SØNNEN DIN FORTJENER EN ELDRE MOR

Helt fra dagen han ble født har jeg vært veldig opptatt av hvordan jeg gjør ting med ham. Jeg har vært livredd for å gjøre feil.

Du kan gjerne fortelle meg at jeg er stygg, at jeg bør henge meg, og at jeg er feit. Jeg er blitt vant til hetsen, så det går greit. Men det er ikke alt jeg er vant til, eller alt jeg kommer til å bli vant til noen gang.

Jeg er så lei av fordommene at jeg kjenner at jeg vil spy. Du tenker kanskje at jeg bare kan unngå å bli provosert av det, men det er jammen meg lettere sagt enn gjort. Jeg kan stenge kommentarfeltet mitt, men jeg kan ikke stenge andre fra å ytre seg. Jeg kan ikke stenge andre mennesker fra å snakke stygt om meg eller unge mødre generelt uansett hvor stengt kommentarfeltet mitt på bloggen er.

Jeg kan slette bloggen. Jeg kan slutte å blogge. Men fakta er at jeg uansett vil merke til det, fordi en del av samfunnet vårt er sånn.

“Sønnen din fortjener en eldre mor”

Jeg ser bort på Leo. Han smiler når jeg ser på ham.

Jeg hater at alderen min skal bli brukt mot meg i alle settinger. Jeg hater at «alle» står klare til å bruke alderen min mot meg om det skulle skje en liten feil. Men mest av alt hater jeg tanken på at eldre mødre aldri får høre det om de uheldigvis skulle gjøre en av samme feil.

Hva i alle dager får folk til å tro at bare du har et bankkort som viser at du ble født for 30 år siden, så er du automatisk en god mor? God mor = over 25 år. Dårlig mor = 25 år og yngre.

Så ufattelig deilig det må være å leve i en verden som er så sort hvitt.

50 kommentarer
    1. Jeg skjønner ikke hvor du treffer på alle de folkene som har så sterke meninger om unge mødre! Jeg var selv godt under 25 da jeg fikk førstemann og har virkelig aldri følt meg som noe “dårligere” mor fordi jeg var ung! Usikker – ja ofte, men det er jeg jammen meg nå også av og til (har nettopp blitt mamma igjen som 30åring). Jeg var desidert yngst i barselgruppa og på andre babyting jeg deltok på. Men det gjorde jo ingenting! Der var babyene som hadde hovedfokus hele tiden og baby hadde vi jo til felles alle sammen 🙂 Håper du også etterhvert får en opplevelse mer lik min. Klem!

    2. Håper du skjønner at det er fåtallet som er så trangsynte. Jeg synes bloggen din er kjempebra, men blir litt lei hver gang du skriver noe om at du er “ung mor”. Du er ung mor, okei, men det viktigste er at du er en mor, ikke at du er ung. Noen mener at barn har det bedre hos noen som er mer moden, og dette stemmer ofte, men slett ikke alltid, og jeg er helt sikker på at du er den beste mamma din sønn kunne fått. Men jeg skulle ønske unge mødre kunne sluttet å nevne så ofte at de er ung, for da blåses det sånn opp. Alderen er ikke viktig!

    3. Anonym: hei du, og takk for kommentar.

      Jeg bare synes det er deilig å dele litt tanker av og til, innlegget ble ikke skrevet for å fremme at jeg er ung mor altså <3

      Jeg synes heller ikke at alderen er viktig, men dessverre er det veldig mange som gjør nettopp det slik jeg føler det. Heldigvis har jeg kjempe mange flotte lesere som drar meg opp!

      Ha en fin kveld 🙂

    4. Jeg tror det er du som hauser det så mye opp. Jeg er selv ung. Jeg var 20 da jeg ble gravid, og 21 nå. Har aldri møtt på noen som kommer med negative uttalelser. Bare positivt om at jeg holder meg så bra i svangerskapet fordi jeg er ung. Tror det er du som er litt hårsår rundt dette. Ja du er ung, men so what? Er jo ikke noe å skrive innlegg på innlegg om egentlig.. En mamma er en mamma uansett alder og sånn er det bare.

    5. Du er sterk, rett og slett. Hvis jeg skulle beskrevet deg med mange ord, ville ingen av de vært negative. Jeg blir så inspirert og glad av å lese på bloggen din. Du motiverer meg på skolen, det kan jeg ærlig si. Du skriver så utrolig bra, fornuftig og forståelig. Jeg har ingen tvil om at du kommer til å komme langt, og jeg ønsker dere alle tre bare godt. Du fortjener alt du oppnår!
      Du får meg til å se annerledes på livet og tenke på en mer positiv måte i alle situasjoner. Jeg kjenner deg ikke, annet enn at jeg leser bloggen din, men jeg kan ærlig si at du er en super godhjerta, herlig, fornuftig og klok jente. Jeg står fortsatt ved din side og heier på deg. Ikke la negative og tullete folk knekke deg, eller få si stygge ting til deg. Folk har ikke rett til å slenge dritt i trynet på verken deg eller noen andre. Stå på videre!!
      Klem

    6. Ingrid: Hei Ingrid! Så godt å høre at du aldri har måtte oppleve ting som meg, men det betyr ikke at jeg ikke har kunne opplevd dette.

      Ting som blir sagt høyt på butikken til og ikke til meg (slik at jeg hører det) og ellers i offentligheten, meldinger sendt på facebook, instagram, og den vanlige innboksen min inkludert her på bloggen og mail. Ellers når jeg går forbi noen på gaten, og listen fortsetter. Dette er med andre ord ikke noe jeg innbiller meg eller hauser opp.

      Jeg er vanligvis ikke særlig hårsår, nei. Men du får nok en dag, og det hadde du nok skjønt om du hadde vært i samme situasjon som jeg er.

      Bloggen min er ikke bare noe jeg skriver for leserene mine, men også for meg selv. Om jeg en dag føler for å dele tanker og følelser så gjør jeg det. Bloggen passer til alt.

      Og helt enig i det du skriver på slutten med at en mamma er en mamma uansett alder, og det er det jeg skulle ønske andre skjønte også.

      Ha en god kveld, klem fra oss.

    7. Natalia: Først vil jeg bare si tusen takk. Det betyr så mye å ha så gode lesere som følger meg, og jeg setter så utrolig stor pris på alt dere skriver. Det er virkelig en fryd å ha så gode lesere, og noen ganger vet jeg faktisk ikke bare hva jeg skal svare når noen sier så mye fint til meg!

      Det er på grunn av sånne som deg at jeg blogger! Tusen, tusen takk, flotte deg.

      Klem fra oss <3

    8. Jeg har to søstre som ble mødre i ung alder, de greier seg utmerket! Og det ser ut som du også nailer morsrollen. Alder har ikke alltid noe å si. Det som teller er at man elsker barnet og gjør alt for at de skal ha det bra. Du gjør en veldig god jobb og sønnen din er helt nydelig 🙂

    9. Ung mor = Mer energi! Jeg fikk barn i år og ble 26 år, men jeg følte meg ikke noe mer klar for barn nå enn hva jeg gjorde for 6-7 år siden heller. Folk må da forstå at man får barn i alle aldre! Noen får barn når de er 50år også, skal man hetse disse damene da? Du virker som en god mor som er flink med den nydelige gutten din! =)

    10. Alder burde ikke ha noe å si, det som betyr noe er hvordan man tar vare på barna sine. En i en alder av seksten kan være en bedre mor enn det en over tjuefem er, og omvendt. Det handler om omgivelser også videre, ikke om hvor ung eller gammel mor og far er.

    11. Du må ikke la deg påvirke av de negative kommentaren..Folk uten ansikt kan være fæle bak skjermen..
      Syntes synd i dere ungemødre som konstant må “bevise” for samfunnet at dere er gode mødre. Det viktigste er ikke alderen til mor, men om du er en trygg omsorgsperson!:D
      Hilsen barnehagelærerstudent! :))

    12. Del gjerne innlegget mitt om ekstra stipend for studenter med dysleksi. Mange vet ikke at lånekassen gir ekstra stipend på 34000 kr i året!Tror det vil hjelpe mange som ikke kan ha en deltidsjobb i studietiden!
      Takk:))

    13. Alder har ingenting å si. Så lenge en mor kan gi et barn kjærlighet og det et barn trenger for å leve, bør det faktisk ikke være et problem. Jeg kjenner jeg blir fryktelig provosert. Jeg har vært i kontakt med barnevernet i en stund nå, fordi foreldrene mine ikke alltid har vært de beste foreldrene. De var langt opp i 30 da de fikk meg og søsteren min. Man kan være en dårlig forelder uavhengig av alder, eller man kan være en god forelder – uavhenging av alder. Stå på! Du er en god mor, og dette vet du bedre enn noen andre. Ingen av de på nettet kjenner deg, så de har ikke rett til å kommentere. Ønsker deg alt det beste.

    14. Vennen ikke hør på det sånne mennesker sier! De tenker helt feil og er faen meg ikke noen gode mødre og fedre hvis de slenger kommentarer som det der til deg! Du må bare gi F i dem rett og slett og vise at de tar feil, for det gjør de. Alder har ikke noe å gjøre med å bli eller være en mor. Slike mennesker med fordommer irriterer meg sykt. Stay strong og vis dem langefingeren <3

    15. Jeg mener virkelig at alder bare er et tall når det gjelder ting som det her. Det er jo mange som får barn etter fylte 30, men som er mye mindre moden enn mange av de under 20. Du må bare stå på, være sterk og gjøre ditt beste. Etter å ha lest dette innlegget så fremstår du mer reflektert og moden enn mange andre eldre mødre jeg har møtt i løpet av livet 😉 Heier på deg! 🙂

    16. Jeg har bare en ting å si til deg, og det er; drit i dem! Jeg er ung mor selv og får akkurat de samme fordommene som deg. Jeg vet hvor vondt det kan føles når alle dømmer deg og skal ha noe å si på hvordan du er som mor. Ingen er en bedre mor til Leo enn du. Uansett alder, og det mener jeg virkelig. Du er en god mor. Tro på det! Ja du er ung, men hva så?? Du får flere gode år med sønnen din, og er fortsatt ung når han er tenåring. Vær så snill, kjære du, drit i de som kun kommenterer for å rakke ned. Stå på, Jessica! Heier på deg 😘

    17. Jeg var selv 16 år da jeg fikk min første datter. Jeg var på cafe med henne og en veninne 2 uker etter fødselen. Det satt et eldre ektepar på bordet rett bak oss, de satt å så veldig på oss, studerte oss opp og ned og det føltes svært ubehagelig! Etter en stund hører jeg de sier, hun skulle aldri fått barn, at barn får barn er noe av det verste jeg ser, stakkars unge som må vokse opp under slike forhold! Stakkars uskyldige baby som blir dratt inn i dette livet med så ung uvitende mor, noe den aldri har bedt om!
      Så jeg skjønner hva du mener!

    18. Ble selv mamma som 18 åring og har aldri hørt noe negativt om det. Folk sier “du må ikke tenkte på alt det folk sier, med tanke på alderen”, så det er jo forventa at man får høre at man er ung osv.
      Jeg er uansett glad for at jeg var 18 og ikke yngre. Jeg har billappen og kan gjøre hva jeg vil”, altså er ikke avhengig av andre hvis det skulle skje noe 🙂

    19. Jeg ble gravid i slutten av 10ende klasse. Jeg opplevde aldri at noen var negativ. Det er ungt å få barn når man er 16. Men det er ikke uvanlig!! Jeg skjønner heller ikke hvorfor du møter så mye negativt. Nå er jeg ung 2 barnsmor og møter heller ikke noe negativt. Håper at d ordner seg :):) Ha en fin dag.

    20. Trur du er en flink mamma!
      Jeg får enda og fikk mye negativt av andre når jeg gikk ut om at jeg hva gravid.. og fikk kommentarer på at jeg er før ung, har dårlig helse og må tenke på det først og jeg er ikke klar til å få en liten baby å må ta vare på 24/7, og live som ung mamma er ikke som man ser på ungemødre og blogger osv..
      Sir bare stå på <3

    21. Hei. Jeg er ung mor selv; 19 vel og merke,og jeg har følt på akuratt det samme som deg, bare at det var store deler av familien min som var negative og slengte ekle komentarer på sett og vis til meg under omtrent hele svangerskapet. Lille jenta mi er litt over 3 måneder nå, og jeg har hørt mye stygt fra familien min som jeg sa, og det at jeg var 18 når jeg ble gravid var verdens undergang for moren min, siden jeg var så ung, men siden jeg fikk ho når jeg var 19 så var det litt bedre… Det syns jeg var utrolig teit sagt av mamma på den tiden. Og min bestemor var 16 når ho fikk mamma (den ordentlige moren min vel og merke. Er adoptert. Mamma døde da jeg var 3) men nå har jeg glemt hva poenget mitt var her, nå følte jeg meg smart, haha! Men jeg trur du forsåvidt skjønner hva jeg prøvde å sikte til? Eller? Haha.. Nei, jeg får slutte å skrive jeg trur jeg.. :$

    22. Jeg syns du virker som en god mor, du er hvertfall moden for alderen og kan snakke for deg selv.
      Forskjellen på alderen er hva barnet vokser opp i.
      En ung mor må kanskje leie en leilighet, kjøpe de billigste produktene av mat og klær. Tenke nøye over budsjett.
      Men en eldre mor har kanskje utdanning, vært i ett forhold over lengre tid, eier egen bolig og kan kjøpe dyrere ting til seg selv og barnet.
      Mange sier at penger har ingenting å si, sannheten er at det har en god del å si.
      Jeg vokste opp med mamma og pappa, så skilte de seg når jeg var 8.
      Jeg måtte legge lillebroren min på 6, fordi mamma måtte jobbe overtid.
      Jeg hadde 2002 barbie dukker, mens venninne i klassen hadde de nyeste bratz dukkene.
      Vi leide en liten leilighet, og jeg husker at jeg skulle ønske at vi hadde mer penger.
      Det som var i kjøleskapet var ofte billig servelat og billig skinke, av og til hadde vi det billigste nøttepålegget som skulle være lilsom nugatti.
      Jeg fikk kun gaver til bursdag og jul, mens venninnene mine fikk leker og klær hvis de hadde vært snill.
      Jeg hadde så lyst å begynne på svømming, men mamma hadde ikke råd.
      Jeg husker at en voksen mann kontaktet meg via msn noen år senere om å få møte meg, og hvis jeg møtte han så skulle jeg få masse leker, gaver og klær.
      Helt ærlig så vurderte jeg det, jeg hadde så lyst på nye ting.
      Så ja, det er en utfordring å være ung mor, akkurat som min.

    23. Tina: Vi har mer enn nok med penger og økonomi er aldri noen problem her. Det har det heller aldri vært. Vondt å høre at du vokste opp slik, men det betyr ikke at alle unge mødre har lite penger. Vi kunne ikke hatt bedre økonomi sånn vi ser det nå, og Leo har alt han trenger og mer til 🙂

      Klem

    24. Ble selv mor som 20 åring, å nr tre kom når jeg var 26! Enda jeg da var fire å eldre enn deg fikk jeg kommentarer om at det var for tidlig! Fikk også beskjed om at nr tre ikke var nødvendig og at jeg burde sterilisere meg i en alder av 24! Dette er vondt når det kommer fra familie og de som skal støtte deg. Har nå tre sunne og friske barn og ville ikke vært foruten! Jeg har tatt 5 årig høgskoleutdanning mens jeg har hatt barn, så man greier å skaffe seg en utdanning også om man vil selv om man får barn tidlig!

    25. Jeg kunne ikke få barn så tidlig, fordi jeg fikk mensen første gang jeg var 17. Så jeg var sen i puberteten.

    26. Hei! Jeg er veldig enig med deg. Selv om du er ung er du den beste for Leo. Jeg har født fem barn på seks år og pappaen til barna var 24 da han ventet barn nr 5. Jeg er fire år eldre enn han, så litt eldre:) hos oss er det aldri snakk om hvor ung han var, men har ble det så mye fæle kommentarer for at vi fikk mange barn på kort tid. Vi ble spurt om når vi skulle sterilisere oss! Din blogg handler jo helst om det å være mamma så det er jo naturlig at du tar opp dette tema som du gjør. Folk finner noe å si om alle. Stå på, du gjør en flott jobb:)

    27. Sosiale medier hadde potensiale, men har bare utviklet seg til å bli en eneste stor usosial uting. Slett alle kontoene deres, og begynn å leve det virkelige liv. Det er synd og ganske patetisk at likes og kommentarer fra “venner” på nettet, og det å presentere sin egen falske fasade samme sted nærmest er det som definerer folk sine liv i dagens verden.

    28. Kjære Jessica, hev hodet og vær stolt. De som slenger med leppa har som regel problemer og er bitre.
      Kjære Tina som lever med dårlig råd, hvis moren din er snill og dere har kjærlighet, så er det lov til å drite i matrielle ting. Ting kan kjøpes gjennom et langt liv. Du aner ikke hvor mange med god råd som hadde driti i penga hvis bare foreldrene hadde vist de likte å være sammen med barnet.
      Klem fra et gammelt skrukketroll på 46 som ble ung mor og har hatt dårlig råd:)

    29. Er veldig uening med Tina over her. Hvorfor skal penger bety så mye? Foreldrene mine fikk 3 barn fra de var 16 til de var 22. De leide hus frem til de kjøpte hus da de var 30. Jeg, min lillebror og lillesøster delte rom frem til jeg var 13 år gammel. Vi hadde ikke de kuleste og nyeste lekene, og kjøleskapet vårt var aldri fullt av masse ubegrenset utvalg mat, men vet du hva? Foreldrene våre elsket oss og tok vare på oss<3 DET er det viktigste. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har fått den beste barndommen jeg kunne ønsket meg, og har aldri manglet noen ting. Vi hadde kjærlighet, og det er det et barn trenger mest av alt 🙂

    30. Min datter ble mor som 16-åring. Bortsett fra ett par ubetenksomme råd under graviditeten har hun aldri opplevd noe negativt. Derimot har noen trodd hun var storesøster til barnet, men det var aldri vondt ment. Kan hende er du litt for mye på vakt, slik at du tolker ting negativt? Da ser jeg bort fra idioter i kommentarfeltet ditt…..

    31. Anonym: Så bra for henne! Skulle ønske jeg opplevde det på samme måte 🙂

      Jeg har allerede kommentert dette lenger opp i kommentarfeltet, men kan gjerne gjøre det igjen. Det er stygge blikk, folk på gaten som går forbi meg, folk som snakker til meg (og ikke til meg) slik at jeg hører det. Det er ting som blir ropt etter meg, mailer, meldinger i innboksen, på instagram, Facebook og andre sosiale medier. Men verst er det altså i virkeligheten.

      Jeg hører tingene som blir sagt, og jeg har lenge prøvd å være naiv og å tro det beste om folk. Når man blir hvisket stygge skjellsord til på gaten så mister man egentlig litt troen, og jeg skulle jo ønske det ikke var sånn.

      klem fra meg

    32. Jeg tror du spesielt får veldig mye negativitet mot det å være ung mor for du fremstiller deg veldig umoden her på bloggen. Tror ikke tallet 17 er problemet, men mer væremåten din. Du fremstiller deg ofte som en moden person utifra alle de gode hensiktene du har når det kommer til Leo, men du har også syke meninger du ofte bør holde for deg selv (får jeg svar så ber du meg nok om å komme med eksempler, men kommentarfeltet har hver gang talt for seg selv så let i arkivet). Og det sykeste med det igjen er jo at du slår deg helt i lås tilbake og er frekk. Så da spør jeg; er det en god framstilling på unge mødre? Det å sette seg på bakbeina og omtrent grine når folk ikke er enig i deg, og hvis dem sier det så får man smelt tilbake. Hadde du vært litt mer moden, hadde du godtatt at andre har andre meninger. Husk at du da sa din først og så kommer andre med sin. Det er bare litt skummelt iblant å tenke på at du oppdrar et barn ved å oppføre deg selv som en liten drittunge hvis jeg skal ta i litt. Jeg tviler ikke på at du er en god mor for det ser man på Leo, men måten du iblant utgir deg selv for forteller det motsatte ved at du er rett og slett 17 år i hodet. Begyn heller å tenk over hvordan du framstiller deg selv framfor å tenke lesertall (noe jeg virkelig håper er grunnen). Nå var jeg veldig hard mot deg, og jeg misliker deg overhode ikke, men jeg tror du trenger et spark bak for å få deg selv i et bedre lys. Husk at det er jeg som ser deg utenfra, ikke deg selv så dette er egentlig et veldig sterkt råd 🙂

    33. Frida: Jeg har gått veldig mange rundt med meg selv, ubegripelig mange. Spesielt i tiden etter jeg opprettet bloggen. Jeg skjønner selv at noen av innleggene mine (spesielt noen fra tidlig i sommer) kan få meg til å virke umoden. Jeg innrømmer at jeg har skrevet noen litt på kanten innlegg for å provosere, for meg har det funket for å holde på lesere samt skaffe nye.

      Dette har jeg sluttet med nå. Jeg vil heller at folk skal lese bloggen min fordi de faktisk liker det jeg skriver. Så hvis du mener jeg er umoden fordi jeg har skrevet noen provoserende innlegg, så er det helt greit. Men det er alltid to sider av en sak.

      Husk at jeg kan bygge en fasade og fremstille meg selv akkurat slik jeg vil gjennom bloggen. Jeg kan velge å fremstille meg kjempeumoden, men i virkeligheten være en helt annen. Jeg tenker det er viktig å være kritisk.

      Jeg føler ikke at jeg i det siste har gjort noe som kan virke provoserende eller støtende, og jeg gjør så godt jeg kan for å forbedre meg selv som menneske og blogger.

      Jeg har nok av selvinnsikt og innrømmer som sagt gjerne om jeg føler jeg har gjort noe galt, vært frekk, eller spydig. Jeg føler ikke at jeg generelt er det mot leserne mine. Det kan godt hende jeg har fått nok noen dager etter å ha bli anklagt for det ene og det andre, samt blitt bedt om å henge meg og ta selvmord. Jeg forventer ikke at du skal forstå hvordan det kan kjennes ut, og selv om det ikke er noen unnskyldning for å være frekk, så kan det ha vært en medvirkende faktor til at jeg mulig har fremstått frekk mot noen som kanskje ikke hadde stygge baktanker med kommentarene sine. Det er for meg vanskelig å si, men jeg har aldri ment å være uhyggelig mot noen av de fine leserne mine. Jeg har lagt veldig mye vekt på at alle skal få mene akkurat hva de vil, men du må vel forstå at jeg om jeg er uenig så argumenterer jeg gjerne for min sak. Det betyr dog ikke at andre ikke kan mene hva de vil uten at jeg er frekk, for det er ikke noe jeg føler stemmer. Men om du føler det så er jo selvfølgelig trist.

      Hadde jeg vært veldig umoden, så hadde jeg nok ikke klart å ta vare på et barn. Det tror jeg du vet like godt som meg. Men du har all rett til å mene ting om meg, husk bare på at du kjenner meg kun gjennom bloggen, og for alt du vet kan jeg være helt annerledes enn hva du har fått inntrykk av gjennom noen kommentarfelt.

      Og ja, jeg vil veldig gjerne ha eksempler på hvor jeg er kjempe frekk mot hyggelige lesere. Jeg føler ikke at jeg er det, men er selvsagt åpen til å reflektere rundt det om du kunne gitt meg spesifike eksempler så jeg kanskje kan se om jeg virkelig skjønner hva du mener. Er det mulig at man kan misforstå hverandre? Kan det være andre muligheter til at det ser slik ut for deg?

      Vi mennesker har dessuten ulike meninger om hva som gjør et menneske moden/umoden. Jeg får daglige henvendelser her på bloggen som gjerne kommenterer at de synes jeg virker som ei fornuftig og veldig oppegående 17-år gammel jente, og så er det de som du som ikke mener det. Jeg kan ikke tilfredsstille alle. Du må huske på at bak bloggen er jeg kun ei vanlig jente, og å gjøre alle til freds er umulig uansett hvor gammel du er.

      Jeg vet heller ikke hvilke innlegg du tenker på som jeg har postet i det siste? Nå har det gått mye i hverdagslige innlegg, ting til Leo, antrekk, og noen få tanke-innlegg. Hvilke mener du at jeg fremstiler meg som skikkelig umoden, og hvorfor? Jeg er bare nysgjerrig altså 🙂

    34. Hei. Det å være ung mor har ingenting å seie so lenge ein er klar for den oppgaven ein har fått. Mor og far min var ung når ho vart gravid for første gong, og eg kunne ikkje hatt ein bedre barndom.
      Eg meiner at alder er berre eit tall, ei mor som er 30 kan være bedre enn ei mor på 20 og omvendt. Folk er der dessverre med eingong å vil kritisere dersom nokon gjer noko “feil”uansett om ein er ung eller eldre.
      Sjølv blir eg litt irritert når eg ser at folk skriv at eldre mødre aldri får noko kritikk eller at “alle” meiner at eldre mødre er so mykje flinkare. Kva er eldre mødre, er det dei over 25? Som du skriv over i innlegget 25 = god mor. Eg er 26 og hadde ikkje følt meg som ei eldre mor 🙂
      Eg meinar att du må prøve å gi litt meir faen, kanskje det ikkje er so mange som reagerer av dei du møter på som du trur. Og om dei reagerer, kva so? Virkelig deira sitt problem og noko du må prøve å heve deg over.

    35. Det hjelper jo ikke å forvente at folk vet at du er en god person bak bloggen. Det er dette jeg mener, jeg forstår det, men det gjør ikke alle. Og det er det jeg mener med at jeg tror du har lagd deg dette hatet selv og ikke alderen. Om du har slutta med drøye innlegget så har du jo fortsatt skrevet det uansett når det var. Og hvis du ønsker å endre det inntrykket folk har av deg så tar det tid. Ergo, du kan ikke forvente at folk ikke ser på deg som umoden. Og du kan ikke forvente at folk skjønner at du har en dårlig dag og derfor skal godta frekke svar på veldig mye som kun er ment som hjelpene kritikk eller som jeg også har sett; mye positivt også. Det hjelper ikke å fortelle det når du blir konfrontert med det. Kan jo eksempel komme med innlegget fra badelandet, folk forteller at du ser bra ut og retter på deg til normal (noe jeg selv mener) og så setter du deg som nevnt på bakbeina og sutrer om at du er tynn og folk ikke har sett deg. Det er en oppførsel som er utrolig barnslig. Som sagt kan hjelper det ikke å fortelle meg dette i ettertid for jeg forteller deg kun hvordan du framstiller deg. Og hvis du begynner å forbedre deg så er det kjempe flott, men du kan ikke forvente at leserne henger like mye med på det og endrer syn på deg med en gang. Det tar nok tid, og du må fortsatt jobbe med deg selv i kommentarfeltet 🙂

    36. Kjære deg, jeg trenger ikke å forstå unnskyldningene dine for din oppførsel. Poenget er jo at du må skjerpe det hvis du ønsker å bli satt i et bedre lys. Så håper for din del at du forstår at det er du som har skapt dette hatet du klager over mot deg selv 😉

    37. Frida: Åh, så du mener det er min feil at noen hater meg? Fordi jeg har skrevet provoserende innlegg eller svart noe som du tolker som frekt? aha. Det var jo litt av et grunnlag for å hate noen.

      Vet du, du mista meg når du begynte med hersketeknikk nå. “Kjære deg” skriver du, og du kaller meg frekk?

      Og forresten, hadde du turt å skrive at du synes jeg er en drittunge om du hadde for eksempel sett meg på gaten? Hvis ikke: Da er det kanskje en ide å ikke gjøre det på nett heller.

      Jeg står i det minste for hva jeg skriver.

      Er ikke interessert i å diskutere mer nå, holder for i dag 🙂 jeg har så ufattelig mange gode lesere, og jeg hører aldri noe om at de synes jeg svarer frekt eller er uhyggelig? Det er derimot et par IP adresser som går igjen her, og som alltid skal ha et eller annet nedlatende og si. Du må gjerne si at du mente kommentaren din som konstruktiv kritikk, men ærlig talt.

      “Jeg synes det er skummelt at du som er en drittunge tar vare på et barn”
      Skriver du. Se deg selv i speilet. Sønnen min kunne ikke hatt det bedre, og det ser alle som leser bloggen min. Ønsker du å spre noe mer dritt kan du ha baller nok til å i minste sende meg en melding hvor jeg ser hvem jeg snakker med. Regner med meldingene hadde blitt mye mindre nedlatende da.

      Ha en flott kveld. Du må gjerne kommentere mer, men kommer ikke til å svare. Du kaller meg umoden, men jeg tar vare på mitt eget barn med alt det innebærer. Økonomi, bosted, alt ansvaret. Hadde jeg vært umoden hadde det ikke funket, og det er fakta.

    38. Anonym: håper da ingen hater meg på grunn av en blogg, det er i så fall veldig voldsomt etter min mening, haha 🙂 jeg har mulig skrevet noen provoserende innlegg oppigjennom bloggkarrieren, men det er vel ingen grunn til å hate noen. “Hate” er et sterkt ord, i hvert fall i min verden.. Dessuten finner jeg det merkelig å hate noen man ikke kjenner.

      Men det er min mening da ! Denne kommentaren var forresten bare et lite innspill til det du skrev 🙂

      Klem

    39. Enda et -jeg er så ung mamma, alle ser ned på meg – innlegg. Du er så ufattelig opphengt i at du ble mamma som 16-åring, det virker som om du dyrker det, flere og flere av innleggene dine, et halvt år etter at Leo kom, inneholder fortsatt gravidbilder ( noe de fleste andre mødre gjerne ikke orker å se av seg selv før årevis etter), men du er da slett ikke den eneste.
      Jeg var og ung mamma, jada, jeg fikk og noen kommentarer, spesielt siden jeg faktisk så langt yngre ut enn jeg var, men ikke på langt nær så mange som du tydeligvis gjør.
      Hvordan møter du egentlig folk som ser på deg? Kanskje stirrer du provoserende tilbake “ja, det er min unge, ja jeg er ung mor, hva har du med det”-blikket? Eller er det kanskje bare, som sagt, rett og slett ungmortanken som hele tiden svirrer i hodet ditt og du tolker blikkene feil? For du er veldig negativ til fremmede som er så uheldig at de ser på deg.
      Det virker på meg som du er veldig stolt (og det skal du selvsagt være, men kun over at du er mor) over å være så ung mor, du fremhever det som om det er noe helt spesielt, noe det ikke er.
      Og ja, du er umoden. Det går fint an å være en god mor selv om du er umoden, du er lite gjennomtenkt og ganske frekk og ufin til de av dine lesere som er så uheldig at de kritiserer deg. De (vi) får beskjed om å bare slutte å lese bloggen din. Du har nok tapt mange følgere på det, meg, blant annet. Jeg er sjelden innom for tiden. Dumt, for det er det samme som at du taper penger, men det har du jo mer enn nok av da. Noe som jeg ser på som en umoden kommentar.
      Hvis dere er så stappet av penger, hvorfor kjøper dere ikke en leilighet, i stedet for å leie? Å lele er nesten det samme som å kaste penger ut av vinduet, du betaler til andre, men har null igjen, annet enn retten til å bo. Tror kanskje du skal tenke litt over hvordan du framstår, det er ingen av oss som kan gjette hvordan du er bak bloggen.

    40. Folk er teite. Du får begynne nedtelling da, 10år igjen før du kan bli “en god mor”. Ikke la deg definere av andres trangsynthet. Du er mer enn god nok!

    41. Dessverre har du skapt deg et hat utifra mye av det du har skrevet. Du har uttalt deg for mye om ting folk har tatt til seg. Det kan over tid bygge seg opp til et har og det å mislike deg. Jeg sier ikke at jeg hater deg, men jeg har som sagt kun fortalt deg at du må endre holdning noe du igjen som tidligere har tatt som hat mot deg, da er det vel ikke rart du tolker at så mange hater deg? At du får kritikk og et spark bak til å bli et hat så tror jeg ikke du er i stand til å blogge psykisk. Men aonym under meg klarte også godt å få fram det jeg mente. 🙂 og lær deg neste gang å lese ting uten hat før du leser, jeg har aldri kalt deg en drittunge som ikke burde ha barn, men du har oppført deg på en slik måte at folk som kun leser kan tro du ikke er istand til å ha barn fordi du er så sinnsyk barnsli og du du oppfører deg som en drittunge når folk går imot deg for iditoiriske ting som eks vekt og det å kommentere anonymt, ikke begynn å bland inn folskjellige setninger. Da er det som sagt ikke rart du tror alle hater deg, ha heller et kommentarfelt hvor man må være innlegga på Facebook hvis du ikke takler at folk kritiserer seg anonymt,

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg