ER KROPPEN MIN ØDELAGT?

Fra arkivet, 2016

Kroppshysteriet som er om dagen har fått enkelte til å se rødt når det kommer til det å i det hele tatt bli gravid. Flere sitter med inntrykket om at hvis du blir gravid og får barn, så blir kroppen din automatisk ødelagt. Mange er livredd for at kroppen deres skal «ødelegges», og jeg har lest om flere tilfeller hvor man lar være å få barn fordi man er så redd for at kroppen ikke blir den samme.

Først av alt: Hvis all din selvtillit og tryggheten på deg selv kun ligger i hvordan kroppen din ser ut, så er noe riv ruskende galt allerede der. Du er ikke kroppen din. Det er bare skallet ditt.

Det betyr for øvrig ikke at jeg ikke kan forstå tankene i vårt helt sinnssykt utseendefiksert samfunn. Kropp betyr mye, utseende betyr mye. Det er et helt vilt press.

Men hva betyr det egentlig å få kroppen sin ødelagt? Jeg husker jeg leste om ei jente en gang som hadde fått kastet syre over hele kroppen sin og som slet fra sykehuset for å overleve. Da kan vi snakke om å få kroppen sin ødelagt.

At du bærer frem et nytt menneske, hvilket kroppen vår faktisk er skapt for, er ikke å ødelegge deg selv. Det kalles å bruke kroppen for det den er skapt for. Rett og slett. Og hva så om du får strekkmerker? Hva betyr vel det, sammenlignet med gaven det er å få og bære frem et nytt menneske?

Som jeg har skrevet tidligere om her på bloggen min har jeg jobbet meg tilbake utgangspunktet mitt når det kommer til kroppen min etter svangerskapet. Dessuten har jeg ikke lengre stort med strekkmerker, annet enn strekkmerker på det ene låret og delvis rumpa mi. Men hvis jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte fått masse strekkmerker og hengemage for å få barn, hadde jeg aldri tvilt om å gjøre det for å få muligheten til å få barn. Looks fade, vet du. Barn er for alltid.

Jeg forstår likevel at de som er dekket i strekkmerker etter endt svangerskap synes det er kjipt og urettferdig fordi det finnes andre som ikke har et eneste merke etter graviditeten sin – men kroppen din er ikke ødelagt. Den er merket. Noen kropper, faktisk de aller fleste, trenger å bli merket for å kunne bære frem et barn. Og det er helt greit selv om det ikke er synlig i reklamer og magasiner. Det er sånn virkeligheten er.

Kroppen din blir ikke ødelagt av å gjøre det kroppen din er ment til å gjøre. Det gir jo faktisk ingen mening. Jeg elsker kroppen min. Ikke nødvendigvis for hvordan den ser ut, fordi jeg definerer ikke meg selv ut i fra hvordan kroppen min ser ut, men fordi jeg er så jævlig stolt av hva den har klart.

60 kommentarer
    1. Nå blir du sikkert hetsa herifra og til afrika..
      Men jeg synes du er tøff, å det du skriver er veldig sant!
      Jeg personlig vil ikke miste kroppen jeg har nå vis jeg kunne bestemme helt selv, men jeg sjønner jo at når man blir gravid skjer det endringer uansett om man vil eller ikke. Å jeg tror faktisk jeg hadde takklet det helt fint.

    2. Er selv gravid nå, og likte godt dette innlegget 🙂
      Men kan jeg spørre ( du trenger ikke svare om det blir for personlig) Men hvordan er puppene dine nå i forhold til før du ble gravid? Henger de mer enn de gjorde før? eller er de så å si lik? 🙂

    3. Jeg fikk en del strekkmerker under svangerskapet, men det er jo bare merker etter noe av det nydeligste! Den lille jenta mi <3

    4. Flott innlegg, kunne ikke vært mer enig! Tynn eller tykk, strekkmerker eller ikke. Vi har alle en kropp vi burde være stolt av på grunn av alle de fantastiske miraklene den kan utføre. Både barnefødsel og rehabilitering etter skader. Viktig å tenke på at vi ikke er skallet vårt, og at det indre betyr mest. Selv om jeg ikke har en supermodell kropp å vise frem, er jeg uendelig stolt over den, nettopp på grunn av det du skriver i dette innlegget! Må jo bare nevne at du så strålene ut også, både du og Leo!

    5. Anonym: Hahaha, er forberedt på det! 🙂

      Tusen takk!

      Skjønner at man ikke vil “miste” den, men så finnes det jo også veldig mange kvinner der ute som ikke merker noe særlig til forskjellen på kroppen før og etter graviditet. Kroppen min er bedre og finere nå enn den noen gang har vært, for eksempel.
      Uansett er det viktigste at vi husker på at kroppen kun er skallet. Vi må prøve å ikke sammenligne oss med andre.

      Tusen takk for koselig kommentar!

    6. Det bør være greit at alle er forskjellig, og at det ikke er alle som elsker kroppen sin under eller etter graviditeten, sev om det er dumt vist følelsene er der pga samfunnspresset. Jeg har selv bært frem ett barn, som nå er 4 mnd og sover i mammas armkrok, og jeg tenker på 9 mnd hvor jeg måtte tvinge meg selv til å være lykkelig. Jeg hatet å gå gravid, og alle plagene det fulgte med, og jeg satt nok å kjeftet på lille i magen daglig siste mnd for at hun skulle komme ut. Jeg elsker ikke hun mindre enn du elsker din sønn, selv om du trivdes med kroppen og ikke jeg. Jeg har strekkmerker som jeg hater, og pupper som er preget av amming. Jeg ønsker søsken til lille, men jeg kan oppriktig si at jeg IKKE gleder meg til å være gravid igjen, og hvordan kroppen vil bli etter flere svangerskap. Men jeg vil elske alle mine barn, og det skal ikke noen få fortelle meg at jeg ikke gjør fordi jeg føler kroppen “er ødelagt”.

    7. Kjempe flott kropp 🙂 skulle ønske min var som før graviditeten, det er den ikke for å si det sånn haha, men men kommer seg nok etterhvert.Jeg har jo en fantastisk sønn og en mann som elsker meg. Det er jo det viktigste 🙂

    8. Neida, intet kroppshysteri, men se – er jeg ikke slank og lekker??? Synes du ødelegger hele innlegget ditt med å legge ut scrollforbi bildet ditt. Strekkmerker forsvinner ikke, de blekner, men blir aldri borte. Jeg har fått fire barn, har vært utrolig heldig og sluppet unna strekkmerker, vært tilbake til nromalvekt etter kort tid, tror at det var fordi jeg var så ung og godt trent når jeg ble gravid.

    9. Fantastisk bra innlegg! Superflink er du 🙂
      Kroppen din ser også helt fantastisk ut! Skulle ønske min så like bra ut nå jeg, verken er eller har vært gravid :PPPP
      Stå på! <3

    10. Hadde vært mye kulere om du hadde lagt ved et bilde av feks et strekkmerke eller en valk, eller evt et bilde fra rett etter svangerskapet der man ser st kroppen din er “merket”..teksten er god, men bilde er igjen med på å skape det dumme kroppshysteriet. Selvsagt skal man være fornøyd med kroppen man har, uansett, men hvorfor kunne du ikke heller da lagt ut noe som faktisk var enda mer relevant i forhold til teksten din? Altså et bilde med et “merke”. Har jo sett bildene fra rett etter svangerskapet som du har lagt ut tidigere.. De er jo helt klart mye mer relevante i forhold til innlegget ditt? Supert, du har en tilsynelatende flott og slank kropp.. Nå er jeg sikker på at Gro med 20 strekkmerker etter svangerskapet føler seg enda tryggere på seg selv! Føler at det blir så sabla dobbelmoral. Du har jo helt klart stappet deg ned i en super sexy badedrakt og virkelig prøvd her..hvordan mener du at det hjelper Gro, eller Kari som sliter med masse strekkmerker og overflødig hud. Budskapet i teksten er fint, bildet i den sammenhengen er helt på tryne og en dårlig unnskyldning til å vise kroppen sin.

    11. Liker veldig godt endel av tankegangen din! Leste noen artikler og da var det snakk om ødelagt kropp etter å ha revna, sydd endel ol. Og da kan jeg forstå! Men å føle at kroppen er ødelagt etter strekkmerker synes jeg blir helt feil!

    12. Jo yngre du er jo mindre skade får du på kroppen din. Det er jo også en god del individuelle forskjeller. De fleste jenter i 20årene som blir gravide opplever en kroppslig forskjell som er helt enorm, jo senere man venter jo større skade påfører det somoftest kroppen.
      Ellers så ser du flott ut da:)

    13. En graviditet kan ikke ødelegge en kropp, men en fødsel kan. Snakk med hun som har problemer med vannlating og avføring, så kan du skrive et innlegg om dét! Det vil være med på å bryte ned tabuer!

    14. Anonym: Hei! Prøvde faktisk å ta bilde av strekkmerkene, men det så bare dumt ut fordi de er ikke synlige lenger. Jeg har ikke valker, så den ville også blitt vanskelig.

      Takker mye for ros! Dere må gjerne synes at bildet var unødvenig, men så er det jo faktisk min blogg. Jeg skriver til og med at hvis du ikke liker bildet, scroll forbi.

      Skal jeg aldri kunne poste bilder av kroppen min ved mindre jeg blir overvektig og får strekkmerker jeg da? Jeg tenker vi burde ha aksept for alle type kropper, og hvis så mange reagerer på at jeg poster et bilde av min kropp i en badedrakt, så har vi jo tydeligvis ikke aksept for dette. Når jeg tidligere har postet av meg og jeg vet at jeg hadde tydelig stor mage etter fødsel, fikk jeg aldri noen som påpekte at jeg ikke burde poste bilder av den. Hadde jeg vært overvektig ville jeg jo faktisk blitt hyllet, og det er jo det som er litt interresant.

      Og tusen takk for at du la igjen en kommentar, forresten! At jeg svarer betyr ikke at jeg ikke respekterer din mening 🙂

      (Hvis du blar tilbake i arkivet har jeg postet bilder av magen min etter fødsel og noen uker etter, da jeg fortsatt var ganske stor, så det er ikke det at jeg ikke vil poste bilder av “skavanker” for det har jeg gjort mye tidligere. Det føltes veldig unaturlig å poste disse bildene i dette innlegget når kroppen min faktisk ikke ser slik ut lenger.)

    15. Ida: Så bra du likte innlegget! Ser flere her kun er opptatt av bildet av meg, og det er jo synd når innlegget er såpass viktig.

      Tusen hjertelig takk! <3

    16. Skal ikke “kjefte” på deg i dag😊
      Jeg synes innlegget dit er bra.
      Selv ble jeg mamma i voksen alder og gikk fra å være slank til å ikke finne tilbake den formen. Nå er det for min del mye helseproblem som ikke tillater trening og helsestudio, jeg må faktisk la kroppen være som den ble. Etter to barnefødsler V keisersnitt. Den er overhode ikke pen og slank lenger. Men jeg ser flere skriver “ødelagt kropp”, kjære vene så ufint. Er kroppen min liksom ødelagt for at jeg har en stor mage, jeg har hengepupper og strekkmerker? NEI, den er ikke det. Kroppen min er perfekt den. Selv om jeg ikke kan si jeg liker å gå i bikini så magen disser utom. Mammasom16, jeg ser i innlegget dit at du ikke mener kroppen er ødelagt og at man skal være fornøyd med jobben kroppen har gjort. Hehe får bestandig høre at guttene mine er usedvanlig pene. Kanskje de bare tok det fra meg 😉 hva så?? Dette svarer er mest rettet mot de som mener kroppen kan ødelegges av å bære frem ett barn, dere burde tenke dere om to ganger. Det er faktisk ikke utseende som teller mest. Vi store kan være pene vi å:)

    17. Synes du ser flott ut og at man selvsagt skal få lov til å være stolt!! 🙂 Både av kroppen og hva den har fått til!
      Likevel er jeg litt enig i det folk skriver om dobbelt moral i dette innlegget (ikke noe jantelov fra min side, var tilbake til mitt slanke jeg med en gang selv…)

    18. For min del kan kroppspresset være så stort det bare vil. Jeg har bært frem et barn og er uendelig stolt av det! Legger heller alt av fokus på datteren min istedet for på kropp! I sommer skal jeg og mammakroppen sprade rundt i bikini med datteren på armen! <3

    19. Du ser døds bra ut! 🙂 herlighet…
      Hvorfor skal hu legge ut bilder av valker og strekkmerker for å få frem et poeng , når hun ikke har det?! Jøssenavn.. press frem en valk og noen strekkmerker så tar vi deg seriøst liksom.
      Hun legger jo ut sin kropp, som hu har jobba for! Hu har grunn til å være stolt, å hvorfor skal hu behøve å nesten unnskylde seg for det?folk er blitt helt .. har ikke ord!
      Flott innlegg og flott kropp! 🙂 syns det er beundrings verdig det du har fått til å du har all grunn til å være stolt!

    20. Alle har vel en valk hvis man setter seg ned å bøyer seg frem.. Jeg gidder ikke ta den diskusjonen med at “hadde du vært overvektig så hadde du ikke fått pes”.. Greia er at jeg driter vel i bildet, hadde du lagt det ut i sammenheng med at “jeg er kjempe atolt av min kropp” opplegg; som du har gjort tidligere, så hadde jeg ikke giddet å kommentert. (Tiltross for at jeg absolutt mener at det er med på å dra kroppshysteriet i feil rettning). Poenget mitt var at når hun skriver en tekst om at man skal være fornøyd uansett kropp, strekkmerke osv, og så legger ved bilde hvor hun prøver veldig hardt, fremfor et bilde hvor hun faktisk nettopp har født og sier.. Se, her ser man tydelig at magen min er “merket”, men kroppen min er da ikke ødelagt selvom. Jeg blir egentlig jævlig provosert.. For jeg driter vel i at du har en fin og slank kropp, det er ikke det som er poenget, det er bare så åpenbart hvorfor du legger ut bilde, og det er absolutt ikke med på å styrke innholde i teksten din, men heller å medvirke til enda større kroppshysteri. Du velger jo selvsagt selv hvilket bildet du ønskjer å legge ut og hva du formidler med bildet.. dette er jo ikke et bilde du bare har tatt sånn i forbifarten mens du tilfeldigvis hadde på den nye badedrakten. Du vil vise.: helt ok! Men skulle du virkelig ønsket å styrke de som faktisk sliter, så hadde du valgt et annet bilde.. Hvordan kan du ai at dette ikke er med på å forsterke kroppshysteriet?? Idiotisk

    21. Tror det folk misliker er at bildet ikke passer til teksten fordi du skriver om at noen mener kroppen deres er ødelagt av strekkmerker eller overflødig hud osv.. Det bilde du la ut av deg med din smashing kropp som ikke viser noen skavanker fremhever jo ingen av dine poeng. Så er ikke bilde i seg selv som er provoserende. Bare at bilde ikke henger helt på greip i forhold til meningen med teksten.
      Meningen og innholdet i teksten er veldig bra og helt sant! Man kan da ikke droppe å få barn fordi man er redd for hvordan kroppen vil se ut etterpå

    22. Hei!
      Jeg synes også at bildet var totalt malplassert i denne konteksten. Du skriver du synes det er interessant at man blir hyllet om man legger ut bilde av seg selv som overvektig. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor: Fordi jeg som ung kvinne hver dag, anslagsvis 30 ganger daglig, blir møtt med deilige, feilfrie kvinnekropper. De er klistret på bussen, tapet opp på solariet, har putekrig i undertøy på tv, smiler til meg fra magasiner og til og med avisforsider. Til slutt blir ens egne, ganske normale kropp, et avvik. Selv om den er helt ok! Fordi det trikses og mikses med vinkler, og vi ser det igjen, og igjen og igjen. Derfor blir det noen hyllester når skavankene kommer frem i lyset. Selv om jeg lover deg at de får pes, de også. Det er altså noe som gjennomsyrer samfunnet, og bloggerne er selvfølgelig bare en liten medvirkende faktor. Men fader heller, jeg er så lei av å få kropp slengt opp i trynet! Det er 1000 andre ting med deg som er mer interessant enn akkurat kroppen. Og hadde jeg fått en advarsel tidligere, skal jeg love at jeg hadde scrollet forbi bildet her også. Jeg kan selvfølgelig slutte å lese bloggen din. Men jeg synes den er kjempebra, så derfor legger jeg igjen en kommentar her i stedet, så du ihvertfall skal skjønne hva jeg mener. Så kan du ta det til deg eller ikke. For ordens skyld nevner jeg at dette overhode ikke er ditt ansvar alene. Og du kan velge å droppe å lese denne litt kjipe kommentaren. Men hvis intensjonen er å bekjempe kroppshysteri og å få mødre til å føle seg bra nok, lover jeg deg at det her ikke er veien. Ha en fin kveld! 🙂

    23. Bare en dårlig unnskyldning for å vise kroppen. Så utrolig lite gjennomtenkt er egentlig tanken jeg sitter igjen med etter dette innlegget. Som folk sier, god tekst, idiotisk bilde ift teksten. Fin kropp, men klein oppstilling i speilet med en alt for voksen badedrakt. Det blir egentlig bare kleint hele greia.. Og umodent. Blir overrasket over hvordan du tolker og svarer her i kommentarfeltet. Får rannveigtendenser av denne bloggen her

    24. Jeg ser på dette innlegget som litt, hm, hvilket ord vil passet best inn? Ensidig? Kanskje ikke det rette ordet, men det jeg vil prøve å komme frem til er at det er mye enklere å si at man skal være fornøyde med seg selv når man faktisk har en bra kropp selv. Det har seg ofte slik at en person som er relativt tynn, vil legge ut et bilde, ikke for å vise kroppen frem på en måte å si “hei se på meg”, men for å være stolt av seg selv. Når litt av sannheten bak den er at den personen ville mest sannsynlig ikke lagt ut bilde dersom h*n var 15-20 kg mer og hadde synlige strekkmerker og si at dem er stolt av kroppen sin.
      Ja, jeg ser poenget med innlegget, men det er slik jeg føler det. At du mest sannsynlig ikke ville vist frem kroppen slik du gjør om du hadde vært 15-20 kg mer, med valker og med veldig synlige strekkmerker. Og det blir vanskelig å si “Jo, det ville jeg gjort” fordi du har ikke vært i en sånn situasjon i lang tid. Dette er bare min mening, vel og merke.
      Dette var jo selvsagt ikke ment på en stygg måte, og du får tolke den slik du selv vil, men dette er bare min måte å få uttrykt hva jeg føler om en slik situasjon. Gjelder ikke bare deg, men også flere jeg har sett.
      Ja, du har en vakker kropp og muligens bleknet strekkmerker. Men tenk hvor mye enklere det er for en som deg med en slik kropp å legge ut et bilde å si “Jeg elsker kroppen min og er fornøyd” enn hva det ville vært for ei som slite med vekten, har synlige strekkmerker og ikke vært gravid. Litt kan jeg sikte til meg selv når det komme til dette, så er vel også der litt av frustrasjonen kommer ut.

    25. Et speilbilde av kroppen blir aldri helt sann, for med litt posering forsvinner lett noen kilo ut av bildet. I tillegg er det lagt på filter og er av dårlig kvalitet. Det blir aldri realiteten. Jeg synes innlegg om kroppshysteri bare kan skygge veien. Det blir for dumt. Ingen av de mange milliarder kropper på jorden er like og de som ikke skjønner det har større problemer enn vekt, for å si det sånn. Du burde forresten ikke virke så usikker på deg selv, for det gjør du ved å legge ut et slikt bilde. Tro det eller ei! Hva med å bare spise sunt og holde seg i form og drite litt i kroppens utseende for en stund? Tror det ville gjort godt 🙂
      Hilsen slank 18åring!

    26. Charlotte: morsomt at du prøver å finne unnskyldinger for at kroppen min ser ut som den gjør. Hva med å bare akseptere at jeg ser veldig bra ut og at jeg har jobbet meg til det? Kan gjerne bevise at jeg ser ut som på bildet om det er det du tviler på? Er helt åpen:)

      Så alle som stolt poster bilder av kroppen sin er bare usikre? Hva vet vel du? Kan vel handle om at jeg poster det fordi jeg er så stolt og sikker på meg selv? Så mye dritt som jeg vet jeg får for lettkledde bilder ville det ikke akkurat vært et sjakktrekk dersom jeg var skikkelig usikker på meg selv, vel?

      Spiser sunt, holder meg i form, OG poster gjerne bilder av kroppen min på min blogg dersom jeg vil det. Det står til og med at du bare kam scrolle forbi om du ikke liker det?

      Hilsen en som er stolt av jobben hun har gjort med kroppen sin etter et svangerskap hvor jeg la på meg 25kg.

    27. Bra du setter fokus på dette. Det er sant at alles kropper er forskjellige. Jeg kjenner folk som har sett smashing ut etter endt svangerskap. Jeg har bært frem to perfekte barn på to år og er kjempe stolt av det. Men det ga meg en god del strekkmerker. Jeg er stolt over strekkmerkene men ikke så stolt at jeg vil vise meg I bikini 😉

    28. Hei
      Hva med å heller konsentrere deg om å være mamma for barnet ditt, i stedet for å søke oppmerksomhet på denne måten. Gratulerer, Så bra at du elsker kroppen din, men dette er ikke en egnet måte å legge det frem på. Beklager😊
      Hilsen 2barnsmor på 28

    29. Stakkars barn som må vokse opp med forledre som ikke er tørre bak øra en gang. Tenker man før han “handler” i det hele tatt?

    30. Husker da jeg gikk gravid med førstemann. Var da 16 år og veide 49 kg. La på meg 35 kg under det svangerskapet. Og jeg fikk strekkmerker overalt, husker jeg gråt for jeg syntes det var så stygt 😉 Men nå er jeg 27 og venter nr 4 og strekkmerkene er der enda 🙂 Poenget er at vi burde være stolt av kroppen vår uansett hvordan den er 🙂 Jeg viser meg til og med i bikini,selv om jeg har strekkmerker, hengmage,hengpupper osv;) Jeg har snart født 4 barn og er utrolig stolt over at kroppen min har gjort det 🙂 Hadde bare dette hysteriet om kroppen kunne tatt slutt 🙂
      Uansett, kroppen din ser virkelig bra ut, og all ære til deg som har jobbet så hardt for det 🙂

    31. Bolla: snart 4 barn?! Wow! Fy søren så tøff du er, og så heldig barna dine er som har så mange søsken! Et hvert barn er en gave som alltid vil bety mer enn hvordan kroppen ser ut.

      Skjønner så godt at du er stolt! Det bør du være 🙂

      Og tusen takk! Ha en super dag 🙂

    32. Det er veldig forskjellig hvor mye strekkmerker man får etter svangerskapet. Noen får ingen. Andre får de veldig lett, selv uten å ha gått gravid, bare noen kilos vektøkning en periode kan være nok. Ja faktisk bare det å vokse, kan i seg selv gi strekkmerker. Strekkmerker er en helt naturlig ting som både kvinnene selv og også vi menn må forholde oss til som det naturlige faktum det er.
      Det samme gjelder celluliter forøvrig selvom det ikke har direkte med graviditets-tema å gjøre.
      Men, et annet aspekt er generell vekt og kroppsfasong. Enkelte lar det bli en unnskyldning og hvilepute at man har født og derved “slurver” med fysikken i ettertid. Men det er fullt mulig å komme tilbake både stram og slank i ettertid. Nå sier jeg ikke at å legge litt på seg heller er verdens største krise. Men jeg opplever at mange egentlig er misfornøyde med seg selv og kroppen etter fødselen, men i stedenfor faktisk å gidde å gjøre noe med det blir fødselen en unnskyldning overfor seg selv og omgivelsene til ikke å gjøre noe. Og det synes jeg er trist. Både av hensyn til egen selvfølelse og av hensyn til fremtidig helse.

    33. Er så tydelig at du bare var 16 år da du ble mamma….
      Et barn som gjorde dumme ting som fikk ett barn.
      Du forstår lite av kommentarene som bliregel lagt ut, og svarer som om du vet alt om alle. Du går vel “livets harde skole”.
      Å være moden er noe en 16 åring sjeldent er. Men man kan bli moden. Selv om du har barn og masse ansvar er du ikke moden. Forhåpentligvis blir du moden med oppgaven som mamma.
      Gidder ikke å kommentere noe mer, for det er så tydelig at du er ett barn.
      Tips: gå på noe kurs, for. Eks trafikalt grunnkurs. Da får du litt realitet som ikke er i forhold til kropp. Eller sikkerhetskurs. Eller jobbkurs. Eller noe annet enn å sitte på pcn din å type budskapet “hater godnatt hate”.
      Ønsker deg lykke til, virkelig.

    34. “Er så tydelig at du bare var 16 år da du ble mamma….
      Et barn som gjorde dumme ting som fikk ett barn.
      Du forstår lite av kommentarene som bliregel lagt ut, og svarer som om du vet alt om alle. Du går vel “livets harde skole”.
      Å være moden er noe en 16 åring sjeldent er. Men man kan bli moden. Selv om du har barn og masse ansvar er du ikke moden. Forhåpentligvis blir du moden med oppgaven som mamma.
      Gidder ikke å kommentere noe mer, for det er så tydelig at du er ett barn.
      Tips: gå på noe kurs, for. Eks trafikalt grunnkurs. Da får du litt realitet som ikke er i forhold til kropp. Eller sikkerhetskurs. Eller jobbkurs. Eller noe annet enn å sitte på pcn din å type budskapet “hater godnatt hate”.
      Ønsker deg lykke til, virkelig.”
      Helt utrolig å kunne lire av seg som dette. Det er vel en viss motsigelse å kalle denne jenta umoden mens du skriver noe slikt. Hvis du er eksempel på en som ikke gikk “livets harde skole” tror jeg heller jeg bytter over.

    35. To ting betyr noe. Genene dine. Alderen. Alderen har du i hvert fall på din side. Om du er like heldig med genene kan du finne ut ved å få barn når man er 30+

    36. Du er 16… be DIN mor legge ut bilde…”Man får ikke ødelagt kroppen av å bli bestemor”
      Hun kan jo tross alt ikke være gamle dama, hun heller.

    37. Anonym: Hei!

      Leste du ikke innlegget? Det står tydelig “scroll forbi bildet om du ikke synes noe om det” forstår virkelig ikke at det kan være så vanskelig? Jeg prøver ikke å være verken frekk eller motbydelig mot deg (dere) her, men hvorfor oppsøker dere ting som irriterer dere? Må jo være mye bedre å bruke tiden på ting man faktisk liker og får noe ut av 🙂

      Synes for øvrig det er dumt du kun fokuserte på bildet og ikke teksten, for jeg føler teksten er veldig fin.

      Ha en god dag 🙂

    38. Du sier folk som er tykke skal få lov til å høre det, men du selv skal behandles som en dronning. Jeg har ikke troa på deg innen noe helsejobb. Du klarer ikke å vise forståelse over mennesker

    39. Anonym: Haha, Hæ? Hva i alle dager er det du snakker om, og hvor i all verden leser du det?

      Hvis du snakker om innlegget mitt fra i sommer vet du utmerket godt at jeg har gått ut i ettertid og beklaget, lagt meg fullstendig flat, og innrømmet at det var for å provosere. Men i din verden er det kanskje ikke lov å gjøre feil?

      Jeg er hvert fall ikke perfekt som deg, og har absolutt gjort feil i løpet av året som blogger. Det betyr dermed ikke at jeg ikke kan bli en ordentlig flink psykolog når jeg er blitt eldre og fått tatt utdannelsen 🙂

      Og du kjenner meg jo ikke overhode? Du leser bloggen min, og kun det. Du har lest et innlegg som i all hovedsak ble skrevet for å lage blest! Hvorfor mener du at det er et godt nok grunnlag til å snakke om hvorvidt jeg er et forståelsesfullt menneske eller ei?

      Fryktelig tafatt spør du meg. Vær vennlig å ikke les bloggen min om du ikke klarer å legge fra deg feil jeg har gjort for snart et år siden. Her på min blogg er det nemlig rom for å gjøre feil, innrømme det, og komme seg videre.

    40. FOR ALL DEL FOLKENS!!! Alle er forskjellige! Jessica er sånn som hun er, og du som sitter der å er anonym har en annen kropp! La henne for all del være fornøyd med kroppen sin! For hun har en god grunn til å være! Så hvis du vil slenge dritt mot henne, bare la vær! Det er helt unødvendig og det viser egentlig at mange har ganske dårlig selvtillit og må derfor slenge litt negative kommentarer for å føle seg bedre..
      Jeg synes du har en helt stunning kropp, Jessica! Å du har all grunn til å være fornøyd med den nydelige kroppen din! Stå på videre! Jeg vet værtfall at jeg har din side i denne saken her <3

    41. Så det å lage et provoserende innlegg er det du gjør, hm ja da forstår man jo folk(ironi) Det er frekt, bare fordi du kun ønsker å toppe blogglisten. Det er garantert flere ting du bare vil komme med bare for å provosere. En feil som du har tatt ned vilje for å provosere

    42. du elsker kroppen din! og du er stolt av det. og du vil tydeligvis fortelle alle om det å . Skjønner deg godt at du vil vise den frem på bloggen din når vi bor i en vinterland 🙂 ville gjort det samme om jeg hadde sett sånn ut etter å ha født . ser ikke sånn ut da.. men men.. det er vel sånn digitale verden er blitt…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg