“IKKE HA SEX HVIS DU IKKE VIL HA BARN”

Utrolig irriterende utsagn, er det ikke? Jeg snakket faktisk med ei jente for en stund siden som hadde tatt abort, og legen hun snakket med var tydeligvis ikke helt enig i avgjørelsen hennes.

Så da betyr det at alle som ikke ønsker å få barn, skal aldri få lov til å ha sex med noen? Har vi sex bare for å lage barn? Er det den eneste nytten det gjør? 

Fakta er jo faktisk at du kan bli gravid uansett, prevensjon kan svikte og ingenting er 100% sikkert utenom å leve i sølibat. For å være helt ærlig tror jeg de færreste av oss finner det naturlig å leve i sølibat. 

Jeg tror likevel det er viktig at man vet konsekvensene som sex kan medføre. Daglig får jeg meldinger fra jenter som lurer på om de kan ha blitt gravide, og det kan du selvfølgelig om du har hatt sex. Men å være klar for sex, og det å være klar for å få barn – det er to vidt forskjellige ting, og bare du er klar for førstnevnte er ikke dermed sagt at du er klar for det store ansvaret det er å ta vare på et barn.

Mange snakker om at det handler om å ta konsekvensene av det du har gjort, altså å beholde barnet når du først er blitt gravid, men det å ta konsevensene og gjøre det beste ut av situasjonen er ikke alltid ensbetydende med å beholde barnet. Du kan like gjerne ta konsekvensene ved å ta abort, kjenne på at det er tøft, men og samtidig føle at det er det riktige.

Nei, jeg tenker at det er en grunn til at vi har ordninger som abort – de er ikke til for å misbrukes, men det betyr ikke at de ikke skal brukes når du selv føler det er riktig. 

45 kommentarer
    1. prøver du å toppe lista eller, det funger dårlig. Savner at du skriver mer om hva du gjør i livet. Du reflekter så dårlig og sånt

    2. Anonym: Hei 😀

      Toppe listene? Hæ? Har hatt veldig gode lesertall i februar hittil, og er utrolig fornøyd med det. Jeg skriver ikke for å “toppe listene” men fordi jeg elsker å skrive. Ettersom lesertallene mine har vært såpass gode fortsetter jeg med den jobben jeg gjør, ettersom bedre lesertall tyder på at folk liker å lese det jeg skriver. Synes det er så rart at alle skal få det til å handle om penger og pr, når det er det siste jeg tenker på.

      Dessuten er det veldig fint om du kan ha det i bakhodet at jeg har blogget fast nøyaktig i ett år nå. Jeg er jo ganske langt oppe på listen og ligger stabilt og godt, enda jeg ikke har blogget i nærheten av så lenge som de fleste andre. Det er jo supermorsomt!

      Beklager at jeg ikke skriver så mye om det jeg gjør om dagen, jeg ligger for tiden på sofaen med nærmere 40 i feber og da gjør man ofte ikke så mye. Dermed tror jeg det er bedre at jeg skrive litt om hva jeg tenker om forskjellige ting, enn at jeg skriver innlegg om at jeg har ligget på sofaen fordi jeg er syk, når jeg allerede skrev et slikt innlegg i går.

      Så dumt at du synes jeg reflekterer dårlig. Jeg gjør virkelig så godt jeg kan! Som sagt, det er heller ikke enkelt å skrive kjempegode blogginnlegg når man er syk, men jeg synes dette ble et OK innlegg likevel.

      Ha en god kveld <3

    3. Barnet vil jo mest sannsynlig leve uavhengig om moren har hatt planlagt eller ikke planlagt sex. Derfor bør henvisning til abort bli avviklet mener nå jeg. Hvorfor skal barnet lide og få ‘straffen’ for at moren har holdt på med en mann og ‘uheldigvis’ blitt gravid?

    4. Anonym: Er det virkelig viktigere at barnet får komme til verden i det hele tatt, enn at det får kommet til verden ønsket, med en lys fremtid, og med et liv som er verdig å leve?

      Om vi ulovliggjør abort kommer kvinner til å dø i forsøket på å gjøre det, dermed må vi bare forholde oss til dette på den sunneste og beste måten vi kan, tenker jeg. Det er bedre at abort blir gjennomført på en ordentlig og skånsom måte på sykehus, enn at det blir gjort hjemme i badekaret med strikkepinner og rottegift som de brukte før i tiden.

      Setter likevel stor pris på innspill!
      Håper du har en fin dag!

    5. Så utrolig sjarmerende stilling Leo sitter i på det nederste bilde! Skikkelig posering, haha 😂 ❤
      Ps. Har dere tenkt å klippe håret hans snart? Om det går opp i en palme er det jo i grunn ganske langt.. Selvfølgelig vanskelig å se ut i fra bilder, men får han ikke håret i øynene nå? 🙂

    6. Du har vært høyere før på topplisten da, og derfor lurer jeg på om du ønsker å komme så høyt opp. Du skriver innlegg om sex og legger ut lettkledde bilder. Ofte går det nå på og ta opp store temar enn det gjorde før.
      Du har falt ganske godt ned på lista, og jeg nevnte ikke noe om penger eller PR. Forstår andre har nevnt det, men ikke jeg.

    7. Anette: Hei Anette! Ja, ikke sant 😀 Haha, han begynner å kjenne igjen bloggbildene nå! <3

      Vi klipte det for noen uker siden her hjemme, men det ble så skrått og alt, så derfor må vi til frisøren, og inntil da satt vi det bare opp siden det stikker i øynene hans, stakkars! 🙁

    8. Anonym: Hei igjen 🙂

      Jeg forklarer dette gjerne enda en gang, selv om jeg helt ærlig begynner å bli litt lei nå…

      Jeg har bedre lesertall nå enn noensinne, bloggen min går veldig bra. Det som er et at nivået blant de andre bloggerne blir høyere og høyere, og dermed faller man på listen. Det forandrer for øvrig ingenting, for lesertallene mine er fortsatt bedre enn tidligere og det er helt supert.

      Det er nivået blant de andre bloggerne. Tidligere denne uken har jeg ligget både på 10 og 14 plass, men med en gang jeg har like under 8000 lesere og faller ned på litt over tjuende, så kommer det alltid noen og sier at “Ja, nå er bloggkarrieren din over!” og alt sånt, og jeg kjenner at jeg begynner å bli litt lei det nå. Jeg forstår selvfølgelig at den helt sikkert ikke varer evig, men se hvor langt jeg er kommet på ett år. Det er veldig tvilsomt at alle leserne mine plutselig skal bestemme seg nå for å slutte å lese.

      Lettkledde bilder har jeg lagt ut med jevne mellomrom siden april.
      Dette handler om graviditet og sex, og konsekvenser. Jeg skriver ikke om sex “bare fordi” og uten mål og mening.

      Mulig jeg ligger nede på ca 20 plass gjennomsnittlig (Jeg sjekker knapt topplisten lenger, men regner med jeg ligger der gjennomsnittlig?), men det betyr ingen verdens ting når lesertallene mine nå er mye bedre enn de var når jeg i fjor lå rundt på 15 plass. Vil mye heller ha bedre lesertall enn bra plassering, og nivået forandrer seg og nye bloggere kommer. Det blir veldig høyt nivå og slik er bloggverden. Hvis ikke jeg er bekymret tror jeg ingen andre heller trenger å være det. Jeg ser jo tross alt statistikken min hver dag, både med sidevisninger, norske lesere, og utenlandske lesere.

      Til slutt vil jeg bare skrive at jeg ikke mener noe av det jeg har skrevet stygt, og alt er kun ment hyggelig til deg! Håper du ikke tolket noe stygt eller slemt, i så fall beklager jeg på det sterkeste.

      Ha en kjempefin kveld <3

    9. Anonym: Og hvis du prøver å få frem at du ønsker flere hverdagslige innlegg (forsto jeg deg riktig?) Så skal jeg selvfølgelig få til det! Håper det er forståelig at jeg ikke har så mye å skrive om når jeg ligger inne med nærmere 40 i feber, og at jeg ikke kan dra med meg Fredrik og Leo (som for øvrig også er syke, hvert fall Fredrik) ut på ting for å ha noe å skrive om, når Fredrik og jeg er veldig syke.

      Håper på forståelse!

    10. Forståelse trenger vi lesere også. Du vet selv du skriver mange innlegg for å provosere. Synes det er egoistisk og be om forståelse, siden jeg ikke har noen grunn til å gi deg det.
      De innleggene må du søren med kunne stå for med eller uten forståelse.
      Alltid mer du folk om å ha forståelse ovenfor deg.

    11. Anonym: Hei 🙂

      Jeg skriver ingen blogginnlegg for å provosere noen. Det kan jeg sverge livet mitt på.
      Jeg står for det aller meste jeg har skrevet, sett bort i fra et par innlegg jeg skrev i fjor sommer som jeg i ettertid har gått ut med og sagt at var for å provosere.

      De siste månedene har jeg ikke skrevet en eneste ting for å provosere. Siden jeg er forfatteren av denne bloggen tror jeg at jeg vet hva jeg snakker om.
      Ha en fin kveld nå!

    12. Syns bloggen din har blir flott mere negativ etter at du alltid fokuserer på å forsvare deg selv, savner når du dreit i de stygge kommentarene å bare koset deg

    13. Anonym: Det er jo akkurat det jeg gjør nå?

      Før forsvarte jeg meg jo i hvert bidige blogginnlegg, det gjør jeg sjelden nå ved mindre det er noe veldig alvorlig 🙂

      God klem

    14. Jeg er litt delt i hva jeg synes om det utsagnet. Jeg tenker som så at den som ikke vil bli forelder bruker prevensjon. Ja, prevensjon kan svikte. Derfor er det ofte lurt å bruke for eksempel både hormonell prevensjon og kondom. P-piller er mindre sikker prevensjon, så om man først skal bruke hormonell prevensjon er det like greit å sette inn en stav. Kondomer beskytter jo også mot kjønnssykdommer, så det burde brukes uansett. Kan man ikke bruke hormonell prevensjon, og er allergisk mot latex finnes det fortsatt alternativer. Det finnes mye man kan gjøre for å unngå å bli gravid. Det er fullt mulig å kose seg på en ansvarlig måte. Det hjelper så klart fint lite å si om uhellet allerede er ute.

    15. Ikke bry deg om folk som gjør seg vanskelig kun for å plage.
      Du har en flott blogg med fine bilder, innlegg og meninger. Stå på:)

    16. Anonym: Hei du!

      Nå har du kommentert veldig mange ganger under dette innlegget, jeg kan se ip-adressen din. (Det er ingen trussel eller noe, bare slik at du vet det. Men da kan jo noen av de som faktisk liker bloggen min tro at det er mange som er ute etter å være frekk i kommentarfeltet, når det faktisk bare er deg.

      Det er veldig fint om du kan samle alt stoffet ditt, alle spørsmålene dine, og alt ellers du vil få ut av sinne og frekkheter i én kommentar. Jeg vil jo gjerne ikke at kommentarfeltet mitt skal bli spammet ned av en og samme person. Håper det høres greit ut! Stor klem til deg! <3

    17. Greit da, mente ikke at det skal høres frekt ut. Det er bare det at jeg kommer liksom ikke på alt med en gang og jeg vet at du kan de at det er meg. Er disse innleggene øvelse til psykologien, siden du drømmer om å bli psykolog for da har jeg mer forståelse

    18. Anonym: Nei, dette er bare tanker/meninger.

      Har aldri sagt at jeg drømmer om å bli psykolog, men at det er det jeg ønsker å utdanne meg til når jeg blir eldre 😀

      <3

    19. Lese du psykologi bøker da? Jeg skal også utdanne meg som psykolog, faktisk. Psykologien er så spennende og jeg leseregner og har lest haug av psykologi. Det er spennende, selv om veien dit består av mye konkurranser.
      Jeg vet jeg ikke bryr meg om konkurransen siden jeg glemmer verden rundt meg når jeg leser psykologi og Gjør oppgaver.

    20. Ina Malene: Tuusen takk, Ina <3

      Setter stor pris på det!

      Prøver å jobbe med at bildene mine skal bli best mulig, så det gleder meg at du synes de er fine <3

    21. Ja helt enig i det du skriver
      Synes at alle de som føler seg klar for å få barn bør få det når de trenger det og har økonomi
      Barna/barnet er ingen spøk og de som blir foreldre må ta ansvar og sette alltid barna fremfor en selv

    22. ALtså.. alle klarer å sprike med beina, men det er ikke alle som burde sprike med beina selv om de kan!
      Jeg har noen venniner som har tatt abort 3 ganger hver fordi de ikke er klare for barn. Da tenker jeg at da burde de enten lære hva prevansjon er, eller bare gi blaffen i sex generelt.
      skal sies at 2 av de lider nå av PTS og depresjoner, så abort er ikke en spøk det heller.
      I mitt hue burde folk generelt planlegge mer, og om uhellet skjer, så tenk over utfallet på begge deler og ikke bare fastslå med en gang “det gjør jeg”.
      Forsåvidt er jeg ikke så stor fan av bloggere som nærmest oppfordrer til det ene eller andre når det gjelder slike viktige etiske og moralske problemstillinger. Med tanke på hvor stor påvirkningskraft bloggere med mange lesere har, synes jeg at med mindre det blir debattert ordentlig for begge deler, heller kunne holdt kjeft. (beklager om den blir oppfattet frekt eller noe sånt, men håper du ser poenget fremfor at jeg er en provoserende kødd).

    23. Personlig synes jeg det er mange flere unge i dag, enn bare for 10-15 år siden, som skylder på at p-pillen ikke virket når de ble gravid. At samme person blir gravid med p-pillen som prevensjon to ganger, det tror jeg faktisk ikke på. Hvis p-pillen brukes rett, da er den faktisk nesten 100% sikke, så finnes det p-stav, som kan opereres inn i overarmen. Så ja, er du stor nok til å ha sex, så er du stor nok til å ta konsekvensen av det (kanskje før du har sex da) Ferdig snakka.
      Leste forresten om et par nettopp som anbefalte andre å ikke vente for lenge, de hadde virkelig slitt for å få barn. Barn kommer nemlig ikke på bestilling, etter utdannelse, ferier, reiser, bil, osv… Da er man ofte såpass gammel at det sier seg selv at sjansen for at man ikke blir gravid på naturlig vis er rimelig stor. Mange må ha hjelp, mange blir ikke gravid i det hele tatt. Om jeg synes synd i dem? Overhodet ikke. Flere av dem tok abort da barn ikke sto på “bestillingslisten”.
      Og så må du slutte å med disse ip-truslene. IP-adressene sier deg INGENTING annet enn at et innlegg eller flere kommer fra den adressen. Hvis du tror at du kan springe til politiet og anmelde i hytt og pine så må du tro om igjen. Er ikke så lett for politiet heller å få tak i IP-adresser. Det er bare barnslig å holde på sånn.

    24. Anonym: “Og så må du slutte å med disse ip-truslene. IP-adressene sier deg INGENTING annet enn at et innlegg eller flere kommer fra den adressen. Hvis du tror at du kan springe til politiet og anmelde i hytt og pine så må du tro om igjen. Er ikke så lett for politiet heller å få tak i IP-adresser. Det er bare barnslig å holde på sånn.”

      HÆ?

      Jeg skrev til vedkommende
      ” jeg kan se ip-adressen din. (Det er ingen trussel eller noe, bare slik at du vet det. Men da kan jo noen av de som faktisk liker bloggen min tro at det er mange som er ute etter å være frekk i kommentarfeltet, når det faktisk bare er deg. Det er veldig fint om du kan samle alt stoffet ditt, alle spørsmålene dine, og alt ellers du vil få ut av sinne og frekkheter i én kommentar. Jeg vil jo gjerne ikke at kommentarfeltet mitt skal bli spammet ned av en og samme person. Håper det høres greit ut!”

      UNDERSTREKER:

      DET ER INGEN TRUSSEL. Det står der, svart på hvitt. Jeg sier kun at jeg ser ip-adressen hennes, sammen med at det er veldig fint om vedkommende ikke spammer ned kommentarfeltet mitt, og at det er fint om hun kan samle alt stoffet i en kommentar.
      Hvorfor er du så ute etter å ta på meg på ting jeg ikke en gang gjør? Jeg har ikke truet henne, jeg skriver svart på hvitt “DETTE ER IKKE EN TRUSSEL” Men bare sier i fra at jeg ser ip-adressen hennes, fordi det ser litt dumt ut at hun poster masse kommentarer etter hverandre når hun enkelt og greit bare kunne samlet alt i en kommentar, det er unødvendig spam.

      Du er jo veldig i mot abort, det har jeg sett tidligere at du har kommentert. Abort kommer til å skje uansett om vi gjør det ulovlig eller ikke, så da må vi faktisk forholde oss til det på den beste og mest skånsomme måten vi kan.

      Jeg beklager sterkt om du føler jeg er krass mot deg, men jeg føler egentlig at du besøker bloggen min kun for å finne ting å “ta” meg på, og det synes jeg er ufattelig trist…

      Ønsker deg en kjempefin kveld likevel, og håper det står bra til med barnebarnet ditt som var omkring Leo sin alder! 🙂

    25. Hei du!
      Digger bloggen din utrolig mye, og du skriver så bra!:)
      Men er det mulig om du kan skrive lengre innlegg, spesielt når du skriver sånne?
      Stå på!!

    26. Synes det er fantastisk at du går ut med denne innstillingen! Vi trenger flere som snakker høyt om dette. Det er et utrolig viktig tema, og er enda alt for mange som mener at de har noe de skulle sagt hva andres kropp angår! Flott innlegg!

    27. Så skjønn Leo er! Elsket blikket hans på det øverste bildet 🙂 Drit i de anonyme menneskene som bruker tiden sin på å kritisere andre. Du virker som en veldig god, smart og reflektert mor. Stå på!

    28. Jeg er på ingen måte ute etter å ta deg, men du nevner ofte IP-adressene, det må du da føle selv, når du må presisere at det ikke er noen trussel? Ser forøvrig ingen andre bloggere som nevner IP-adresse. Har vel og vært en av de som har forsvart deg og rost deg for den jobben du gjør med Leo, ung mamma kan da være minst like flink som “eldre” mødre. Mye mer energi, mye mindre bekymringer (i følge min helsesøster da jeg var ung mamma), og så var man fortsatt ganske ung når barnet var tenåring. Jeg har vel ikke skrevet noe sted at jeg er i mot abort? Kan du være så snill og finne frem den kommentaren? For meg gjør folk som de vil, jeg kan ikke ta deres valg, men de kan heller ikke forvente min sympati i ettertid, når de faktisk kunne ha hatt barn, men valgte, helt bevisst, bort sitt eget barn.
      Det går forøvrig veldig fint med barnebarnet, men har gått i et par uker nå. Så søt og fin, sliter litt med jekslene nå (i følge foreldrene), men det er vel som det skal være.

    29. Anonym: Jeg presiserte fordi jeg var i sterkt tvil om hvorvidt hun visste at jeg så det eller ikke, ettersom hun postet nye kommentarer i hytt og pine (akkurat som at hun skulle være flere personer, hvis du skjønner hva jeg mener)

      Jeg skal lete den opp, men tror den er laaangt bak! Blir vanskelig å si i fra til deg også ettersom jeg ikke aner hvem du er.

      Du har rost meg av og til, og det setter jeg veldig stor pris på – men de vonde kommentarene har selvsagt satt ekstra spor. Husker spesielt en kommentar hvor du skrev “Stakkars lille Leo som måtte vokse opp med meg som var så negativ” når jeg hadde skrevet et humoristisk innlegg som ikke falt i smak hos deg (hvilket alene er helt i orden, man kan jo ikke like og være enig med alle om alt)

      Ellers har det vært mye kritiske syn på veldig mye, og jeg benekter selvfølgelig ikke at du er rost meg. Det er bare det at når du skriver slike ting så er de mye lettere å huske, og ikke minst så overskygger det veldig det positive du har skrevet til meg.

      Så bra, godt å høre! Leo sliter også med jekslene, morsomt å høre at jevnaldrede gjør det samme. Må være fantastisk morsomt for deg å følge utviklingen til lille barnebarnet.

    30. Sigrid: Tusen takk for det, Sigrid! Synes det bildet var så nydelig selv. Likte det skikkelig godt.

      Setter pris på fine ord! Det hjelper så mye at jeg har dere som støtter meg 🙂

    31. Anonym: Glemte å skrive “morsomt” i gåsetegn. Det er jo selvfølgelig ikke morsomt at barnebarnet ditt sliter med tannfrembrudd, men du skjønte sikkert hva jeg mente 🙂 Morsomt å se forskjellen på utviklingen blant de små og at noen er på samme sted og sliter med de samme tingene.

    32. Eg er for abort. Når det er sagt er det ALT for mange som slurver med prevensjon. Som seier dei vart gravid på pilla når dei har gløymt å tatt fleire dager på rad. Uansett om det berre er ei pille, kvifor ikkje ta angrepille rett etterpå når du finn det ut? Eg synst det er synd med dei som bruker abort som prevensjonsmetode.

    33. Ja det er morsomt å følge barnebarn så tett. Vi er heldig som har den muligheten, bare spør din egen mamma, tenker hun er høyt oppe hun og.
      Tannfrenbrudd er selvsagt ikke morsomt, jeg skjønte selvsagt det, men litt moro blir det likevel når de biter i alt og rister på hodet så hodet så hele barnet dirrer:) Greit med leker som er gode å “spise” på.

    34. I bunn og grunn er jeg imot abort. Fordi i dagens samfunn blir det brukt som et prevensjonsmiddel. Blir man voldtatt og det er noe alvorlig annet med mor eller barn. Ja, da mener jeg man kan ta det.
      For meg sitter innlegget veldig dypt akkurat nå. Har nylig funnet ut at jeg er blitt gravid, mens både jeg og faren ikke vil beholde det. Jeg har store problemer med å ta abort og da spesielt etter uke 5 da hjertet blir utviklet. Vi begge to er karrieremennesker og under utdanning. I tillegg til jeg har mitt eget barn fra før av. Føler nå med min kristne oppvekst at jeg står mellom hva som jeg mener er moralsk riktig og hva jeg som alenemor og student vil klare. PS: jeg var beskyttet (trodde jeg). Så jeg er en av de maks uheldige kan man si. I tillegg for meg blir jeg alvorlig syk om jeg blir gravid pga sykdommen min. Så jeg forstår at folk har det jævlig tøft om de står i samme vanskelige situasjon som meg..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg