe mye verre hehe..

    6. Ikke alle får til amminga.. Babyn min villa ikke feste sæg onkli, så æ vart vældi sår åsånn, å sykepleiern ga opp hu å te slutt å ga mæ ett skjold.. Å æ bruke det enda å lell om a sa æ skull prøv utn etter kvart! Men han får i sæg mat å e fornøyd så da ser æ ikke poenget med å slutt med skjolde heller..
      Æ e ganske sikker på at alle får te amminga med skjold så leng man har melk, så da ser æ ikke vitsn i å slutt å bynnj med flaske.. Ja d gjør vondt, men det gir sæg:)
      Å ja du blir sår no å da, men d gir sæg å.. Så koffor slutt å amm bare d gjør vondt?
      Pump sæg å bruk flakse når man e sår går jo ant d å.. Ser virkelig ikke grunn te å slutt å amm, med mindre man har alt for lite melk 🙂 bare så d e sakt

    7. Korr lang tid tok d før magen din ble ikke gravid igjenn om æ kan si d på den måten?
      Min e 1 mnd å æ har ikke fått tebake min normale mage, suns den heng.. Å vill ikke gå i trange kleia.. Kan hend æ overeagere å har store forventninga når æ trur den ska bynnj å forsvinn etter en mnd… Men korr leng går man med “gravid” magen?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg