HVA HVIS

Mange ganger tenker jeg på hvordan livet mitt hadde vært akkurat nå dersom jeg ikke hadde barnet mitt.

Hva hvis jeg var en del eldre når kroppen min skulle bestemme seg for å la prevensjonen svikte? Hva kom barnet mitt til å hete da? Kom jeg til å ha de samme tankene rundt det å bli mor? 

Det er ikke så mye jeg vet om livet mitt og hvordan det hadde vært dersom Leo aldri skulle få muligheten til å leve. Det jeg vet er at jeg ville gått andre året på videregående, og at jeg hadde vært russ neste år. Veldig rart å tenke på, egentlig. Kanskje jeg ikke hadde bodd her en gang, for hva hvis Fredrik og jeg egentlig hadde flyttet fra hverandre for lenge siden, fordi aborten hadde ødelagt forholdet. Eller, kanskje den hadde gjort ting bedre, enn så lenge?

Ofte har vi faktisk snakket om at vi kanskje ikke tror at vi hadde vært sammen om vi ikke hadde Leo. Kanskje det er en bra ting? Hva hvis det viser litt hvor langt man er villig til å strekke seg for barna sine, og for at de skal ha det best mulig. Det viser kanskje også ganske mye om hvordan et barn kan styrke forholdet og hva du føler for den andre forelderen. Jeg husker jo veldig godt at Fredrik betydde enda mer etter Leo kom til verden, for da var han jo faren til barnet vårt også.

Jeg kan sitte i evigheter og tenke på hva som kunne ha skjedd, hva hvis livet mitt hadde vært sånn. Hva hvis vi aldri fikk Leo, eller hva hvis vi aldri kom så langt. Hva hvis jeg bare dro for å ta abort likevel. Hva hvis jeg bare levde et "vanlig liv" uten barn.

Men egentlig lever jeg jo et vanlig liv. Jeg gjør det bare litt tidligere enn de fleste andre.

7 kommentarer
    1. Du er utrolig dyktig, Jessica!
      Både til å skrive og til å være den beste moren for lille Leo. Jeg unner deg alt godt 🙂
      God klem fra meg til deg <3

    2. Så fint innlegg, det setter ting i perspektiv. Så voksent av dere å stå sammen for Leo, det er like vanskelig om man er 36 eller 17 år. Ingen tvil om at du er den beste mammaen, og Fredrik den beste pappaen, Leo kunne fått!
      Ha en fin dag, klem❤️

    3. Unnskyld. Men hvorfor sier du alltid slikt? Tenk om jeg tok abort, tenk om jeg ikke hadde barnet mitt nå?? Aldri hatt en slik tanke etter jeg fikk min sønn, herlighet..

    4. Anonym: Nå tror jeg du misforsto hele blogginnlegget mitt?
      Kan du utdype videre hva du mente med denne kommentaren?

      Poenget mitt er jo at jeg er veldig, veldig glad for at jeg har sønnen min og at jeg aldri i verden ville ha valgt annerledes? Grunnen til at jeg tenker “Tenk om jeg hadde tatt abort” er jo fordi jeg er så glad jeg ikke gjorde det, hvis du skjønner? Tenk om jeg tok det valget, da hadde jeg aldri fått oppleve å få Leo, den største gaven i livet mitt.

      Tror du misforsto, altså. Dessuten tenker jeg at bare fordi du ikke har hatt de samme tankene som meg, betyr ikke det at du trenger å være spydig eller det er galt at jeg har tenkt “Tenk om jeg tok abort?” Meningen bak den tanken er jo fordi jeg er så innmari glad jeg ikke gjorde det.

      Ønsker deg en kjempefin dag<3

    5. Ja tenk om du hadde tatt abort og ikke beholdt Leo, heldigvis så fikk du ett frisk barn i magen som ikke viste seg for å ha Downs syndrom eller noe
      Ikke det at eg misliker Downs syndrom, men hadde eg fått ett barn med Down syndrom så hadde eg tenkt og villet ta abort
      Eg mener at hvis du blir født med Downs syndrom så har du fått livet ødelagt
      Men det er det jo heldigvis forskjellige meninger om og eg støtter absolutt de som velger å beholde barn med Downs
      Men som sagt at eg ville ikke hatt ett barn med det
      Ha en fin dag nydelige deg Jessica
      Ta vare på deg selv og Leo 😊🌈💐

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg