KJÆRE NYBAKTE MOR

Ja, du som er med i barselgrupper og «bare» går hjemme.

Jeg skal være helt ærlig med deg: Det aller beste er om du burer deg inne med poden. Helst i eget hus. Og forresten: du må ha kjøpt bolig, du kan ikke leie. Gode mødre leier nemlig ikke bolig.

Våg deg ikke på kafe. Enda verre er det om du vurderer å ha barselmøte på kafe! Nei, fysj og huff. Det kan jo faktisk ende i at man må amme offentlig, og da blir man gjerne hivd på dør før man vet ordet av det.

For vi må jo være forståelsesfulle, sant? Vi må jo forstå at noen finner det støtende at en mor mater barnet sitt. Det er jo faktisk ganske fælt, om jeg får si det selv.

Nå som du er mor er du kanskje klar over at all kledning som viser hud er forbudt. Bruk gjerne hijab om du kan, da kan nemlig ingen påpeke hvilken forferdelig mor du er som våger å bruke en genser som viser antydning til at du har pupper. Du er nemlig et kjempedårlig forbilde for den nyfødte lille tassen som helt åpenbart forstår hva ordet «pupper» betyr.

Så fordi du er blitt mamma skal du ikke gå i klærne du vil lenger, her det gjelder det å få dekket seg til mest mulig, for barnas skyld. «Kle på deg, du er jo mamma!» er utsagn som ikke er særlig sjeldent.  Ikke dusj foran barnet, og for guds skyld: Vis deg aldri naken foran barnet. Du bør kanskje vurdere å avslutte ammingen med det samme, for vi kan jo ikke risikere at barnet skal få varige mén heller.

Og du kjenner deg vel ikke litt sliten? Er du kanskje litt sliten? Ja? Nei, nå får du gi deg! Dette må du holde for deg selv, og du må ikke finne på å fortelle det til noen eller vise tegn til at du er det. Vi må huske på at det finnes jo alenemødre som har kolikk-tvillinger, så da skal vi egentlig bare sitte stille og holde kjeft. Du kan ikke være sliten fordi det alltid er noen som er mer sliten enn deg, må du vel forstå.

Ellers?

Hjertelig velkommen til mammalivet.

(innlegget inneholder ironi!)

12 kommentarer
    1. Hver eneste kveld siden sønnen min var 7 måneder gammel (han er nå 1år og 3måneder) har jeg dusjet mens han sitter å leker i badekaret sit. Er ikke noe feil med nakenhet, det er jo bare sånn vi ser ut. Bedre at min sønn får et realistiskt bilde av kvinne kroppen enn at han om 10 år for første gang ser en halv naken kvinne på MTV.

    2. Jeg skjønte det! 😜 Mente dette mere som en “in your face” til dem som synnes det er helt feil 😀

    3. Jeg har fulgt bloggen din fra starten av og jeg blir hele tiden så imponert over hva du skriver, og ikke minst – hvordan du skriver!
      Jeg skjønner ikke at du holder ut med disse stygge kommentarene og hvordan folk aldri blir fornøyd, men jeg er så glad du gjør det! For jeg liker å følge deg!
      Nå er jeg noen år eldre enn deg, men venter min første! Og når jeg får litt “panikk” som jeg tror de fleste gravide får, så er det din blogg jeg leser på! For du klarer å vise det at man trenger ikke ha alt 100% for å ta vare på et barn, og det er mye av din blogg som har fått meg til å tenke at; jo, jeg er god nok! Selv om jeg leier leilighet og ikke er helt ferdig med utdanningen min så kommer dette til å gå bra!
      Så jeg vil egentlig takke deg, for alt du deler! For selv om du er ung mor, så hjelper du “oss” som er litt eldre enn deg også! Jeg er i en “naturlig” alder for å få barn, men selv jeg opplever dømmende kommentarer eller stygge blikk!
      Håper du fortsetter å skrive som du gjør!
      Heier på deg!

    4. Selv er jeg yngre enn deg og syntes du er utrolig flink <3
      Man ser at Leo er en blid og kjærlig gutt og det er ikke noe som er bedre enn det 🙂 jeg er enig i det du skriver, folk har så rart syn på ting, kan de ikke tenke på det positive?
      You go GIRL <3

    5. For all del, ikke tenk på å vise deg offentlig med babyen din. De som er barnløse kan bli støtt av det! (Ironi)
      Er så utrolig lei av å lese så mye dritt om barselmødre på nettet!

    6. Så du mener de som bruker hijab er undertrykt? Bare følge med reglene som blir satt av til oss.. Jeg bruker hijab,begynte med det i en alder av 24 år. Jeg er født og oppvokst i Norge,og jeg føler meg verken undertrykt eller mindre verdt,tvert imot jeg har aldri følt meg så sikker og så sterk i hele mitt. Liker bloggen din pleier å klikke meg inn til tider,synes du er en fantastik mor. Man ser det så tydelig på bildene du poster her på bloggen. Lykke til videre 🙂

    7. Hvilket samfunn er det du lever i? I Norge blir man ikke kastet på dør noe sted fordi man ammer, ikke som jeg har opplevd i hvert fall. Og jeg har svart belte i offentlig amming. På kafe, på lekeplass, i grøftekanten, i kirka, i butikker, på offentlige kontorer. Alle vil jo heller at jeg ammer enn at babyen min gråter høyt og fortvilet. For min egen del synes jeg det er greit å være akkurat passe diskret, blottlegge det som trengs for å amme, ikke så mye mer. Aldri fått et stygt blikk eller en negativ kommentar. Synes det er fantastisk å være mor i Norge! Her har vi det godt:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg