JEG ÅPNER MEG.

Før jeg ble gravid var jeg litt skeptisk til barnevernet. Jeg hadde hørt og lest fryktelig mange skrekkhistorier.

Så den dagen jeg selv ble gravid, slo jo tanken meg. Jeg hadde jo hørt om unge mødre som ikke fikk en sjanse til å bevise at de kunne være gode mødre en gang? Men nei, det kunne jo ikke skje meg. Jeg kommer jo fra en resurssterk familie, jeg har jo et stort nettverk rundt meg. Men hva om? Hva om skrekkhistoriene stemmer?

Den dag i dag har jeg aldri hatt kontakt med barnevernet overhode, og jeg er ikke redd for å få det. Jeg husker for lenge siden at mammatilmichelle nevnte at noen hadde meldt henne til barnevernet gjennom bloggen hennes, så jeg er klar over at denne bloggen gjør meg mer utsatt fordi det er mange syke mennesker der ute. Det er mange av de som ønsker å ødelegge for andre også, det har i hvert fall jeg merket i stor grad.

Leo er i gode hender. Og alle som vil sjekke det, skal selvfølgelig få lov til det. 

Man skal selvsagt være kritisk til (nesten) alt, det er jo jeg også. Det er viktig å ikke være for naiv. Nå tenker jeg ikke spesielt på barnvernet, for det er jo mennesker som jobber der også – og som menneske kan man finne på å gjøre feil. Sånn er det bare. Men sånn er det også for andre mennesker i andre type jobber. Sånn er det for alle.

Jeg er ikke stolt av alt jeg har gjort i fortiden, for jeg har også gjort feil. Mange ganger, gang på gang.

Når jeg var 13 år gammel var jeg mildt sagt likegyldig til det meste. 

Det var en ting som sto i hodet på meg, og det var fest.

Dette godtok selvfølgelig ikke foreldrene mine (Hvem gjør vel det?!?!) Og det ble et par tusen alvorsprater. Ikke at det stoppet meg. Noen tenker kanskje “Men ingen fra en resurssterk familie lar barna sine holde på sånn” Men hva skulle foreldrene mine gjøre da? Låse meg inn i et skap? Lenke meg fast i trappa før de la seg til å sove?

Det var meg og noen jeg kjenner. Jeg var så ekstremt utspekulert og jeg ber til Gudene om at Leo ikke arver det etter meg. 

Det krever en del selvtillit for meg å dele så private ting som dette med dere, for tro meg, jeg vet hvor mye motgang jeg vil få møte – og nå “ber” jeg om det i og med at gir de som ikke liker bloggen min noe de kan “ta” meg for – men jeg vil dele. Jeg vil åpne meg. Jeg er menneskelig, jeg er ikke perfekt, og jeg vet at ting jeg gjorde for flere år siden ikke definerer hvem jeg er i dag. Derfor tør jeg å dele.

Jeg skriver dette fordi ALLE kan bli en god mor, samme pokker hva fortiden din sier. Om du for eksempel har hatt kontakt med barnevernet i din fortid, så skal ikke det ha noe å si når du selv blir forelder. Du er ikke fortiden din.

Man kan alltid forandre seg, og det er jo det som er så fint.

Fordi, vet du hva? Ingen i hele verden kan forandre fortiden sin, men om du våkner opp i dag og bestemmer deg for å gjøre fremtiden din annerledes – så kan du det.

24 kommentarer
    1. “Om du for eksempel har hatt kontakt med barnevernet i din fortid, så skal ikke det ha noe å si når du selv blir forelder.” Kunne ønske det var sant…

    2. Helt sant, du kan bli en god mot uansett hvordan fortid du har hatt. Nå ble jeg mamma når jeg var 21, jeg var en rusmisbrik3r, valgte og legge meg inn med engang jeg fant ut av det. Vært rusfri siden dag 1, guttungen har det bra. Og barnevernet er inni bilde, men de er bare snille 🙂 hadde hørt mye skummelt. Men spørs helt hvem du treffer på 😉

    3. Det er så gøy å lese innleggene dine, du er så åpen og ærlig i det du skriver! Titter stadig innom for å lese. Jeg må også bare si at du har verdens søteste unge, leo er jo bare så sjønn. Nydelige bilder du deler av han!
      Du virker som en veldig moden person, og ikke minst en super mor for leo! Ikke la deg bli dratt ned av de unødvendige kommentarene du får. Ingen skal bli rakket ned på selv om dem deler ærlige ting, ingen er perfekte.
      Stå på, du kan nå så langt du vil!

    4. “Om du for eksempel har hatt kontakt med barnevernet i din fortid, så skal ikke det ha noe å si når du selv blir forelder. Du er ikke fortiden din. ”
      Skulle også ønske dette var sant! Ingenting er så ødeleggende enn bv!

    5. Så utrolig bra skrevet 🙂 er helt enig I at fortiden til en person ikke skal ha noe å si på hvordan personen oppdrar ungen sin. Jeg selv har mistet lille jenta mi til bv pga at de mente det at når jeg har blitt mobbet kan jeg umulig bli en god mor. Fikk ikke muligheten til å motbevise dem… håper inderlig det ikke skjer meg en gang til 🙂

    6. Jeg har vært innblandet i barnevernet pga faren til sønnen min.Når barneveret fant ut at jeg ikke bodde med faren så brydde de seg ikke så mye å kom på besøk for å se hvordan jeg og sønnen min hadde det,etter det ble saken lagt på is 🙂
      Leser hva Susann leser her oppe å ble faktisk litt små redd..Jeg har selv blitt mobbet fra 2-10ende klasse men har jo sønnen min enda selvom jeg har blitt mobbet :S begynner søren meg å lure på hvorfor de tok barnet i fra henne kan umuligt være bare mobbingen :S

    7. Det som er det folk reagerer med når det gjelder barnevernet er at de ofte oppererer som en stat – i staten og lett får FOR mye makt. De kan få med politiet og gjøre alt de mener de er nødvendig uten at noen trenger å stille spørsmål ved det. Man ser ofte stygge saker der man før å ha undersøkt faktiske forhold har hentet ut ungen og etterlatt fortvilte foreldre helt alene. Glad det er så mange som reagerer nå og vil at barnevernet skal kontrolleres oftere for ofte gjør de større overgrep mot barn enn det de mener foreldrene gjør. Barnevernet er farlig, fordi de har så jævli mye makt over deg og siden de har utdanning så vet de jo tydeligvis hva en god mor og far er ifølge boka…

    8. Jeg har også en fortid innen bv, jeg meldte meg ut som 18-19 åring, ble gravid og flyttet sammen med barnefar, min første jordmor tok kontakt med bv fordi hun var bekymret for meg, ble innkalt til møte med dem igjen og det ble et helvette uten like, dem tok fra meg datteren min når hun var nesten 7 månder, di hadde fått papirene fra min fortid og dømte meg ut i fra det og mye annet, nå ser jeg datteren min 1 gang i 2 timer, til neste år får jeg bare se henne 2 ganger i året i 2 timer med tilsyn.. Så nei, det å ha vært innblandet i bv fra før er ikke noe hyggelig å bli innblandet igjen når man blir mamma!

    9. Jeg pleier ikke kommentere på blogger,men nå må jeg bare. Jeg synes barnevernet får utrolig mye kritikk som bunner ut i stort sett det samme; de driter i hva som er best for barnet og opererer som en stat innenfor staten. Jeg ble gravid etter tolv år som rusmisbruker,la meg inn med en gang og kontaktet selv barnevernet. Jeg ble undersøkt opp og ned i mente,det ble gravd i fortiden min og jeg måtte bli testet psykisk mens jeg var innlagt og gravid. Det var helt utrolig tungt,men jeg stod stødig og trøstet meg med at det var for barnet mitt sin skyld. Barnevernet fikk vite ALT! og vet dere hva? jeg fikk beholde barnet mitt. Hvorfor? fordi jeg var god nok. Dette sa barnevernet selv om jeg hadde en helvetes tung fortid. Jeg var,etter NØYE vurdering,funnet mer enn kapabel nok til å gi det som barnet mitt trengte. Vi får idag fin oppfølging og støtte,og jeg ser tilbake på den tøffe tiden som gravid innlagt med stolthet,og en visshet om at barnevernet gjorde alle prosedyrer grundig med mitt barn sitt velbefinnende som hovedprioritet. Det virker som at det er en del foreldre som mener at hver gang barnevernet bestemmer seg for å skille foreldre og barn,så er det fordi de er på en makt trip,og ikke fordi det er resultatet av nøye vurdering. Jeg vet at slik er det ikke!

    10. Camilla: Takk Gud for at mennesker som deg finnes! Hvis bare alle hadde tenkt som deg. Du er nok en sterk og utrolig god mor for barnet ditt 🙂
      Det folk ikke skjønner er at barnevernet er der for å hjelpe, og at mange vurderinger ligger bak hver avgjørelse. Så klart kan det oppstå feil, det er menneskelig å gjøre feil! Og det er klart at barnevernet burde ha strengere kontroller på seg. Men uansett er det alltid et stort grunnlag når barnevernet bestemmer seg for å ta barnet bort fra foreldrene sine!

    11. Veldig fint innlegg.
      Jeg har ikke noe tvil om at jeg blir en god mamma, men ettersom at jeg varr i systemet, og barnevernet helt åpenbart ikke liker mine livsvalg eller barnefar, er jeg veldig redd for at de skal finne noe å “hakke” på. Jeg vet selv at det var utrolig lite grunnlag for fratagelse av meg og broren min fra foreldrene våre, og det er det som skremmer meg… :/ Men jeg er absolutt ikke i tvil om at lille E vil få de beste foreldrene hun kan tenke seg, når hun kommer i mai!

    12. Hæ jeg forstår ikke. Hva “det var meg og noen jeg kjenner”? Har du fortalt om en hendelse? Skjønte ikke inlegget. Har du gjort noe? Wuuut

    13. Anonym: Å skrive om fortiden min som jeg lenge har latt være å skrive om er vel å åpne seg? Det følte i hvert fall jeg?.. Selv om jeg blander inn litt meninger.

    14. Kommer man i ikontakt med bv blir alltid fortiden brukt mot deg. Men har mye å si hvilken kommune man bor i og hvilken saksbehandler man får. Alt for mange maktsyke saksbehandlere som jobber i bv dessverre med mye synsing og løgner. Vet om flotte familier som har bltt ødelagte pga psyko saksbehandlere, mens foreldre med vold og rus får ha barna sine. Skjønn det den som kan……

    15. Synes du virker som en kjempe god mor for Leo, og en reflektert, oppegående jente 🙂 Du er jo bare 16 (17?), og jeg syns du tenker klarere og har bedre holdninger enn mange voksne som har flere år med erfaring.

    16. Du er så utrolig klok og reflektert!! Det er ikke mange på din alder som er like voksen som det du er!!
      👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    17. barnevernet er helvettes rike! får de vite om barndommen din og du har fått ett barn så tar de den forde att de er bekymret pga barndommen… jeg er jente på 17 år, akkurat fått en gutt på 3 mnd og er i bv selv, de sendte bekymrings melding til den kommunen jeg bor i nå og bekymringen var att de var redd for barndommen til meg og barnefar… det er helt forferdelig, de sikler etter å ta sønnen min for å tjene penger på han, for det er det de gjør med fosterbarn, de tjener penger på å ta barn å ødlegge familier… jeg har ikke mistet min sønn og det kommer aldri til å skje, men jeg får besøk annenhver dag av en kjærring. jeg blir heldigvis 18 om 9 måneder og da skal jeg flytte laaaangt vekk, få meg ett nytt liv å nyte tiden med min lille familie, barnevernet er ett helvette uten like, nei det er ubeskrivelig å de kan ødlegge for folk! du er en utrolig flink mor til Leo jessica, tilfeldigvis heter min sønn også Leo 🙂 hehe, stå på jessica du er super flink å nydelig mor.

    18. Har selv en gutt på snart 2 mnd og når han var 1 mnd fikk jeg telefon fra bv. De sa de hadde fått en bekymrings melding av en anonym person der saken handlet om at barnefaren drakk store mengder alkohol. Noe som i det hele tatt ikke stemmer. Barnefaren hadde ikke rørt alkohol i det hele tatt etter barnet var født. Skjønner jo at bv ville komme å snakke med oss for det er jo jobben deres. Men synst det er dårlig gjort av noen å sende inn en bekymring som ikke stemmer i det hele tatt.

    19. ok ja noen er jo så idioter å ville prøve å ødlege for deg, men noen ganger så kan det være en annonym i barnevernet som har bekymret seg og ville prøve å ødlegge for dere! for det skjedde med meg, de sier att det er en annonym men så er det egentlig en i BV. jeg mildt sagt HATER barnevernet, de er ikke til hjelp for noen syns jeg, de er bare ute etter å tjene penger på barna våre å ta de fra oss så vi bare kan se de 2 timer 2 ganger i året med tilsyn, heldig vis er jeg ute av det når jeg blir 18 om 9 mnd, min sønn Leo klarte jeg å vinne over bv med, og takk gud for det.

    20. Siden du var umyndig da du ble mor så vil det uansett stå i papirene til Leo at mora var barnvernsbarn.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg