GLAD DET ER OVER…

Hallo alle sammen!

Jeg har hatt en veldig tung natt, men det går gradvis bedre med meg! Leo er jo helt fin og har sikkert glemt alt allerede. Jeg hadde sikkert tre mareritt om hendelsen og har sovet sånn ca nøyaktig.. 15 minutter i hele natt. Men det er bedre enn ingenting. Vi måtte jo tross alt vekke Leo hver time for å sjekke at alt var bra med ham, og det var det jo – så han har i hvert fall ikke hjernerystelse! Og godt er det. Det ble veldig mye vanskeligere for oss enn det vi trodde, Fredrik våknet overhode ikke av alarmene vi hadde satt på men har hjulpet masse til i dag likevel. Han er så flink!  Og han fikk i det minste sove gjennom natten, i motsetning til Leo og jeg, og det er jo bra at hvert fall en av oss har hatt en god natt. 

Men uansett! Leo og jeg har vært på lunsjmøte i dag og det var kjempekoselig. Alt gikk veldig bra og Leo storkoste seg! Ellers har dagen vært fryktelig rolig, og det er egentlig veldig greit. Litt shopping ble det også endelig ettersom han trengte litt nye klær ♥

– Når han enda hadde de fine undertennene sine!

– Pappa og Leo som pyntet juletre i går!

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å takke for alle fine god bedring- meldinger på facebook, kommentarer og hilsninger! Setter uendelig stor pris på det, dere er gode! Vi er bare glad det er over! ♥

32 kommentarer
    1. Unskyld meg, men nå må jeg spørre, han sitter vel ikke i en beltestol i bilen? En stol som han bare er fastspent med bilens belte? Ser ut som han sitter mot köre riktning også. Håper jeg har feil.
      Mener inget ille, men om jeg har rett så er det kjempe farlig! Sånne stoler er til får 15kg-> og skal helst ikke brukes för barnet er ca 4-5 år gammel.

    2. Jeg også kan se at han sitter i en beltestol med kjøreretning! Det anbefales ikke før barnet har vokst ut av en småbarnsstol:) vil anbefale deg å lese endel om bilsikring og barn. Besafe er veldig bra barnestoler. De skal helst sitte bakovervendt til de er minst 4 år. http://www.jollyroom.no/produkter/besafe-izi-plus-bakovervendt-bilbarnestol-plussgodkjent-classic-black-cab?gclid=CjwKEAiA18mzBRCo1e_-y_KLpXISJACEsANGYkwwjeHTgqxQX66T9s1gW9hO4mqEceso32ut0_K4NhoCtPPw_wcB dette setet er veldig bra 🙂 skjønner at det ikke er det man leser mest om når man ikke selv har bil, men like viktig selv på korte turer!

    3. Anonym: Hei!

      Dette er bilsetet til moren til Fredrik, ante ikke at var ille at han brukte det en gang! Tar selvkritikk på at jeg ikke har sjekket det opp, selv om det ikke er vårt sete 🙂

    4. Trist med uhellet dere ble utsatt for,godt og høre at alt står bra til med leo…mulig du vet dette fra før,men når barn “ødelegger ” melketennene så er det en sjangse for at “ny-tennene” som vokser ut blir misfarget,håper du slipper og oppleve dette,det minsker ikke akkurat på samvittigheten. Men den tid,den sorg? Får uansett ikke gjort noe med det,tiden vil vise!:)
      God jul!

    5. Er vel ikke den store krisen om han sitter i en stol med kjøreretningen av og til, men han må festes med egne belter i stolen. Vi må ikke la hysteriet ta overhånd, det er ikke så mange år siden at bakovervendte stoler skulle stå i forsetet (gjaldt vel egentlig alle stoler), godt alle stoler er tilbake i baksetet. Viktigst er ar stolen er tilpasset alder og vekt.
      Så til tennene, de trenger slett ikke å bli misfarget. Skrev i innlegget mitt i går at hun burde kontakte tannlege (og det hadde hun gjort) ang tennene. Min sønn slo ut ei tann da han var året, tannlegen fulgte veldig godt med, misfarging er en ting, men også andre ting som må følges med, skjønt, når de er så små så går det som regel over all forventning. Hos min kar var det største “problemet” at nytannen kom lenge etter de andre tennene, noe som ofte skjer da de ikke feller noen tann over denne. Og det er ikke noe problem i det hele tatt.

    6. Anonym kl.19.11….
      Jeg skrev ikke at leo får misfargede tenner,jeg skrev at sjangsen er der,vesentlig forskjell-eller hur?? Dette avhenger av om rota,eller i dette tlfellet røttene ble skadet eller ikke,noe som ikke er enkelt å finne utav,derfor utrykket:”tiden vil vise”.

    7. Anonym 19:11:
      Nei, å sitte i kjøreretningen av og til er ikke hele verden (det skal uanset helst undvikes), men det å sitte i en stol som ikke er for barnets vekt klasse er farlig. Unødvendig å si at “for så og så lenge siden var dette og dette farlig”, forskerne forsker videre og vi lærer nye ting hver dag. Så bare fordi det for 30 år siden var ok å ikke bruke bilsete i det hele tatt så kan man ikke tenke at man ikke trenger det nå heller ☺
      Ha en god dag videre!☺

    8. Hei, jeg jobber i en butikk hvor vi selger barnestoler. Vil bare minne på at en god bilstol som også er riktig for barnet er vell så viktig på korte turer i bestemor sin bil som det er i den bilen man kjører daglig- dette fordi sjansen for å kollidere er like stor uavhengig om man bare kjører i en bil av og til eller om man kjører den hver dag.
      Men- man lærer av og feile, og jeg tipper Jessica tar lærdom av dette 🙂

    9. Caroline: Hei Caroline!

      Ja, og som jeg allerede har skrevet i kommentarfeltet her så har jeg lagt meg helt flat og mer får jeg egentlig ikke gjort. Ante som skrevet ikke at dette var farlig, i og med at dette ikke er vårt bilsete en gang 🙂 Men vi skal snart kjøpe et nytt eget ettersom det ordentlige vi har (som er trygt og ordentlig!) kun er for baby fra 0-9 måneder, og Leo er jo 9 måneder nå om en ukes tid 🙂

      Klem!

    10. Til anonym over her: du seier at det ikkje er så stor krise om Leo sitter rett veg i bilen, men jo. Det er alltid farlig. Ein veit aldri når ein krasjer, og hovudet til et barn er så pass mykje større enn kroppen når barnet er i Leo sin alder pluss minus. Altså skal ein aldri i verden finne på å snu sete som skal vere bakovervent berre fordi det ikkje er krise å gjere et par ganger. Det kan vere akkuratt den gongen du krasjer/blir påkjørt og kan i værste fall ende med døden. Det er så livsviktig og finnes ikkje eit einaste unntak. Tenk deg om før du gir tips som kan føre til at ei mor mister barnet sitt.
      Vil legge til at dette overhode ikkje er meint som hets, Jessica. Eg ser at du har lagt deg flat i kommentarar lenger oppe. Etter episoda med deg og Leo her om dagen trur eg du setter sikkerheten hans framfor alt vidare. Husk å gjere det i bil også 🙂
      Elles vil eg komme med en liten note. Skrifta på blogginnlegga er svært liten. Same med linjeavstanden, så blir litt slitsom å lese. Hadde vore fint om du hadde sett på det 🙂
      God bedring vidare til deg og Leo. Ønsker dokker alt godt 🙂

    11. Hei Jessica! For det første, veldig leit å lese om uhellet i går. Det er vanvittig glatt om dagen, og med en på 8 måneder selv, så knyter det seg i magen av å tenke på om noe sånt skulle skjedd oss. Men husk, det kunne skjedd hvem som helst! Godt det ikke endte verre.
      Over til noe annet; vil gjerne anbefale deg Britax bilstol. Ser dere skal kjøpe nytt, vi byttet nå siden vår lille ikke likte å bli så liggende i nyfødtstolen. Britax dualfix kan lett snus til siden, så det er lett å ta barnet ut og inn. Seter vippes også lett i tre forskjellige sittestillinger. Kan brukes fra nyfødt og opptil rundt 18kg (ca 4år). Bare et tips, men både jeg og venninner med samme sete er superfornøyd!

    12. Anette. Hvor har jeg skrevet at det er greit å snu en stol som skal være bakovervendt? Jeg skrev at det ikke var noen stor krise om han satt i forovervendt stol (med kjøreretningen) en sjelden gang. Det er jo du som skriver om å snu stolen feil vei, du må sannelig begynne å lese det som skrives, om du skal kritisere. Så tenk deg om før du er så frekk at du beskylder andre for å villede for å sjøl framstå som den som kan og vet alt.

    13. Bare et lite tips. Hvis du har barneforsikring på Leo. Meld skaden til forsikringsselskapet. Mulig du har fått beskjed om dette av tannlegen. Alle barn får gratis tannbehandling til 18 år. Men dersom det skulle være skade på de varige tennene kommer forsikringen inn etter han er 18. Min datter snublet på gulvet hjemme og slo fortennene da hun var ca ett år. Hun er fulgt tett opp av skoletannlegen i årene etterpå. Nå er de varige tennene kommet fram uten skader fra fallet. Heldigvis.
      Ønsker deg og dine en god jul 🙂

    14. Til anonym: eg skreiv aldri at du hadde sakt at det var greit å snu stolen. Eg skreiv at du sa at det ikkje var krise om barnet sitter mot kjøreretninga. Eg presiserer berre at det aldri er greit at en baby sitter rett veg i bil, verken med sete som skal vere snudd mot eller med kjøreretning. Sida du skriver at det er greit at en baby sitter den vegen (noke som er fullstendig feil og livsfarlig) kan det tolkast som at du egentlig ikkje er så opptatt at sikkerhet av barn i bil. Derfor presiserer eg. Som du skreiv i sist kommentar; nei det er aldri greit å snu et bakovervendt sete (noke eg aldri har sakt at du har sakt og heller aldri har sakt at er greit), men det er heller aldri greit at en baby sitter med kjøreretninga. Aldri, aldri, aldri. Det er en grunn til at det babyar/små barn skal sitte feil veg.
      Og berre for å ha sakt det: eg er ikkje ute etter å spre hat eller vere frekk mot noken som helst, men eg vil ikkje vere den som ikkje seier frå når noken gir sånne tips. Det er snakk om sikkerheten til eit barn, og det skal bli tatt seriøst. Eg gidd ikkje diskutere med deg, for i følge din siste kommentar har du ikkje lest det eg har skrive skikkelig. Alt eg skriv er ikkje med utgangspunkt i dine sitat. Eg skreiv tydelig i første setning kva du hadde sakt, og sa ikkje noke meir om kva du meinte. Etter det snakka eg generelt. Om du ikkje forstår det, er det berre å spørre. Det er totalt unødvendig av deg å legge ut at du trur eg vil bli framstått som bedreviteren, for nei, det er ikkje målet mitt. Eg vil berre informere. Syns og det er lavmål å gå til angrep å kalle meg frekk. Eg presiserte berre at ein ikkje skal skal la eit lite barn sitte rett veg, uansett, og dro den litt lenger enn det du gjor. Rett å slett fordi eg syns ditta er utrulig viktig. Einaste eg tok frå din kommentar står spesifisert i første setning.

    15. Annette, les det du sjøl skrev. Man skulle tro det var du som bestemte hvordan alle barn i landet skulle sikres. Du beskylder meg for å gi tips som kan føre til døden, det er både frekt og ufint. Det har jeg aldri gjort og kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg har flere barn og barnebarn selv, jeg har kjøpt bilstoler til alle mine barnebarn, både i foreldrebilen og i min bil. Jeg, av alle, vet hvor farlig det er å kollidere. Jeg frontkolliderte for over 30 år siden, med en 7 måneder gammel baby sittende i FOROVERVENDT bilstol. Vet du, det gikk helt fint med babyen, ikke en eneste skade på han, bilen derimot, den ble kondemnert og jeg fikk en del skader. Jeg fikk ros, både av helsepersonell på sykehuset og politiet fordi han satt i bilstol, bak på høyre side, der barn skulle og skal plasseres. Det var ikke så vanlig den gang med bilstoler til så små barn, men jeg hadde, den beste (og dyreste, kostet faktisk mer da enn en bilstol gjør i dag) som var på markedet, selv om jeg var så ung at jeg akkurat hadde fått førerkort. Så snakk ikke til meg om sikkerhet, for vet jeg det meste om. Likevel sier jeg at det er ingen krise om et barn sitter forovervendt en sjelden gang, så lenge barnet er over 9 kg. Hva med alle de som tar buss med barnevogn? Trikk? Det er ikke mye sikring der, hva tror du skjer med en månedsgammel baby om det blir en bråstans? Kollisjon? Sjansen er like stor for det som at det skjer noe med bil.

    16. Jeg har ikke barn men jeg fikk så vondt av å lese om hva som skjedde med dere. Bor ikke langt unna deg (kjenner igjen omgivelsene på bildene) og var forferdelig glatt. Men det så ikke glatt ut. Skikkelig skumle greier. Har lest bloggen en stund og det er ingen tvil om at du wr en flott mamma. Stopp og plage deg selv med dårlig samvittighet og skyldfølelse. Bruk heller de tankekreftene på noe bra 🙂

    17. Anonym: Jeg blogget ikke i går 🙂 Er ikke rart man faller da vel? Sjekk igjen når jeg faktisk har blogget, det at jeg ligger på 18. plass når jeg ikke har blogget er jo faktisk jævlig bra??

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg