JEG BLIR SÅ SKUFFET…

Hei alle sammen, og håper dagen deres har vært strålende hittil.

Jeg tenkte bare å snakke til dere om noe litt alvorlig i dag, nemlig kopiering. Eller plagiat – som det også kalles. Når jeg daglig når ut til så mange mennesker som jeg gjør, elsker jeg å se at noen blir inspirert av meg. De gangene noen noensinne har kalt meg inspirerende har jeg nesten falt om og trodd de har tullet med meg. Føler overhode ikke at jeg er inspirerende, men det er et virkelig et stort kompliment for meg og det gleder meg å se at jeg inspirerer flere av leserne mine, også når det kommer til leserne mine sine egne blogginnlegg. Jeg synes det er så kult!

 

Men så finnes det noe som ikke er like kult. Det å oppleve at noen kopierer blogginnleggene dine, tar mye av tankene og refleksjonene dine ordrett og kun endrer litt på noen få ord her og der. Det er ulovlig, og utrolig kjedelig for oss bloggere som jobber beinhardt med blogginnleggene våre. Det er rett og slett dødskjipt! Jeg har av og til sammenlignet det litt med at noen ser innleveringsoppgaven din på skolen du har skrevet som du er sykt fornøyd med, og at vedkommende tar mye av innholdet ditt og leverer det inn til læreren før du rekker å gjøre det selv. For det har faktisk også hendt at innlegg jeg har skrevet først som andre har fikset litt på for å så poste det som sitt eget, har fått mer oppmerksomhet enn mitt orginale blogginnlegg. Den følelsen er virkelig kjip…

Men så er det ikke det at oppmerksomheten blogginnlegget får egentlig er det aller viktigste, eller sååå innmari nøye. Skriver jeg om noe viktig så er det jo fint og flott at det temaet får oppmerksomhet gjennom blogginnlegget uansett hvem det er som egentlig skrev blogginnlegget først, men likevel tar man andres arbeid. Jeg legger utrolig mye tid og energi i arbeidet mitt her på bloggen, jeg åpner meg og deler mine innerste tanker, og da er det skikkelig vondt når noen bare tar det og later som ingenting. Og det er ikke det at skjer så innmari ofte heller, det er bare det at når det først skjer så er vedkommende sitt blogginnlegg nesten helt likt som det jeg skrev først, og jeg får en så fryktelig dårlig og kjedelig følelse av det. Og det er jo heller ikke rart når det faktisk er brudd på åndsverkloven og ikke-lovlig.

Jeg kunne postet flere eksempler her (Sikter IKKE til mammatilmichelle saken her nå, for det er ikke i nærheten av likt i forhold til andre blogginnlegg jeg har lest, så da kan dere bare tenke dere) men jeg lar være. Jeg vil ikke gjøre noe jeg kan komme til å angre på senere, og jeg vil jo helst ikke henge noen ut. Men hadde jeg vist dere, så hadde dere blitt veldig overrasket over at noen kan ta så mye av noe jeg har skrevet først uten å bli “tatt” for det.

Kall det I-landsproblem. En bagatell, ikke viktig. Men fakta er at dette er jobben min og noe jeg bruker innmari mye tid på, og blogginnleggene jeg jobber hardt med kan jeg ha begynt å skrive for flere uker siden. Da er det ikke noe morsomt at noen tar det og utgir det som sitt eget arbeid, når jeg faktisk var den som jobbet for å formulert tankene mine på best mulig måte, når det faktisk var jeg som skrev det og la mange timer i innlegget. 

Kos dere i helgen! ♥

16 kommentarer
    1. Mange timers jobb? Å skrive blogg? Gudbedre…
      Datteren min er blogger,ikke langt unna deg på listen,men hun bruker ikke timesvis på bloggen.

    2. At du ser på disse innleggene dine som hardt atrbeid er skjokkerende. Helt greit at du vil holde på med dette men arbeid? fulltid? seriøst? Der er det virkelig ikke. Get real

    3. Om det er til trøst så har jeg sett ihvertfall en blogger stadig kopiere deg, og vet derfor hvem som skal ha æren for gode innlegg

    4. Anonym: Hei!

      Hvilket innlegg var prikk likt? Kan du fortelle meg hvilket innlegg du mener jeg har tatt av deg, og hva bloggen din heter?

      Jeg leser rimelig mange blogger og har ikke plagiert/kopiert eller tatt dette innlegget fra noen. Det kan du virkelig stole på 🙂

      Klem

    5. Hei Jessica! Her syns jeg at det er tydelig at flere av de som kommenterer over her ang. tiden som går med til blogg, og lignende, ikke har prøvd det selv. Hvor lang tid det tar å skrive et innlegg varierer. Selvfølgelig kan man skrive innlegg «fort og gærlig», men da står man ofte igjen med outfit-innlegg eller f.eks. innkjøpsinnlegg. Relativt tomme innlegg etter min mening. Selv de få innleggene jeg legger ut i året, som stort sett er strikkerelaterte og ganske rett fram og skrive, tar tid. Det går fort en time eller to, med alt av skriving, gjennomlesning, redigering og de praktiske elementene ved å publisere. Du skriver reflektert, Jessica! Det tar tid å sette ord på tankene dine, og sluttproduktet blir alltid bra. Creds til deg! Overalt i samfunnet vårt finnes det yrker som en del ser ned på, eller rett og slett ikke ser nytten av. Så lenge det finnes et marked for det man jobber med, så er det en jobb som nytter! Hadde det ikke vært for at folk hadde etterspurt ditt produkt, altså bloggen, så hadde du ikke hatt en jobb. Men de gjør det, og av en grunn. Du skriver så bra, er så ærlig og forteller ting som det er.
      Takk!
      Håper du ser verdien av eget arbeid, selv om en del utenforstående ikke helt gjør det.

    6. Solveig: For en ufattelig hyggelig kommentar å våkne til på morsdagen! Dette var tidenes gave! Tusen takk!

      Jeg svarete dem ikke fordi det blir vanskelig å sette seg inn i når man ikke blogger selv. Dessuten tenker jeg at det er forskjellig fra blogger til blogger hvor mye tid man bruker på blogginnlegg og det å gjøre tanker og refleksjoner, samt kanskje også informasjon – om til velformulerte blogginnlegg som skal fenge. Pappahjerte har jo selv gått ut og sagt at blogging er en “Fulltidsjobb og vel så det!” Og der kjenner jeg meg veldig igjen.

      Setter veldig stor pris på all rosen! Utrolig koselig å ha deg som leser!
      God klem fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg