JEG GRUER MEG ALLEREDE..

Fredrik og jeg satt og søkte barnehageplass nå i stad. I siste liten som vanlig, men siden vi bor midt i sentrum kunne vi søke på ganske mange barnehager. Det endte på to stykker som ligger i umiddelbar nærhet, og det føltes egentlig litt trygt.

Jeg gruer meg veldig til Leo skal i barnehagen. Jeg kjente det ikke så veldig når jeg søkte skoleplass, men jeg kjente det veldig i dag når vi skulle velge ut barnehager. Ikke fordi jeg ikke tror at han kommer til å ha det bra, for det vet jeg at han kommer til å gjøre. Han sprer så mye glede og latter rundt seg og jeg vet at han kommer til å bli tatt godt vare på i barnehagen. Men jeg blir så redd for at han kommer til å synes det blir litt mye. Fra å alltid gå hjemme med meg og at det har vært det eneste han kjenner til, til at han skal bli kjent med andre mennesker som han skal dele hverdagen på dagtid med. Som ikke er meg.

Egentlig føler jeg kanskje et snev av dårlig samvittighet. Jeg vet jo at ikke alle har muligheten til å ta et år «ulønnet» permisjon som jeg har gjort nå det siste året. Men samtidig kjenner jeg litt på om jeg kanskje burde gått med ham ett år til hjemme?

Eller om det kanskje bare ville gjort at jeg hadde valgt å «bare gå ett år til» år etter år, og det hadde jo ikke blitt så veldig sunt til slutt det heller. Og det ER sunt for han å bli kjent med og leke med andre barn i barnehagen, samt at han får litt tid borte fra meg. I moderate mengder, selvfølgelig.

Håper alt går bra når han starter i august, og forhåpentligvis er jeg ikke den eneste som gruer meg til barnehagestart <3

25 kommentarer
    1. Føler med deg! Gruer meg ekstremt til å sende mini i barnehagen til høsten 🙁 er nok verst for oss foreldre. Barna får det jo som oftest veldig bra og de har godt av det. Men er tungt å ikke få være hjemme og er redd for å gå glipp av ting.

    2. Jeg vet hvordan du har det:) Var sånn på førsten når Marius skulle begynne i barnehagen også, men det gikk bra. Og han elsker og være i barnehagen og har fått masse venner. Han er visst en skikkelig gledespreder i barnehagen:)
      Så det går nok bra, og Leo har veldig godt av det. Det er bare sunt at små barn blir sosiale og ikke bare er hjemme med familien heletiden 🙂

    3. Bare send han i barnehagen 🙂 De første dagen kan bli forferdelige eller fantastisk. Det beste for Leo er å starte i barnehagen. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet og du kommer ikke til å angre 🙂 Jeg har ikke barn selv, men jobber i barnehage.

    4. Om du skal gå på skole, så kanskje han kan få noen korte dager? Og snakk med personalet på forhånd hvordan dere best mulig kam forberede oppstarten 🙂 Et siste tips, som egentlig er litt sent ettersom fristen er farlig nær, er å besøke ulike barnehager for å få et inntrykk, samt se på andre ting som andelen pedagoger, utetid/innetid, turer, om det er mat, om det er spesiell pedagogikk, om bhg er stor/liten etc. Sånn at dere kan finne barnehagen som passer dere 🙂 Som sagt litt sent nå, men dere kan jo gjøre denne researchen i etterkant og søke overflytting om dere ser at dere egentlig ønsket plass et annet sted

    5. Satt med akkurat samme følelsen tidligere i dag da vi og søkte. Jeg skal også begynne skole til høsten etter et år i permisjon og gruer meg så mye! Ikke til å gå skole, men til å være så mye uten mini og å “gå glipp av” så mye.

    6. Det kommer til å gå så bra!:) det er ille i starten men det går seg til:)
      Er bu arbeider på sjette året nå og var lærling før det så har hatt mange tilvenninger. Den yngste jeg har hatt var 9måneder og selv det gikk bra:)
      Men skjønner allikevel følelsene du sitter med som mor, ville bare prøve å “berolige” litt:)

    7. Aldri gått i barnehage selv, å det skal aldri mine barn heller. Om jeg er hjemme med de selv, eller om jeg har dagmamma eller noen andre som passer, aner jeg ikke. Men aldri barnehage for meg å mine iallefall
      Vet ikke hva jeg er redd for egentli? Sett mye sykt når jeg jobbet i en selv kan man vel si … Så det er for meg et stort nei
      det er gatantert mange mange gode barnehager, å trygt å godt å sunnt for barna! Men ikke meg

    8. Anonym over meg: Hva får deg til å si noe sånt til en mamma som allerede gruer seg til barnehagestart? De fleste går faktisk i barnehage og jeg tror det er det beste for alle barn!

    9. Hei! 🙂 kunne du skrevet et innlegg om hva DU mener om plastikopprasjoner, og alt kroppshysteriet som flyr rundt nå fortiden? Ville gjerne hørt din mening om det også!

    10. Gruer meg også til min prins starter i August, selv om han har vert hos dagmamma dette året blir det en overgang. Han er to år når han begynner 🙂

    11. Barn må jo gå i barnehage,hvordan skal di da lære seg å være med andre barn når dem starter på skolen? Alle må gå på skole. Vi hjemme kan har ikke sjangs å lære barna våre det dem lærer i barnehagen. Syns nesten litt synd på deg som kommenterer her at du ikke gikk i barnehage?? Det er som å sy en madrass på ryggen til ungen din!! Datteren min på 2 år går nå 50% plass. Hun stor trives så mye at jeg har søkt om større % plass fra høsten av. En myk og fin start er bra for mor og barn. Masse lykke til 🙂

    12. Hei! Hva mener du med at “de fleste ikke har mulighet til å gå hjemme et år med barnet” Ehm, alle som har vært i jobb/studie (minimum 6 mnd før perm) har rett på et år med betalt lønn? Du kan velge mellom 100% i 10 mnd eller 80% i 12 mnd. Jobber selv og skal ut i permisjon i et år i juli, deretter skal min samboer ut i permisjon. Jeg har også rett på ferie i 5 uker som jeg skal ta etter permisjonen sånn at meg og min samboer kan være hjemme litt sammen. Jeg kjenner faktisk ingen gravide som ikke har vært hjemme i permisjon, de aller fleste i et år eller mer.
      Og når det kommer til BHG tror jeg det bare er sunt for barnet. Barn som ikke går i barnehage blir ofte litt innesluttet og har vansker for å sosialisere seg senere (gjelder ikke alle, men sett flere tilfeller på det)
      Ellers er det veldig kjekt å følge deg og jeg likte spesielt godt ditt forrige innlegg om barnevernet som var utrolig bra skrevet!

    13. Amalie Aase: Hei! Tror du misforsto eller ikke fikk med deg hva jeg skrev. Jeg har tatt et ulønnet permisjonsår etter det betalte (som jeg faktisk ikke fikk betalt heller, ettersom jeg ikke jobbet i svangerskapet) og skrev ikke “de fleste ikke har mulighet til å gå hjemme et år med barnet” men “De fleste har ikke mulighet til å gå et ekstra år i ulønnet permisjon” altså at de fleste ikke kan ta et ekstra ulønnet permisjonsår etter det året som er betalt permisjon 🙂

      Jeg tror også det er sunt, men fortsatt litt tøft å tenke på! Gruer meg!

      Tusen takk, så koselig 😀

    14. Jeg satt med lignende tanker da min eldste skulle begynne i bhg. Men det gikk kjempefint! Visst var det enkelte dager h*n gråt ved levering, men det gikk fort over. Det går over all forventning med de aller fleste, og det gjør det nok med Leo også 🙂 Det finnes en del forskning som viser at barn som har gått i bhg har et fortrinn sammenlignet med de som “bare har vært hjemme”.

    15. Stusset også litt på det med permisjon i ett år og nå datt jeg av lasset?? Du har vel ikke hatt et år ekstra?

    16. Har selv nylig søkt bhg plass, syns det var helt grusomt! Ble helt emosjonell, men det er nok helt klart værst for foreldrene ja!
      Skulle så gjerne hatt han hjemme et år til, tror det hadde vært det beste for både mor og barn:-)

    17. Hei igjen. Skjønner ikke helt hvordan du mener at du har tatt et år ulønnet i tillegg til det betalte når Leo kun er 1 år. Jeg har tenkt å ta et år ulønnet etter det betalte, men da vil jo barnet mitt være 2 år. Hvis du mener at du har mulighet til å gjøre det i fremtiden er det en ting. Men i kommentaren skrev du “jeg HAR” altså fortid.
      Men jaja, ha en fin kveld! 🙂

    18. Det er viktig for både din og leos fremtid at du gjør ferdig skolegangen din. Prøv å tenk på det, så blir det lettere 🙂 og blir du hjemme lenger, blir det bare vanskeligere å starte på skolen, tror jeg da. Ungene har det kjempebra i BHG, og du er heldig som sikkert kan hente han litt tidlig noen dager 🙂

    19. Hei du burde ta med gutten din på åpen bhg i larvik. Det er en fin og rolig start for barn som skal begynne i bhg. De har lek, samling, spise lunsj sammen. Og andre temaer. Der kan gutten din være sammen med andre barn samt er du der og ser på hvordan han takler det. Jeg bor selv i larvik. Spør om tips om du lurer 🙂

    20. Alle har jo rett på et år betalt permisjon. Betalt eller ikke. Men du har jo fått engangsstønad. Så du er ikke i ulønnet perm. Og jeg regner med du har fått/får støtte fra Lånekassen iom du er student. Ulønnet perm er det du er i etter mammapermisjonen er gått ut 🙂

    21. Skjønner att du gruer deg, husker att jeg grudde meg også da jenta mi begynte i barnehagen. Men det gikk så bra!
      Tror du hadde gruet deg like mye om du hadde ventet også, for det å “gi fra seg” ungen er vondt uansett. Men barn er så tilpasningsdyktige att det går bra! Det beste råde jeg vil gi deg er vel det att når man sier hade til barnet bør man dra, uansett hvordan reaksjonen til barnet er, sånn att du ikke viser att du er usikker og tviler på plassen/menneskene. Men det er lettere sakt enn gjort , det frister selvsakt å gå å klemme og trøste. Men nå håper vi du slipper den problemstillingen.
      Har ikke kommentert på bloggen din siden du nesten var fersk. Da skulle jeg komme med konstruktivkritikk om ett innlegg om leggetid.
      Jeg ser nå att det virket mye krassere enn hva jeg mente, så jeg kan skjønne du misstolket det og reagerte med en krass tone.
      Vil i hvertfall beklage att jeg virket krass, for det var ikke meningen.
      Ellers vil jeg bare fortelle deg att jeg beundrer hvor reflektert du virker. Ser du har vokst mye med mammarollen! Du gjør en super jobb, stå på👍🏻

    22. Følte akkuart d samme da jeg søkte bhg til min lille! Skal bare gå 40% så blir en liten overgang bare d. Lykke til på skolen! (Vær så snill å ikke bli “en av dem” som sier at man går på skole for barnet skyld. Man hadde jo gjort d uansett.. Barnet må jo bare tilpasse seg i de situasjonene…)

    23. Jeg startet i barnehage da jeg var nesten 4 år. Ønsket at mamma sendte meg i barnehage tidligere. De andre hadde jo gått der i flere år, og hadde allerede funnet sine venner. Gikk seg jo til etterhvert, men i starten var det litt vanskelig. Så tror det er bra at han får starte nå til høsten 🙂

    24. Heihei, min lille har også fått barnehageplass, han starter på bursdagen sin! 15.08.. Føler det gjør ting “værre” heldighvis skal jeg være med han i barnehagen de første dagene! Jeg gruer meg mest til jeg begynner på skole… Jeg rekker ikke å levere eller helbre lillegutt i barnehagen.. Siden skolen er 1,5 time unna!!! Derfor må jeg jo også alltid ha noen som kan hente han om det er noe i barnehagen! (Det har jeg) det kommer til å bli tøft men sånn er det nå bare! Heldigvis er det bare ett halvt år med skole på meg igjenn!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg