Å tvinge noen til å bli pappa

Etter jeg avslørte graviditet nummer 1, og bloggen hadde vært oppe å gå en stund – fikk jeg en del reaksjoner på at jeg beholdt til tross for at Fredrik i starten ikke var klar for å bli pappa. Noen mente at jeg «tvang han til å bli pappa» og stilte spørsmålstegn rundt hvorfor kvinner skal kunne bestemme om de vil beholde barnet i magen, om ikke barnefaren kan gjøre det samme.

Disse menneskene mener at mannen som har gjort en kvinne gravid skal kunne bestemme om hun skal ta abort eller ikke, på lik linje med kvinnen selv som bærer barnet – på grunn av likestilling. Jeg sitter kun og lurer på når det ble greit å bruke likestilling som et argument for å kreve å bestemme over andre menneskers kropp…?

Jeg sier ikke at det er 100% rettferdig at man ikke skal kunne bestemme på lik linje, selv om det er begges barn. For hvis vi snur på det, og mannen hadde blitt gravid – så hadde det nok ikke føltes helt rettferdig for meg at jeg ikke hadde noe jeg skulle sagt om han skulle sette vårt barn til verden. Men det er virkelig få ting i livet som er 100% rettferdig.

Jeg kjenner også et lite snev av irritasjon da jeg ble kritisert for at jeg beholdt babyen når barnefar ikke ville at jeg skulle gjøre det på daværende tidspunkt, helt i starten av graviditeten. Var det rett at jeg skulle ta abort fordi barnefar ville det, til tross for at det var mot min vilje? For hvis han skal kunne bestemme det alene fordi det «også er hans barn» så skal vel jeg også kunne bestemme det motsatte?

Mange mener at man bør høre på hva mannen har å si i dette tilfellet også, og det er jeg fullstendig enig i. Jeg hørte alltid på Fredrik sine tanker og refleksjoner om temaet da vi sto ovenfor dette vanskelige valget sammen. Men det er begrenset hvor mye det hjelper å høre på hverandre, når man er grunnleggende uenig i det man ønsker.

Hvorfor er det feil at barnefar skal kunne bestemme at jeg skal foreta en abort?

Fordi aborten vil skje i min kropp, og ikke hans. Fordi det er mitt sinn, min kropp, min psyke. Og fordi det rammer kvinner hardest å bli tvunget til både det ene og det andre, siden barnet vokser i kvinnens kropp. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er rettferdig. Men det er hva det er.

Og fordi livet er urettferdig, fordi naturen er urettferdig – og fordi det ikke er så mye annet å gjøre med det enn å akseptere at kvinner er det eneste kjønnet som kan bli gravide og bære frem barn.

32 kommentarer
    1. Heldigvis er abort kvinnens valg, ikke mannen 🙂 Selvfølgelig skal man høre på barnefaren og hans tanker – men alle vet hva som kan skje når man har sex, og man får ta konsekvensene av det 🙂

    2. Hvis en mann ikke ønsker å bli far, vel, da får han selv sørge for å ta sine forholdsregler, og, i ytterste konsekvens, si nei (som vi jenter alltid får beskjed om), ikke forlange abort.
      Det er, som du skriver, kvinnen som bærer barnet, som må ta aborten, som får kjenne den, både fysisk og psykisk, på kroppen, og, hvis hun er skikkelig uheldig, blir hun steril og ikke kan få barn i ettertid. Derfor er det kun kvinnen som kan og skal bestemme om hun vil ta abort eller ikke. Hvis mannen skal kunne kreve at kvinnen skal ta abort, skal han da også kunne kreve at hun føder barnet, hvis hun ikke vil ha det? Eller er det kun abort han skal kunne bestemme at hun skal ta? Hvordan kan kvinner tenke sånn? Jeg hadde aldri tillatt at en mann (eller noen som helst) skulle bestemme over min kropp, den er min, og den bestemmer jeg over.
      Det er vel nok historier om jenter som har latt seg presse til abort og som har slitt hardt i ettertid.

    3. Tror nok jeg ville hørt på hva barnefaren også tenkte om det. Men om jeg var klar for å bli mor og vil ta dette ansvaret helt alene bør jo jeg få velge det. De fleste vet jo at det kan komme barn av sex. Om jeg velger å beholde barnet selv om barnefaren sier nei må jeg være forberedt på at dette kun er mitt ansvar. Mange unge gutter vil ikke bli far for de er redde. Det endrer seg heldigvis ofte.

    4. Dersom en mann sier han ikke er klar for barn, da burde både mann og kvinne beskytte seg mot uønsket graviditet. Du har jo di kvinnfolk som lurer sin mann til å tro at hun er beskyttet mot graviditet, men plutselig skjer det mannen ikke ønsket skulle skje.. Så dette er noe begge parter bør tenke på når en av dem ikke er klar for det.

    5. Jeg har tenkt en del på akkurat dette, fordi kjæresten min har sagt at om jeg blir gravid vil jeg ha to valg: ta abort eller beholde, men om jeg beholder vil han forlate både meg og barnet. Jeg tror ærlig talt ikke på det, men det er fortsatt i tankene mine…

    6. Omvendt her.. Jeg ble gravid ,planla egentlig abort..men siden mannen så gjerne ville ha barn hadde jeg ikke hjertet til og ta abort.. Så er glad for det idag men.. Er jo glad I ungen nå,men følte Meg ikke klar til og bli mamma da jeg ble gravid..:p

    7. De kan bli psykiske vansker for barnefaren hvis en abort blir utført. Har selv en venninne som valgte å ta abort, hun tenkte ikke på det så veldig mye i ettertid, mens barnefaren tenkte på det hele tiden og rev seg selv u stykker.
      Det kommer helt ann på hva slags person man er, og hva man velger å prioritere å hva man verdsetter.
      Jeg syns også du glemte et veldig viktig poeng, som er at barnefaren ikke kan bestemme over barnet i magen, mens mor kan Ilke kreve at barnefaren skal være med i bildet. Derfor tvang du ikke Fredrik til å bli pappa, fordi han valgte å bli pappa.

    8. En kommentar til deg som skriver at kvinner lurer menn til å gjøre seg gravid. Det er så dumt at det grenser til det idiotisk latterlige. Har du noen gang hørt en kvinne si at hun ble lurt til å bli gravid? Nei? Kan det være at hun beskytter seg om hun ikke ønsker å bli det? Det er faktisk opp til enhver som ikke ønsker barn å beskytte seg selv. Å si at en mann ble lurt er tull, han hadde ubeskyttet sex, det kan føre til graviditet, såpass vet han. Hva dama sier spiller ingen rolle, vil han ikke bli pappa så får han sørge for å ikke bli det. Men enkelte menn lar det være opp til kvinnen å beskytte seg, de blir likevel ikke hengende med noe barn om de ikke ønsker det, enten kvinnen tar abort eller ikke. Det eneste de risikerer er barnebidrag, og selv det klager enkelte over. Hvis min sønn noen gang hadde hevdet at han ble lurt, eller hadde klaget på et evt barnebidrag i ettertid, da hadde jeg som mor skammer meg dypt over å ikke ha oppdratt han til å være mer ansvarsbevisst og at han ikke hatt fått bedre informasjon om likestilling overfor et barn man har vært sammen om å lage, selv om kvinnen er den som bærer barnet er det fars forbaska plikt og glede å være hennes støtte og medhjelper både under svangerskapet og etterpå. Et barn trenger begge sine foreldre og spesielt gutter trenger en mannlig rollefigur i oppveksten. Selvsagt er det tilfeller da mor ikke vil la far delta, men da får han kjempe for sin rett, og her hadde jeg og skammet meg om min datter hadde gjort noe sånt.

    9. Du rett over her, finnes faktisk noen som lurer mannen sin eller kjæwsten sin, og selv dropper p-pilla osv. Siden varnefar evt har sagt at han ikke ønsker barn. Så er ikke tull, finnes faktisk noen son gjør det!

    10. Her er meg over; fortsatt, nei. Nei, nei, nei. Ønsker du ikke å bli far, da sørger du selv for at du ikke blir det. Som sagt, ingen damer blir lurt. Hvorfor? De tar konsekvensen av at de ikke vil bli gravid og beskytter seg deretter.
      Litt for lettvint av menn å si at de ble lurt, gidd de ikke å beskytte seg, vel, da får de ta konsekvensen av å ha ubeskyttet sex. Det kan nemlig føre til graviditet. Men, det er jo ikke de som går gravid da, så da driter de bare i det, for så å si hun lurte meg til å gjøre henne gravid. Huff for en liten, ansvarsløs mann som ble lurt i seng av en dame og lurt til å ha sex med henne. Hadde mine barn oppført seg sånn, da hadde som sagt jeg skammet meg. Det handler nemlig om å ta ansvar for eget liv og hva og hvem du vil skal være i det til hvilken tid.

    11. vi ser jo at i de tilfellene hvor barnet ikke er en felles avgjørelse fra starten av så er forholdet over før ungen er året.

    12. ja det er faktisk noen som blir “uplanlagt” gravide. men det finnes også de som blir gravide uten å vite det også, som jessica ble.
      14.42 og 16.23: det er ikke snakk om å bli lurt til samleie, når man er i et forhold er jo det normalt, og når dama da sier at hun er beskyttet (uten å være det), mener du at han aldri skal tro på henne da eller hver eneste dag kontrollere at hun tar pilla? på samme måte som damer tar konsekvenser på at de ikke vil bli gravid, kan de også ta avgjørelse på om de vil bli gravid ved å gå uten beskyttelse.

    13. Jeg kjenner en dame som faktisk lurte mannen sin. De ble enige om og ikke få barn før om en stund. Hun latet som om hun tok p-piller, så hvorfor o helvette skal gutten bruke kondom da ? Ingen stnges fet et behagelig med kondom. Så hvis man et i et forhold, så bruker jenta prevensjon. Hvis du liker kondom, så kjør på. Men tilbake til der jeg var, de ble enige bla bla bla. Woooops ble hun gravid, og skal jeg si deg hvritor ? Jo fordi kjørsten var op vei til og avslutte forholdet. Så jo noen lurer mannen. Jeg bruker p-stav, mens kjæresten ingenting. Hadde det vær et one night stand så ja, wp kondom. Men skal man beholde kobdomen roralltid fordi man er redd for hva damen planlegger ? Så jo, igjen noen gjør det faktisk for og lure mannen sin. Enten for it beholde, eller for ot være sikker på at de alltid vil ha noe som er demmes. Så veog selv. Men i tilfelle til Jessica så var det nok ikke planlagt, og jeg tror nok begge setter like stor pris på leo den dwg i dwg.

    14. Til deg som mener at innen menn/gutter blir lurt. Hva vet vel du? Du kan ikke si nei nei nei det er helt umulig, for jo det er absolutt full mulig og desverre ikke uvanlig. En god venninne av meg lurte kjærsten sin, de hadde vært sammen i 5 år men han har hele veien sagt at han ikke ønsker barn. De brukte kondom i begynnelsen av forholdet men på et tidspunkt må man kunne stole på kjærsten sin når hun sier hun går på p-piller, så de sluttet å bruke kondom. Da forholdet begynte å skrante fortalte hun oss i jentegjengen at hun hadde slutter på pillen og håpet hun skulle bli gravid så de kunne redde forholdet (helt latterlig dumt, ja). Og ikke lenge etter var hun gravid, og kjærsten hadde ikke samvittighet til å gjøre det slutt. Så om ikke dette er å bli lurt inn i et farskap så veit ikke jeg. Og det å argumentere med at alle må ta ansvar for seg selv er ok i mange situasjoner (one night stands, kortvarige forhold osv) men ikke kom med den til noen som er i et langvarig forhold med en man bør kunne stole på. Det er regelrett sleipt og utspekulert gjort av jenter og det kan absolutt ikke kalles noe annet enn å lure noen.

    15. Jeg er mer enn dobbelt så gammel som deg og nå mor til 3, men jeg blir til stadighet imponert over de tankene du deler på bloggen! Du fremstår som moden og reflektert. Fortsett å stol på deg selv og dine egne vurderinger, så vil det gå bra både for deg og junior!

    16. Det går faktisk Ann og bli lurt til å av menn/kvinner til å ha samleie med de uten at de vil det selv
      Eg opplevde at en eg fikk god kontakt med på ferie, som var mann
      Var ute etter å lure meg til et ligg med meg
      Eg ble kjent med han
      han virket først vanlig, hyggelig og omtenksom, og eg synes han virket som en kjekk og flott mann
      Men eg har jo aldri opplevde det før det skjedde å bli lurt til samleie
      Så det kan skje med hvem som helst som blir lurt til det om mann er mann/kvinne
      Det gjelder bare å være litt skeptisk til hvem man henger sammen med
      Det er ikke alle ute i verden som e god i hodet desverre

    17. Utrolig godt skrevet blogginnlegg! Min kropp, mitt valg, naturligvis:) Takk for at du belyser situasjonen som ung mor på en såpass fin måte:) Du er virkelig et forbilde å kunne se opp til!:)

    18. Problemet er Jessica, at en avgjørelse om abort ikke kan taes med følelser, men om hva som blir det beste for en selv på lengre sikt.

    19. Veldig bra skrevet! Utrolig at dette innlegget kommer fra ei jente på 17 år.(Positivt ment selvfølgelig 🙂 ).
      Likte veldig godt setningen: ” Naturen ER urettferdig”. Det sier så mye..

    20. Prevention kan svikte da.. Her sprakk kondomen og jeg ble gravid.. Og jeg har en veninne som lurte kjeresten og så hun gikk på p piller noe hun ikke gjorde og ble gravid.. Forholdet gikk dårlig og han dumpet henne..

    21. Hei jessica! Jeg er 17 år og skal snart få mitt første barn. Men som deg er jeg utrolig redd for fødselen og lurer på hvordan du fikk til planlagt keisersnitt? Er det bare å spørre? Trodde det var strengere regler..

    22. Du er så reflektert og moden! Kunne ønske jeg kjente deg, så jeg kunne prøve og hjelpe deg gjennom denne vanskelige perioden <3 Du kommer til å klare deg så fint! Du har en nydelig liten familie 🙂

    23. Jeg synes det er mye riktigere å “tvinge noen til å bli pappa” enn å tvinge noen til å ta abort..

    24. Jeg syntes man skal høre på hva mannen har å si. Hvis man er i et forhold å han sier at han overhode ikke er klar og vil at man skal ta abort, så syntes jeg at man selv skal tenkte hardt på å faktisk gjøre det. Jeg ville heller tatt abort enn å ende opp som alenemor, som faktisk mange blir i en sånn situasjon når mannen ikke vil ha nå. Jeg ville heller tatt abort hvis jeg ble gravid nå, for min samboer vil ikke ha enda. Jeg vil heller vente til begge oss er enige i at man er sånn ca klare, at livet er på stell rett og slett. Jeg trur selv at hadde jeg blitt gravid og hadde beholdt, så hadde det endt opp med etterhvert at vi hadde gått fra hverandre. Når man er uenige om en så stor ting i livet så er det et ganske så stort problem i forholdet, og til slutt så er man ikke på samme sted i livet som man ville helst vært i..

    25. Likte dette innlegget 🙂 Bra skrevet. Personlig er jeg enig i det du sier. Selvfølgelig er en to om å lag et barn, men når det kommer til avgjørelsen om abort så er det nok kvinnen dette går mest utover.

    26. I Noreg har me den fantastiske moglegheita til å velgje om du vil ta abort. Men ikkje alle oss menn har denne moglegheita. Eg har høyrt og lese om mange slike tilfelle kvar kvinner har ignorert barnefars meiningar fullstendig, og til og med lurt menn til å gjere dei gravide. Desse tilfella finnar du overalt på nettet og ute i den store verda. Mange barn blir fødd mot barnefars ynskjer, som kan bli ubehageleg for barnet i seinare tid. I nokon tilfelle stikkar barnefar av fordi han ikkje vil- eller er klar for ansvaret til å bli ein far.
      Når ein mann og ei kvinne skal lage et barn bør begge partar vere einige om det på førehand. Kvifor ikkje? Det gir begge partar sikkerheit om at de vil det same. Viss dei blir ueinige kan dei lat vere å ha samleie eller bruke sikkert prevensjonsmiddel. Med dette meiner eg altså kondom. Kondom gir mannen litt ekstra sikkerheit dersom han ikkje vil bli far. Kvinna har derimot føremonen ved å bruke angrepille eller andre p-produkt dersom ho ikkje vil bli mor.
      Kvinna må høyre på barnefars meningar og tenkje over konsekvensane om ho beheld barnet mot mannens vilje. Viss dette ikkje skjer kan det hende at mannen stikkar av, og isolerer seg frå all kontakt med kvinna og eventuelt barnet. Dette er berre ein av mange konsekvensar som kan oppstå. Mange slike tilfelle går føre under rusa tilstand, som kan føre til at konsekvensane blir valdelege. Viss da kvinna berre hadde høyrt på mannens meiningar og kanskje blitt einig i starten, hadde ikkje noko slikt skjedd.
      Mange kvinner som er gravide haldar det skjult for partnar. At da kvinna behaldar barnet mot manns ynskjer tykkjast eg er heilt uaktuelt. Og at kvinnene da seier at det er damenes val å bringe «vårt barn» til live. Korleis kan dei deretter forvente at du blir hos dei, etter at dei har brukt deg til å lage et barn du ikkje vilje ha? Viss du er ein kvinne kan du still deg følgjande spørsmål: «Vil eg ta sjansen på å bli mor til et barn utan far?».
      Til alle mine felles hankjønnsmenneske: Vil dykk ikkje bli far for ein eller annan grunn, så brukar dykk kondom, enklare blir det ikkje. Men viss det skjer noko, og kvinna blir gravid, og ein av partane (spiller ingen rolle kven) ikkje vil behalde barnet, så er denne partens meining absolutt. Med andre ord: om det oppstår ueinigheit, skal parten som ikkje vil behalde barnet bli respektert. Derfor vil eg avslutte med å seie: Skal ein lage et barn, skal ein vere einige om det på førehand. Kvifor ikkje, kva for skade vil det påføre å vere einig?

    27. Utrolig bra skrevet! 🙂
      Men igjen som mange andre skriver her oppe å noen svar til kommentarene så er det en gang slik at bruker man ikke prevansjon så er det risk å bli gravid. Man må altså da være 2 for å kunne ha sex. Dersom jenta ikke vil ta p-piller eller andre midler så burde gutten vite om det, å han får bestemme om han skal bruke kondom eller ikke. For det er ikke guttene/mennene sitt valg, men selvsagt snakker man jo med dem om hva de ønsker. Men det gjør jo vi kvinner også! Men dersom det er kun en som vil beholde å ikke den andre å evt gutten velger å forlate jenta så er det litt dritt det også. Fordi han har vært med på å gjøre henne gravid. Dersom han ikke vil bli far enda men hun er klar. Ja da burde vell han bruke kondom 🙂 for det er like mye hans “feil” som hennes.. Nettopp fordi man må være 2 om det å ikke bare 1:)

    28. Mor bestemmer abort eller ikke, da det er hennes kropp. Hun som må leve med den påkjenningen en abort kan være, eller det å bære fram et barn å være mamma til.
      Men om mor velger å beholde, mot fars ønske, burde det være en rettighet for far å nekte å betale barnebidrag. Han vil da selvfølgelig stå uten foreldreansvar og ingen rettigheter med ungen. Med en gang han ønsker kontakt med barnet, bortfaller den rettigheten.
      Uhell kan skje, med prevensjon. Og noen lyver om prevensjon osv. Og for mødre som ikke ønsker barnet, og de økonomiske utfordringene, kan hun ta abort. Og når far ikke kan velge abort, burde han få velge å fraskrive seg det økonomiske.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg