EN VELDIG UNG, MEN FLINK MAMMA

Jeg sitter alene og spiser lunsj med Leo på en koselig restaurant. Vi har akkurat satt oss ned og jeg har med en smoothie jeg rekker over til han. Han lyser opp og lager lyder som gir ekko i hele restauranten. “Oi da, Leo” sier jeg litt roligere, før jeg ler litt med ham.

Han spreller med ben og armer når han sitter i den typiske hvite-plast stolen de har på alle restauranter. Han smiler. Etter jeg har bestilt mat legger jeg merke til noen eldre damer som kikker veldig mot meg. Jeg ser at de snakker med hverandre i sidesynet mitt, og en gang når jeg møter blikket til den ene damen smiler jeg. Jeg gjør stort sett alltid det når jeg får øyekontakt med andre. Jeg tror et smil kan forandre dagen for de som har det helt for jævlig, og da risikerer jeg heller at jeg blir stirret dumt tilbake på enn at noen skal få øyekontakt med enda et menneske som bare gir dem et tomt blikk. Jeg vet hvor mye det har betydd for meg de dagene jeg har hatt det verst.

Maten vår kommer, og Leo ser ut til å bli sulten han også – til tross for brødskiven med leverpostei han spiste en time tidligere. Heldigvis hadde jeg en ferdigpakning med melk liggende i stellevesken! Jeg spør servitøren om hun kan komme med litt kokende vann slik at jeg kan varme den opp til riktig temperatur. Jeg løfter Leo ut av stolen sin og setter han på fanget for å gi han melken. Damene kikker bort på meg igjen nå.

 

(Sminkefritt bilde av meg fra i sommer! Hadde aldri trodd jeg skulle poste det. På kafe.)

Jeg kunne tenkt så mye. Vært redd for at de tenkte at jeg var en dårlig mor som ikke ammet, undret meg, vært bekymret. Men jeg tenker ikke sånn. Ikke nå lenger. Jeg har opplevd så mange stirre-og snakke stygt-så-jeg-hører-det-tydelig episoder at jeg vil ikke tenke at de snakker negativt om meg lenger.

Jeg vil heller tenke at de synes jeg var en veldig ung, men flink mor.

Og hvorfor skulle de uansett snakket om meg? De kjenner meg jo ikke, det blir jo bare tomme ord. Jeg vet jo at alderen min ikke plager Leo, så hvorfor skal den da plage andre…?

15 kommentarer
    1. Synes du virker så jordnær og snill. Slik jeg selv ønsker å være. Føler mange jenter nå til dags er så overlegne på en måte:) Stå på, du virker som en flott mor og et bra forbilde 😀

    2. Er så dumt at folk har fordommer mot unge foreldre. Jeg er selv ung mor (18) . Og har møtt på mange fordommer . Og det at jeg er under nav,gjør det ikkje bedre. Jeg er alenemor i tilleg. Jeg har hatt problemer med å skaffe leilighet ,rett og slett fordi de har fordommer mot meg. Tror de ikkje jeg kan betale husleie? Jeg får jo inn penger,selv om der er fra nav. Men det virker det ikke som er så mange som forstår. Jeg ammer heller ikke,og har fått en del kommentarer på at jeg burde ha prøvd amming lengre osv,men de vet jo ikke hvorfor jeg ikke ammer…det bare går ut i fra at jeg ikkje orket eller noe sånnt..
      Heligvis finnes det mennesker som er veldig støtende,og da velger jeg å fokusere på det..og glemme fordommer…selv om der ikke er så enkelt når jeg hele tiden faktisk blir dømt. .
      Jeg liker velig godt bloggen din,for jeg kjenner meg sånn igjen,og det er litt støttede å vite at jeg ikkje er alene.
      Og det virker som du er en fantastisk bra mor for Leo ☺ og det stråler av Leo at han er lykkelig.

    3. Dette er første gang i mitt liv hvor jeg har kommentert en blogg. Har fulgt bloggen din lenge og syns du får så mye ufortjent dritt. Mitt ønske med min aller første kommentar, er at du tar den skikkelig til deg. Du er utrolig flink, voksen og ikke minst fornuftig. Jeg håper av hele mitt hjerte at du er stolt av deg selv, og aldri la andre styre din tvil på at du er en god mamma.
      Jeg heier på deg!!

    4. Du gjør en fantastisk jobb med leo❤️ Det skal du vite. Du er en like god mor som alle andre mødre i verden,aldri tvil på det!

    5. m: Hei! 🙂 Vi kokte dem veldig, veldig lenge! Men stoppet med det når han var omkring 8 måneder, selv om jeg tror man kan stoppe før det! Spør helsesøsteren din eller søk litt på nettet, husker så dårlig her jeg sitter!

      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg