JEG ER SÅ JÆVLIG UMODEN

Jeg er så lei av å føle at jeg må overbevise andre om at jeg moden nok til å være mamma gjennom en offentlig blogg. Helt fra starten av har det kortet blitt brukt mot meg (sammen med alderen min) Synes du ikke jeg virker moden? Helt greit. Synes du jeg virker helt forferdelig umoden og uskikket til å ta vare på et barn? Også helt i orden. Alle skal få synes det de vil. For selv om jeg ikke forstår hvorfor du ønsker å skrive det til meg i en stygg kommentar med en spydig tone, så må du gjerne gjøre det om det føles riktig for deg.

For det viktigste for meg er heldigvis ikke å være aller mest moden for mennesker som leser om meg gjennom en blogg. Fokuset mitt ligger ikke der. Jeg klarer fint å ta vare på barnet mitt, jeg gjør alt for familien vår, jeg jobber, jeg lager ordentlig mat, jeg planlegger og ordner, jeg tenker på fremtiden, jeg reflekterer rundt valgene jeg tar for å forsikre meg om at det gjør er til det aller beste for Leo og hvordan han har det, og aller viktigst: jeg tar vare på familien min. Heldigvis er det der fokuset mitt ligger. 

Husk at dere ikke alltid kan se hvorfor jeg velger som jeg gjør. Men vit at det alltid er en gjennomtenkt grunn til at jeg gjør det.

For jeg orker ikke å overbevise lenger. Jeg bryr meg mest om at helsesøster og familien min ser at jeg gjør mitt aller beste for sønnen min, og at det er mer enn godt nok. Og det gjør de.

Så ja vel, om du, Kari Nordmann på 46 år fra Øst-Agder synes jeg er umoden. Del gjerne det med meg og alle andre hvis det er veldig nødvendig for deg. Men det at jeg har en annen mening enn deg om unge foreldre, om asylsøkere, om flyktningdebatten, om en 14-åring har rett til å beholde barnet sitt hvis hun ønsker det eller ikke – Så gjør ikke det meg til umoden. 

Det betyr bare rett og slett at vi ikke har samme mening om alt. Og det er helt OK.

Min største skatt♥

53 kommentarer
    1. Anonym: Jeg så det… haha! Er ikke så mye å få gjort da, hun skjønner jo tydeligvis ikke hvor dumt det blir. Hun burde bruke sine egne ideer og tanker i stedenfor å stjele andres..

    2. Det blir for dumt å si at Anna R hermer – for det er hunderevis av bloggere/og andre som har skrevet hva de sier av rare ting som barna ikke skal gjøre
      Jeg har lest ørten av de utsagnene, så Mamma som 16 har nok også fått ideen fra noen.

    3. Jeg må få si det at du er mye mere moden en den “voksne” generasjonen. Du gjør alt for sønnen din (Leo) å det virker som at du har han å familien i fokus. Jeg vil nu påstå å si at det er jo dt man “skal” gjøre. Greit du er ung men hvorfor skal voksne folk rake ned på deg bare pga alderen din. Etter som m jeg har fått med meg på bliggen din hånterer du godt å være manma i din alder. Kan trygt si at du kanskje hånterer det bedre en noen eldre mødre.
      Du reflektere over ting før du gjør dem, du planlegger og du er ikke feil fri. Du er ærlig og åpen å du viser til og med at alle kan gjøre feil. Jeg føler også at du tørr å stå frem om noe har skjedd men så føler jeg også at alle andre skal se ned på deg bare for at en feil har skjedd eller en ulykke elle av det du skriver. Men stå på ikke gi opp. 🙂 du klarer det du selv bestemmer deg for ig klare.

    4. Trude: Hadde jeg fått den ideen av noen kan du være sikker på at jeg hadde nevnt “Inspirert av” for å så skrive navn/bloggnavn slik jeg har gjort tidligere 🙂

      100% sikker på at hun tok ideen fra meg kan man jo aldri være, men i og med at hun tydelig har tatt et innlegg tidligere i tillegg til at flere av punktene er like, så vil jeg jo si at den sannsynligheten er ganske stor.

      Respekterer selvfølgelig det du mener, altså 🙂

      Og som sagt, når jeg blir inspirert av noen skriver jeg alltid det i innleggene. Det har jeg jo flere bevis på i andre innlegg jeg har skrevet hvor jeg har nevnt vedkommende jeg har blitt inspirert av. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle droppet å skrive “inspirert av” i akkurat dette blogginnlegget når jeg aldri har noen problem med å skrive det ellers 🙂

      Klem!

    5. Det er bare å google ting du ikke trodde du skulle si før du fikk barn,så ser du at du ikke er alene om å skrive dette.

    6. Trude: Som jeg skrev: Skjønner ikke hvorfor jeg skulle droppet å skrive “inspirert av” i akkurat dette blogginnlegget når jeg aldri har noen problem med å skrive det ellers 🙂

    7. Trude: Har heller aldri gitt dere som lesere noen grunn til å ikke tro meg. Jeg er ærlig og det hadde ikke gjort meg noen verdens ting å skrive “inspirert av *bloggnavn*” i dette blogginnlegget dersom det var tilfelle at jeg ble inspirert av noen. Noe som ikke er tilfelle her.

      🙂

    8. Jeg synes du virker mye eldre enn du egentlig er, jeg kjenner deg selvfølgelig ikke, men det virker slik! Du er mer moden enn flere av mine venner, og jeg er selv 17. Så jeg mener du er værtfall moden nokk til å ta vare på et barn! Å hvis du ikke hadde vært det, så hadde det ikke gått så bra med deg og heller ikke med oppveskten til Leo! Du gjør en super jobb, så stå på videre! <3

    9. Når d kommer til mammatilmichelle, så har hun jo hermet denne gangen å. I alle fall fått “inspirasjon”
      At d finnes slike inlegg fra før av , ja d er d nåkk sikkert mange av! Men selvom jeg har sett slike overskifter før, og senere ville skrevet d samme feks, så har jeg ikke hermet akkurat. Som oftest legger man vel ikke merke til bloggnavmet engang på en random blogg du lese litt på for 4 månder siden feks. Så vanskelig å skulle gi creds.
      “Ja dette inlegget er inspirert av Tiril, Petra, Johanne, Katrine, Lisa og Thea” liksom? Haha

    10. Nå fikk jeg meg en god latter. Det du og Anna har skrevet har blitt skrevet så mange ganger tidligere av andre, leste det for litt siden i et mammaforum.
      Og som jeg har kommentert her tidligere så passer ikke alle til å blogge,når de gang på gang må gå til “motangrep”. Da blir du såpass preget at det er usunt. For å se det trengs det noen flere år på baken enn 17 år,dessverre.

    11. Anonym: Til motangrep? Fordi jeg svarer de jeg er uenig med på en saklig måte? 🙂 Mener du at jeg helst bare skulle latt være å svare alle de jeg er uenig med? Vil jo gjerne stå opp for meg selv om jeg har tid og mulighet. Tror veldig mange andre som ville gjort det samme om de var i min situasjon! 🙂

      Og igjen: Det at man svarer vedkommende man ikke er enig i vil ikke nødvendigvis si at man blir “såpass preget av det” slik du skriver. Det kan rett og slett bare bety at man er uenig med vedkommende og at man på samme måte som dem ønsker å dele sin mening 🙂
      Klem!

    12. Jesssica, jeg sier ikke at du har kopiert det fra noens blogg, men jeg mener, og det står jeg på, at du også har fått inspirasjonen din fra et sted. Det være seg mammaforum eller et annet sted.
      Så er det gjerne sånn at man får inspirasjon fra andre, og det har sikkert AR fått også.
      Og når det kommer til AR så er du umoden, fordi du har en fryktelig hang up på henne.
      Har du noen gang sett at hun har navngitt og kritisert andre bloggere i sin blogg?
      Føl deg for godt til å henge deg på de som kritiserer andre, fordi det er ingen god egenskap..

    13. Trude: Var ikke jeg som kom med info denne gangen om at hun har blitt inspirert av innlegget mitt. Fikk det fra leserne mine.

      Det betyr dermed også at jeg ikke er “hang up” i henne. Ante ingenting om dette før noen nevnte det her, leser ikke en gang bloggen hennes, så det blir litt tynt grunnlag å anklage meg for at jeg er så på henne når det ikke var jeg som la merke til dette en gang.

      Som jeg har skrevet to ganger nå: Jeg navngir alltid de jeg blir inspirert av i blogginnleggene mine. Har flere bevis om du ønsker det. Hvorfor i alle dager skulle jeg la være å navngi i dette innlegget om jeg ble inspirert av noen, om jeg aldri har noen problem med det ellers?! Den biten forstår jeg virkelig ikke.

      (Hvis du tenker på sist gang når jeg navnga henne fordi hun hadde tatt innlegget “mammakroppen” jeg skrev, så kan man ikke sikkert si at hun ikke hadde gjort det samme som i den situasjonen. Simpelthen fordi hun ikke har vært i den. Hun har mange flere tusen lesere enn meg, og det vet hun veldig godt. Når hun da tok innlegget sist gang som jeg hadde brukt mye tid og energi på, og jeg vet at “hennes” (egentlig mitt” innlegg når ut til mange, mange fler så føles jo det ufattelig surt. Det tror jeg alle kan forstå, jeg sier ikke at det var 100% riktig av meg å navngi henne offentlig slik jeg gjorde sist, men det var det jeg følte var riktig akkurat da, når hun blokkerte meg på Facebook og i ettertid også på Instagram.

      Jeg synes Anna virker helt super, men jeg synes ikke noe om at hun ikke kan gi cred til de hun har blitt inspirert av. Hun innrømte jo sist gang at hun var livredd for å nevne en annen blogg på hennes blogg fordi hun ikke ønsker å “reklamere” for noen andre.

      Kommer ikke til å lage noe stort ut av dette nå, for ser selv at det ikke er verdt å bruke tid på, men takker leserne mine som følger med og gir beskjed.

    14. Jeg følte Anna Rasmussen “hermet” litt etter det innlegget om “5 ting jeg hater og høre”, jeg ble litt småirritert hun kunne jo kanskje gitt deg litt creds hvertfall, 2. gang noe sånt skjer jeg likte hun best før men nå liker jeg deg best, fordi sånn “stjeling” av andre sine blogginnlegg er ikke så posetivt, ikke ta dette som hate ville bare få ut tankene mine! Ps: Love you Jessica du er et så stort forblidet

    15. Du virker mer moden enn MANGE 30-35åringer jeg kjenner. Du er reflektert og selvstendig i masse du gjør og skriver. Ikke bry deg om godt voksne folk som skriver slikt til deg! De er nok bare sjalu fordi de ikke var slik selv tenker jeg:) Fortsett og vær den du er, det kommer du langt med:) Hilsen småbarnsmor på 40 år:)

    16. Helt enig med anonym over her, stå på og bare vær deg selv. For det er mer enn godt nok😊 Du virker veldig moden og ikke minst en kjempe flink mor. Han er heldig heldig som har deg.
      Jeg er selv småbarnsmor på over 30, og jeg heier på deg!

    17. Du er mer moden enn de som føler behovet til å skrive stygge kommentarer på nett, de ble tydeligvis aldri voksne. Some people don’t grow up, they just grow old 🙂

    18. Lei av å overbevise om at du er moden nok til å være mamma gjennom en offentlig blogg? Men det er vel bare å slutte å blogge det? Det er vel ingen som tvinger deg til å blogge?
      Det er stor forskjell på å være moden nok til å være mamma, til å være moden i betydning av voksen.
      Du er ei dyktig mamma, der må du aldri tvile på deg selv. Gutten mangler hverken mat, klær eller omsorg. Han ser så fornøyd og smilende ut på bilder, en skikkelig go’gutt som man får lyst å klemme skikkelig inntil seg.
      Moden som voksen er du nok ikke. Ganske enkelt fordi du er en tenåring, du har ikke mye livserfaring og du er fortsatt i utvikling. Jeg kjenner meg godt igjen i mye av deg, selv om jeg var bittelitt eldre enn deg da jeg ble mamma.
      Vi kan ta noen eksempler som fortsatt er ferske;du klager for at du ikke får kjøpe feks Paracet når ungen din er syk, men tenker du da over at det er 14-15 åringer som får barn, og skal da alderen for å kjøpe forskjellige ting settes etter alderen når noen kan få barn?
      Du skriver et ensidig, ganske så overdramatisert innlegg der du henger ut foreldrene til en gravid 14-åring og påstår at de har “vendt henne ryggen” (noe de aller fleste forbinder med at de overhodet ikke vil ha noe med henne å gjøre, altså kastet henne ut) når de kun ikke er enig i hennes avgjørelse om å sette barnet til verden.
      Du påstår, ganske så bastant at to 14-åringer kan ha lovlig sex, du underbygger det med en uttalelse fra ei helsesøster. Ganske så ufint svarer du meg (er det ikke ironisk…..) Jeg var inne og leste den linken, helsesøster sier at de ikke kan ha lovlig sex, men de kan (ikke nødvendigvis at de gjør det) slippe straff. Og når du muligens innser at du tar feil, da beklager du ikke. Du sletter like greit hele innlegget. Det er umodent, typisk en tenåring, beklagelser sitter langt inne. Ikke svarer du på om du har vært i kontakt med foreldrene hennes heller, før du henger dem ut på en ganske så stygg måte.
      Du påstår at AR har kopiert dine innlegg om mammakroppen og ting du ikke trodde du ville si.. Nå har bla mammaen til speiltvillingene skrevet om mammakroppen lenge før deg (blogg), på KG finner du “ni ting”… (var det ikke ni AR hadde?). Så det meste er non skrevet om tidligere og de største bloggerne skriver ofte ferdig sine innlegg lang tid i forveien. Jeg har heller aldri sett at hun har omtalt andre bloggere, selv om det helt sikkert er noen som har latt seg inspirere av henne. Ville og være særdeles dumt og gjennomsiktig om hun to ganger på kort tid skulle kopiere deg. Og siden du ikke leser hennes blogg, hva får deg til å tro at hun, en av Norges desidert største bloggere leser din blogg? Blir for dumt, hold deg for god til å påstå at andre bloggere kopierer deg, som sagt, det meste er skrevet om tidligere. En voksen blogger synes det er flott at viktige saker blir belyst flere ganger….

    19. Det er ikke det at andre sikkert har skrevet samme innlegg som er greia – men det at Anna skriver samme innlegg RETT ETTER at J her har gjort det. Hadde det gått en stund i mellom kanskje, men samme innlegg, samme overskrift, bare dager etter? Kom igjen, er jo da ganske logisk hvor hun har henta inspoen sin ifra. Det ser vi alle, og da burde man, som en toppblogger, gi beskjed hvor en har hentet den i fra.
      Og du over her, som kaller J umoden – og samtidig forsvarer A… hvem av de to er det egentlig her som driver og sletter kommentarer og blokkerer lesere på fb når hun er uenig? DET er lavmål, det. En trenger ikke utdanning innen psykologi for å se at bloggingen har tatt knekken på A, og hun burde ha lagt opp for lenge siden. Når man ikke klarer kritikk har man i hvert fall ingenting på internett å gjøre, med alle disse tåpelige nettrolla ute å går. Så ser du på J her da, ser du måten hun svarer på negative kommentarer? Hun svarer ordentlig, skikkelig fint, faktisk.

    20. Helt enig med deg. Blir helt oppgitt over hvor mange ganger jeg ser i kommentarfeltet ditt at folk tyr til personangrep istedenfor å faktisk diskutere saken. Det tyder på at personen som gjør det ønsker å bruke en hersketeknikk, men mest pleier personangrep å handle om at personen som skriver er tom for gode argumenter om saken. Jeg vet dette nok også er et slags personangrep, men det er vanskelig å svare saklig mot noen som er usaklige, så jeg må si at jeg blir helt sjokkert over hvor mange som ikke har lært noe i grunnleggende retorikk-undervisning i skolen.

    21. Svar til deg kl. 00.06
      Hvor mange av samme innlegg går igjen i diverse blogger? Hva får deg til å tro at AR leser bloggen til Jessica? Jessica sier hun ikke leser bloggen til AR.
      At AR sletter kommentarer skjønner jeg godt. Med så mange hatefulle kommentarer så skjønner jeg at hun har stengt kommentarfeltet på bloggen, hun har tross alt blogget noen år der de samme hatefulle kommentarene går igjen. Jessica sletter hele innlegg, hun er slett ikke alltid like hyggelig i sine svar. Og som sagt, når hun tok feil i sin gjentatte påstand om at 14-åringer lovlig kan ha sex, så slettet hun hele innlegget. Det er ganske alvorlig å feilinformere så kraftig, og når flere påpeker at hun har feil, så refererer hun til en helsesøster, som hun påstår har skrevet at det er lov. Da blir det enda verre, hun har mange tenåringer som leser bloggen, da bør hun holde seg for god til å påstå noe så bastant, uten å sjekke om det faktisk stemmer. I tillegg være ganske så ufin når jeg sier at hun tar feil, med henvisning til lovparagraf. Jeg har heller aldri sett AR kommentere andre bloggere negativt, forlange at de skal henvise til henne når de har et lignende innlegg, noe jeg finner ganske så spesielt siden hverken AR eller Jessica var den første til å skrive om det. Begge har hentet inspirasjon andre plasser (mammakroppen, ting å si…)

    22. Aldri sett jessica svare frekkt. Kansje bestemt i motsvar, men hun driver ikke med personangrep og holder seg saklig som jeg har sett.
      Anna blokkerer til og med leserne sine som har sakt ifra om ting å tang eller stillt spørsmål ved ting… Vet ikke hvor hun vil med det men tror ikke det lønner seg i det lange løp, da det faktisk er det hun lever av.

    23. 14- åringer KAN jo ha lovlig sex, hva er det du driver å diskuterer du ovenfor her? Det som der imot ikke er lov er om en over den seksuelle lavalderen, altså en på 16, har seg med noen under 16. Er begge to der imot under denne lavalderen er det ingenting en kan gjøre med det.

    24. Du kl 18.50, nå er jeg så lei av å diskutere med folk som overhodet enten ikke evner å forstå eller gidder å sette seg inn i lovverket før de påstår noe. Nei, nei, nei og atter nei og enda en gang nei, 14-åringer kan IKKE, jeg gjentar, de kan ikke ha lovlig sex. Hverken med en under eller over 16 år. Den seksuelle lavalder er den alder der du lovlig kan ha sex, den er 16 år i Norge. Ferdig snakka.

    25. Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert av dette innlegget. Finnes det virkelig mennesker der ute som argumenterer mot at du er en skikket mamma? At du ikke er moden nok til å ta vare på ditt eget avkom? Nei, vet du hva.
      Det er ikke DU som ikke er voksen nok, det er de menneskene som konstant må komme med spydige, nedlatende kommentarer som ikke har passert den mentale alderen med 12 år.
      Bare se på hva hun (du) har oppnådd. Hun har en sunn, frisk og nydelig sønn som på 99,9% av alle bildene smiler og viser tydelige tegn til lykke. Hun har en fin leilighet og det tyder på at hun har god økonomi da både barn og mor har passende antrekk, mat kommer på bordet og de ser alle friske og oppegående ut.
      Ikke kom her og fortell meg at Jessica ikke er egnet som mor. Det er dere bedrevitere som må passe dere, for dere er ikke på langt nær et så dyktig forbilde som det Jessica er.
      Og hvordan vet jeg det? Jo, fordi det er ikke Jessica som gjemmer seg bak en skjerm og tråkker ned sine medmennesker, det er det DERE som gjør. Lavmål.
      Jeg heier på deg, Jessica!

    26. Nu må æ altså bare si ifra… Det du gjør nu, gjør alt værre. Du heller bensin på bålet. Du trekker deg sjøl også ned med å skrive sånne her innlegg, svare alle som prøver å trekke deg ned. Dem vinner på det. Dem vil at du skal skrive om det. For ditt eget beste så anbefaler æ deg bare om å heve deg over det. Gi faen i å svar dem. La kommentaran ligge ifred, ikke lag innlegg om det engang. Bloggen din e fin, men æ syns personlig det blir mye angrep på oss som lesere.
      Du må forstå at ikke alle kan være enig med deg. Greit, du e ung. Noen vil gjerne påstå at du e dum også. Og innlegg som det her, gjør det ikke bedre. Alle e ikke enige med deg. Ikke alle vil ha unga når dem e 16, andre vil ikke ha unga før dem e godt over 30. Så enkelt e det.
      Alt i alt. GI FAEN i ka andre sier, drit i å lag sånne her innlegg. Innlegg som det her ødelegger en ellers fin og bra blogg! 🙂
      Misforstå meg rett. Ingenting e ment som pepper, og du trenger heller ikke lage ett innlegg om den her kommentaren 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg