VERDENS BESTE LEO

Jeg fikk kanskje ikke ammet deg så lenge, men jeg lover deg at jeg gjorde alt jeg kunne for at du fikk i deg nok morsmelkerstatning hver dag. Jeg lover at jeg gjorde det jeg kunne før jeg måtte avslutte ammingen.

Jeg fikk kanskje ikke født deg på den naturlige måten, men jeg lover at jeg skal gjøre og at jeg har gjort alt hittil for at det ikke skal påvirke deg negativt i fremtiden. Jeg lover at jeg har hatt min del av dårlig samvittighet.

Vi eier kanskje ikke leiligheten vi bor i, men jeg lover deg at vi har funnet et sted hvor vi har en huseier som er ordentlig, og vi er sikre på at vi aldri ville fått en “sjokkbeskjed” hvor huseieren vår plutselig hadde bestemt seg over natten for å selge hjemmet «vårt». Jeg vet at du ikke merker det, men jeg merker den dårlige samvittigheten hver dag.

Vi har kanskje ikke bil, men pappaen din jobber med lappen selv om det tar sin tid på grunn av det du krever og at hverdagen går i ett. Jeg lover at du aldri kommer til å lide for at vi ikke hadde bil når du var under året. Og jeg lover at vi skal skaffe oss bil så fort vi har fått spart opp nok til en trygg og god familiebil. Jeg lover at vi har mange rundt oss som kan kjøre oss og deg når vi trenger det.

Jeg er ikke ferdig med utdanningen min, men jeg har en jobb og en stabil inntekt. Pappaen din er snart ferdig med sin utdanning, og han har virkelig stått på. Snart er det min tur til å stå på for deg og utdanningen.

Til tross for mangelen på dette, vet jeg at du har det best hos oss. Før du kom til verden bestemte jeg meg for å gi deg det beste livet du kunne få, og det har du fått. Jeg vet at livet ditt hadde vært akkurat like bra i dag, som det hadde vært om jeg hadde ventet 15 år ♥

For selv om en baby ikke kan leve på luft og kjærlighet, så vet jeg at det har aller mest å si om du får nok kjærlighet. Å eie en leilighet hadde ikke snudd på det.

22 kommentarer
    1. Hei! Hvorfor måtte du avslutte ammingen? Har selv en sønn på 7 uker, og sliter veldig med ammingen selv. Smerte, blødende bryster, to brystbetennelser og nå sopp..😏 Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at amming var så vanskelig.

    2. Katrine: Hei Katrine!

      Dette har jeg skrevet et innlegg om her: http://jessicaenerberg.blogg.no/1435935162_derfor_ammer_jeg_ikke.html

      Kort oppsummert funket det bare ikke. Jeg hadde problemer helt fra starten når vi var på sykehuset og det var et smerthelvete. Husker jeg gråt hver gang jeg la han til fordi det gjorde så vondt, og møtte på helsepersonell som jeg merket at ikke trodde på meg, og heller trodde at jeg ikke ville amme (!?) prøvde i to og en halv måned før det var nok, da hadde jeg gruet meg til alle måltidene hans lenge nok. Jeg hadde perioder hvor det fungerte, men det var bare helt til det kom en ny brystbetennelse eller helt til nye problemer oppsto.

      Hadde heller ikke trodd at det skulle bli så vanskelig.. Stå på videre hvis du ønsker det, men ikke fortsett om det blir for mye for deg. Det er et fryktelig stort ammepress her i Norge og det er så utrolig synd, for jeg tror mange glemmer at det faktisk bare ikke funker for alle, og det er det veldig lite å gjøre med når du har prøvd og prøvd, og gjort ditt beste.

      Klem

    3. Bra skrevet! Hva har det å si om man eier leiligheten selv eller er ferdig med utdanningen nå Leo detter og slår seg, når han har vondt i en tanna og trenger trøst eller bare kjeder seg? Kjærlighet og omsorg betyr alltid mest<3

    4. Veldig enig!
      Så lenge man kan gi et barn alt d trenger og kjærlighet, så har det faktisk ikke noe å si om man ikke eier en leilighet, eller om man er 17 eller 40

    5. Jeg har et barn som jeg ammet delvis, i tilegg til erstatning i ca 2,5 mnd, og en jeg fullammet i ca 10 mnd ( måtte slutte på dagen pga noen medisiner jeg måtte ta for stoffskiftet) – begge har vært like friske, og det har ikke vært forskjell på helsen deres, eller andre ting.
      Får man ikke til å amme så er ikke det noe nederlag,

    6. Flott skrevet. Det er haugevis med unger som er oppvokst på morsmelkerstatning, de har klart seg fint. Ikke alle kan eller vil amme og det må få være et valg den enkelte tar uten å måtte svare for det, unnskylde og til og med lyve, for så å sitte med dårlig samvittighet. Jeg blir rasende. Det er til og med noen som bare får et barn fordi de har fått sånn pes med ammingen. Det er heller ikke alle som eier egen leilighet, og spesilet i byer har langt fra alle bil, så ikke ha dårlig samvittighet og unnskyld det. Det viktigste er at han får kjærlighet, omsorg og oppmerksomhet, og det tror jeg Leo får i massevis.
      Men sånn som du skriver nå så ser det ut til at det har ordnet seg med deg og Fredrik, siden dere planlegger en felles fremtid.

    7. Skjønner av innlegget at du har dårlig samvittighet for mye. At dere ikke har eget hus, bil., utdannelse, fast sikker jobb ( nei blogging er ikke en sikker jobb). Dette er igrunn ting som bør være på plass før man tenker på å få barn. Så håper ihvertfall at dere holder isammen da sånn at den lille gutten deres får stabiliitet i livet.

    8. Anonym: Hei!

      Jeg og Fredrik har ingen planer om å bli kjærester igjen. Vi skal jo bo sammen litt fremover, og Fredrik har planer om å kjøpe bil (noe han har hatt siden han fylte 18 og jeg fortsatt var gravid)

      Takk for en koselig og utfyllende kommentar! Setter pris på det!

      Klem

    9. Å si at det ikke hadde vært noe forskjell om 15-år blir vel litt drøyt? Da hadde mange av de pungtene ( alle? ) kanskje ikke vært et problem og han ville levd et bedre liv? Tror ikke han lider , ikke det jeg sier. Men det er ikke til å stikke under en stol at om flere ting var på plass , så hadde du sluppet de bekymringene, som er viktige stabile faktorer som spiller inn. Men han har det sikkert helt fint nå, som sagt ikke det jeg benekter

    10. Anonym: Skjønner liksom ikke helt hvordan en gutt på 9 måneder skal klare å merke forskjell på om vi bor i egen leilighet, eller en leilighet vi leier jeg da. Hvordan kan man helt sikkert si at livet hans hadde vært bedre om vi bodde i egen leilighet? Bil kommer jo om noen måneder, og har ikke vært noe vi har merket noe av at vi ikke har – ettersom vi har et såpass bredt nettverk med mennesker som stiller opp og som gjerne kjører oss.

      Nei, jeg tror ikke han kunne hatt det bedre! 🙂

    11. Jeg er 24 å leier. Har en datter på to.
      Fast jobb, samboer med pappaen til barnet.
      Stabil inntekt. Tror ikke hun tar noe slags skade av at vi leier leilighet. Nå skal vi kjøpe iløpet av året, fordi vi flytter tilbake til hjemplassen å utleiemulighetene er heller små der. Men DET er virkelig ikke noe en ettåring tenker på. Kjærlighet og trygghet er det aller viktigste. Å hvor mange har ikke oppdratt barn uten en bil. Norge i dag er blitt stormannsgal. Virkelig. Skal ha interiørhjem, flunkende ny bil, familieferie flere ganger i året å en tidsklemme uten sidestykke. Nei vettu hva, jeg valgte heller å være hjemme nesten et år ekstra, jobbet litt helg og kveld når det passet. Å gud som vi har kost oss. Mindre penger,men tror jentungen har mere glede av å være med foreldrene sine, få kos og kjærlighet. Heia deg. For ståpå viljen, for måten du utrykker deg på og for at du er en kjempeflink og flott mor for sønnen din. Håper du får utdannelsen i boks å viser alle de som sitter og skriver stygge kommentarer at de kan gå å ta seg en bolle! Stor klem til deg, fordi du er akkurat som du er😊

    12. Hihi, så mye hår Leo har 😄 Min på 1 år har ikke ett hårstrå.. Har du noen gang vurdert å klippe han? Bare vært inne på tanken?

    13. Tenkte akkurat i samme baner her en dag.. Jeg har kanskje ikke muligheten til å kjøpe alt de måtte ha kyst på av ting og tang mens de vokser opp, men jeg skal hvertfall gjøre alt for at de skal føle seg elsket og kjenne at de er mer enn bra nok akkurat som de er ♡ Og det er det som er viktig her i livet. Ha mennesker rundt oss som bryr seg og støtter oss.

    14. Ikke at jeg har noe med det; jeg ble bare nysgjerrig 🙂 hvordan kommer Fredrik seg på jobb? Trodde han hadde lappen jeg. (Kanskje jeg ikke henger helt med 🙈). 😀. Det er kanskje gangavstand eller gode bussforbindelser? Eller kjører familie hver dag?
      Er det gangavstand for deg til både helsestasjon, byen/butikk? Du har vel nevnt Ernest ganger at du triller til byen 🙂
      Jeg liker bloggen din. Du er reflektert, pen og virker utrolig snill 😀
      Klem fra meg 😀

    15. Jeg er 32, har fast jobb, god inntekt, fin bil, eget hus og gift med far til barna mine på 3 og en som er like gammel,som Leo. Men jeg skal love deg at vi bekymrer oss for akkurat de samme tingene for barna våre og vi vil de akkurat like godt. Vi sørger for at de har det trygt selv om vi ikke har de samme forutsetningene. Vi synger og bysser og steller og gjør begge så godt vi kan! Så stå på som mamma, jeg synes det kan være ganske krevende til tider akkurat som deg…

    16. Veldig flott skrevet! Og du har så rett, er det ikke det ene vi bekymrer oss for så er det det andre. I bunn og grunn er det kjærlighet og omsorg som teller. Du kan ha så god utdannelse du bare vil, så god inntekt, så stort hus. Det materielle (i Norge) dekker bare en bitteliten andel av et barns behov for å ha det godt.
      Jeg er spesielt imponert over at du og Fredirk bor sammen, selv om dere har valg å ikke være kjærester lenger. Nettopp for Leo sin skyld. Hvor mange godt voksne med barn er det ikke som skiller seg og flytter fra hverandre i dagens samfunn? Dette kan være voksne som har god utdannelse, stabil inntekt og eier hus med to garasjer.
      Dere er sterke, stå på! Jeg heier på deg.

    17. Du er en fantastisk mor, Jessica, det lyser av deg lang vei. Du er så utrolig reflektert og flink! Aldri la noen fortelle deg noe annet <3 Feige mennesker som gjemmer seg bak anonym og spyr ut dritt skal du ikke høre på! Det er tydelig at noen alltid er ute etter å rakke ned på andre og få dem til å føle seg dårlig, uansett hva man gjør egentlig. Folk finner alltid "feil". Jeg vil heller si at feilen ligger i de som henger seg opp i alt andre gjør "galt", er tydelig at slike mennesker ikke har det helt bra med seg selv..
      Du er forresten favorittbloggeren min 😀 Det er kjempegøy å følge deg. Du er så jordnær synes jeg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg