10 TING DU IKKE VISSTE OM LEO!

1. Leo er suuperkresen når det kommer til mat! Jeg har prøvd utallige middagsglass, men han spytter det bare ut igjen. Vil stort sett ikke ha smoothie, men kan av og til ta til takke med grøt. Ellers er favoritten potet og selvfølgelig melk (morsmelkerstatning, altså!) Jeg skal prøve hjemmelaget babymat og tenkte å dele oppskrifter med dere, forresten!

2. Leo eeelsker ledninger (Vi lar han selvfølgelig ikke leke med dette, men han forsøker stadig vekk å nå dem!), dvd covere, og ja, egentlig alt som ikke er leker vi har kjøpt til han. Haha!

3. Leo har verdens nydeligste og desidert fineste latter! Er så glad vi får høre den så ofte ♥

4. Leo er ofte redd for fremmede menn/gutter, men fremmede damer/jenter er bare morsomt og han smiler fra øre til øre! 

5. Han overrasker oss (både helsesøster, oss foreldrene, og besteforeldrene hans) med nye ting han klarer og lærer. Han lærer utrolig fort og utvikler seg virkelig fra dag til dag nå!

– Omkring 5 mnd ♥

6. Han har åtte tenner allerede! Jeg føler virkelig at han får nye tenner oftere og oftere nå. Nå som han begynner å bli vant til at jeg pusser tennene hans synes han ikke at det er så ille lenger, men han liker aller best å “gjøre det selv” ved å tygge på tannbørsten når han holder den selv. Flinke gutten!

7. Han er verdens blideste baby om morgenen. INGEN, og da mener jeg ingen, smiler mer og er i bedre humør enn han!

8. Han liker ikke å bli kledd på. Det er ikke særlig populært! Men noen ganger går det bra så lenge jeg synger for han!

9. Han har gått fra å være en skikkelig pappadalt, til å bli mer en mammadalt også! Men han vil fortsatt helst sove i armene til Fredrik.

10. Han er ekstremt opptatt av hår. Han elsker hår! Og kanskje ikke på den måten dere tror, for han elsker å lugge hår! Spesielt mitt om morgenen før jeg har rukket å våkne skikkelig, og når jeg sier “Nei, Leo, sånn kan vi ikke gjøre” Så begynner han bare å le. Haha, hvordan skal det gå å lære han “nei”? Neida ♥

Klem

47 kommentarer
    1. Det er jo sånn alle babyer er..?!! Ikke noe “spesielt” med dette. Og helsesøster skryter jo like mye av alle barn! Har et barn som begynte å gå selv når hun var over 1år, og en sønn nå som er 2uker eldre enn Leo som akkurat har begynt å gå, har samme helsesøster å ga like mye skryt til begge.

    2. Herregud anonym 18:12… kan ikke Jessica få lov til å være stolt? For et dårlig menneske du er som må dra henne ned. Hva så om dette er likt for alle barn?? Har hun ikke lov til å fortelle disse tingene? Fy fader, finn deg en annen blogg å lese.

    3. Er “alle” barn sånn,ja! Heheh… Helt utrolig,man kan ikke skryte av sitt eget barn,eller vise hvor stolt man er engang! Og nei,tror ikke helsesøstre skryter “likt” av alle,da noen feks henger etter,men ja,alle fortjener skryt!

    4. Fine Leo. Skjønner godt at du er stolt av han og alt han kan. Å følge utviklingen på et barn, spesielt der første året, er veldig spennende, det går rivende fort. Fra du sitter med en liten som bare sover, spiser og bæsjer til du springer som en gal og flytter unna, hvor ble det av tiden mellom? Det var jo bare et knips 🙂
      Men når det er sagt, hvor ble det av hun som ikke skulle gjøre som andre, overeksponere barnet sitt? Ikke legge ut (ansikts)bilder (stort sett) hver dag?
      Jeg synes nesten det begynner å bli litt vel mange som tjener penger på barna sine. Det er ikke bare du altså. Men hvordan føler du i forhold til det? Å selge ut (for det gjør du med dette innlegget) barnet ditt for noen klikk og kroner?

    5. Her er gutten min også glad hver eneste morgen,slik har han vært fra han kunne smile 🙂 Står alltid opp med et smil om det er klokken 7 om morgenen eller klokken 10,å om han har sove lite eller mye.hehe ^^,
      Sønnen min var også redd for menner når han var på alderen til sønnen din 😉 er en fase de fleste baby-er går gjennom.Han var livredd 2 av onklene mine feks ,haha XD

    6. Anonym: Hei 🙂

      Har skrevet et utfyllende blogginnlegg om eksponering her: http://jessicaenerberg.blogg.no/1444071771_det_ingen_snakker_om.html Og om hva mine tanker rundt dette er, hvorfor jeg tenker at det er greit, og så videre. Håper du kan ta deg tid til å lese dette!:-)

      Jeg synes det blir fryktelig nedverdigende og pussig å si at jeg selger barnet mitt, og jeg ville (uansett hvor uenig jeg var med noen) aldri i verden brukt det ordvalget.

      Og jeg tjener vel ikke penger kun på barnet mitt? Tror du at hvis jeg kun hadde postet bilder av Leo (og ingenting annet) så ville bloggen min lykkes? Nei, så enkelt er det nok ikke.

      Jeg lar leserne mine bli bedre kjent med oss (Det inkluderer også Leo), og jeg styrer unna ting som kan få han til å føle seg flau senere i livet. Til tross for at jeg ser på det som fryktelig usannsynlig at verken han eller fremtidige klassekamerater vil dra frem verken bilder eller info fra en daværende avdanket mammablogg.
      Men det er nå meg, og du har din fulle rett til å mene noe annet 🙂

      Klem

    7. Akkurat sånn min er og! Bare hun elsker mat 🙂 Har også lært nye ting fort. Hun er noen dager yngre enn Leo og har stått selv noen uker nå 🙂 Hun går før hun er ett år i hvert fall, haha!

    8. Ååh, fine Leo! Han har vokst så mye, føles ut som han nettop har blitt født – men samtidig ikke! 😄😄

    9. Mariell: så du mener de barna som ikke lærer ting like tidlig ikke skal ha like mye skryt av helsesøster? Jeg blir så matt av å høre om hvor flinke barn er som lærer ting tidlig.. Og oi så stolt du må være hvis et barn klarer noe som ikke er annet gjør.. De er da akkurat like flinke og like gode om de lærer å gå ved 9 eller 12 eller 18 mnd?? Pokker heller altså.. Og dessuten så er hs en profesjonell, hun skryter av alle selv om de “henger etter” som du skriver.. Og hun synes nok ikke Leo er noe hverken bedre eller dårligere enn alle de andre barna hun ser hver dag.

    10. Spiser han omtrent bare potet og mme??? Alle barn spytter som regel ut ny mat,man gir seg ikke av den grunn. Har ikke helsesøster fortalt deg at det kan ta utallige ganger før de liker noe nytt?

    11. Anonym: Har selvfølgelig prøvd masse, og NOE liker han jo 🙂 Han får jo grøt, potet, og mme – og i følge helsesøster er dette helt OK siden han vokser så utroolig fint.

      Prøv å ikke vær så dømmende.

    12. Hei! Så gøy å lese! Min på snart 5 mnd har mange likheter,særlig dette med hår. Det morsomste i verden er visst håret til mammaen, og særlig hårtutten som jeg ALLTID går med! Påkledning er heller ikke populært her!

    13. Folk e så kvalmanes :s
      Alle barn e ulik, alle foreldra e også ulik. At man ikke gjør akkurat det samme som deg betyr ikke at d ikke e d beste for sitt barn.
      Synes ho har god peiling, og d e hennes barn. Finnes dårlige mødre i verden, men jessica e ikke en av dem! 🙂

    14. Du skriver som om Leo ( som alle tenåringer kaller gutten sin) er en Gud eller no..
      Slapp helt av, tror alle har sett et penere barn og vært borti barn som kan både det ene å det andre. Mine krabbet når de var 5 mnd ( tvillinger) pleier ikke skryte av det. Syns det blir litt for mye. ALLE mødre tror at AKKURATT dems barn er best og finest, men hallo? Calm down , har sett bedre selv

    15. Mye likt med min gutt på 8 mnd 🙂 Han har også åtte tenner, så der er han mye tidligere ute enn storebror. Men, på det meste annet var storebror tidligere ute, de blir nok litt mer babyer lengre disse små søsknene 😉
      Koselig innlegg 🙂

    16. Anonym: Skriver jeg som om sønnen min er en Gud fordi jeg skryter av ham? Jøss, da er det mange mødre som etter din mening mener barna deres er guder. Men du skryter kanskje aldri av dine barn? Slik at andre ser og hører det?

      “Slapp helt av, tror alle har sett et penere barn” Hvorfor i alle dager er det relevant å nevne at det finnes penere barn? Hva i alle dager har det med innlegget jeg har skrevet som omhandler “10 ting du ikke visste om Leo” hvor jeg ikke nevner utseende hans overhode? Svar meg gjerne utfyllende på dette, for dette skjønte jeg virkelig ingenting av.

      Så fordi det finnes andre barn som kan mer enn mitt, så skal jeg aldri kunne skryte av det mitt barn kan?

      Og fordi du ikke liker å skryte av hva dine barn kunne, så skal ingen andre heller få lov til å gjøre det?

      “ALLE mødre tror at AKKURATT dems barn er best og finest, men hallo? Calm down , har sett bedre selv”
      Kan du vær så snill å referere til området i teksten hvor jeg skriver “Mitt barn er best” eller “Mitt barn er finest” fordi, for å være helt ærlig så kan jeg ikke se det?

      Kommentaren din fortjente egentlig ikke noe svar, så jeg tenkte egentlig å la være å svare: Noe mer kvalmt har jeg aldri lest i hele mitt liv. Men regner med at du aldri i livet kommer til å klare å svare saklig tilbake på hva jeg har skrevet til deg, så derfor kom jeg frem til at jeg like gjerne kunne svare deg.

      Det er nok ikke uten grunn at du har signert kommentaren din med “anonym” Du hadde aldri i verden turt å skrive dette om du hadde måtte skrive ditt fulle navn. Og det er det som er så fryktelig trist med dere anonyme, dere klarer ikke å stå for det dere skriver et sekund: Men kommentere spydigheter skal dere på død og liv gjøre?

      Håper dine barn oppnår mye i livene sine og får mye skryt. Og håper at når de kommer løpende til deg for å vise hva de har klart at de ikke får samme svar som jeg gjør her ” Calm down , har sett bedre selv” sitert deg.

      Klem

    17. Blir så sint av disse komentarene 🙁 Vet ikke hva jeg skal si jeg, men føler jeg må si noe… Altså her poster Jessica et koselig innlegg og skryter av sønnen sin. Hva er så galt med det? Alle skryter av sine egne barn. Det må jo være lov. Synes også det er noe man burde gjøre. Ser virkelig ikke problemet. Jeg personlig synes bare det er koselig å lese 🙂
      Og til du som postet 22:27 –
      1. Leo er et fint navn. Har ikke hørt om en annen tenåring som har brukt det navnet jeg, så skjønner ikke helt hva du mener. Uansett om det er mange som bruker det navnet burde da vel ikke stoppe en fra å bruke navnet, om det er det navnet man føler passer til sitt barn.
      2. Selvfølgelig skriver hun sånn om sin egen sønn. Han er nok den hun elsker mest her i verden, og er den viktigste personen for henne.
      3. Alle mødre mener jo barna sine er finest, for det er jo realiteten for dem. Dessuten er Leo et av de søteste barna jeg har sett 🙂
      Noe av dette ble kanskje litt dårlig formulert, men det får bare være.

    18. Alle skryter av barna sine, samme om du har sett “bedre” vel?! La de nå bare skryte, det er jo barnet deres, syns alle foreldre kan skryte til de sprekker!

    19. Ja ^ Synes synd på barna om de aldri får noe skryt for det de gjør. “Har sett bedre” er nok ingen hyggelig komentar å få fra foreldrene sine.

    20. Anonym: hva er problemet ditt egentlig??! Man skriver bare ikke sånn, makan til oppførsel!!
      Stå på jessica, syns du er flink jeg. Nydelig baby har du!!❤️

    21. Du anonyme med tvillinger; hva feiler det deg? Har ingen tro på at du hverken har tvillinger eller barn i det hele tatt. Da hadde du ikke skrevet som du gjør.
      Selvsagt er Leo verdens vakreste for Jessica, der hadde du visst om du hadde barn. Leo er en vakker liten gutt, der synes vel de fleste, og som alle mammaer, er han hennes stolthet. Og hun må få skryte så der synger i veggene, der har alle mammaer gjort (håper jeg) en eller annen gang, eller flere.
      Min personlige mening er at hun ikke bør legge han ut på bloggen hele tiden, han kan ikke velge selv om han vil være offentlig eller ei, men det er min mening. Det har ingenting med at hun skryter av han, som den stolte, flinke mammaen hun er. Se på han, se så godt han ser ut. Nydelige blå øyne, gode bollekinn og små fine “riskorn” i smilet. Sjarmør, kalles det. Han er det viktigste i din verden Jessica, forsett å skryte av han, og ros han godt når han gjør nye ting (det tenker jeg du allerede gjør). Hilsen hun som er en anonym feiging.

    22. Anonym: Denne kommentaren satt jeg stor pris på fra deg! Tusen takk!

      Trekker tilbake “Anonym feiging” og følte meg smålig dum her jeg satt nå:-)

      Klem

    23. Åh, jeg er så spent på hvordan det blir når vi skal begynne å gi Aurora smaksprøver! Hun blir 3 mnd den 22., så blir jo ikke før utpå nyåret 🙂
      Syns det er utrolig gøy å følge Leo’s utvikling og å få bli “kjent” med den lille sjarmøren!
      Vet ikke om jeg skal le eller gråte av disse dumme anonyme kommentarene du har fått, Jessica, det blir virkelig for dumt!
      Så bare fortsett å skryt av sønnen din! Alle mødre burde kunne skyrte av barna sine uten at andre begynner å blande seg inn i det 😉

    24. ååh så bra at du skal begynna å lage babymat selv! jeg gjør det også 🙂 å er kjeempe stolt over meg selv hehe.. Jeg anbefaler deg å gå inn på speiltvillingene sin blogg hun har noen bra barnemat oppskrifter. Viss ikke er det bare å bruke fantasien, gjerne begynne med søte ting siden han er litt kresen som for eksempel eple å gulerot 🙂

    25. For en mor er barna de vakreste som finnes, og slik skal det være. Man skal kunne glede seg over hver lille ting som skjer, og det er lov til å skryte av både egne og andres barn. Det er et mirakel å se hvordan et barn lærer seg nye ting, uavhengig av hvor gamle de er og om en mor ikke skal være stolt over hva barna oppnår, hvem skal være det da? Jeg har voksne barn og er faktisk like stolt over dem fremdeles!
      Og om Leo spiser bare poteter en periode så er det heller ikke noe problem. En av mine var ikke så flink til å spise annen mat, samme hva jeg gjorde, men han tok aldri noe skade av det.
      Jessica – jeg syns det ser ut som om Leo er en flott gutt som har foreldre som er glad i ham og vil alt det beste for ham. Håper dere får en riktig koselig fredag.
      -klem-
      (Og om noen skulle lure på det, så kjenner jeg ikke Jessica annet enn fra bloggen)

    26. Hei Jessica! Jeg vil bare fortelle deg hvor flott jeg syns du er, hvilken flink mor og hvor utrolig reflektert du er. Du har en selvinnsikt som er utrolig unik i forhold til hva jeg har opplevd hos andre. Jeg ble gravid veldig tidlig selv, som 16. Jeg husker hvor dømmende mennesker var og hvor fort jeg måtte vokse opp. Jeg har lest igjennom mange nedlatende kommentarer på bloggen din og jeg syns det er helt utrolig at voksne mennesker faktisk mobber deg.
      Jeg vil takke deg for at du oppdrar barnet ditt med de rette verdiene, for at du gir barnet ditt omsorg og det han trenger. Jeg vil også takke deg for at du er et empatisk og forståelsesfullt menneske og for at du er en mor som setter barnet ditt før deg selv. For det har seg sånn at det ikke er en selvfølge at alle mennesker er sånn. Og det er mennesker og mødre som deg som vi må sette pris på og ta vare på. Du skaper fremtiden for barnet ditt, og barnet ditt er et menneske som har en evne til å gjøre verden til en bedre plass. Jeg håper Leo vokser opp og får de samme evnene som deg.

    27. Hm..du skriver jo 10 ting vi ikke visste om Leo. Ser ikke helt at noe av dette har med skryting å gjøre,er jo bare et koselig mamma/baby innlegg.

    28. Uff, jeg er rystet over at en tvillingmor kan få seg til og skrive slike ting til deg.. Det er ikke mulig at det kan være sant at hun har barn selv… Sånt gjør man bare ikke.. Du virker som en svært oppegående og flink mamma tross din unge alder. Pen er du også. Og Leo er en superskjønn gutt:) Jeg leser bloggen din daglig og liker den veldig godt. Fortsett med og være den du er, og bry deg for all del ikke om de stygge kommentarene til enkelte, selv om det ikke nok er enkelt. Hilsen småbarnsmor til 2 på 40 år!

    29. Hei. Leser bloggen din i ny og ne, men har aldri kommentert. Nå må jeg! Jeg er selv mamma på 30 år. Gutt på 3 og gutt på 7 mnd. Selvfølgelig syns du at din sønn er verdens nydeligste, selvfølgelig er du stolt når din sønn klarer noe i tidlig alder – akkurat som en annen mor er like stolt hvis deres barn er litt sent ute, selvfølgelig er du stolt når helsesøster sier hvor flink han er – akkurat som alle andre mødre er. Kom igjen, skryt hemningsløst av gutten din. Det skal ingen ta deg på! Selvfølgelig er han verdens søteste og flinkeste i dine øyne. Og det trenger du ikke holde inni deg. Du er jo mammaen hans:) Mange som ikke har barn selv klarer ikke å forstå hvor ubetinget kjærlighet man har til sine egne barn. Det gjorde ikke jeg i allefall før jeg fikk mine egne. Bare si alle verdens nydelige ting om gutten din du. Vi som har barn selv forstår at det er mammahjertet som snakker og syns det er superkoselig å se kjærligheten dere i mellom<3

    30. Du burde virkelig slutte å kalle de anonyme leserene dine for “feiginger”. Utrolig umodent av deg som blogger som liksom skal framstå som en som en voksen nok til å vere en mor, et skikkelig forbilde og ikke minst burde lære seg litt kritikk.

    31. Et lite tips til middagsmat; kok poteter, gulrøtter, søtpoteter, andre grønnsaker (regner med du vet hvilke han ikke skal spise), bland i litt leverpostei, makrell i tomat, eller kok/stek reint kjøtt og mos sammen (selvsagt ikke alt på en gang), da har du litt å gi han. Regner med han er begynt å spise brød, hvis ikke så prøv skive med leverpostei, kaviar og andre ting han liker. Og så kan du mose sammen (med gaffel) brød og banan. Husk ikke så store brødbiter og la han gjerne spise selv, samtidig som du gir han, det bruker å trigge matlysten.
      Bare fantasien som setter grenser for hva som kan mixes sammen.

    32. Anonym: Så utrolig koselig av deg! Så morsomt å høre fra dere lesere at dere liker bloggen min og leser den hver dag.

      Nei, jeg tror ikke helt på at hun har barn når hun velger å skrive som det.

      Klem fra meg!

    33. Uff, så mye hat du får! Jeg forstår virkelig ikke hvordan alle de over her i det heletatt klarer å skrive så mye uhyggelig. Det kan være greit med litt konstruktiv kritikk, men å gå til angrep er ikke det samme.
      Jeg unner deg alt godt, Jessica! Du er kjempeflink med Leo og husk at de som er uhyggelige her er ute etter å ta deg, og de leter etter feil. Kanskje en smule sjalusi også, det er ikke mange i din situasjon som klarer seg så bra som du 🙂 Det finnes ingen fasit på hvordan alt man skal gjøre med barna sine, men jeg syns du gjør et strålende jobb! 🙂
      Ha en fin dag og kos deg med Leo!

    34. Husk at barn må smake ting ca. 12 ganger for og venne seg til smaken. 🙂 Om du ikke er tålmodig kan det hende han heller ikke liker det du lager til han.

    35. Som å høre om sønnen min på enkelte av punktene😊 det aller beste er at han smiler uansett på morgen, umulig å ikke bli i godt humør❤️

    36. Jeg forstår at du er stolt av barnet ditt, og at det er koselig å vise han frem – men helt seriøst, tenk på at han blir eldre og kan finne frem alt som står her senere. Da mener jeg ikke at du skriver noe galt, men se bare på kommentarfeltet – at enkelte til og med klarer å henge seg opp i utseendet til en liten baby? Da hadde jeg blitt lei meg, om jeg hadde sett at voksne mennesker skrev sånn om meg når jeg var liten. Jeg synes ikke noe om at bloggere eksponerer barna sine på den måten her. Gjør det gjerne med deg selv, men han har ikke samtykket til noe som helst, og jeg tror du kan få problemer med det når han blir eldre – tenk bare at klassekamerater osv kan søke opp SÅ mye om han om de vil.

    37. Kristine: Hei!

      Har linket til et utdypende innlegg jeg har skrevet om mine tanker rundt eksponering av barn i sosiale medier lenger oppe i kommentarfeltet. Ta gjerne en titt!

      Jeg finner det imidlertid fryktelig, fryktelig usannsynlig at Leo’s fremtidige klassekamerater skal finne det interessant (eller i det hele tatt orke å søke opp) bilder av han som liten baby, som i fremtiden vil være på en avdanket mammablogg?.. Det er kanskje bare meg, men jeg finner liksom ingen bekymring i det. Jeg finner det usannsynlig.

      Dessuten, om jeg en dag finner ut at jeg vil slette bloggen når jeg føler meg “ferdig” så vil det i hvert fall bli fryktelig vanskelig å søke opp disse bildene, som før øvrig kun er uskyldige og fine babybilder, og ingenting som jeg føler han kan oppfatte som pinlig eller forferdelig. Men for all del, kommer han i fremtiden og forteller meg at hans klassekompiser har søkt opp igjen en gammel mammablogg, søkt seg gjennom internett (som vi for så vidt ikke vet hvordan vil funkere i fremtiden, eller om Google i det hele tatt fortsatt vil eksistere på samme måte som nå) på jakt etter bilder av han som baby for å gjøre han flau, så skal jeg selvfølgelig legge meg fullstendig flat. Som allerede nevnt: Jeg tror bare ikke han kommer til å bry seg nevneverdig om uskyldige babybilder som i hvert fall ikke vil være snakkisen om 10 år. Tror jeg da.

      Jeg forstår tankegangen din veldig godt, og det var mye av grunnen til at jeg ikke eksponerte ham i starten. Jeg ser veldig godt hva du mener

      Klem

    38. Mamma som 16: Og kristine! Glemte helt å få med noe her 🙂 Har bestemt meg for å slette alle kommentarene på bloggen min den dagen jeg legger den ned. Dermed kommer han aldri til å se eller få vite om hva enkelte idioter har skrevet her, for det vil jeg skjerme han for.

    39. Herregud, blir helt oppgitt av å lese kommentarene hær. Du er jo en kjempeflink mamma! Og leser kommentarer om at “alle barn er like” og “det er ikke noe spesielt med at barnet kan det”. vel, da motsier jo dere bare dere selv. På andre innlegg sier dere at hun er for ung til å være mor ol., så sier dere at barnet hennes kan og gjør alt det som er “normalt”? Da sier jo det bare seg selv at hun klarer morsrollen minst like bra som dere, bortsett fra at hun ikke sitter å rakker ned på andre unge mødre på nett (for det sier jo ikke litt om dere, og at dere tydeligvis ikke er modne nokk til å få barn:)
      Og det at dere går på angrep på et lite barn, og begynner å si at barnet ikke er “fin”? Det er faktisk noe av det jævligste jeg har lest i hele mitt liv. For noen ignorante, ekle mennesker noen av dere er.
      Leo er nydelig (faktisk en av de søteste babyene jeg har sett) og det er ikke noe galt med han. Håper dere lykke i fremtiden <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg