EN OPPVEKKER!

 

Jeg husker når jeg var på siste samtale med jordmor på sykehuset før keisersnittet med Leo. Jeg tror faktisk jeg husker hvert eneste ord i den samtalen. “ikke bli for opphengt i mobilen når barnet kommer, det tristeste jeg ser er nybakte mødre som sitter oppslukt i mobilen for å vise frem, i stedenfor å faktisk leve i øyeblikket og tilbringe det med det nyfødte barnet”

Og det er så forbanna sant. 

Men det er ikke bare på sykehuset det er slik, og det gjør det hele nesten enda tristere. Som dere vet gikk mobilen min i stykker for noen dager siden, og jeg har kjent det godt. Jeg er avhengig, uten tvil, og det er fryktelig uvant å ikke ha den tilgjengelig hele tiden. Samtidig har det åpnet øynene mine litt, for det er så lett å tenke at man “bare skal sjekke noe på Facebook” og kanskje blir man sittende en god del mer enn det man egentlig tenkte at man skulle. Det er jo ikke så viktig for de uten barn, men for oss med barn er det så utrolig viktig at barnet føler at det blir sett og at det får ros og oppmerksomhet. Slik har i hvert fall alltid jeg tenkt, men enda mer har jeg tenkt det de siste dagene.

Jeg prøver alltid å ikke sitte med mobilen masse foran Leo. Selv om det faktisk er jobben min å dele øyeblikk med dere på snapchat og instagram, så prøver jeg å begrense det – noe jeg har følt at jeg har fått til. Jeg ser masse andre mødre på snapchat som oppdaterer absolutt hele tiden, og jeg mener ikke at det er noe galt med det – men her i huset skal ikke Leo føle at mamma ikke er tilstede fordi snapchat, instagram og bloggen ikke er blitt oppdatert på et par timer.

7 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg. Mobilen kan man drive med når barna sover. Jeg sitter heller ikke så mye på telefonen når ungene er tilstedet. Unger føler ikke at dem blir sett, hvis foreldrene bare skal sitte med nesen ned i telefonen. Jeg kjenner dessverre alt for mange som driver mere med telefonen en og følge med på barna.
      tinaolsenandreassen.blogg.no

    2. Helt enig med deg! Det er så absolutt ikke bra for barna. Selv skal jeg prøve å kun svare på/sende meldinger og ringe når barnet er våkent, så kan jeg heller sjekke facebook og alt det andre når barnet sover – den dagen jeg får barn, selvfølgelig. Litt usikker på om dette blir noe jeg klarer å følge opp i praksis, men jeg skal definitivt gjør mitt ytteste for å klare det!
      Uansett, jeg vil tipse deg om et blogginnlegg jeg publiserte tidligere i dag. Tenkte kanskje det kunne være interessant for deg! Der har jeg nemlig tatt for meg noen punkter, og dersom du følger dem kan du ENKELT handle klær HELT TRYGT fra Asia! 😀 Det kan jo være en fordel å kjøpe noen av klærne til Leo der ettersom det er mye biligere enn her i Norge. Har lagt linken til innlegget i url-feltet, så håper jeg at det kan hjelpe deg, kjære Jessica!

    3. Så flink og reflektert du er:) Er imponert av deg. Ingen kan si at unge mødre er dårlige mødre. Ble selv mamma for første gang som 22-åring. Hilsen fast leser av bloggen, mamma til 3 og 42 år.

    4. Er du og Fredrik sammen fortsatt? Har ikke fått lest alle innleggene i det siste og gidder ikke å gå igjennom alle. Er dere sammen?

    5. Nydelige bilder av deg Jessica og Leo
      Til deg Jessica du kunne kanskje smilt litt med tennene istedenfor å ha munnen så lukket igjen på bildene her på bloggen 🙂

    6. Du har en tendens til å kritisere andre, for det er det du gjør når du skriver “andre gjør”….,, At andre legger ut flere bilder enn deg betyr ikke at ikke du kunne ha lagt ut færre, at du, i likhet med mange andre (sikkert de fleste) mødre brydd deg mindre om FB. Insta, snap osv og mer om barnet. Vil nesten gråte når jeg er på kafé og ser mødre sitte og amme sine barn samtidig som de har blikket på telefonen. Tragisk.
      Mener du skrev, like før du fikk Leo, at du kom til å nedprioritere bloggen, ikke legge ut bilder av Leo, osv? Tar muligens feil her, da beklager jeg.
      Synes uansett foreldre bør ligge langt unna nettet så lenge ungene er våkne, så får de heller ofre kjærestetiden (noe må ofres, og det er nemlig ikke nettet) for nettkos på kvelden. Tragisk det og.
      Og husk at de beste bildene, de beste øyeblikkene med Leo er i hodet, ikke på telefonen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg