DET ER IKKE DIN FEIL

Er så innmari lei av uttalelser fra mennesker høyere opp i systemet om at jenter ikke skal bevege seg ut av sitt eget hjem etter klokken 20:00.

Er så forjævlig lei av å bli fortalt at jeg må “kle på meg, så de ikke mistolker det” og at jeg aaaldri må finne på å gå alene på kvelden. Hvorfor skal jeg måtte begrense hva jeg skal kunne gjøre i livet mitt, fordi andre ikke klarer å begrense seg selv? Du kan ikke kaste deg over meg og så skylde på at det var min feil fordi jeg fristet deg. Jeg er ikke et kjøttstykke. Jeg er et menneske.

Jeg blir fortalt at uansett hvor jeg går hen, må jeg alltid ha med meg noen. Oppe i det hele blir alt skyldt på “våre nye landsmenn” som mange så pent kaller dem. 

Men vet dere hva? 

Selv om folk hyler ut at det er utlendinger som alltid står bak voldtekter når det kommer frem i nyhetsbildet og media, så tro ikke at det ikke finnes norske menn som voldtar! Jeg er så møkk lei av at så mange grer alle utenlandske menn og gutter under samme kam. Selv om mange i en menneskegruppe gjør noe feil, betyr ikke det at alle er på samme måte. Det blir det samme som å si at alle tyskere under krigen var nazister.

Jeg kommer ikke til å slutte å gå lettkledd når jeg føler for det fordi det finnes menn der ute som kan voldta meg. Jeg kommer til å gå akkurat slik jeg vil, akkurat når jeg selv føler for det, fordi det at jeg går lettkledd eller om så naken, er ikke problemet.

Problemet er at disse menneskene (uavhengig av opprinnelse og om etternavnet ditt er Hussein eller Hansen) ikke har lært at et nei er et nei. 

Så istedenfor å gå ut å be meg om å kle på meg, så kan myndighetene lære seg at det ikke blir endring før de tar grep i selve problemet. Og problemet er ikke hvorvidt jeg går naken ute eller ikke, men at menn og gutter tydeligvis ikke har blitt lært at det at jeg går “halvnaken” ikke betyr at han kan kaste seg over meg og at det er fritt frem.

Voldteksmenn kommer alltid til å finne nye unnskyldninger. Vi må sørge for at det ikke finnes unnskyldninger.

Ja, vi forholder oss til forholdsreglene. Ja, kanskje vi burde det!

Men det er ikke der fokuset vårt skal ligge. Vi skal ikke fokusere på å finne flest mulige forhåndsregler! Vi skal jobbe for å finne en langvarig løsning på problemet. Vi skal fokusere på å få skrevet “ET NEI ER ET NEI”  inn i hodene på fremtidige menn, dagens menn, og “våre nye landsmenn”

Ferdig snakka.

25 kommentarer
    1. Så sant!
      Synes d blir for dårlig at man ikke kan gå alene ute, det skal være trygt nåkk egentli. Det er aldri ens egen feil om noen skulle voldta. Omså jeg gikk helt naken ute i gata, så hadde det ikke betydd de kunne voldtatt meg!
      Her jeg bor er d desverre mye voldtekter av unge jenter av “våre nye landsmenn”.. Mener selvsagt ikke at alle gjør det! Men synes faktisk ikke de burde slippe inn folk i norge som gjør at man må tenke seg om 2 ganger før man kan gå hjem alene…
      Norke menn voldtar å, d er ikke det.
      Men det er langt flere innvandrere som gjør det, å synes ikke at vi tar dem inn i landet skal måtte gå utover hvor trygge vi kan føle oss i vår gate.

    2. Til du over her som påstår at det er langt flere innvandrere som voldtar, hvor er kildene dine? I følge politiets statistikk, så er flertallet av voldtektssaker utført av norske, ruspåvirka menn som voldtar på fest.

    3. Bra innlegg! Det at POLITIET faktisk går ut med slike anbefalinger er jo helt sinnsykt. I stedet for å skjerme jenter fra voldtektsmenn (som jo er jobben deres), prøver de jo her å gjøre det motsatte; skjerme voldtektsmenn fra jenter…

    4. Endelig! Innlegget er sinnssykt relevant i disse dager. Jeg er enig i at jenter bør få gå som de vil og selvsagt også når de vil. Det eneste jeg vil alle vi jenter bør tenke på er: Dersom vi overstiger grensa om selvrespekt og fremstilling av oss selv, kan vi ikke forvente annet enn å bli stemplet som en hore. Det går nå en grense mellom ei jentes respekt og selvsagt friheten til enhver jente/kvinne.

    5. Det er ikke flere innvandrere enn etnisk norske som voldtar. Den statistikken du sikter til er nok den om at de fleste overfallsvoldtekter blir begått av de med innvandrer bakgrunn. Overfallsvoldtekter er de mest sjeldne voldtekten i Norge. Andre type voldtekter skjer i stor grad av norske menn.
      Er ellers veldig enig i innlegget dit! Godt skrevet!

    6. Helt enig med deg Ann
      Det går jo en grense på hva som er akspetabelt i kleskoden og
      Jeg for min del synes ikke det er greit å gå med veldig utringede klær og vise masse bryster foran folk, foran kjæresten er noe helt annet
      Men foran folk så synes jeg at man må vise respekt for andre og for deg selv ikke minst å tenke på hva som er lurt og ikke lurt
      Man vil jo ikke bli stemplet som hore eller få dritt fra folk for hvordan man kler seg, men som du sa at man må gå sånn som man selv hvil og da sier eg sånn noenlunde kan man velge, men ikke alltid

    7. Jeg tror faktisk innvandrere står bak 99 % av overfallsvoldtektene.
      Men voldtekter på fest og i hjemmet så er det nok like mange nordmenn. Men overfallsvoldtekt kan nok for offeret føles værre , da det ofte blir brukt kniv etc og mer vold.
      Men jeg synes man skal kle seg akkurat slik man ønsker .. og være lettkledd er absolutt ikke invitasjon til voldtekt. Att enkelte ikke er vant til og se lettkledde kvinner .. Neivel , men kommer man til nytt land med annen kleskode og levesett så må man faktisk lære og tilpasse seg. Akkurat som jeg må dekke meg til og respektere muslimer om jeg skal inn i en moské. Gjensidig respekt er utrolig viktig.

    8. Komentar nr 2 her
      Overfalls voldtekten er høyest blandt innvanrerne , d kan du søke opp på google vis du vil 😉 men ja generelt, kansje ikke(?) vet ikke
      Men nå snakket jeg om når man går ute på gata
      Ikke om man er på fest osv

    9. Anonym: Det er vel ikke akkurat det jeg skriver, er det?

      Men selvfølgelig er det mest relevant å bruke menn som et eksempel når det er helt tydelig at det er kvinner som blir mest voldtatt? Synes du ikke? Jeg synes i hvert fall det

      For ordens skyld til alle andre som skulle lure på det samme: SELVFØLGELIG skal man ta et nei som et nei selv om man er kvinne.

    10. Husker godt dette var ett tema i samfunnsfagstimen på ungdomsskolen for endel år tilbake. Læreren vår var noe alá de som har studert ved “livets harde skole” på Facebook og veldig lite nøytral til innvandringspolitikken og egentlig vildtekt generelt. Kvinner fristet menn ved å gå lettkledde og var bare innvandrere som voldtok. Aldri etnisk norske, neinei. For ikke å glemme det at voldtekt kun skjedde ute om natten. Overgrep innad i familier eller bekjentskap var det samme som sex. Alt dette i følge han. Han sa det jo aldri direkte, da ville han nok ikke hatt jobben, men vi alle satt igjen med inntrykket av det var dette han mente. Jeg husker en dag etter samfunnsfagen, vi hadde hatt en hissig diskusjon rundt disse temaene i timen og jeg var helt på gråten av hva enkelte mennesker kan få seg til å si høyt. Jeg ventet til alle hadde gått, gikk opp til kateteret hvor læreren satt og rettet lekser, så ham inn i øyene og sa så stille og rolige jeg kunne; “mener du virkelig at jeg, som fireåring, hver helg i hele syv år, ba om å bli voldtatt av et familiemedlem fordi jeg hadde på meg pysj?”. Vi diskuterte aldri mer voldtekt i samfunnsfagstimene igjen noen gang.

    11. Til dere som sier at de fleste overfallsvoldtekter, eller voldtekter generelt, er gjort av ikke-etnisk norsk, unnskyld meg, men hvor får dere det fra? Alt av statistikker sier nemlig det motsatte 🙂 I2014 var 78% av alle siktede/mistenkte i voldtektssaker Norsk statsborgere. I tillegg er bare 11% av voldtekter såkalte overfallsvoldteker, og også er det ikke “langt flere innvandrere som voldtar”. I 2010 var det 24 anmeldte overfallsvoldtekter hvor kun 5 ble identifisert som “ikke-norske”. Selvsagt skal media melke denne fremmedfrykten for alt det er verdt, og dere går rett i fella. Før dere kommer med påstander, som ikke har rot i virkeligheten, burde dere sjekke fakta!!
      Om dere trenger kilder:
      http://tjomlid.com/2013/11/20/overfallsvoldtekter-og-innvandring-en-faktasjekk/
      http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Etterforskning-av-voldtekt-i-tall-8002473.html
      https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1897.pdf
      Veldig bra innlegg, Jessica! Veldig aktuelt og viktig at blir snakket om. Spesielt viktig at du tar tak i tanken om at det bare er “ikke-norske” som voldtar.

    12. Anonym: Og det er jeg helt for! Men så er det nå fortsatt slik at det er vanligst at menn voldtar kvinner, og da ble det mest naturlig å forme blogginnlegget mitt på denne måten. Om det støter deg beklager jeg.

    13. Tuuuuusen takk, for innlegget. Alle menn burde lese dette å tenke litt. Ser at folk kommenterer at kvinner også voldtar, men seriøst. Du har ikke skrevet at de ikke gjø det, men du skriver at menn gjør det siden det er det som oftest skjer. Så jeg er helt enig med deg. Du skulle bare vist hvor lenge jeg har ventet på et slik innlegg, klem

    14. Hva med å ta inn flere familier/kvinner til landet enn single menn?
      Mange av innvandrerene er single menn, og det er som oftest de som voldtar blant invandrings gruppen.
      Selvsagt så trenger sikkert mange av disse single mennene hjelp og trygghet, men syns og at om norge hadde tatt inn flere familier/kvinner så hadde voldtekt vært et litt mindre problem enn det det er i dag.
      Mener ikke at det bare er innvandrere som står bak voldtekt! Vet godt at en stor del av gjerningsmennene/kvinnene er etnisk norske.

    15. Liker bloggen din men synes du skal holde deg borte fra lange seriøse innlegg. Blir litt provosert og er ganske tydelig at du ikke alltid vet helt hva du snakker om.

    16. Helene: Så dumt du ikke liker disse innleggene!

      Før øvrig kan du enkelt scrolle forbi dem, og heller lese andre 🙂

      Husk at det at vi er uenig om en ting ikke betyr at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Man skal respektere at man har forskjellige meninger, og det er ikke alltid en fasit.

    17. I prinsipp så er det du sier forsåvidt helt greit, men det nytter ikke å stå og si “jeg SKAL gå alene hjem om kvelden fordi jeg har rett til det” den dagen du blir overfalt… Realiteten er som den er, verden blir ikke tryggere av ønsketenkning..

    18. Fruen: Jeg tror ikke du forsto helt poenget.
      Jeg skriver jo lenger ned at vi burde ta forhåndsregler, og at det nok er det lureste.
      Men likevel setter jeg et spørmålstegn rundt at myndighetene heller jobber med å finne forhåndsregler for å advare oss, istedenfor å jobbe mot roten av problemet.

      Ha en god lørdag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg