HVA HETER HUN?

Jeg ser bort på den fremmede damen som kikker ned på den lille gutten min. Han har på seg en blå strikket genser, knallblå bukse, og en mønstrede lue – blå den også.

“Virkelig? Nei, nå tuller du?” Tenker jeg for meg selv. Blikket mitt faller videre ned på dyna som Leo har rundt seg i vognen. Og jeg trenger vel strengt tatt ikke å nevne at den var, ja, blå den også? Lyseblå.

Jeg kler stort sett Leo i blått og andre “guttefarger” ikke fordi jeg er redd for at han skal bruke jentefarger, ei heller fordi jeg kommer til å nekte han å bruke andre farger enn dette når han blir større, men fordi jeg gjerne vil at folk skal se at jeg har en liten gutt.

“Han heter Leo” svarer jeg forsiktig smilende, før jeg tar av ham den blå luen og stryker ham over håret.

“Åh! Jeg var helt sikker på at det var ei lita jente, jeg!” svarer damen overrasket.

Jeg jatter forsiktig med. Hva svarer man til sånt egentlig? “Ja, jeg synes også at han ser ut som ei lita jente der han sitter uniformert i blått..?”

23 kommentarer
    1. De hadde ikke typiske jente- og guttefarger da de var yngre. Har selv en jente som man faktisk ser er jente på utseende. Senest i går hadde hun på seg rosa jakke og rosa kosekanin i hånda. “Hva heter han?” jeg sier hva hun heter og får til svar “Åja, det er en jente, så ikke det, jeg.”
      Er sånn det er, ikke noe å henge seg oppi 😉

    2. Her også var det flerne som sa så nydelig jente,å jeg svarte: Det er en gutt.
      Synes faktisk at det er irriterende at folk sier feil kjønn på barnet :/ hvis de er usikker på kjønnet til barnet hvorfor kan di ikke si: for et nydelig barn! eller i din situasjon: Hva heter barnet 😛

    3. ehh.. jo.. på sånne småtasser sier faktisk farger en hel del.. Finnes jo selvsagt unntak av de som kler ungene sine i det de vil, og det er selvsagt helt greit.. Men jeg tror majoriteten fortsatt kler jenter i rosa og gutter i blått 🙂

    4. Det samme skjer stadig vekk med meg også. Dattra mi er for det meste kledd i masse rosa og har rosa dynetrekk, men alikavel er det folk som tror at hun er en gutt.. -.-

    5. Passet på kusina mi da hun var rundt ett år. Fikk spørsmålet “hva heter han? Så finn gutt” hun hadde kjole på seg.. Jeg svarte og lo, for det er egentlig morsomt

    6. Hehe, vær heller morsom tilbake. Mammaen min ble med og levere guttungen min i barnehagen, så kom det en liten inn med pappaen sin, mamma spurte om hun kunne gjette navnet, jeg tenkte dette blir morsomt, hun begynte på et navn så to og sånn holdt hun på, så sier faren jwg tror du må skifte kjønn, mamma ble rød i ansiktet og beklagte seg. Og da kom det verdens morsomste kommentar fra faren: Det gjør ingenting han har alltid vært litt feminin. Han hadde på seg rosa, fordi han lånte dressen til kudina si. Så jo farge har mye og si på om man skal se forskjell mange ganger 🙂 men kom jo bare noe morsomt ut av dette da 🙂 jeg har aldri gått kommetae om kjønnet. Men jeg tror heller ikke heg ville tatt meg så nær av det heller. Er vanskelig og bomme når de er så små. 🙂

    7. Kjenner jeg blir glad helt inn i margen av at det fremdeles finnes folk som ikke mener at blått selvfølgelig betyr gutt! 😀

    8. Samme skjedde med jenta mi, men da hadde jeg faktisk kledd henne i gutteklær 😛 Ville se hvor mange som trodde hun var en gutt 😉
      Men er jo faktisk litt kjedelig når du har kledd ungen opp i typiske jente eller gutteklær, og så klarer noen folk å ta feil..

    9. Nå må dere for alle del ikke glemme at det er en del folk som er fargeblinde og da hjelper det ikke stort om man kler verken i blått eller rosa..

    10. Når man er inne på farger:
      Hvor teit er det ikke at ungene i dag (og mange voksne) fremdeles bruker begrepet “hudfarge”. Jeg grøsser hver gang jeg hører det. Tenk å være mørk i huden, vokse opp i Norge og lære at huden din ikke er “hudfarget”! Hva er den da liksom?

    11. Leo er så vakker og nydelig!
      Det er nok mange som ofte har problemer med det å forstå hvilket kjønn barnet er, ja. Når jeg var liten tok mamma og pappa hull i ørene mine. Til og med når jeg var blitt to år så var det noen som spurte om hva den lille gutten heter.

    12. Haha, når barnet er kledd i så mye blått er det vel 99 % sjangse for at det er en gutt, vil nå jeg påstå! Noen folk henger ikke helt med :p Jeg har fått mange spørsmål om hva jenta mi heter, og har svart at “han heter Joakim” og da sier de at han ligner på en jente, DET er unødvendig det.. Men men, det et vel fordi håret nådde han ned til halsen! Hehe.. Har klipt han nå! Det verste var når fastlegen til sønnen min sa “så stor å flott HUN har blitt siden sist!”…..

    13. Ikke ta det “frekt” ment. Vær heller litt morsom tilbake.
      Selvom han har blå klær eller blå dress betyr det ikke at han må være gutt. En liten kar i barnehagen hadde lilla dress, for den hadde han arvet av storesøster. Farger gjør ingenting når du er liten. Og de små vet ikke engang hva “gutte farge ” og “jentefarge ” er.

    14. Hahahah…. må bare le litt for jeg kjenner meg slik igjen. Fått høre akkurat det samme selv. Da gutten var liten og han var stylet i blått fra topp til tå så spurte de eldre hva hun heter. Det samme med minstejenta når hun var stylet i rosa. Da var hun plutselig gutt.
      Dette er nok ganske så normalt fra de litt eldre å komme ut med. Hadde ikke kleskoder før.

    15. Synes det var frekt Av den damen og tro at Leo var jente, kanskje trodde hun virkelig det, eller kanskje ville hun være frekk
      Synes det var sykt teit av hun å si noe slikt, hun må jo ærlig talt skjønne at at når du sier at sønnen din heter Leo, Så Er det en gutt
      Ikke stygt ment men det sier jo seg selv i navnet at det Er et guttenavn
      Eg synes selv at Leo Er nydelig og at han kler virkelig blått
      Ønsker deg og Leo en fin uke 😀

    16. Eg synes det blir litt feil å si at man Skal ta det Med et smil, siden folk reagerer forskjellig
      Også er jo det tydelig at Jessica ikke synes noe om det i det heletatt
      Man Skal heller respektere at folk har sine forskjellige opplevelser Av ting, men å si at det var kanskje ikke dumt ment fra den damen sin side det Er noe annet

    17. Det er fort gjort å se feil på de små, uavhengig av hva de har på seg. Selvfølgelig tror jeg de fleste forstår at blått er “guttefarge” og rosa er “jentefarge”. Men mener å huske å ha blitt fortalt at før i tiden var det faktisk omvendt. Rosa var for eksempel en guttefarge 🙂
      Min historie var at jeg ble spurt om min sønn var min lillesøster haha. Jeg ser ganske ung ut, men er 27 år, så den tok kaka. Måtte bare le da 🙂

    18. Haha, mange som spør meg også. Blått teppe,
      Grå smokk, blå lue og i tillegg vognpynt hvor det står “Marius”
      Allikevel spør folk: er det ei jente eller?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg