UTEN ET STED Å BO

I dag leste jeg en artikkel i VG om en ung mor som møtte sterk motgang i leiemarkedet. Og jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det hele tatt. Les artikkelen her.

 

Gravide Isabella som er atten år gammel føler seg diskriminert fordi hun ikke føler hun blir stilt likt med de andre som er på leting etter leid bolig. Hun mener at alderen hennes og magen hennes står i veien, og at hun blir møtt med store fordommer.

Jeg er overhode ikke overrasket, og jeg tror nok dette hender med flere enn vi tror. Det jeg reagerer mest på er at når det er snakk om å hjelpe flyktninger, så er det bøttevis av vi må hjelpe-kommentarer. Men når denne jenta står frem med at hun sårt trenger hjelp, så ser man enkelt i kommentarfeltene at hun på ingen måte får samme respons. Jeg mener selvsagt ikke at vi ikke skal hjelpe flyktningene (for det må vi!) men vi kan ikke glemme å hjelpe de som allerede bor her fra før også.

 

Når jeg har lest hele artikkelen så er det nesten som om jeg plutselig forstår hvorfor det enda er så mange fordommer mot unge mødre. Jeg må minne om at selv om media fremstiller det som om absolutt alle unge mødre er innblandet i barnevernet, så er ikke virkeligheten slik. (Det er bare det at unge gravide som ikke er innblandet i barnvernet ikke genererer like mye kikk). Det samme gjelder med NAV. Husk på at vi ikke er en og samme person.

Jeg har aldri møtt motgang på leiemarkedet. Jo da, jeg har måtte svare på hva som er jobben min, hvordan jeg tjener pengene mine, noe jeg tviler på at ville ha skjedd dersom jeg var 10 år eldre – men ærlig talt så synes jeg vi skal være litt forståelsesfulle oppe i dette også. Det er ikke kjempemange som har en fulltidsjobb når de er unge gravide i alderen 16 til 18 år, og sånn er det bare – så klart skal de som leier ut få lov til å være skeptiske. Da må vår oppgave være å bevise at unge mødre og unge foreldre generelt klarer biten med å betale leie og ta vare på leiligheten de leier – slik at de i fremtiden slipper å møte samme fordommer.

Men det å være skeptisk, og det å diskriminere noen er selvfølgelig to forskjellige ting. Det er ikke greit at Isabella ikke føler at hun en gang får en sjanse på en eller annen leilighet. Alle fortjener en sjanse.

Når jeg har vært på visning selv har jeg alltid sørget for å ta med meg faren min – ikke fordi jeg ikke klarer å dra på visning på egenhånd, men fordi jeg forstår og ser selv at det virker mer gjennomtenkt og ordentlig å ta med seg en forelder når jeg selv har vært under 18. Jeg skjønner at utleiere trenger den tryggheten at de leier ut til ordentlige folk slik at det er minst mulig sannsynlig at noe skal skje med leiligheten eller at leien aldri blir betalt. Sånn ville jeg ha gjort det selv, ikke fordi jeg er fordomsfull, men fordi man ikke ønsker at unødvendig skade skal skje.

Jeg håper at Isabella finner en leilighet snart, hun som alle andre mødre fortjener en sjanse til å vise at hun kan klare å ta vare på barnet sitt – i en leilighet hun og sønnen sin bor i sammen.

20 kommentarer
    1. Jeg er enig med deg her !
      Jeg syns det har gått for langt når det gjelder flyktningene, de får alt de peker på!
      Men nå for en stund siden så leste jeg i avisen at det var en god del flyktninger som reiser tilbake til hjemlandet sitt fordi de ikke får nok penger, de syns maten er for dårlig osv! Så i utgangspunktet skjønner jeg ikke hvorfor de kommer hit, men de fleste å veldig mange av flyktningene kommer kun til Norge fordi det er mer penger å hente her!
      Nå sier jeg ikke at vi ikke skal ta i mot flyktninger!
      Men politikere osv har mistet alt når det gjelder å hjelpe de som faktisk bor her, å som trenger hjelp. Vi har så alt for mange som bor på gaten som ikke får hjelp i det hele tatt, jeg å samboeren min sleit ekstremt lenge med å få oss en leilighet å vi har ikke barn ennå, men det er så trangt på leiemarkdet, å de fleste som leier ut vil leie ut til de, de får mest penger av fordi skatten for å leie ut er gått sykt høyt!
      Håper hun får seg leilighet å at folk begynner å våkne litt 🙂

    2. At en utleier spør om hva du jobber med og den slags kommer ikke bare av alder. Det spørsmålet får man uansett alltid (ingen regel uten unntakk- det er mange som driter seg ut og noen er heldige), på lik linje som at banken spør og graver før de eventuelt gir et lån 🙂 Utleierne er jo tross alt avhengige av at andre betjener lånet dems, så da er det greit å vite at pengene er på konto når de skal (selv om det ikke alltid er en selvfølge likevel):)

    3. Elin Slåen: Hei! Ja, kanskje det var et dårlig eksempel av meg 🙂 Poenget er i hvert fall at jeg har blitt spurt om ting i forbindelse med utleie av en leilighet jeg var interessert i som jeg definitivt ikke hadde blitt spurt om hadde jeg vært 10 år eldre, haha 🙂

      Klem!

    4. Jeg tror hovedproblemet var at hun hadde NAV-garanti pog svært mange utleiere har hatt svært dårlige erfaringer med dette.

    5. eg ble diskriminert av diverse utleiere fordi eg har hunder…er det samme..noen vil bare ha studenter, noen vil bare ha voksne, noen vil bare ha familier osv….alt kommer an på omr¨det og utleier 🙂

    6. Synes det er morsomt å se fremgang og utvikling i skrivingen din, og liker at bloggingen din er personlig preget, slik at leseren ikke føler du skriver kun fordi det er jobb. :- )

    7. Jeg leste artikkelen tidligere i dag og synes diskriminerings”kortet” er (for) lett og dra fram.
      Å være utleier og godta nav-garanti kan bli en utfordring og det står veldig kort fortalt i artikkelen også:
      “En NAV-garanti går ut på at NAV sørger for depositumet, uten å garantere for eventuelle skader på leiligheten.”
      Altså…. som utleier så velger man da “selvfølgelig” personer som kan stille med depositum og ikke med garanti. Synes det blir litt feil å dra diskriminering som en grunn, men for all del. Det kan hende de stedene hun har vært kun har gjort det fordi hun er ung gravid og ikke pga garantien. Men utleiere som har forhørt seg litt rundt og lest på nett lærer fort at nav garanti er skummelt og kan bli en evig lang prosess hvis noe skulle skje. (Uteblitt leie f eks, for skader står de uansett ikke for noe “fysisk” depositum gjør)
      Uansett:
      God jul videre. Jeg liker bloggen din.
      Klem fra “larviking”

    8. Vi som leier ut og bor i samme hus er avhengig av at ting funker 🙂 har selv en ganske lang nei liste på min liste.. Ikke vil jeg ha dyr ( mer slitasje i leiligheten med dyr) , ikke vil jeg ha barn ( faktisk ikke interessert i at leieboers barn skulle lekt utenfor stuevinduene våre i lekeapparatene titt og ofte ), ikke vil jeg ha nav garanti leiere . Og lista kunne fortsatt og fortsatt. Men vi endte med to unge gutter , noe som egentlig også var på nei lista pga fester o.l. He he ..
      Håper uansett det ordner seg for den unge gravide jenta 🙂

    9. Det er lett for folk som ikke har erfaring som utleier ä dra ‘diskriminerings-kortet’, av en eller annen grunn sä tror de at utleiere driver veldedighets/sosial-arbeid og er villige til ä risikere store ökonomiske tap ved ä ta inn folk som ikke har orden pä livet sitt! Synes det blir feil ä dömme utleiere for ä diskriminere när de fleste ville ha gjort akkurat det samme i deres situasjon! Jeg har selv vert dum og akseptert en leieboer med NAV-garanti fordi jeg ikke ville ‘diskriminere’ – gjett om det var den störste feilen i mitt liv! Dette var begynnelsen pä et langt og vanskelig utleieforhold der jeg gikk med ökonomisk tap.
      Det er lett ä dömme utleiere for ä ikke akseptere enselige gravide, arbeidslöse etc. leieboere när bedre kandidater byr seg, men dette er jo ganske enkelt et rasjonel valg som de aller fleste av oss ville ha tatt 🙂

    10. Da vi har leita leilighet tiligere har vi ofte blitt spurt om vi hadde barn, for d ville dem ikke ha :/ kjæresten min har 1 barn, som ikke bor hos oss da.
      Men d e en god del som ikke vil leie til folk med barn desverre
      E sjøl 18 år og typen 23, så noen syns også vi va for ung

    11. Jeg kan ikke skjønne at nav garanti er så dårlig?? Jeg kjenner noen som endte opp med lån pga nav garanti og huseier var manipulerende, nav var for slappe og hans høye status gjorde så han fikk penger han ikke en gang hadde krav på fordi han LØY
      Så å si at nav garanti er no herk for utleier skjønner ikke jeg

    12. Nå er det veldig lett for de som skal leie og si at de blir diskriminert pga dyr, alder, unger osv. Men nå har det seg sånn at det er de som eier huset som bestemmer 🙂 problemet med nav garanti, er at det må gjennom en laang prossess for å få tilbake pengene om noe skulle skje. Er du ung mor uten jobb, så vil det si seg selv at det er trangt om pengene, og det KAN hende de ikke kommer til riktig tid, eller ikke i heletatt. Jeg som huseier, er avhengig av den inntekten for å betale lånet mitt. Og økonomien min går ikke rundt om jeg ikke får leieinntekta. Da tar man ofte ikke sjansen på leietakere man ikke er “helt sikker” på (man kan aldri være helt sikker), men også det faktumet at i norge er det ikke lov å kaste ut barn på åpen gate, så hvis husleie skal bli ett problem, så kan vi ikke kaste de ut. Det som skjer da er at vi ikke klarer å betale lånet vårt, og i værstefall kan huset til slutt bli tvangssolgt, om vi ikke får til å betale lånet vårt 🙂 derfor virker det mer sikkert å leie ut til et par i midten av tjueårene som ikke har rukket å spare opp nok egenkapital til noe eget 🙂 det med dyr er også veldig logisk, det gir mer slitasje, og jeg personlig vil ikke ha fremmede hunder utenfor huset mitt når barna mine leker, og det at vi selv har hund, der de kanskje vil stå å bjeffe til hverandre hver dag 🙂 eller katter som jeg er redd, luskende rundt huset er også uaktuelt 🙂 når det er sagt, leier vi ut til alene mamma med to barn og ett dyr, det er fordi vi fikk ett godt inntrykk av henne og dyret var så lite at det gir ikke slitasjer, og hun har skrevet under på å betale for eventuelle slitasjer dyret har gitt 🙂

    13. I artikkelen står det ingenting om hun jobber, går på skole eller ikke, og det har jo faktisk en ganske god del å si. Står heller ingenting om faren til dette barnet, så mest sannsynlig står hun uten jobb og uten barnefar.
      Er det slik er det klart at hun ikke er like foretrukket på leiemarkedet som ei på 25 år med jobb! Det er også NAV-Garantien som flere utleiere har gått på en smell på, og derfor står det i flere annonser at NAV-Garanti godtas ikke.
      Jeg selv er ganske ung (21 år) og venter barn til våren, men når vi (jeg og min samboer) flyttet til større leilighet så var det ikke noe problem. Vi begge hadde jobb og stilte med depositum, i tillegg til at vi hadde gode referanser.
      Det er en risiko å leie ut når man gjør det privat så selvfølgelig skal utleiere få lov til å være skeptiske til de som ønsker å leie uten at vi skal skrike at de diskriminerer. Hadde denne jenta i det MINSTE hatt eget depositum å stille med tror jeg saken hadde vært annerledes. Jeg tror ikke dette handler om at hun er 18 år, men at hun rett og slett ikke har midlene til å faktisk leie. Har hun hverken depositum, partner eller jobb så er det klart at utleier vil foretrekke en som har det.

    14. Man ønsker enkelt å greit heller å ha en som er 25 år med fast jobb, enn en 18 åring med baby uten fast jobb.
      Sier deg selv. Der er ikke noe veldedighet arbeid å leie ut.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg