LEO SIN KVELDSRUTINE

19:00 

Jeg sier til Leo at nå er det snart natta. Han forstår ikke så mye av det enda og pleier stort sett bare å dra meg i munnen eller nesa, samtidig som han ler. Men etter hvert tror jeg han kjenner det igjen og at det forbereder han på at han snart skal sove i sengen sin.


 

19:30 

Leo spiser kveldsmat. Gjerne brødskive med leverpostei, som han eeelsker! Jeg spiser gjerne litt sammen med ham, tar meg en youghurt eller så deler vi litt hjemmelaget smoothie som jeg lager av avokado, fryst banan, og fryste blåbær. Den elsker han! Etter måltidet får han alltid tilbud om vann.

20:00

Leo er ferdigspist og begynner å gni seg i øynenene. Vi jobber fortsatt med å få lagt ham enda tidligere, men den lille gutten vår er ikke spesielt interessert i å legge seg eller sove tidligere – men vi prøver iherdig. Vi går inn på badet for å skifte til pysj, pusse tennene hans, og gi han ren bleie. Noen kvelder bader vi ham, da går vi gjerne inn på badet litt tidligere. 

20:20 (litt avhengig av om vi bader ham eller ikke)

Vi går på soverommet vårt med ham og legger han i sengen sin. Om han blir urolig leser vi bok, synger, eller så bysser vi ham. Litt ettersom. Om jeg selv er veldig trøtt kan jeg legge meg med ham i sengen vår og da pleier han alltid å sovne om han ikke klarer å sovne på egenhånd i sengen sin. Når jeg tror han har sovet lenge nok venter jeg alltid noen minutter før jeg flytter ham over i egen seng. Jeg tror det føles trygt for han de dagene han sovner med meg, og siden det ikke gjør meg noe, gjør jeg det gjerne for at han skal få en trygg og fin avslutning på dagen.

Les morgenrutinen HER 

Tidspunktene varierer altså litt, men vi gjør det alltid i denne rekkefølgen! I dag sover han for eksempel nå allerede.

Sov godt, lille vennen vår ♥

16 kommentarer
    1. Veldig bra blogg, du virker som en god mor for Leo!<3
      Et lite tips kan være å snakke litt om at det er natta i stede for å si det en halvtime før dere starter. For husk en halvtime er lenge for en baby, så jeg ville kanskje startet å snakke om det en halvtime før å nevnt det noen ganger for han.
      Kanskje det er det du allerede gjør? 🙂

    2. Oi,leggerutinen til Leo er så og si helt lik som min datter sin leggerutine ☺☺ samme klokkeslett også 😉
      Og I dag sovnet hun tidlig. ☺ 20.05 😉
      Ha en fin kveld ☺☺

    3. Det såg veldig likt ut som vår kveldsrutine, bare at vi bader hver dag og at jeg ammer han på soverommet før jeg legger han i sengen sin. Han er bare 4,5 mnd enda, men håper på å slippe å amme han i søvn etter hvert 😊

    4. Det var veldig like rutiner som vi har! Eneste forskjell er at vi bader hver dag og at jeg ammer han før jeg legger han over i sin seng. Vi har også samme problem med å få han i seng tidligere, men han er bare 4,5 måneder gammel så håper det kommer seg etter hvert!😊

    5. Høres ut som en kjempefin leggerutine dere har, koselig! Ett tips angående å få lagt han tidligere er å starte kveldsprosedyren din 15 min før. Gjør dette i ca 1 uke også juster ned 15 min ytligere neste uke. Fortsett i en uke til og juster 15 min ned til. Gjør dette til dere helt frem til dere har kommet til det tidspunktet dere føler er tidlig nok.
      Jeg slet også veldig med legging på min jente når hun var liten. Jeg fulgte denne anbefalingen som jeg fikk av min jordmor på helsestasjonen og den dag i dag ( hun er nå 3 år) sover hun klokken 07.30. Kveldstellet går som en drøm og det er ikke en lyd fra henne før på morgenen.

    6. Hei! Lurte på hvor ofte og hvor mye melk Leo får iløpet av en hel dag? 🙂 Har selv en gutt som er en mnd mindre, og prøver iherdig å få inn et grøtmåltid i stedenfor melk på den siste (da helsesøster også synes han får mye mme) men han liker virkelig ikke den grøten altså!

    7. Så kjekt å få se Leo sin leggerutine 😊💐
      Kjekt å følge med på bloggen din
      Elsker bloggen din

    8. Hadde også samme rutinene på klokkeslettet før men det har vi endret på da han sov veldig dårlig på natta og hylte. Fant ut at det var for at vi la han for sent. Og etterhvert fant vi ut av at han ble redd når han så at vi ikke var der når han våknet. Våknet opp til flere ganger på kveld/natt. Så vi begynt å bare synge noen sanger for så å si god natt og gå ut. Vi satt før å holdt han i hånden til han sovne og det kunne ta opp til en time. Nå legger han seg med en gang og sover hele natten uten å våkne 🙂 du er kjempeflink!

    9. Syntes det er litt trist å lese at du ikke lærer han til å sovne av seg selv. Jeg lover deg, Jessica, du kommer til å få problemer med det senere. Han kommer til å bli vanskelig å legge alene, når du gjør han vant med at han får viljen sin. Jeg har en 1 åring, og jeg har aldri hatt han i sengen min (med mindre han er syk), og det er såå lurt nå som han har begynt å ytre meninger etc.

    10. Gutten min legger seg også sent, mellom 20-21.00, men helsesøsteren vår sier at så lenge han sover nok om natten, altså rundt 10-11 timer hver natt, så er det ikke så farlig selv om det likevel er lurt å få han i seng tidligere. Vår gutt sover jo 11-12 timer hver natt, så å legge han tidligere er ikke noe vi orker å bruke energi på ettersom han egentlig har veldig fine rutiner sånn ellers. Slet litt med at han våknet sent på kvelden tidligere, men nå har vi heldigvis fått ordnet det også, så nå er i alle fall vi storfornøyde selv om han ikke legger seg 18/19 som andre barn på hans alder gjør!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg